Adrie Koorn Posted October 21, 2022 Posted October 21, 2022 Hallo, wie van jullie gebruikt de flippers actief? Ik heb mijn e-niro nu ruim een half jaar maar de laatste tijd speel ik nogal met de flippers. Hiervoor zetten ik hem steeds op stand 3 zodra ik ging rijden en keek er niet meer naar om. Nu merk ik dus dat als je hem van stand 0 naar stand 3 zet dat de auto lijkt in te houden, of te wel dat hij meer vermogen nodig heeft, bij het los laten van het snelheidspendaal laad hij dan wel sterk op maar op stand nul blijft de auto veel langer doorrollen. Nu probeer ik zo zuinig mogelijk te rijden en met een verbruik van 15.5 Kw/h gaat dat redelijk maar kan het nog beter door de flippers actief te gebruiken? Zoals stand nul bij het optrekken en stand 3 als er een bocht of kruising genomen moet worden? Of zal het verschil minimaal zijn? gr. Adrie Quote
Platinum K Posted October 21, 2022 Posted October 21, 2022 Ik rijd in stand 3 en hoef vrijwel nooit bij te remmen dmv 't rempedaal (zie mijn topic over verroeste remschijven), omdat ik daarvoor de desbetreffende flipper gebruik als extra remhulp. Na ruim 3 jaar met de e-Niro kan ik goed inschatten op welk moment ik "gas" minder (dus regenereer) en moet flipperen voor de laatste meters, tot stilstand, bij een kruising of verkeerlicht. Als ik per ongeluk wel eens stand 2 of 1 "geflipperd" heb, is het wel soort van schrikken als ik mijn pedaal los laat, want dan rolt hij veel harder door. Ik rij dus altijd met standje 3 en mijn verbruik schommelt meestal tussen de 13,8 en 14 Kw/h. Merendeel auto(snel)weg km's. Quote
Peter-036 Posted October 21, 2022 Posted October 21, 2022 Ik heb 'm standaard op 'ECO met regeneratie op 2', maar ik gebruik de linkerflipper vaak om het laatste beetje af te remmen. Als ik heel lange stukken autosnelweg rij, zet ik 'm op 'Normal met regeneratie op 1'. Dit om achterliggers minder te doen opschrikken met m'n remlichten wanneer ik ACC gebruik, en wat inloop op een voorligger. Voor 'uitrollen' kan ik het stroompedaal lichtjes loslaten inmiddels (hoewel dat 'lichtjes' ook wel eens te snel gaat). Quote
exc Posted October 22, 2022 Posted October 22, 2022 Ik rij soms in stand 2, soms in 3. Als ik in de stad rij, dan meestal 2. Ik rij zodra het kan met de cruise control met de kleine afstand naar de voorlegger (1 rood blokje), waardoor mijn verbruik meestal op 12,5 tot 13,8 ligt in eco. In 3 in de stad en op ACC kom ik een beetje te snel op een rood stoplicht afrijden, wat ik niet prettig vind, vandaar flipper 2. Overigens had ik laatst op de grote weg, met 101 km/u en de verwarming ietsje aan, een verbruik van 14,7, was ik wel tevreden over. Quote
Hippe lip Posted October 23, 2022 Posted October 23, 2022 Ik rijd bijna altijd in stand 1 (en Eco) en als je goed anticipeert remt dat meestal genoeg af. Verder houd ik in stadsverkeer, vooral op het laatst bij het naderen van een stoplicht, de linker flipper vast en stuur bij met mijn gaspedaal. Dat remt nog iets meer af dan stand 3; dus zeg maar stand 4. En als je met ingetrokken linker flipper je gaspedaal langzaam loslaat, dan gaat je. Remlicht ook niet aan. En wat je zegt over inhouden van de auto als je ‘m in hogere ‘regen’-stand zet of juist meer vaart krijgen als je die naar een lagere stand zet, dat heb ik lang geleden ook al opgemerkt. Dat nam ik toen eens door met mijn zoon. Hij zei dat er in de software ws een waarde van de stand van het gaspedaal afgetrokken wordt voor het bepalen van het vermogen op dat moment. En die waarde is afhankelijk van die regen-stand. Klinkt aannemelijk. Ik denk dan ook niet dat de auto op de een of andere manier werkelijk inhoudt door een hogere remweerstand. Hij is ontworpen voor maximale zuinigheid en daar istie verdomd goed in. Kortom: het werkelijke verbruik hangt met name af van je rijstijl: rustig optrekken, op tijd gas loslaten (dus goed anticiperen) en niet hard rijden. Ben je daar meester in, dan heb je ook een (heel) laag verbruik. 2 Quote
Recommended Posts