McDadd Geplaatst 31 Augustus, 2020 Geplaatst 31 Augustus, 2020 Vergeef mij, beste forum deelnemers, ik heb gezocht maar niet gevonden: Bestaat er een mogelijkheid om de autohold functie standaard "aan" te zetten? Quote
ronnydewit Geplaatst 31 Augustus, 2020 Geplaatst 31 Augustus, 2020 Nope. Vond het eerst ook altijd irritant, maar gebruikt het nu helemaal niet meer. Ik gebruik de linker vlipper om ‘op de motor’ tot stilstand te komen. Daarna (kun je ook je rem los laten, als je extra hebt bijgeremt en) blijft de auto staan. Soort alternatief en werkt prima, zelfs als je schuin staat. Raak de rem nauwelijks nog aan tegenwoordig... Quote
McDadd Geplaatst 31 Augustus, 2020 Topic Starter Geplaatst 31 Augustus, 2020 1 uur terug, ronnydewit zei: Nope. Vond het eerst ook altijd irritant, maar gebruikt het nu helemaal niet meer. Ik gebruik de linker vlipper om ‘op de motor’ tot stilstand te komen. Daarna (kun je ook je rem los laten, als je extra hebt bijgeremt en) blijft de auto staan. Soort alternatief en werkt prima, zelfs als je schuin staat. Raak de rem nauwelijks nog aan tegenwoordig... Ok dat is jammer. Ik ben een fan van autohold. Dank voor je alternatief. Quote
Hippe lip Geplaatst 31 Augustus, 2020 Geplaatst 31 Augustus, 2020 Autohold leek me in het begin ook wel een mooie feature, maar daarmee staat de auto op de rem. Op zich prima, maar bij het wegrijden merk je toch dat dit dan niet zo soepel werkt als wanneer je stilstaat door vasthouden van de linker flipper, zoals @ronnydewit ook doet. Bij gebruik van autohold moet je je gaspedaal wat verder intrappen om weg te rijden, waardoor je, bijvoorbeeld in een file, niet gewoon weg kunt kruipen. Dus ook ik gebruik die autohold niet meer en alleen de flipper. Quote
Marc Fellman Geplaatst 31 Augustus, 2020 Geplaatst 31 Augustus, 2020 Ik weet het nog niet. Autohold lijkt wel het meest op de automatische rem van de lease Golf die ik had. Vond dat automatisch stil blijven staan wel prettig. 's Morgens bij het wegrijden had je soms wel dt hij er even doorheen moest en dat vond ik uiteindelijk ook wat minder (maar dat was een paar weken voor de e-Niro kwam). Is het zo dat de flipper hem electrisch stil houdt? Ik denk dat op de Cruise Control de niro gewoon de rem gebruikt als je stil staat. Quote
McDadd Geplaatst 31 Augustus, 2020 Topic Starter Geplaatst 31 Augustus, 2020 24 minuten geleden, Marc Fellman zei: Ik weet het nog niet. Autohold lijkt wel het meest op de automatische rem van de lease Golf die ik had. Vond dat automatisch stil blijven staan wel prettig. 's Morgens bij het wegrijden had je soms wel dt hij er even doorheen moest en dat vond ik uiteindelijk ook wat minder (maar dat was een paar weken voor de e-Niro kwam). Is het zo dat de flipper hem electrisch stil houdt? Ik denk dat op de Cruise Control de niro gewoon de rem gebruikt als je stil staat. Inderdaad. Ik reed hiervoor een VW Passat variant en reed automatisch op de Autohold. Ik vond dat erg prettig en ook heel soepel. Als ik vergeet de Autohold aan te zetten en ik kom bij het eerste stoplicht heb ik nog steeds dat ik er dan na geremd te hebben achter kom dat de auto niet op de rem staat. Ik vind level 3 rijden erg slecht voor mijn rug en nek en steeds de levels aanpassen is meer werk dan het knopje smorgens indrukken :-). Ik zal er dus een routine van moeten maken voor mezelf om steeds bij starten de Autohold in te drukken. Ik heb nog niet in de file gestaan om het uit te proberen. Ga ik in ieder geval zeker doen. Quote
