Jacob40 Posted October 27, 2022 Posted October 27, 2022 Is een 3x25A voldoende voor het thuisladen van een e-Niro 2019 (1 fase auto), of kies je als je de keuze hebt liever voor een 3x80A aansluiting? Quote
ronnydewit Posted October 27, 2022 Posted October 27, 2022 Is een 3x25A voldoende voor het thuisladen van een e-Niro 2019 (1 fase auto), of kies je als je de keuze hebt liever voor een 3x80A aansluiting? Met 3x80A kun je laden met 32A (de max van de e-Niro 2019). Echter is de aansluiting van 3x80A wel duurder. Quote
Evert Mulder Posted October 27, 2022 Posted October 27, 2022 3 x 25 amp is meer dan voldoende. 3 x 80 amp is een stuk duurder, google maar even op 3 x 80 ampere aansluiting kosten Quote
Peter-036 Posted October 27, 2022 Posted October 27, 2022 Je kunt het eenvoudig uitrekenen: je auto kan met 11 kW laden, deel die 11000Watt door 240 (220?) Volt en door 3 (fase's) om het aantal benodigde Ampere's te krijgen. Dan kom je bij 240 V op 15,3 A per fase, en bij 220 V op 16,7 A per fase. De 11kW is op basis van 3 x 16 Ampere, dus je hoeft het niet zelf uit te rekenen. 3x 32 A (voor zover ik weet de zwaarste aansluiting voor thuis) zou al 'overkill' zijn, 3 x 80 A is helemaal nergens voor nodig. Quote
Jacob40 Posted October 27, 2022 Author Posted October 27, 2022 Bedankt! Wij kregen tegenstrijdige berichten (dat we echt 3x80A moesten hebben), maar goed te horen dat 3x25A prima voldoet. 1 Quote
Case Posted October 27, 2022 Posted October 27, 2022 4 uur geleden, zei Evert Mulder: 3 x 25 amp is meer dan voldoende. 3 x 80 amp is een stuk duurder, google maar even op 3 x 80 ampere aansluiting kosten Precies, 3x25A geeft bij 1-fase laden een vermogen van 5,7 kW. Als je 's nachts gedurende 12 uur kunt laden, kun je zelfs een accu, die helemaal leeg is, weer op 100% krijgen. Wel opletten, dat op de fase, waarop de auto laadt, in die tijd geen andere grote verbruikers (was-/afwasmachine, oven) stroom afnemen. Een laadpaal met load-balancing kan mogelijke problemen hiermee voorkomen. Quote
Peter-036 Posted October 27, 2022 Posted October 27, 2022 Ik laad hier thuis mijn 1 fase E-Soul met een op 20 Ampere afgezekerde alfen laadpaal met load balancing, de automaat is er nog nooit uitgekomen, en ik laad met max 4,5kW. Ik laad maar zelden tot 100%, maar, voorbeeld: thuiskomen met minder dan 8%, en de volgende morgen heb ik weer 80% (eigenlijk heb ik die 's nachts om een uur of 4 alweer). Ik merk af en toe wel dat de loadbalancing (even) ingrijpt, we koken op stroom en hebben een warmtepomp, dus als alles tegelijk stroom vraagt, regelt de paal zichzelf terug. Quote
Hippe lip Posted October 29, 2022 Posted October 29, 2022 Op 27-10-2022 om 13:16, zei Jacob40: Bedankt! Wij kregen tegenstrijdige berichten (dat we echt 3x80A moesten hebben), maar goed te horen dat 3x25A prima voldoet. Dan ben ik wel benieuwd wat voor soort mensen dit soort verhalen verspreidt. In elk geval heeft zo iemand weinig verstand van zaken. 80A is echt een ENORME aansluiting. Nog nooit ergens gezien als huisaansluiting, tenzij daar bij een flinke schuur met veel zware elektrische machines zit. En vergis je niet: 3x 35A kost al zo’n 750 euro meer aan vastrecht per jaar, dus die 80A daar ga je zo ongeveer aan failliet… Quote
Sigmasailor Posted October 29, 2022 Posted October 29, 2022 Ik heb al bijna 10 jaar een (PH)EV en heb me altijd echt prima kunnen reden met1 x 16A. 16A bij 240 V is ruim 3,5 kW. Reken met een laadverlies van 15% en je houdt makkelijk 3 kW over om de accu's weer op te laden. Als je dat 12 uur per dag doet gaat er elke dag 36 kWh in; dat is goed voor dik 200 kilometer per dag; gemiddeld haal ik dat lang niet. In de praktijk laad ik 2 of 3 dagen per week tegen het lage tarief (bij ons tussen 21.00 en 06.00). In al dit tijd echt nog nooit tegen range problemen aangelopen. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.