Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)
Op 9-12-2018 om 15:07, HenkM zei:

Nu ik er nog eens over nadenk moet de E-motor wel via de koppeling aandrijven. Hij schakelt immers als je volledig elektrisch rijdt.

Maar volgens mij staat de elektromotor bij stilstand met gesloten koppeling vast op de aandrijflijn en is er geen slip. Zolang je de rem intrapt dan trekt de elektromotor niet; pas zodra je de rem iets loslaat (minder druk) dan begint deze heel langzaam te draaien en beweegt de wagen heel langzaam vooruit totdat je de rem weer goed intrapt. Daarbij is alles elektronisch geregeld Je hebt dan wel het idee (gevoel)  dat deze ook trekt met ingetrapte rem, maar dat is niet zo en de elektromotor krijgt ook geen spanning bij geheel ingetrapte rem.

Als je weg rijdt dan wordt de elektromotor gevoed, gaat steeds sneller draaien en de auto versnelt. Bij een elektromotor is koppelen bij wegrijden niet nodig; de elektromotor wordt elektronisch geregeld en van schokken is dan ook geen sprake. Voor het schakelen naar een hogere versnelling wordt de dubbele koppeling wel gebruikt.

aangepast door Derrek
Geplaatst (aangepast)

Nog even ter aanvulling, de brandstofmotor staat bij stilstand niet gekoppeld aan de aandrijflijn en niet aan de DCT. Dit gebeurd met een afzonderlijke koppeling die de brandstofmotor ook loskoppelt als je alleen elektrisch rijdt en de brandstofmotor door het systeem is uitgezet. De DCT wordt dan wel gebruikt om de elektromotor te schakelen.

aangepast door Derrek
Geplaatst

Ik heb zelfs het idee dat als je met een koude auto wegrijdt, hij de eerste meters toch ook op de elektromotor rijdt, ondanks dat de benzinemotor loopt. Dan zie je ook dat het EV lampje aan is, terwijl de benzinemotor aan het warmdraaien is.

Geplaatst

@gjcvro

Dat idee heb ik ook. De benzinemotor lijkt dan op een constant toerental te draaien (circa 1.500) en de E-motor zorgt voor het wegrijden. Na een seconde of 10 wordt de benzine motor gekoppeld en hoor je hem aandrijven.

• Thanks 1
Geplaatst

En dat is ook zo.

• Thanks 1
  • 1 maand later...
Geplaatst

Eerste post hier, om wat opheldering te geven: Puur elektrische auto's hebben geen koppeling nodig omdat elektromotoren hoge vermogens kunnen leveren ondanks héél lage toerentallen, zelfs stilstand! Hou maar eens 2 sterke magneten bij elkaar met dezelfde polen (Noord en Noord of Zuid Zuid) tegen elkaar. Ongeveer hetzelfde gebeurd (zonder de rem te gebruiken) als je op een helling van 25% zou staan met een elektrische auto. Het elektromagnetische veld dat wordt gegenereerd zorgt voor de stilstaande auto op een helling zonder rem. Met een benzine/diesel motor gaat dat niet (tenzij je heel snel je koppelingplaat wil verslijten (ruikt … heerlijk)) omdat die een minimum aantal toeren moeten maken om vermogen te leveren, en dus een koppeling nodig hebben.

We zitten na te denken om de Niro (4 jaar private lease) te nemen, tot er betaalbare crossover alternatieven zijn die volledig elektrisch zijn. Testritjes bevallen tot nog toe goed. Wel wat kleinere achterbak dan we gewend zijn van de Fabia, maargoed, dan maar een bak op het dak voor de vakantie.

Geplaatst

Geen idee of de eNiro moet koppelen en schakelen. Wel is bekend dat bij het type automaatbak van de gewone Niro het zogenaamde kruipen zoveel mogelijk vermeden moet worden.

Jij gaat voor de gewone Niro?

Geplaatst

Ik ga inderdaad voor de gewone Niro. De PHEV vind ik niet genoeg meerwaarde hebben ten opzichte van de HEV, en heb geen eigen oprit. De BEV is nog wat duur, en geldt ook dat ik geen eigen oprit voor heb om het op te laden.

Misschien dat dat over 4 jaar anders is (Tesla model 3’s ruimer op de 2e hands markt misschien?)

Vreemd dat dat kruipen een probleem zou opleveren, doet de Niro dat met de benzine motor i.p.v. de elektrische?

Geplaatst
2 uren geleden, SUHwak zei:

Vreemd dat dat kruipen een probleem zou opleveren

Niet echt, een handgeschakelde bak wordt er ook niet vrolijk van om met (continu) slippende koppeling bediend te worden. Een automaat is dan wel geavanceerder maar er zijn grenzen aan de techniek.

Geplaatst

Dat is zo in een reguliere auto met automaat, maar als je stilstaat/kruipt in de Niro, staat de benzine motor (over het algemeen) uit toch?

Geplaatst (aangepast)
16 uren geleden, SUHwak zei:

We zitten na te denken om de Niro (4 jaar private lease) te nemen, tot er betaalbare crossover alternatieven zijn die volledig elektrisch zijn. Testritjes bevallen tot nog toe goed. Wel wat kleinere achterbak dan we gewend zijn van de Fabia, maargoed, dan maar een bak op het dak voor de vakantie.

In de kofferbak van de Niro zit een piepschuimen bak met allemaal vakjes. Die zit met een paar schroefjes vast.

Als je die er uit schroeft dan win je behoorlijk wat ruimte.
Wij laten hem er in principe altijd in zitten, behalve als we met vakantie gaan, dan schroef ik hem er uit, anders past ook de koelbox, kwa hoogte, niet onder de afdekker ;-)

Zie ook:

Ik zou dan alleen de multiplex plaat even netjes zwart schilderen oid

aangepast door dropje
  • Thanks 1
Geplaatst
4 uren geleden, SUHwak zei:

Dat is zo in een reguliere auto met automaat, maar als je stilstaat/kruipt in de Niro, staat de benzine motor (over het algemeen) uit toch?

Ik denk dat dat vaak zo is maar niet altijd.

Geplaatst (aangepast)
1 uur terug, Nir00tje zei:

Ik denk dat dat vaak zo is maar niet altijd.

Zal er aan liggen of de fossiele motor voldoende op temperatuur is.

Overigens bij achteruitrijden heb ik het idee dat het wel echt altijd electrisch is.

aangepast door dropje
Geplaatst (aangepast)

Ook vooruit met lage snelheden. Soms brand zelfs het EV lampje en de motor draait. De eerste meters is volgens mij bijna altijd elektrisch.

Edit: En ik zie dat ik mezelf herhaal.

aangepast door gjcvro

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...