Ga naar inhoud

Even Voorstellen! xenon of led lampen ??


WeBrui

Aanbevolen Berichten

Goedemiddag!

Mijn naam is Wesley, woon in de omgeving in eindhoven. Aankomende week kan ik mijn Kia Rio world cup edition ophalen van 2014. Nu had ik een vraag, ( ik weet dat dit een uitgemolken onderwerp is, maar ik heb hier echt 0 verstand van) ik wil hier xenon of led lampen inzetten, heeft iemand enige ervaring met dit soort lampen? 

90C42FC9-E8D4-4C6A-A6C0-B86620DF8285.png

71C083EF-D2A3-42DB-9FA0-E77247DF03C3.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Ik heb in mijn Rio Super White lampen zitten.

Zijn niet duur en de lichtopbrengst is goed vind ik.

Er zijn nog sommige bedrijven die de 100 watt variant hebben liggen, die mag eigenlijk wel niet maar geef mega veel licht.

Kan je kopen bij autostyle.nl

https://www.autostyle.nl/nl/superwhite-blauw-h7-55w-12v-4200k-halogeen-lampen-set-a-2-stuks-e13-dw-h7.html

of deze die geven  6000k wit licht

https://www.autostyle.nl/nl/simoni-racing-halogeen-lampen-hid-style-h7-6000k-hyperwhite-12v-55w-set-a-2-stuks-ece-r37-sr-hs7.html

aangepast door Kia Rio Super Pack
Link naar reactie
Delen op andere sites


10 uur geleden, Kia Rio Super Pack zei:

Ik heb in mijn Rio Super White lampen zitten.

Zijn niet duur en de lichtopbrengst is goed vind ik.

Er zijn nog sommige bedrijven die de 100 watt variant hebben liggen, die mag eigenlijk wel niet maar geef mega veel licht.

Kan je kopen bij autostyle.nl

https://www.autostyle.nl/nl/superwhite-blauw-h7-55w-12v-4200k-halogeen-lampen-set-a-2-stuks-e13-dw-h7.html

of deze die geven  6000k wit licht

https://www.autostyle.nl/nl/simoni-racing-halogeen-lampen-hid-style-h7-6000k-hyperwhite-12v-55w-set-a-2-stuks-ece-r37-sr-hs7.html

Wees verstandig en trap er niet in.

Dat ze meer licht geven is onzin en puur een marketingverhaal.

Halogeenlampen hebben een bepaald rendement zodat 55 Watt bij alle lampen vrijwel dezelfde lichtopbrengst geven. Dat kan hooguit een paar % schelen en dat zie je echt niet. Alleen de kleur is anders en dat kan theoretisch iets meer indruk geven van meer licht maar dat is niet zo den dat kan dus ook niet. Als je deze lampen in je auto monteert en je zet je Picanto naast een andere Picanto met “gewone” halogeenlampen zul je amper verschil zien in lichtopbrengst.

100W lampen geven wel meer licht en ook bijna 2x zoveel hitte. Je loopt het risico dat je koplampglas en reflector (is ook kunststof) smelten.  

Heel anders is dit met Xenon of LED. Deze lampen hebben een andere techniek en een veel hoger rendement zodat deze wel 2 tot 3x zoveel licht geven en ook minder warmte.

Vroeger bouwde ik Xenon in, maar nu zijn de speciale LED lampen veel gemakkelijke in te bouwen. Deze hebben een klein voorschakelapparaatje. Ik heb deze LED lampen ook in een Picanto van 2015 ingebouwd en de kleine voorschakelapparaatje passen dan net in de koplampunit zodat je de afdekkappen niet hoeft aan te passen. Aansluiten en klaar!

aangepast door Derrek
Link naar reactie
Delen op andere sites


Waar koop je die led lampen? En wat kosten deze lampen?

Led lampen zijn het best betaalbaar op eBay of AliExpress
Zoek daar eens op het merk zdatt
Prima lamp voor een mooie prijs 20 a 25 euro
Vergeet niet dat je voor de RIO ub wel lamp houders nodig hebt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites


10 uur geleden, xtra40 zei:


Led lampen zijn het best betaalbaar op eBay of AliExpress
Zoek daar eens op het merk zdatt
Prima lamp voor een mooie prijs 20 a 25 euro
Vergeet niet dat je voor de RIO ub wel lamp houders nodig hebt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Je moet het zelf weten, maar ik zou zelf nooit zo’n belangrijke lamp als voor dimlicht van een onbekend merk uit China kopen. Ik heb het 1 x gedaan en dat is me flink tegengavallen. Vooral het lichtbeeld was waardeloos te noemen. Maar misschien had ik pech.

Voor de Picanto uit 2015 in de uitvoering met lens-koplampen (dim- en groot licht wordt geregeld door een elektrisch kapje) met H7 fitting heb ik deze gekocht. Voor de uitvoering met een “normale” reflector heb je een andere fitting nodig.

Deze zijn wel wat duurder dan uit China, maar deze hebben een Philips LED bron en daar heb er toch een wat beter gevoel bij.

