Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Piepende multiriem

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Koude start en stuuruitslag zorgt voor veel gepiep.

Riem is vervangen door verkoper die niet in de buurt woont.

Waarschijnlijk moet eea nagespannen worden bij de dynamo.

Hoe doe ik dat voor deze Picanto?

Geplaatst

Geen idee voor jouw specifieke pro, maar meestal is het een kwestie van 1 bout lossen, dynamo (met een koevoet ofzo) iets naar buiten zetten en bout weer vast.

Maar als jouw Picanto hydraulische stuurbekrachtiging heeft zou ik ook eens kijken of daar voldoende vloeistof in zit. Bij mijn laatste hydraulisch bekrachtigde auto was DAT het probleem tien die ging janken bij volle uitslag...

Geplaatst

Vloeistof zit tot de max dus dat is goed.

Bij volledige stuuruitslag hoor je het piepen maar met ingeschakelde airco wordt het nog vele malen erger ongeacht de snelheid.

De multiriem kan niet veel ingeveerd worden dus ik denk dat er toch teveel aangespannen is.

Geplaatst
je zou  boter op de riem kunnen smeren dat help meestal wel.

Wat is dat nou voor idiote suggestie!?
Dan gaat de riem minder grip hebben, dat wil je dus niet!

Als je niet weet waar je het over hebt, schrijf dan niets!
Geplaatst

Ik wil eigenlijk gewoon weten hoe ik de dynamo iets kan ontspannen omdat ik denk dat de riem te strak staat.

Bij ingeschakelde airco wordt de riem nog zwaarder belast en gaat dus nóg strakker staan.

Ik heb niks aan Oma Weet Raad achtige oplossingen. Het is een auto tenslotte

Geplaatst

Ik ben gewend van merkforums dat er hobbyisten zitten die elkaar helpen met instructies e.d.

Heb zelf Nissan ervaring maar misschien verwacht ik teveel van dit forum.

Toch bedankt voor de reacties.

Geplaatst
in het verleden. heb ik dat wel eens gedaan. wat vet op de riem . ik weet heus wel waar ik over praat.in die 56 jaar dat ik een auto rijd.

Ik heb in het verleden ook wel eens domme dingen gedaan.
Maar juist omdat ik weet wat ik doe/deed raad ik dat niemand aan.
Deze tip is ronduit slecht en geeft meer kans op verslechtering, dan verbetering. En als het niet helpt ben je verder van huis.

Die 56 jaar zegt niks, want dan is het eerder goed gegaan, dan goed gedaan...
Geplaatst
Ik ben gewend van merkforums dat er hobbyisten zitten die elkaar helpen met instructies e.d.
Heb zelf Nissan ervaring maar misschien verwacht ik teveel van dit forum.

"Probleem" van dit forum (en veel MERK-forums) is de diversiteit aan types en uitvoeringen auto's.
Hiervoor was ik lid van 3 TYPE-forums, daar was de kennis veel meer aanwezig.

Maar jij geeft aan dat de riem vervangen is door de verkoper, IS dat wel echt zo?
Het piepen bij volledige uitslag ga je volgens mij nooit helemaal weg krijgen, dat is een "eigenschap" van hydraulische bekrachtiging.
Maar piepen bij koude motor zou ook kunnen duiden op een versleten of verkeerde riem...

De riem iets ontspannen lukt misschien al wel met een hamer op de dynamo, maar ik betwijfel of daar ruimte voor is. Ontspannen en opnieuw spannen zou het beste zijn. Staat in het boekje niet waar je de deflectie moet meten en hoeveel die mag zijn?
Geplaatst

Ik heb besloten maar ff langs de Kia dealer te gaan hiermee.

Ik heb helaas (nog) geen Haynes van de Picanto kunnen vinden

Geplaatst

Als je ooit een Haynes manual vindt ben ik ook geïnteresseerd.
Maar het lijkt erop dat die voor steeds minder auto's beschikbaar komen, omdat auto's ingewikkelder worden en mensen minder bereid iets zelf te doen.

Van mijn Aygo had ik nog een "So helfe ich mir selbst", die was handig, maar een Haynes of ouderwetse "vraagbaak" waren wel beter...

Geplaatst

omdat de stuurpomp vol met olie zit wil nog niet zeggen dat deze niet stuk is kan heel goed zo zijn dat deze toch defect is  al meerdere keren meegemaakt olie en boter is een lap middel meer niet dan hoor  je het piepen niet meer maar lost niks op

Geplaatst
1 uur geleden, xtra40 zei:

omdat de stuurpomp vol met olie zit wil nog niet zeggen dat deze niet stuk is kan heel goed zo zijn dat deze toch defect is  al meerdere keren meegemaakt olie en boter is een lap middel meer niet dan hoor  je het piepen niet meer maar lost niks op

Dat verklaart niet waarom het piepen zo toeneemt als de airco ingeschakeld wordt :)

Geplaatst
2 minuten geleden, LSNN86 zei:

Dat verklaart niet waarom het piepen zo toeneemt als de airco ingeschakeld wordt :)

omdat dan de druk op de pomp door de extra kracht die de airco pomp op de multiriem zet te veel word voor de pomp en dan gaat gieren

Geplaatst
1 minuut geleden, xtra40 zei:

omdat dan de druk op de pomp door de extra kracht die de airco pomp op de multiriem zet te veel word voor de pomp en dan gaat gieren

En waarom dan na vervangen van de riem?

Geplaatst

mischien staat tie wel te strak nu en maakt dit het probleem erger 

de riem moet je in kunnen drukken staat deze te strak krijg je het zelfde 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...