JohanGM Geplaatst 31 Augustus, 2020 Geplaatst 31 Augustus, 2020 (aangepast) 29 minuten geleden, McDadd zei: Inderdaad. Ik reed hiervoor een VW Passat variant en reed automatisch op de Autohold. Ik vond dat erg prettig en ook heel soepel. Als ik vergeet de Autohold aan te zetten en ik kom bij het eerste stoplicht heb ik nog steeds dat ik er dan na geremd te hebben achter kom dat de auto niet op de rem staat. Ik vind level 3 rijden erg slecht voor mijn rug en nek en steeds de levels aanpassen is meer werk dan het knopje smorgens indrukken :-). Ik zal er dus een routine van moeten maken voor mezelf om steeds bij starten de Autohold in te drukken. Ik heb nog niet in de file gestaan om het uit te proberen. Ga ik in ieder geval zeker doen. Je kunt de standaard regeneratie levels aanpassen in het setup menu. Hoef je ze niet steeds aanpassen ;). En slecht voor je rug? Je kunt het stroompedaal ook geleidelijk terugnemen ipv abrupt voet omhoog. edit: dat klinkt wellicht wat kortaf. Ik herken je probleem wel. Het is een kwestie van rijstijl aanpassen. Ik rijd niet zo vaak in de benzine auto van mijn vrouw, maar die enkele keren is het een behoorlijke omslag. Vooral de manier van gas geven en terugnemen/remmen is een wereld van verschil. 31 Augustus, 2020 aangepast door JohanGM Quote
Marc Fellman Geplaatst 31 Augustus, 2020 Geplaatst 31 Augustus, 2020 Ik heb zelf regeneratie op Auto staan. vindt ik wel prettig. Quote
Hippe lip Geplaatst 31 Augustus, 2020 Geplaatst 31 Augustus, 2020 43 minuten geleden, Marc Fellman zei: Ik heb zelf regeneratie op Auto staan. vindt ik wel prettig. Dat is dan weer een andere functie. Dat gaat erover dat-ie ook afremt als je een voorligger nadert. Quote
Marc Fellman Geplaatst 31 Augustus, 2020 Geplaatst 31 Augustus, 2020 6 minuten geleden, Hippe lip zei: Dat is dan weer een andere functie. Dat gaat erover dat-ie ook afremt als je een voorligger nadert. Ging even over de opmerkign dat iemand hem op 3 had staan Maar merk zelf dat ik nog nauwelijk naar de flipper grijp. Ook omdat als de Cruise control aanstaat je nekel een "foutmelding" in je scherm krijgt en er niets gebeurd. Quote
McDadd Geplaatst 31 Augustus, 2020 Topic Starter Geplaatst 31 Augustus, 2020 Het gaat mij niet om het afremmen. Ik rij veelal op level 2, echter het gaat mij erom dat ik het rempedaal los kan laten als ik bij het stoplicht sta en daar niet eerst een level voor moet plussen om vervolgens uit te rollen. Ik rij niet om zo zuinig mogelijk te rijden, ik rij niet om een zo groot mogelijke actieradius te hebben, maar ik rij vooral gewoon met de auto (en dat kan ook met 40.000 km per jaar). Ik rij dus voornamelijk op level 2 en dat betekend dat ik zeker op level 2 wat stroom terugverdien van wat ik besteed aan "doorrijden", maar level 3 niet als een "uitrol"-functie wil toepassen want dat staat voor mijn gevoel te "strak". Ik ben te ongeduldig om zo rustig op een stoplicht aan te rijden tot ik stil sta :-). Het ging mij puur om het standaard "aan" hebben staan van de autohold en dat kan dus blijkbaar niet. Voor mij jammer, een gemis, voor anderen een geschenk uit de hemel lees ik ;-). 1 Quote
