Sometimes Geplaatst 5 December, 2021 Geplaatst 5 December, 2021 Maand geleden mijn Niro uit 2017 gekocht bij een Kia dealer op flinke afstand van mijn woonplaats. Auto is in 2019 geïmporteerd vanuit België waar deze bij de Kia dealer onderhoud heeft gehad. De Nederlandse eigenaar heeft na de import de eerste beurt bij een Nederlandse Kia dealer laten doen (ivm registratie in het Nederlandse systeem) en alle volgende beurten bij een Kia dealer in Duitsland, net over de grens. Bij de aflevering aan mij heeft de auto in Nederland een (grote) beurt gehad, bij 116K kilometer. Voor de beeldvorming; in MijnKia zie ik dus alleen de beurt uit 2019 bij 45K en die van vorige maand bij 116K. Afgelopen week ontstond er ineens een probleem met de airco, die maakt continue een sisgeluid. Zowel met de airco knop "aan" als met de knop "uit". Heb me laten vertellen dat de airco bij veel auto's - waaronder dus de Niro - ondanks die knop in principe niet helemaal uitgezet wordt. Door het volledig uitzetten van de ventilatie-unit kan ik het geluid wel stoppen en door te draaien aan de temperatuurknop kan ik het sisgeluid iets beïnvloeden qua volume. Dan ben ik toch benieuwd hoe het qua garantie gaat; de verkopende dealer verwijst me naar de lokale Kia dealer, want fabrieksgarantie. Ik vraag me af of dit onder fabrieksgarantie valt. De airco is vermoedelijk te leeg. Dat is wel snel, maar valt dat onder fabrieksgarantie? Tenzij er een lekkage is, dan misschien weer wel. De lokale dealer gaat vlak voor Kerst (want volle planning) een diagnose doen en dan contact met mij opnemen. Indien fabrieksgarantie, dan is er natuurlijk niets aan de hand. Maar als dat niet zo is, dan heb ik toch het gevoel tussen wal en schip klem te kunnen komen zitten. Het is een kwestie van afwachten, maar het houdt me nogal bezig. Daarom dit topic, om het een beetje van me af te schrijven en te kijken of er anderen zijn die ervaringen hebben met vergelijkbare situaties. Quote
Pizzapieter Geplaatst 5 December, 2021 Geplaatst 5 December, 2021 Mijn inziens is een airco ook gewoon een component dat onderhouden moet worden en een aircobeurtje hoort daar bij.Het is niet nieuw dat airco's hun vloeistof geleidelijk verliezen en soms bijgevuld moeten worden.Dus ik denk dat je blij mag zijn als er iemand iets betaalt. Correctie: je hebt hem pas een maand. Dan is de verkopende partij gewoon nog degene die dit moet fixen. Dat HIJ het mss bij Kia claimt is wat anders. Quote
Sometimes Geplaatst 6 December, 2021 Topic Starter Geplaatst 6 December, 2021 Klopt Pieter, het is niet raar dat een airco leegloopt en (helaas) ook niet ongewoon dat er geen regulier onderhoud op gedaan wordt. Quote
Sometimes Geplaatst 22 December, 2021 Topic Starter Geplaatst 22 December, 2021 Update: vandaag is de Niro bij de lokale Kia dealer geweest. Het geluid was ondertussen weer verdwenen, niet alleen bij de lage temperaturen van nu maar al daarvoor. Het aircosysteem was te leeg geraakt en dat kwam door een lek bij de verdamper. Deze wordt half januari vervangen en valt volgens de dealer onder de fabrieksgarantie. Die is nog niet geclaimd, dus nog met een kleine slag om de arm. Quote
Sometimes Geplaatst 19 Januari, 2022 Topic Starter Geplaatst 19 Januari, 2022 De verdamper is maandag vervangen, dat redt een monteur met ervaring net in een dag. De garantie is volgens de dealer geclaimd, dus ik ben gerustgesteld, ook voor de toekomst (de resterende 2 jaar / 30.000 km fabrieksgarantie). Afgelopen periode wel gemerkt dat het in een situatie als deze lastig is dat je de airco eigenlijk niet uit kunt zetten (lampje kan wel uit, maar op de achtergrond draait het systeem gewoon door). Quote
Murcielaygo Geplaatst 19 Januari, 2022 Geplaatst 19 Januari, 2022 Waarop baseer je dat het systeem doorloopt? Dat de poelie blijft draaien van de compressor? Quote
Sometimes Geplaatst 19 Januari, 2022 Topic Starter Geplaatst 19 Januari, 2022 Zojuist, zei Murcielaygo: Waarop baseer je dat het systeem doorloopt? Dat de poelie blijft draaien van de compressor? Dat het sissen van het aircosysteem pas stopt wanneer ik de hele kachelunit uit zet, niet wanneer je de aircoknop uit zet. Quote
Gerd_NL Geplaatst 19 Januari, 2022 Geplaatst 19 Januari, 2022 In mijn Niro is helemaal geen sissen te horen, of met of zonder airco ... Quote
Sometimes Geplaatst 19 Januari, 2022 Topic Starter Geplaatst 19 Januari, 2022 Zojuist, zei Gerd Bartels: In mijn Niro is helemaal geen sissen te horen, of met of zonder airco ... Gelukkig maar Gerd, anders had de airco van je Niro een lek, net als die van mij had. Quote
Flying_Dutchman Geplaatst 19 Januari, 2022 Geplaatst 19 Januari, 2022 10 uur geleden, zei Sometimes: De verdamper is maandag vervangen, dat redt een monteur met ervaring net in een dag. De garantie is volgens de dealer geclaimd, dus ik ben gerustgesteld, ook voor de toekomst (de resterende 2 jaar / 30.000 km fabrieksgarantie). Afgelopen periode wel gemerkt dat het in een situatie als deze lastig is dat je de airco eigenlijk niet uit kunt zetten (lampje kan wel uit, maar op de achtergrond draait het systeem gewoon door). Mooi! Voor niets ermee gezeten. Hopelijk toch wel een fijne Kerst gehad ...... Veel zorgeloze kilometers toegewenst. Quote
Sometimes Geplaatst 24 Januari, 2022 Topic Starter Geplaatst 24 Januari, 2022 Gisteren voor het eerst een rit gemaakt na de reparatie. De draadloze oplader deed niets meer, dus vandaag maar even contact gezocht en kort terug geweest bij de dealer. Voor het vervangen van de verdamper moet het dashboard er geheel uit en bij het terugzetten is het stekkertje van de oplader over het hoofd gezien. Was zo geregeld, maar ik ben toch blij dat ik de auto niet zonder dashboard heb gezien vorige week. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.