SailorAppie Posted July 5, 2020 Posted July 5, 2020 Goede avond allen, Ik heb een Kia Sorento 3.3 V6 met 100000 km op de teller bouwjaar 2007 gekocht mooie wagen rijd goed maar ik heb er wel wat mee waar ik eens een paar goede tips bij kan gebruiken. het motor management lampje ging branden en ik heb hem bij de garage(geen Dealer) laten uitlezen en daar gaf hij lambda sonde rechts voor signaal te traag door gegeven. Dit heeft hij 3 keer gedaan en toen heb ik de Lambda sonde laten vervangen maar toch kwam na die actie weer dat lampje terug, Toen is mij aangeraden om de auto bij de dealer te laten uitlezen omdat "mijn garage" 85% kan uitlezen en de Dealer 100% zo werd mij verteld. Dit heb ik dus gedaan en toen kwam naar voren dat de rechter katalysator stuk zou zijn dit is een duur onderdeel 1300 euro en ik heb gevraagd wat nu precies links en rechts van de motor was, vanaf welke kant moet je dat bekijken "rechts" is pasagier kant van de auto. Ik ben toen eens gaan kijken met behulp van de haines en chilton manual om de katalysator zelf te vervangen(ik ben 26 jaar machinist in de zeevaart geweest) dus ben ik de boel eerst eens goed gaan bekijken om te zien of dit te doen is,katalysator en uitlaatspruitstuk is 1 geheel. ik kwam er achter dat "mijn garagehouder" links en rechts door elkaar had gehaald en de lambdasensor linksvoor had vernieuwd, ik heb hem dit even onder de neus gewreven en hij heeft kosteloos rechtsvoor ook vervangen. Dit ging een paar dagen goed en toen brande dat management lampje weer hierop heb ik besloten om de katalysator( een originele) te bestellen en die heb ik er gisteren in gezet. na het inbouwen achteraf moet ik zeggen het is goed te doen ik ben er 7 uurtjes mee bezig geweest op het gemakje ging het management lampje uit(ik had tijdens de reparatie de klemmen van de accu losgenomen) en heb ik een lange proefrit gemaakt en alles was goed management lampje was uit. Vandaag weer een ritje en gaat dat vervloekte management lampje weer branden en zakt me de moed een beetje in de schoenen. De storing is "nog" niet uitgelezen. Mijn vraag(en) zijn ; moet hij nog weer gereset worden? kan dit een kabelbreuk zijn? is er wat anders aan de hand waar door dit terugkomt als storing? Wie kan mij hier een goed advies in geven? Ik heb dit topic ook onder Sorento 2 geplaatst ben nog niet zo bekend met alle modellen. Quote
spostma85 Posted July 7, 2020 Posted July 7, 2020 (edited) Als je handig bent met een bleutooth obd stekker (20 euro), en je hebt een smartphone, dan kun je zelf de lambdawaardes live uitlezen op je telefoon, en nog veel meer waardes, met behulp van de app Torque Pro, en de plugin Live Charts. Dit heb ik zelf ook wel gedaan bij vernoeden lambda probleem. Kun je mooi zien hoe sensor 1 en 2 per katalysator (bank 1 en 2) het doen bij warme motor, en kun je ze met elkaar vergelijken. Ook andere waardes die mogelijk verband hiermee kunnen houden. Hieronder downloadlinks voor zowel Torque pro als Live Charts, op volgorde van installatie. https://modapkdl.io/torque-pro-apk/ https://www.google.com/amp/s/apk-dl.com/amp/realtime-charts-for-torque-pro/com.pjt.realtimecharts_v1 Andere optie is de lambdastekkers proberen door te meten. De ecu gebruikt de lambdawaardes om brandstof/luchtmengsel te berekenen. Heb je ook gemerkt dat je verbruik is toegenomen? De catalysator gaat niet meteen stuk, vaak pas na lange tijd, bijv. van defecte lambda en daarmee gepaard gaand verkeerd mengsel o.i.d.. Ik zou niet meteen op de dealer afgaan. Die weten niet meer wat maatwerk is. Hieronder nog stukje tekst van internet over mogelijke oorzaken, iets anders kan namelijk voor de lambdastoring zorgen: Lambda lampjes gaan aan om 2 hoofd redenen: te arm of te rijkte arm: denk aan vacuumlekken tussen de luchtmassameter en het blokDat kan bv langs de injectoren, tussen spruitstuk en kop, tussen gasklephuis en spruitstuk, gescheurd slangwerk, lekke intercooler (not likely), lekkende airco luchtklepjes, lekkende rembekrachtiger, lekkende carterventilatiete rijk: denk aan lekkend vacuumslangetje van de brandstofdruk regelaar(aanzuigen valse lucht) , brandstofdrukregelaar kan ook intern lek zijn (benzine uit het vacuumslangetje!?), lekkende CBV membraan (onder chrome deksletje op de turbo), zwaar vervuild luchtfilter, deels geblokkeerde luchtmassameter doorlaat. (schuim in airbox wil nog wel eens loslaten.)Er kunnen ook electronische problemen zijn waardoor de lambda-feedback-loop niet meer goed werkt:uitlaatlekkage tussen lambda sonde en kop (geeft verkeerde lambda metingen waarop de inspuiting verkeerd reageert)(denk aan loszittende downpijp, losse turbobouten, scheurtjes in downpijp, kapotte uitlaatspruitstukpakkingkapotte koelwater temp sensor. (geeft verkeerde meting aan inspuiting waardoor deze het mengsel te rijk zet.als er dit soort zaken aan de hand zijn schiet de inspuitmodule in de zgn. limp-home modus. Daarbij wordt een bekend vast mengsel aangehouden en de ontsteking wordt veilig gehouden(lees: later dan optimaal.)Daar gaat je kat niet direct van kapot. Maar de auto zal minder lekker rijden.Na reparatie moet de foutcode wel even gewist worden, bij jou auto kan dat nog door de accu een tijdje los te halen. PS was ik nog vergeten... de lambda sonde kan ook gewoon oud en versleten zijn! Nieuw: koop orgineel Bosch. Vermijd aftermarket sondes van andere merken. Been there, done that, werkt niet optimaal. Edited July 7, 2020 by spostma85 Quote
SailorAppie Posted July 12, 2020 Author Posted July 12, 2020 Goede avond, Wel een reactie gehad maar niet het antwoord wat ik zoek, dat verrekte lampje moet uit en ik heb rechts de hardware vervangen. Uitlees apparatuur heb ik niet en ga ik ook niet kopen ik laat hem voor 15,50 euro uitlezen bij de dealer(niet zo duur) en dan maar zien wat we dan weer te zien gaan krijgen, voor het sleutelwerk heb ik geen dealer nodig dat kan ik zelf maar met die electronica wordt het anders dan moeten zij maar even zien. wordt vervolgt Quote
spostma85 Posted July 12, 2020 Posted July 12, 2020 Wat ik met mijn antwoord duidelijk heb willen maken is dat als je een storing hebt met een lambda, dat de oorzaak vaak ergens anders kan liggen. Daarom zou ik andere zaken in mijn vorig antwoord ook langslopen. Jammer dat je niet een paar tientjes over hebt voor een obd stekker en een uitlees app. Dan kun je ook een groot deel zien en weet je ook of de dealer je een oor aan naaid. Anders zou ik een uitdraai vragen van wat ze uitlezen of dat je zelf mag kijken. Ik hoop dat je verder komt! Succes! Quote
Recommended Posts