Deze lampen hebben een koelvin die je er omgekeerd op kunt draaien zodat deze net in de koplamp van een Picanto passen zonder aanpassing van de afdekkappen. Bovendien hebben ze geen bewegende delen zoals een ventilatortje die meer kans op defect geven.

En vooral een perfect lichtbeeld.

  Succes!

aangepast door Derrek
Link naar reactie
Delen op andere sites


18 minuten geleden, Derrek zei:

Je moet het zelf weten, maar ik zou zelf nooit zo’n belangrijke lamp als voor dimlicht van een onbekend merk uit China kopen. Ik heb het 1 x gedaan en dat is me flink tegengavallen. Vooral het lichtbeeld was waardeloos te noemen. Maar misschien had ik pech.

Voor de Picanto uit 2015 in de uitvoering met lens-koplampen (dim- en groot licht wordt geregeld door een elektrisch kapje) met H7 fitting heb ik deze gekocht. Voor de uitvoering met een “normale” reflector heb je een andere fitting nodig.

Deze zijn wel wat duurder dan uit China, maar deze hebben een Philips LED bron en daar heb er toch een wat beter gevoel bij.

Deze lampen hebben een koelvin die je er omgekeerd op kunt draaien zodat deze net in de koplamp van een Picanto passen zonder aanpassing van de afdekkappen. Bovendien hebben ze geen bewegende delen zoals een ventilatortje die meer kans op defect geven.

En vooral een perfect lichtbeeld.

  Succes!

de rio ub heeft geen kapje voor groot licht maar een aparte lamp 

en voor de picanto en de rio ub zijn hoge afdek doppen te verkrijgen (orgineel) zo dat de lamp met of zonder ventilator goed past 

ook ik heb die philips lampen gehad maar geven te kort licht mijn inziens rij nu al weer een paar jaar met mijn ali lampen en heen problemen ook het licht beeld is perfect 

heb ergens een foto van het licht beeld op de koplamp stel apparaat als ik hem vind zal ik deze even posten 

verder kun je zat verschillende lampen kopen van goedkoop tot heel erg duur vergelijk gewoon het een en ander en koop waar je een goed gevoel bij hebt 

 

 

23472735_967808646709330_2916159011198181276_n.jpg

23519096_967808716709323_9130397256697819939_n.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uur geleden, xtra40 zei:

de rio ub heeft geen kapje voor groot licht maar een aparte lamp 

Dat hangt van de uitvoering af. Ik heb bijvoorbeeld een Rio UB SuperPack en die heeft toch echt lenslampen.

Ook bij de Picanto is het afhankelijk van de uitvoering. De luxere uitvoeringen hebben ook bij de Picanto lenslampen en daarbij heb je een lamp nodig met één gloeidraad (of in LED uitvoering met één LED-rij) en de reflector lampen hebben een lamp nodig met twee gloeidraden (of twee LED-rijen) die wisselen bij het omschakelen van dim- naar groot licht.  De lenslampen projecteren het lichtbeeld op de weg en de reflector lampen reflecteren het lichtbeeld op de weg  Een heel andere techniek dus.

Nu heb ik zelf geen ervaring met de Kia’s met reflector lampen, maar ik heb wel LED verlichting ingebouwd in een Peugeot 107 (H4 fitting) en het verbaast me enorm dat je van de Philips lampen de lichtsterkte vond tegenvallen. Veel leden van dit forum hebben heel andere ervaringen met de lichtsterkte van deze lampen.

Inderdaad kun je verschillende lampen kopen, maar ze allemaal gaan vergelijken is wel een beetje moeilijk voor een particulier, maar heb je een beter gevoel bij een goedkopere lamp uit China dan heb je gelijk om die te gebruiken. Ik geef alleen aan wat mijn ervaringen zijn en zoals ik al aangaf, ik kan best pech gehad hebben. Die discussie ga ik ook helemaal niet aan.

In ieder geval zou ik nooit (en dan ook nooit) LED lampen gebruiken met een mechanische koelventilator. LED lampen met actieve koeling hebben een (te) kleine inwendige koelvin die dan met een ventilatortje extra gekoeld moeten worden. LED lampen met passieve koeling hebben grotere koelvinnen die zo berekend zijn dat ze geen extra ventilator nodig hebben. Deze LED lampen hebben dan ook geen bewegende delen en daardoor theoretisch al een lager risico op defecten ten opzichte van lampen die dit ventilatortje wel hebben. Wat er niet is kan ook niet stuk gaan. Natuurlijk kun je ook geluk hebben zoals ik blijkbaar pech heb gehad met de Chinese lampen.

En heb je lenslampen in je Picanto (of Rio) dan heb je bij lampen met passieve koeling geen verhoogde kappen nodig.