McDadd Geplaatst 2 September, 2020 Topic Starter Geplaatst 2 September, 2020 Op 31-8-2020 om 10:14, Hippe lip zei: Autohold leek me in het begin ook wel een mooie feature, maar daarmee staat de auto op de rem. Op zich prima, maar bij het wegrijden merk je toch dat dit dan niet zo soepel werkt als wanneer je stilstaat door vasthouden van de linker flipper, zoals @ronnydewit ook doet. Bij gebruik van autohold moet je je gaspedaal wat verder intrappen om weg te rijden, waardoor je, bijvoorbeeld in een file, niet gewoon weg kunt kruipen. Dus ook ik gebruik die autohold niet meer en alleen de flipper. Ik heb nu 2 dagen de autohold functie uit gelaten en met de linker flipper geremd bij het aanrijden op een stoplicht. Het is inderdaad gewenning. Het is ook nog steeds vreemd om erop te vertrouwen dat hij stil staat omdat hij ietsje naar achteren rolt (cm of 5) bij het punt van loslaten van de flipper. Ik ben benieuwd of dit op een flinke helling ook zo werkt. Dus voor nu, dankjewel voor de tips allen, ik ga nog bezien wat mij het beste bevalt. Quote
Hippe lip Geplaatst 2 September, 2020 Geplaatst 2 September, 2020 14 uur geleden, McDadd zei: Ik heb nu 2 dagen de autohold functie uit gelaten en met de linker flipper geremd bij het aanrijden op een stoplicht. Het is inderdaad gewenning. Het is ook nog steeds vreemd om erop te vertrouwen dat hij stil staat omdat hij ietsje naar achteren rolt (cm of 5) bij het punt van loslaten van de flipper. Ik ben benieuwd of dit op een flinke helling ook zo werkt. Ja, dat werkt zelfs op een héél steile helling. Ik heb het recent nog eens geprobeerd op de steile helling van een particuliere parkeergarage; je weet wel, zo eentje waar je met de fiets niet snel af durft te rijden en al helemaal niet op kunt fietsen. Zelfs daar bleef de auto keurig stil staan op de flipper. Helemaal magnetisch, wat je ook wel merkt. Hij waggelt idd een heel klein beetje voordat hij echt stil staat. Maar als je lang zo stil staat (paar minuten), dan gaat-ie automatisch op de handrem. Of je nu op vlakke ondergrond staat of op een helling. Quote
Hippe lip Geplaatst 2 September, 2020 Geplaatst 2 September, 2020 Wat trouwens een leuke, ongedocumenteerde feature is, is als je remt met je linker flipper, die vasthoudt en intussen met het gaspedaal de snelheid bijstuurt. Het is de eerste paar keer even leren hoe ver en wanneer je het gaspedaal in moet trappen, maar daarna krijg je hiermee het echte 'one pedal driving'. Zo rijd ik vaak op een rood stoplicht af. Dan kun je de laatste meters langzaam rijden en de snelheid volledig controleren totaan stilstand. Quote
ronnydewit Geplaatst 2 September, 2020 Geplaatst 2 September, 2020 Ik heb de regeneratiestand ook op level 3 staan omdat deze het dichtst bij het afremmen zit (zodra je je pedaal helemaal los hebt gelaten) van de linker vlipper. Hierdoor is de overgang bijna niet te merken. Het is een beetje timing, vlak voor dat je het pedaal helemaal los hebt gelaten, knijp je de vlipper in, en geeft dan weer een beetje ‘gas’ om langzaam tot stilstand te komen. Quote
