Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hallo mede leden

Ik heb een vraagje mijn kia pro-ceed uit 2010 geeft sinds kort een hardnekkige storing en wel de P2192 ik zal even wat history vertellen .

Motorblok is nieuw heeft nu 6500 km gelopen sinds juli 2021 en alle delen die deze storing aangeeft zijn vervangen :

Bougie's

Lambda sonde bank 1

Map sensor

Luchtfilter

Injectoren

Actief koolstoffilter brandstoftank

Benzine pomp incl druk regelaar

wie kan mij helpen met het uit progameren van code P2192 uit de ecm/ecu

ik hoor het heel graag

20210927_165300.jpg

Edited by Kia pro-ceed driver
Posted

Ik begrijp je vraag misschien niet volledig, je wilt dat de code wordt gewist of dat de code onschadelijk wordt gemaakt in de ECU? voor de zekerheid geen LPG?

De storing is redelijk omvattend en kan echt veel zijn. Het meten met de juiste apparatuur is van belang. Maar mijn eerste vraag is waarom en met welke kilometerstand is  de motor vervangen?.
Vaak is een motorblok die vervangen wordt een neven oorzaak van de echte oorzaak, Die info hebben we nu niet.

Bovendien de tip als je hem uitschrijft en er is daadwerkelijk iets aan de hand en geen kabelbreuk enz. Dan is de kans groot dat op termijn ook deze motor overlijdt. Alles rondom deze code heeft te maken met brandstof te arm of te rijk. Dit betekend in alle gevallen dat er op termijn schade ontstaat. Te veel brandstof is het lekken langs de cilinderwanden wat bij de olie komt, katalysator gaat 100% kapot. Te arm mengsel auto loopt te heet en zeker wat hoger in toeren minder vermogen. Hierdoor verbranden je kleppen en zuigerveren.

Ik zou een paar dingen meten, wat is labda? Die moet continue variëren te hoog en te laag (pendelen), (sinus en cosinus signaal) labda is niets anders dan een meter die de boodschapper is wat de ECU moet doen als die niet heeft gependeld grijpt de ECU in. Wat is de uitlaatgastemperatuur bij stationair, deellast en vol vermogen. Vergelijk met andere auto of eventueel dealer vragen om info.

En hier onder nog wat dingen te checken.

• Oplossen van een verstopping in het inlaatspruitstuksysteem
  • Een defecte O2-sensor vervangen
  • De lekkende brandstofinjector vervangen
  • MAP-sensor vervangen
  • Brandstofdrukregelaar vervangen
  • PCM-reparatie of vervanging
  • Injectoren kapot/versleten
Posted

Als ik het goed begrijp, staat deze code in je ecu, maar er brandt geen motor-storingslampje (en dat brandt wel als je alleen het contact even aan zet)?

Ook moet je bij uitlezen kunnen zien hoe vaak ze voorkomen/voorkwamen, en hoe lang geleden die foutmeldingen in de ecu gezet zijn.

Ruik eerst eens even aan de oliepeilstok: wanneer je daar benzine ruikt is het mis, als je daar geen benzine ruikt, kun je voor alle zekerheid de peilstok (met de gepeilde olie) even boven een vlammetje houden.

Motorolie zal niet vlug gaan branden, dus als je peilstok wel brandt is het echt mis!

Wanneer beide tests doorstaan zijn, zou ik inderdaad proberen de foutmelding te wissen, en wanneer de ECU goed ingeleerd was op deze motor, zou dat voldoende moeten zijn.

Dat inleren zou je kunnen checken: geeft de ECU het goede VIN en motornummer door?...Dan zou het goed moeten zijn.

Eventueel enkele keren die codes wissen (er zijn wat codes die pas na een aantal 'veilige starts' gewist worden).

Posted

hallo

voor alle duidelijkheid de auto is bij de dealer geweest en die hebben exact dezelfde storing als ik op mijn eigen app de dealer heeft totaal kostenloos de ecm/ecu uitgelezen en de upgrade erop gezet voor mijn auto .

motorblok is fabrieks nieuw uit de krat  en heeft nu 6500 km gelopen

alles wat met de storing te maken heeft is vernieuwd en benzine in de olie geloof ik niet dan moet het oliepeil omhoog komen en die is mooi stabiel ook na lange rit van 525 km

als het motormanagement lampje branden gaat merk je totaal niets aan het rijgedrag van de auto dus ook geen noodloop

in het begin kwam de storing elke 175 km erin nadat ik het actieve koolstoffilter van de tank ontluchting had vervangen is de storing zeker meer dan 2000 km weggebleven ik heb vorige week het laatste onderdeel vervangen en dat is de brandstofpomp incl drukregelaar .

de storing lijkt weg nu maar ik ben benieuwd hoelang het duren gaat voor die weer terug komt

Posted
Op 10-2-2022 om 23:08, zei V3yro:

Ik begrijp je vraag misschien niet volledig, je wilt dat de code wordt gewist of dat de code onschadelijk wordt gemaakt in de ECU? voor de zekerheid geen LPG?

De storing is redelijk omvattend en kan echt veel zijn. Het meten met de juiste apparatuur is van belang. Maar mijn eerste vraag is waarom en met welke kilometerstand is  de motor vervangen?.
Vaak is een motorblok die vervangen wordt een neven oorzaak van de echte oorzaak, Die info hebben we nu niet.

