Jump to content

Jojan265

Leden
  • Posts

    32
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Jojan265 last won the day on July 1

Jojan265 had the most liked content!

Algemeen

  • Auto
    Kia e-Niro Executive 64 kWh in Gravity Blue

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Jojan265's Achievements

Explorer

Explorer (4/14)

  • Dedicated Rare
  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done

Recent Badges

10

Reputation

  1. Is je achterklep goed gesloten? Ook dat kan piepjes veroorzaken, en vooral bij het optrekken.
  2. DE e-Niro zal het probleem niet zijn. Deze kan volgens mij zelfs tot 32A enkelfase of 16A drie-fasen. De meegeleverde grannylader gaat niet verder dan 12A. Als je een andere mobiele lader koopt die wel tot 16A gaat, is er volgens mij niets meer in de weg om dan volledig gebruik te maken van de 16A groep.
  3. Ook daar zit wat in. Maar het levert de schatkist waarschijnlijk wel behoorlijk wat meer op en dan kunnen de andere belastingen misschien wel omlaag.........
  4. We zitten niet te bedelen om hogere boetes, maar om een eerlijker verdeling. Iemand die veel verdient raakt het niet dat hij of zij een boete krijgt. Ik vermoed ook juist dat dit het soort mensen zijn welke de meeste verkeersovertredingen maakt (kan ik niet hard maken, is een gevoel). Boetes zijn geen diefstal, maar een middel om de mensen een beetje aan de regels te laten houden. Zonder boetes zouden we vermoedelijk toch een ander verkeersbeeld in Nederland zien. Belasting op zich vind ik geen diefstal. Ik wil best betalen voor het aanleggen van wegen, algemene voorzieningen, enz. Je kunt je wel afvragen of het belasting geld allemaal goed besteed wordt. In 2007 moesten er zonodig 3 (kolen)centrales gebouwd worden. Nu moeten ze weer versneld sluiten. Dit kost miljarden voor de belastingbetaler. Zo zijn er vast wel meer voorbeelden te bedenken van belastinggeld wat over de balk is gesmeten.
  5. Jojan265

    Kia laadpas

    Deze berekening snap ik niet. Met 20,4 cent per kWh ben je thuis voor 20000 km per jaar zo'n € 636,46 kwijt. Met het abonnement ben je € 900,- kwijt aan de laadpaal. Je bespaart dus € 263,54 per jaar t.o.v. de laadpaal met abonnement als je thuis laadt. Hoe kom je aan € 1555,- besparing? Volgens mij mis ik iets.
  6. Je hebt nu eerst 14 dagen bedenktijd. Daarna wordt de auto besteld. Voor de levering daarvan wordt eerst gekeken of er in Nederland nog ergens een exemplaar staat, welke volledig aan jouw wensen voldoet. Is dat het geval dan is de levering vrij snel. In ons geval 3 weken. Om het proces te voorspoedigen hebben we via de dealer een document ondertekend om af te zien van de 14 dagen bedenktijd. Daardoor vanaf het moment van tekenen tot rijden duurde het precies precies 3 weken. Is de auto niet op voorraad, dan hoor ik levertijden van 2- 4 maanden.
  7. DIe had ik al bekeken, maar kon op mijn beide vragen geen antwoord vinden. Als je kunt aangeven waar ik het antwoord kan vinden, hou ik me aanbevolen.
  8. Ik heb een paar vragen over het navigatie scherm van MY21: Links bovenin het scherm staat tijdens het rijden een verkeersbord. Vaak zie je dat er nog een bord achter zit (zie bijlage). Als je op het bord klikt zie je een keuze menu met 2 of 3 borden (afhankelijk van de weg). Ik kan dan kiezen wat ik wil, maar er verandert niets. Vaak wordt ook nog de verkeerde snelheid aangegeven. Kan iemand mij misschien hier meer uitleg over geven? Rechts in het navigatiescherm staat een verticale balk, met daarin het symbool met de pijl. De positie van deze pijl staat soms onderin, soms bovenin. Ik ben er nog niet achter wat dat aangeeft. Als je erop klikt krijg je informatie over de laadstations. Kan iemand mij vertellen wat de positie van de pijl in de balk betekent?
  9. Dat snap ik niet. Je auto heeft toch een omvormer(lader) van 11 kW aan boord. Hoe kan je dan met 22 kW laden?
  10. Helaas is er bij ons geen vergissing gemaakt met de optie "warmtepomp". Zonder gekheid, ik wist natuurlijk dat we deze optie niet besteld hadden. Gisteren de auto opgehaald en hij rijdt fantastisch.
  11. Klopt. Door omstandigheden op zoek naar een auto met een automaat. Toen per ongeluk gestuit op een e-Niro Private Lease aanbieding. Daarna maar eens goed verdiept in deze auto en niet veel problemen gelezen en eigenlijk alleen maar lofzang op YouTube. Toen ook maar eens aan het rekenen geslagen en bleek de auto nauwelijks duurder dan de 208. Na de proefrit deze auto besteld in de kleur Gravity Blue. Het is de executive uitvoering geworden, waardoor de prijs/km net iets boven die van de 208 uitkwam, maar daarmee ook meer luxe. Indien dit onze enige auto zou zijn, dan was ik nog niet voor EV gegaan, maar voor het woon-werk verkeer en kleine uitstapjes durf ik het wel aan.
  12. Je hebt gelijk. Ik had het aantal km voor de Peugeot 208 niet helemaal goed staan. Inmiddels wel en nu blijkt de 208 2 ct/km goedkoper dan de e-Niro in Private Lease. Ik reken met een brandstofprijs van € 1,90 en een stroomprijs van € 0,21. Ik heb gerekend met 25000 km/jaar. Ik kom dan voor de Toyota op 28 ct/km en ook voor de e-Niro Executive (private lease) en voor de 208 op 26 ct/km. Morgen is het zover. De 208 wordt dan ingeruild voor de e-Niro.
  13. Ik probeer een e-Niro te vergelijken met onze Toyota Auris TS Hybride of de Peugeot 208 1.2. De e-Niro komt er dan in het lijstje slechter uit dan de beide andere auto's. In mijn eigen vergelijk met 25000 km/jaar is de e-Niro vergelijkbaar met de Toyota en goedkoper dan de Peugeot 208.
  14. Voor Nederland niet echt een vergelijk waar we iets aan hebben. De brandstofprijzen die gehanteerd zijn, zijn veel lager dan in Nederland. Tevens vind ik de elektroprijs weer te hoog.
  15. Ik weet dat dit bij Toyota wel kan. Als je daar zachtjes de rem bediend met je voet, wordt de remenergie veroorzaakt door het leveren van energie aan de High Voltage accu. Pas bij heel hard remmen of langzamer dan 10 km/uur gebruik je de mechanische rem en gaat er dus energie verloren (wordt omgezet in warmte en wrijving). Ik weet (nog) niet of dit bij Kia ook het geval is. Het zou ook zomaar kunnen, dat de rempedaal alleen de mechanisch rem bediend en dan is dit natuurlijk zonde van de energie en zou je die zoveel mogelijk moeten vermijden. Ook voor het regenereren van (rem)energie geldt wel altijd dat hier ook verliezen plaatsvinden. Je zult altijd zuiniger zijn als je uitrolt, maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk.
×
×
  • Create New...