Sigmasailor Geplaatst 4 September, 2020 Geplaatst 4 September, 2020 Op 2-9-2020 om 22:52, Hippe lip zei: Wat trouwens een leuke, ongedocumenteerde feature is, is als je remt met je linker flipper, die vasthoudt en intussen met het gaspedaal de snelheid bijstuurt. Het is de eerste paar keer even leren hoe ver en wanneer je het gaspedaal in moet trappen, maar daarna krijg je hiermee het echte 'one pedal driving'. Zo rijd ik vaak op een rood stoplicht af. Dan kun je de laatste meters langzaam rijden en de snelheid volledig controleren totaan stilstand. Toch weer wat leuks! Deze had ik nog niet gevonden. Je moet ‘flink’ gasgeven maar dan werkt het inderdaad. Eens zien of dit mij gaat bevallen. Tot nu toe liet ik de linker flipper los als ik het net niet haalde. Gas bijgeven is wat eleganter. Quote
McDadd Geplaatst 4 September, 2020 Topic Starter Geplaatst 4 September, 2020 Op 2-9-2020 om 22:52, Hippe lip zei: Wat trouwens een leuke, ongedocumenteerde feature is, is als je remt met je linker flipper, die vasthoudt en intussen met het gaspedaal de snelheid bijstuurt. Het is de eerste paar keer even leren hoe ver en wanneer je het gaspedaal in moet trappen, maar daarna krijg je hiermee het echte 'one pedal driving'. Zo rijd ik vaak op een rood stoplicht af. Dan kun je de laatste meters langzaam rijden en de snelheid volledig controleren totaan stilstand. Ik heb het geprobeerd en dat werkt best prettig! Enige nadeel vind ik als je de bocht om remt dat je dan lastig de flipper kunt bedienen. Dit komt niet vaak voor gelukkig. Quote
Hippe lip Geplaatst 4 September, 2020 Geplaatst 4 September, 2020 11 uur geleden, Sigmasailor zei: Toch weer wat leuks! Deze had ik nog niet gevonden. Je moet ‘flink’ gasgeven maar dan werkt het inderdaad. Eens zien of dit mij gaat bevallen. Tot nu toe liet ik de linker flipper los als ik het net niet haalde. Gas bijgeven is wat eleganter. In het begin deed ik het ook met flipper loslaten, maar dan ga je van flink remmen (met flipper) naar vrijwel niet remmen (mijn regen staat altijd op 1). Da's niet bepaald prettig rijden, voor de passagiers al helemaal niet. Met deze truc kun je heel eenvoudig precies en heel rustig bij de stopstreep uitkomen. @McDadd Nee, in een bocht gaat dat niet handig, maar heb jij een stoplicht in een bocht staan ergens op jou route? Ik gebruik dit met name bij afremmen voor een stoplicht of in de file. Je kunt hiermee langzamer rijden dan 'stationair' (= zonder gaspedaal in te trappen). Quote
JvdBosch Geplaatst 6 September, 2020 Geplaatst 6 September, 2020 On 9/2/2020 at 10:52 PM, Hippe lip said: Wat trouwens een leuke, ongedocumenteerde feature is, is als je remt met je linker flipper, die vasthoudt en intussen met het gaspedaal de snelheid bijstuurt. Het is de eerste paar keer even leren hoe ver en wanneer je het gaspedaal in moet trappen, maar daarna krijg je hiermee het echte 'one pedal driving'. Zo rijd ik vaak op een rood stoplicht af. Dan kun je de laatste meters langzaam rijden en de snelheid volledig controleren totaan stilstand. Als je gewoon het rempedaal gebruikt kun je ook prima doseren en zo goed als alle energie terugwinnen. Alleen de laatste paar meter gaat op de remblokken ipv de accu, maar dat is verwaarloosbaar. Ik gebruik de flipper nooit om te remmen... Quote
Sigmasailor Geplaatst 6 September, 2020 Geplaatst 6 September, 2020 Is waar, da's het leuke van de Kia, iedereen kan zijn eigen voorkeur methode kiezen. Zolang je het maar niet lomp doet bespaar je energie! Zelf laat ik hem zo lang mogelijk uitrollen op standje 1 om op het laatst de linker flipper te gebruiken; nu aan het proberen met gas bij geven. Quote
