Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Goedemorgen,

De Rio is binnenkort weer aan de beurt om vertroetelt te worden, volgens het onderhoudsprogramma van Kia.
Nu schrok ik wel ontzettend van de prijs die ze hiervoor durven te vragen. Mijn man met zijn Skoda is nog niet eens zoveel kwijt bij een VAG garage, als dat ik met de Rio zou zijn...?!

Graag jullie mening en visie op onderstaande uit te voeren grote beurt.

Ik wil een grote beurt laten uitvoeren met de volgende extra werkzaamheden:
- Grote beurt á € 282,50 - Wat is allemaal bij deze grote beurt inbegrepen?
- Bougies á € 77,50 - Deze zijn in 2016 nog vervangen. Er staat +/- 65.000 kilometer momenteel op de teller
- Remvloeistof vervangen á € 32,-
- Controleren klepspeling á € 82,50 - is dit noodzakelijk, of dit een beetje geldklopperij?
- APK keuring á € 35,- - Belachelijk dat ze deze nog in rekening brengen bij een grote beurt met een prijskaartje waar je u tegen zegt....

Totaalprijs voor bovenstaande: € 509,50, wat een absurd bedrag!!!

Onderstaande laat ik NIET door de garage doen, omdat ze hier simpelweg grof geld voor vragen, en ik dit gemakkelijk zelf kan doen:
- Interieurfilter vervangen á € 29,-
- Luchtfilter vervangen á € 42,-
- Brandstoffilter vervangen (hoef niet, aangezien het een benzine uitvoering is)
- Koelvloeistof verversen á € 55,50 - Lijkt mij niet nodig als deze nog goed van kleur is en op peil is?
- Remblokken voor en achter á € 257,50 - Is in 2017 nog gebeurd
- Ruitenwissers voor á € 38,50
- Ruitenwisser achter á € 28,-

Totaalprijs voor bovenstaande: € 450,50
Totaalprijs als ik alles zou laten doen, zoals staat voorgeschreven: € 960,-!?!?!??!

Is dit normaal? En wat zouden jullie laten doen?
Ik twijfel heel erg, omdat vanwege de afbouwende KIA coulance bij defecten, onderhoud bij de dealer wel vereist is.
Ook Kia mobiliteitsgarantie is wel prettig, zeker met een klein kind.

Ik hoor graag van jullie!

Posted

Als je garantie wilt behouden zonder gezeik gewoon naar dealer gaan. Anders naar degelijke universeel garage waar fabrieksonderhoud wordt uitgevoerd.

Wat er gedaan moet worden hangt af van je km gedrag. En als je bougies vervangen zijn en die zijn nog geen 5jaar of 50 dkm (even uit mijn hoofd) hoeven ze niet vervangen te worden.

Wbt de rest, kan ik niet beoordelen of nodig is. Klepspeling ben ik in die 7jr niet tegengekomen op de factuurtjes.

Als de ruitenwissers voot niet gescheurd zijn en voor jouw goed werken hoef je ze niet te vervangen...(zulke dingen kun je toch vooraf afspreken)

Het verdienmodel zit hem in onderhoud en niet bij de koop van een (nieuwe) auto.