Bovendien de tip als je hem uitschrijft en er is daadwerkelijk iets aan de hand en geen kabelbreuk enz. Dan is de kans groot dat op termijn ook deze motor overlijdt. Alles rondom deze code heeft te maken met brandstof te arm of te rijk. Dit betekend in alle gevallen dat er op termijn schade ontstaat. Te veel brandstof is het lekken langs de cilinderwanden wat bij de olie komt, katalysator gaat 100% kapot. Te arm mengsel auto loopt te heet en zeker wat hoger in toeren minder vermogen. Hierdoor verbranden je kleppen en zuigerveren.

Ik zou een paar dingen meten, wat is labda? Die moet continue variëren te hoog en te laag (pendelen), (sinus en cosinus signaal) labda is niets anders dan een meter die de boodschapper is wat de ECU moet doen als die niet heeft gependeld grijpt de ECU in. Wat is de uitlaatgastemperatuur bij stationair, deellast en vol vermogen. Vergelijk met andere auto of eventueel dealer vragen om info.

En hier onder nog wat dingen te checken.

• Oplossen van een verstopping in het inlaatspruitstuksysteem
  • Een defecte O2-sensor vervangen
  • De lekkende brandstofinjector vervangen
  • MAP-sensor vervangen
  • Brandstofdrukregelaar vervangen
  • PCM-reparatie of vervanging
  • Injectoren kapot/versleten

Hallo idd geen LPG , motor is vervangen op 194.000 km doordat distributie versprongen was en de kleppen de zuigers hebben geraakt ook zaten er krassen in de cilinder wanden ( leibaan ) 3 de en 4 de cilinder . er staat nu op de teller 200.377 km

bij de dealer is alles gecontroleerd en er is niets mis mee

Lambda sonde vervangen , bougie's vervangen , map sensor vervangen , injectoren vervangen , luchtfilter ,  actief koolstof filter brandstof tank vervangen luchtmassa meter vervangen brandstof pomp met drukregelaar is vervangen

dus kortom alles wat in jouw lijstje staat is vervangen voor nieuwe onderdelen .

dealer heeft de ecu totaal nagekeken en er de laatste nieuwe upgrade in gezet voor de nieuwe motor dus daar ligt het ook niet aan

ik ben benieuwd of de melding zich weer gaat aanmelden binnenkort .

Posted
14 uur geleden, zei Kia pro-ceed driver:

in het begin kwam de storing elke 175 km erin nadat ik het actieve koolstoffilter van de tank ontluchting had vervangen is de storing zeker meer dan 2000 km weggebleven ik heb vorige week het laatste onderdeel vervangen en dat is de brandstofpomp incl drukregelaar .

Tankte je voorheen vaak de tank zo vol dat het in de vulhals stond? Dat zorgt er namelijk voor dat het koolstoffilter verzadigd raakt, dus als je dat niet (niet meer?) doet zullen je problemen wellicht wegblijven.

Posted
30 minuten geleden, zei Peter-036:

Tankte je voorheen vaak de tank zo vol dat het in de vulhals stond? Dat zorgt er namelijk voor dat het koolstoffilter verzadigd raakt, dus als je dat niet (niet meer?) doet zullen je problemen wellicht wegblijven.

Peter -036

Nu je het zegt ik heb daar nooit over nagedacht maar ik tank de auto altijd helemaal vol dus het zou goed  kunnen dat dit het is ik ga mezelf eens aanleren bij de eerste afslag van de pomp ook daadwerkelijk te stoppen met tanken

Ik moet wel zeggen voor de motor erin is gekomen deed ik dit ook al ook met mijn andere auto's maar het zou heel goed kunnen zijn dat je een punt hebt daar ik ga je op de hoogte houden hierover

bedankt voor het meedenken in ieder geval

gr paul

• Like 1
Posted

Is dat echt een ding? Ik doe dit namelijk al sinds mijn allereerste auto, dus ook bij mijn Picanto, en heb nog nooit degelijke problemen gehad.
Posted

Bij mijn vorige auto was dat geen enkel probleem die luste meer dan zijn baas en ging alles voorbij behalve een tankstation dat liep 1 op 5,5 km , was een landrover freelander 2.5 ltr V6 automaat , met de kia tank  ik altijd een paar keer door als die afslaat maar ga er nu toch maar eens op letten en dat niet meer doen  misschien is het dan opgelost .

Posted

Bij de auto's van de VAG groep kan het voor dergelijke storingen zorgen.....

Ik tankte tot afslaan van 't vulpistool, en daarna tot een heel bedrag of heel aantal liters. Maar tegenwoordig tank ik helemaal niet meer 😆.

Posted
2 minuten geleden, zei Peter-036:

Bij de auto's van de VAG groep kan het voor dergelijke storingen zorgen.....

Ik tankte tot afslaan van 't vulpistool, en daarna tot een heel bedrag of heel aantal liters. Maar tegenwoordig tank ik helemaal niet meer 😆.

Alles heeft voor en nadelen als ik langs de weg sta zonder benzine kan ik een jerrycan benzine halen maar met een e-soul gaat dat denk ik niet lukken 🤪

• Like 2
Posted

In principe is elke pechdienst/afsleepdienst met een aggregaat(je) in staat om er weer een beetje 'prik' in te krijgen.

Grootste probleem zal dan de plek zijn waar je gestrand bent, eventueel eerst afvoeren naar een veiliger plek.