Hippe lip Geplaatst 6 September, 2020 Geplaatst 6 September, 2020 (aangepast) 11 uur geleden, JvdBosch zei: Als je gewoon het rempedaal gebruikt kun je ook prima doseren en zo goed als alle energie terugwinnen. Alleen de laatste paar meter gaat op de remblokken ipv de accu, maar dat is verwaarloosbaar. Ik gebruik de flipper nooit om te remmen... Zeker, met het rempedaal kun je het remmen ook doseren en daarbij wordt (bij gewoon rustig remmen) net zoveel energie teruggewonnen al bij de methode die ik beschreef. Het verschil zit ‘m in het feit dat je bij de methode die ik beschreef ook weer gemakkelijk, zonder extra handeling, weer eventjes een beetje harder kunt gaan rijden. Maar, zoals @Sigmasailor al zei: het leuke is dat iedereen zijn eigen methode kan gebruiken. Het regenereert allemaal even veel (los van het uit laten rollen op standje 0 (nul)). De ene methode is niet beter dan de ander. Iedereen kiest wat bij ‘m past en wat zijn/haar voorkeur heeft. Ik wide het alleen delen om wat aan het repertoire toe te voegen voor de liefhebber. 6 September, 2020 aangepast door Hippe lip 2 Quote
JvdBosch Geplaatst 8 September, 2020 Geplaatst 8 September, 2020 Zeker, iedereen zijn eigen methode. Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het verwarrend om te remmen via een andere methode dan het rempedaal en vertrouw mezelf niet dat ik in een noodsituatie dan niet per ongeluk het gas intrap of ga hengsten aan de flipper. Maar waarschijnlijk werken jullie hersens anders. :) Dus fijn dat er meerdere methoden zijn. Quote
McDadd Geplaatst 8 September, 2020 Topic Starter Geplaatst 8 September, 2020 Op 4-9-2020 om 21:20, Hippe lip zei: @McDadd Nee, in een bocht gaat dat niet handig, maar heb jij een stoplicht in een bocht staan ergens op jou route? Ik gebruik dit met name bij afremmen voor een stoplicht of in de file. Je kunt hiermee langzamer rijden dan 'stationair' (= zonder gaspedaal in te trappen). Toevallig wel eentje waar ik wekelijks rij. Maar ook het regeneratief remmen doe ik nu in de bochten en dat is toch een beetje spannend en soms toch maar met het rempedaal. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een leuke optie vind op de auto en er nog veel mee moet spelen om er een goede balans in te vinden. Leuke melding is ook dat regeneratief remmen niet werkt als de batterij 100% is. Het werkt wel, enkel het laden niet ;-). En 1% verder werkt het wel weer . Quote
Hippe lip Geplaatst 8 September, 2020 Geplaatst 8 September, 2020 5 uur geleden, McDadd zei: Toevallig wel eentje waar ik wekelijks rij. Maar ook het regeneratief remmen doe ik nu in de bochten en dat is toch een beetje spannend en soms toch maar met het rempedaal. Ook met het rempedaal rem je regeneratief hoor, tenzij je hard remt. Je kunt regereratief remmen 1. met het rempedaal, 2. door het gas los te laten (bij een regen-instelling >0) en 3. met de linker flipper (vergeet ik er nog eentje?). Die zijn in principe allemaal gelijkwaardig. 5 uur geleden, McDadd zei: Leuke melding is ook dat regeneratief remmen niet werkt als de batterij 100% is. Het werkt wel, enkel het laden niet ;-). En 1% verder werkt het wel weer . Dat lukt je alleen als je bovenop de berg geladen hebt en dan al remmend naar beneden gaat. Anders (In ons platte landje) heb je altijd meer uit die batterij getrokken dan je er op enig moment door regeneratief remmen weer in wilt stoppen, hoe vroeg je dat ook doet na 100% laden. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.