Jump to content

Terp1234

Leden
  • Content Count

    85
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Terp1234 last won the day on November 23

Terp1234 had the most liked content!

Community Reputation

18 Goed

About Terp1234

  • Rank
    Newbie

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Aa en Hunze
  • Werk
    IT architect
  • Auto
    Kia e-Niro Snow White Pearl, Executive 64 kWh

Recent Profile Visitors

308 profile views
  1. Ik heb in de week van Kerst een vergelijkbaar ritje maar dan naar Zinal in Zwitserland. Mijn tellertje staat alweer op 46.000 km, dus nog even het derde beurtje voor vertrek. Ben ook erg benieuwd hoe dat zal gaan, lagere temperatuur en skibox op het dak. Ben de rit al aan het voorbereiden met ABRP. Gelukkig zijn er veel ultrasnelladers (>100 kW) op de route zowel in Duitsland als in Zwitserland. Ik heb een NewMotion en een Maingau kaartje mee naast de laadsleutel van LeasePlan. Laatst met een ritje naar Praag deed die laatste het overigens prima bij alle Ionity laders, NewMotion zul je ook ver mee komen. Voor Zwitserland heb ik nog een verloopje gemaakt van een Zwitserse 3-pen stekker naar een standaard contact voor mijn granny charger voor nood (in Oostenrijk niet nodig uiteraard). Maar midden in Zinal staat gelukkig ook een gewone laadpaal. Ik heb al best wel zin in om dit 'avontuur' met de e-Niro tot zijn uitersten te gaan.
  2. Bij mij opet die ook inderdaad net genoeg om grip met de vingers erop te krijgen. Heb het ook op mijn lijstje staan voor alweer de derde beurt binnenkort bij de garage. Ben benieuwd wat hun remedie is.
  3. Misschien niet direct 5L brandstof om de pomp te laten draaien om je tank te vullen, maar er is wel stroom voor nodig om die pomp en veel meer radertjes in het netwerk te laten werken. Dat zal ongetwijfeld allemaal in de literprijs verrekend zijn. Ik zag laatst (als je het Duits een beetje machtig bent) dat voor de productie van 6L diesel alleen al 42 kWh stroom nodig is. Daar haal je met een zuinige diesel ook niet het bereik mee als wij met 42 kWh in de accu. In de vergelijkingen tussen elektrisch en fosiel rijden worden zelden de volledige ketens van energiebron tot km's rijden met elkaar vergeleken.
  4. Inderdaad, dat lijkt hetzelfde euvel te zijn. Ongeacht de ingestelde temperatuur tijdens het rijden (staat meestal ook op 22), verandert spontaan de instelling van de voorverwarming. Bij mij is al bijna de procedure ingesleten om voor het einde van een rit de ingestelde temperatuur in het EV menu te checken. Soms zie ik hem dan al versprongen staan en pas ik het weer aan. Bij de volgende beurt (duurt meestal niet lang met dat interval) zal ik het maar melden.
  5. Ik heb mijn vetrektijd op werkdagen ingesteld op 7:00 en 22 graden voorverwarmen. Het is echter regelmatig voorgekomen dat ik merk dat bij vertrek de auto niet is opgewarmd. Onder de EV knop zie ik dan dat de temperatuur dan ineens op 19 graden stond. Dit heb ik niet zelf aangepast. Tot deze week was het nog niet zo erg omdat het 's nachts niet zo koud was, maar nu duiken de temperaturen al serieus ricthing de nul. Maandag dacht ik ook in een warme auto te kunnen stappen, maar was maar weer lauwtjes opgewarmd en stond op 19 graden. Ik weet zeker dat die voorheen op 22 ingesteld stond, dat check ik nu regelmatig. Hebben anderen dit ook al ervaren? Goed om te weten als anderen dit ook hebben voordat ik ermee naar de dealer stap.
  6. Heb vrijdag de winterbanden eronder gekregen; Pirelli Cinturato Winter Extra Load. Via leasemaatschappij, dus niet veel op de keuze in te brengen. Bij het naar huis rijden na de wissel kon ik ze wel iets duidelijker horen dan de zomer Michelins, maar na een paar ritjes eigenlijk alweer aan gewend. Gewoon ook niet te veel bij nadenken. Hopelijk verder probleemloos de winter door met de e-Niro.
  7. Jammer, Amsterdam is geen optie om hiervoor helemaal heen te rijden. Ik ben wel een intensieve e-Niro leaserijder (>70.000 km/jaar) en lijkt me wel eens leuk om ervaringen van andere e-rijders aan te horen.
  8. Ik heb nog even in de historie onder de EV knop gekeken wat op mijn fietsritjes het verbruik was. Onlangs 141 km gereden met 2 racefietsen achterop en grotendeels de CC op 135km/h staan, gemiddeld verbruik was 22,6 kWh/100km. Vandaag had mijn vrouw haar fiets mee naar haar werk en had een verbruik (zij rijdt wat rustiger dan ik) van 17,6. Meerverbruik met fietsen achterop vind ik daarmee reuze meevallen en zeker geen 30% extra.
  9. Ik heb heb zelf bij mijn Kia dealer laten monteren. Volgens mij zou elke Kia dealer hem moeten kunnen monteren, er werd een vaste prijs van €850 berekend. Ik gebruik de haak bijna wekelijks en het is zeker geen wiebelhaak. Bij mij wiebelt de Thule fietsenrek niet meer dan op een andere auto met vaste haak. Ik ben er erg tevreden mee. Montage gaat makkelijk en kan op slot. De stekkerdoos (13-polig) is netjes wegklapbaar achter de bumper. Ik had op mijn fietsenrek zelf de 7-polige stekker al eens vervangen door een 13-polige. Tot nu toe nog geen zoemer gehoord. Ik moet zeggen dat extra stroomverbruik met fietsen achterop mij nog erg meevalt. Misschien 2 tot 3 kWh/100 km extra bij 130 km/u.
  10. Terp1234