Daarnaast gebruik ik altijd 6000K LED lampen en het wat witte licht reflecteert beter op de wegbelijning dan de wat zachtere lichtkleur van de halogeenlamp. LED vind ik daarom altijd veel beter dan halogeen en ook het geld en de moeite waard om in te bouwen.

aangepast door Derrek
Link naar reactie
Delen op andere sites


klopt hoor de rio heeft lens lampen maar die worden niet net als de picanto ook voor het groot licht gebruikt maar dat is weer een H1 lamp die ergens anders zit 

en lampen met ventilator daar zit inderdaad heel veel verschil in heb ze nu wel met fan maar ook een flink brok aluminium huis en niet zo als die hele goedkope met een blikje er om 

dan is goedkoop duurkoop ik heb ook zeker niet de goedkoopste lampen gebruikt alleen voor me bocht verlichting die branden maar zo kort en is alleen maar voor dat er geen gele gloed in de lamp meer is vind ik lelijk 

en reflector lampen raad ik altijd af om daar xenon of led in te doen lichtbeeld probleemen en noem maar op 

de hoge kappen zijn niet altijd nodig gelukig maar het maakt het plaatsen wat simpeler heb al een paarkeer meegemaakt dat de koplamp versteling het daarom niet meer deed 

en 6000k is in mijn ogen ook de mooiste witte kleur 

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uur geleden, xtra40 zei:

klopt hoor de rio heeft lens lampen maar die worden niet net als de picanto ook voor het groot licht gebruikt maar dat is weer een H1 lamp die ergens anders zit 

en lampen met ventilator daar zit inderdaad heel veel verschil in heb ze nu wel met fan maar ook een flink brok aluminium huis en niet zo als die hele goedkope met een blikje er om 

dan is goedkoop duurkoop ik heb ook zeker niet de goedkoopste lampen gebruikt alleen voor me bocht verlichting die branden maar zo kort en is alleen maar voor dat er geen gele gloed in de lamp meer is vind ik lelijk 

en reflector lampen raad ik altijd af om daar xenon of led in te doen lichtbeeld probleemen en noem maar op 

de hoge kappen zijn niet altijd nodig gelukig maar het maakt het plaatsen wat simpeler heb al een paarkeer meegemaakt dat de koplamp versteling het daarom niet meer deed 

en 6000k is in mijn ogen ook de mooiste witte kleur 

Ja, je hebt inderdaad gelijk dat de Rio afzonderlijke grootlichtlampen had. Was het even vergeten. Het is wel dezelfde fitting (H7) zover ik kan herinneren.

Met betrekking tot de H4 reflectorlampen deel ik je mening voor xenon, maar de Philips LED's in de reflectorlampen van een 107 is het lichtbeeld gemeten met garageapparatuur en bleek het juist bijzonder goed. Het heeft ook te maken met de exacte positie van de LED-strips in de lamp dat zo goed mogelijk op dezelfde positie als de gloeidraden van de standaard gebruikte halogeenlampen moet zitten. Het kan dus wel, maar dat is slechts een auto en ik heb nog geen LED in andere auto's (of Kia's) ingebouwd dus mijn ervaring is beperkt. 

Ik heb heel wat xenon ingebouwd, maar dat doe ik niet meer nadat er goede LED vervangingslampen op de markt zijn. Wat lichtsterkte betreft merk ik geen verschil tussen xenon en LED, maar LED is een wat simpeler techniek (geen hoogspanningen).

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, je hebt inderdaad gelijk dat de Rio afzonderlijke grootlichtlampen had. Was het even vergeten. Het is wel dezelfde fitting (H7) zover ik kan herinneren.
Met betrekking tot de H4 reflectorlampen deel ik je mening voor xenon, maar de Philips LED's in de reflectorlampen van een 107 is het lichtbeeld gemeten met garageapparatuur en bleek het juist bijzonder goed. Het heeft ook te maken met de exacte positie van de LED-strips in de lamp dat zo goed mogelijk op dezelfde positie als de gloeidraden van de standaard gebruikte halogeenlampen moet zitten. Het kan dus wel, maar dat is slechts een auto en ik heb nog geen LED in andere auto's (of Kia's) ingebouwd dus mijn ervaring is beperkt. 
Ik heb heel wat xenon ingebouwd, maar dat doe ik niet meer nadat er goede LED vervangingslampen op de markt zijn. Wat lichtsterkte betreft merk ik geen verschil tussen xenon en LED, maar LED is een wat simpeler techniek (geen hoogspanningen).



En wat ik ook heel erg lekker vind van led is dat je bijna meteen de volle licht sterkte hebt en je hoeft geen gat meer in je koplamp deksel te maken om de bedrading door naar buiten te voeren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat ik gewoon voor halogeen ga.

Ik heb in mijn Clio led lampen via Ali maar vond dat de lichtopbrengst erg tegen viel. Had wel gezocht voor een led die het meeste licht zou geven.

Maar heb het gevoel dat de lenslamp het beeld erg vervormd en tegen houdt.

Denk daarom maar gewoon halogeen met 6000K. kost je een keer 35 euro maar heb je wel goed licht , hoop ik.

Heb nu ook H7 100 watt liggen maar na wat ik hoor zou dat evt te fel branden en reflector kunnen smelten, dus ik durf het niet meer aan, hahaha

Gr Joshua.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...