Ga naar inhoud

probleem in de bergen met Kia Niro HEV icm vouwwagen


vandekamp

Aanbevolen Berichten

Het ging gisteravond even helemaal mis....

Afgelopen april een Kia Niro HEV uit 2021 gekocht. Zou een vouwwagen (ca 750kg) in de bergen moeten kunnen trekken. De lange stukken over de snelweg gingen probleemloos. Maar eenmaal op een steile smalle weg in de bergen viel na 10 minuten motorvermogen weg, snelheid naar 0. Accu was leeg, maar benzinemotor nam het niet over. Gebruikte de  sportstand, automatisch. Kon niet voor- of achteruit, dus af laten slepen. Vanochtend bij lokale KIA dealer geweest, niets gevonden.

Via een andere weg (niet door de bergen) route vervolgt en aangekomen op camping. Maar laatste stuk was weer spannend: steile weg....accu liep weer leeg, langzaam gereden...en gelukkig gehaald.

Maar, we moeten nog terug.....herkent iemand dit probleem? Is er iets aan te doen? Technisch mankement of verkeerd gebruik? Ben benieuwd !!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Verkeerd gebruik dus, bij klimmen (bij dalen ook trouwens) zoveel mogelijk je rijgedrag aanpassen aan wat de motor onder die omstandigheden kan en mag doen.

Een (of twee) vernellingen lager bergop, en liefst (om de remmen koeler te houden) bergaf ook. Een automaat weet niet of je al bijna boven (of beneden) bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het klinkt alsof u gebruikt maakte van 100% van het gecombineerd vermogen. Bij het wegvallen van het elektrische vermogen, kon het brandstof vermogen de trekkracht niet meer aan. Zoals @Peter-036 hier terecht zegt, is het van belang dat het prettig blijft voor de motor. Dit zal waarschijnlijk betekenen dat u in snelheid terug moet en met de toeren omhoog. Ja, net als vroeger in de eend/2cv.
De motoren van tegenwoordig zijn dusdanig gedownsized,  dat het zeer waarschijnlijk is dat je niet je snelheid kan vast houden berg op. Dat heeft mijn Ceed SW met 1 liter 3 cilinder ook, zelfs soms in Nederland al. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


De 1.6 heeft alleen op benzine nog steeds 100Pk, dat zou voldoende moeten zijn voor een aanhanger van 750kg berg op, of het is wel echt een forse helling.

Het is trouwens ook slim om al eerder de sportstand aan te zetten, zodat je accu wat voller is voor het begin van de helling.

Verder zie ik regelmatig berichten van mensen die een 1200kg caravan de bergen door trekken, dus het is erg vreemd dat jou het niet lukt met een lichtere vouwwagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


N.a.v. jullie reacties ga ik komende dagen ervaring opdoen met handmatig schakelen.

Mijn zorg zit erin wat er gebeurd wanneer de accu leeg raakt. Want dat voorkom je volgens mij niet, ook niet bij handmatig schakelen.

Pakt de benzinemotor het dan goed over, en heb ik dan de beschikking over die 100 Pk??

Toevallig staan we op de camping naast mensen met een Kia Niro en kleine caravan die op de snelweg ook spannende momenten hebben gehad (40km/h).

Als het technisch allemaal in orde lijkt te zijn, is er nog winst te halen in betere (rij)instructies. Deels eigen verantwoordelijkheid,  maar denk ook dat Kia hier iets in kan betekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik rij ook met een Amazon uit '63 met dezelfde caravan. Terugschakelen naar hogere toerentallen en je komt boven.
Ooit mezelf meer bezig gehouden met de kids op de achterbank dan met de flauwe helling in een Volvo 940 in zijn 5 totdat ik rechts werd ingehaald door een vrachtwagen. Gas bijgeven helpt dan niet terugschakelen naar 3 wel.

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Ik heb ook een zelfde Niro en een vouwwagen. Het is inderdaad anders rijden in de bergen. Ik moest ook wennen. Maar het is inderdaad zoals anderen aangeven in de Sportstand niet op de cruise control en zelf schakelen.

Ik vind het vermogen en verbruik best wel tegenvallen. Ik krijg soms het gevoel dat de wielen van m'n vouwwagen aanlopen.

Terug heb ik even getest maar harder dan 130 gaat de combinatie gewoon niet op een vlak gedeelte. Ik weet dat dit hard genoeg is, maar toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 weken later...

Auto is bij garage geweest en heeft een software update gekregen. De uitleg daarbij was dat er blijkbaar meer vergelijkbare klachten zijn geweest waarop Kia deze update heeft gemaakt en vrijgegeven.

De echte test volgt volgend jaar als we hopelijk weer met de vouwwagen naar de bergen kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...