    abrp Gebruik ABRP

    Ik had recent even een benauwd momentje; ik heb ook een aantal apps zelf geinstalleerd, waaronder Firefox als browser. Ik had hem laatst even weer opgestart om wat te proberen, maar had al gevolg dat mijn gehele scherm steeds wit werd. Als ik op één van de knoppen Map of EV drukte zal ik even een seconde het juiste scherm, maar werd daarna weer helemaal wit en kon er niets meer mee. Herstarten van de auto hielp niet en andere herstarts ken ik niet (bij de VW kon ik lang op de aan-knop drukken, hoorde je een harde tik en starte het systeem weer opnieuw op). Ik zat al te bedenken hoe ik dit de dealer uit moest gaan leggen. Pas de volgende ochtend met wegrijden werkte het systeem weer normaal tot mijn grote opluchting. Ik ben even klaar met het experimenteren.
  11. Mijn haak zit er sinds vandaag ook mooi op. Ben er erg blij mee dat ik mijn fietsjes weer gewoon achterop kan zetten. Ook pas de Thule rek prima op de RMC kogel, geen slijperij nodig dus. Het zoemertje heb ik ook niet gehoord. Wat mij wel opvalt is dat zodra ik achteruit rij met het rek achterop deze door de achteruitrij sensoren wordt gezien en dus volop beginnen te piepen. Nu kan ik die wel uitzetten met de knop, maar zouden die niet sowieso uitgeschakeld moeten worden zodra er iets aan de stekkerdoos verbonden is? Dat was althans wel zo bij mijn vorige auto's (allen VW).
  12. Als je overigens de scanner in de stekker achter het zekeringen klepje wilt laten zitten, kan het klepje niet meer dicht. Het klepje zit stak tegen de kale stekker aan. Ik heb een plat verlengkabeltje voor de scanner, maar ook die is nog te dik. Ik heb de klipjes waar de connector mee op zijn plek zit ingedrukt en de conector richting de zekeringenplaat gedrukt, daar de verlengkabel weer op. Nu kan het zekeringenklepje wel weer dicht, zie je er niets meer van.
  13. Met een OBDII scanner en een app zoals EVNotify (Android).
  14. Als ik zie wat menigeen aan extra's uitgeeft voor velgen, banden en folies, dan vind ik €230 voor iets zeer functioneels als een degelijke fietsendrager nog reuze meevallen.
×
×
  • Create New...