Ga naar inhoud

V2L


Hippe lip

Aanbevolen Berichten

Als ik het goed heb kunnen alle nieuwe Niro EVs via V2L stroom leveren. Weliswaar wordt de hiervoor benodigde adapter niet bij alle modellen standaard meegeleverd, het schijnt wel bij alle modellen mogelijk te zijn als je zo’n adapter hebt. Ik ben benieuwd of iemand die zo’n adpater niet meegeleverd kreeg, het wel geprobeerd heeft met de adapter van iemand anders.

Wat dan ook zou moeten kunnen is zelf voor een adapter zorgen. Ten eerste kun je er zelf eentje bouwen als je handig genoeg bent. Er zit namelijk niet veel in. Je hebt behalve een type 2 stekker nog een contrastekker (‘gewone’ 230V huishoudexemplaar) nodig plus een schakelaar en een klein weerstandje. Meer zit er niet in. Een controleledje misschien nog, als je dat graag wilt.

Een andere mogelijkheid is om een adapter los te kopen. Kun je die bij Kia zelf kopen? En wat kost die dan? Ik vond er net eentje op internet. Zie hier: https://www.mister-ev.com/en/products/v2l-multi-socket-adapter

Ik ben erg benieuwd of iemand hier al aan het knutselen is geweest of een niet-originele adapter heeft weten te bemachtigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 weken later...

Bij de dealer kost een V2L adapter 500 euro (en hij weet niet of die ook werkt op andere dan de Executive line; wordt aan gewerkt). Bij de Executive zit de adapter er al standaard bij; dus waarom dan de optie??

Op Marktplaats kan je zo'n ding voor 115 euro kopen. Rara??? Zit daar een adder onder het gras?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Die adapter stelt technisch niks voor, die kun je ook makkelijk zelf maken als je handig bent.
Maar als je op MP wat wilt kopen, verzeker je er dan van dat de adapter geschikt is voor Kia/Hyundai! De adapter voor een MG werkt namelijk net wat anders (leve de standaardisatie), dus die doet het niet op een Kia/Hyundai!

Link naar reactie
Delen op andere sites


On 12/18/2022 at 8:51 AM, Murcielaygo said:

Die adapter stelt technisch niks voor, die kun je ook makkelijk zelf maken als je handig bent.
Maar als je op MP wat wilt kopen, verzeker je er dan van dat de adapter geschikt is voor Kia/Hyundai! De adapter voor een MG werkt namelijk net wat anders (leve de standaardisatie), dus die doet het niet op een Kia/Hyundai!

De vraag is alleen of een adapter werkt op de DL en de DPL (hij werkt zeker op de EL). Je hebt inderdaad gelijk, de adapter is niet veel meer dan een schakelaar, weerstand, draadjes en een wandcontactdoos. Het omzetten naar 230 volt AC moet door de auto gebeuren, de vraag is of de DL en DPL daarvoor de benodigde hardware aan boord hebben…..

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb het de dealer gevraagd; hij wist het niet en heeft het nagevraagd. Dit is het antwoord

Het V2L is alleen beschikbaar op de Executive uitvoeringen helaas. Uw uitvoering is niet uitgerust met deze feature.

Zou ook 'te mooi zijn om waar te zijn'. Ik kon me al niet voorstellen dat er een kostbare DC/AC (16A) omvormer standaard gemonteerd zou worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er IS al een DC/AC converter aan boord! Namelijk die waarmee de E-motor wordt aangestuurd.
Bij bijv. de Renault ZOE wordt laden en motor aansturen door dezelfde hardware gedaan,, Kia zou zoiets misschien ook kunnen toepassen.
Maar het kan ook zijn dat er specifieke hardware voor nodig is, dat weet dus niemand hier...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 19-12-2022 om 23:25, zei Sigmasailor:

Ik heb het de dealer gevraagd; hij wist het niet en heeft het nagevraagd. Dit is het antwoord

Het V2L is alleen beschikbaar op de Executive uitvoeringen helaas. Uw uitvoering is niet uitgerust met deze feature.

Zou ook 'te mooi zijn om waar te zijn'. Ik kon me al niet voorstellen dat er een kostbare DC/AC (16A) omvormer standaard gemonteerd zou worden.

Ik wacht nog steeds op iemand die het gaat proberen. We zitten hier samen op een forum waar het toch makkelijk moet zijn om iemand met zo’n stekker en iemand met Niro EV zonder stekker bij elkaar in de buurt te vinden?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 8 maanden later...

Zelf rij ik een 2023 DL.

Ik heb het geprobeerd met een originele KIA adapter van een Executive en het lukt niet/ is mij niet gelukt.

Verhaal dat er dan op alle versies anders dan de Executive een DC>AC omvormer zou moeten zitten klinkt voor mij wel logisch.

Maar ben technisch niet voldoende op de hoogte om hier een oordeel over te geven. Had de hoop het softwarematig te kunnen activeren of anders wellicht hacken. Maar dat lukt dan dus niet.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 6 maanden later...

ook hier... Net de officiële V2L adapter geprobeerd op een Kia Niro EV uit November 2023, een Dynamic Line. Helaas geen V2L functie. :(

Volgens mij verschilt de uitrusting per land. In de NL brochure staat namelijk ook dat V2L een optie is, terwijl in UK V2L standaard op "all new Niro" is. 

aangepast door SJ81
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...