Derrek Geplaatst 19 November, 2022 Geplaatst 19 November, 2022 (aangepast) Hallo Niro EV-rijders. De nieuwe Kia Niro EV laadt volgens de specificaties met een maximum van 80 kW DC. Theoretisch, als de laadsnelheid de hele tijd 80 kW zou blijven, zou dan van 10% tot 80% laden de lading van 47 kWh in een tijd van 36 minuten gefixt zijn. Maar dat is natuurlijk niet zo want de laadsnelheid loopt terug als de accu voller wordt. Kia geeft zelf aan dat bij de nieuwe Niro EV de laadsnelheid langer volgehouden wordt en dan 41 minuten duurt; de laadcurve is dan langer dan bij de vorige E-Niro. Maar wat is jullie praktische ervaring met de (snel)laadtijd van de nieuwe Niro EV? Is op de app de laadcurve te zien/bij te houden? 19 November, 2022 aangepast door Derrek Quote
Adrie Koorn Geplaatst 19 November, 2022 Geplaatst 19 November, 2022 Hier is de laadcurve van Fastned voor de nieuwe niro EV : https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/4408899202193-Kia mijn ervarning met de “oude” niro is dat het per laadstation kan verschillen, bij Fastned haal ik de 60 maar bij de Shell langs de A6 slechts 54, en ik moest daar laden omdat ik leeg was en van 10% tot 30% haalde ik slechts 35 daarna 54. ( boven de 80% zakt het overal in dus dan stoppen) maar afgelopen zomer in Frankrijk bij Ionity haalde ik de 64 . nu het wat kouder wordt zal het nog wat langer duren denk ik, ( ik heb geen warmtepomp). Quote
Hippe lip Geplaatst 20 November, 2022 Geplaatst 20 November, 2022 20 uur geleden, zei Adrie Koorn: mijn ervarning met de “oude” niro is dat het per laadstation kan verschillen, bij Fastned haal ik de 60 maar bij de Shell langs de A6 slechts 54, en ik moest daar laden omdat ik leeg was en van 10% tot 30% haalde ik slechts 35 daarna 54. ( boven de 80% zakt het overal in dus dan stoppen) Kan het zijn dat die verschillen komen door temperatuurverschillen van de accu? Fastned zegt in de link die je postte dat die curve geldt voor de ideale situatie waarin de accu 30ºC is en dat de laadsnelheid bij hogere of lagere temperatuur al snel minder kan zijn. Dat zou dus ook zomaar je laadverschillen kunnen veroorzaken? Quote
E-Niro2020Michiel Geplaatst 20 November, 2022 Geplaatst 20 November, 2022 Hallo, ik heb een e-Niro uit 2020 nu bijna 80k op de teller. In de winter gaat laden veel langzamer 42 - 51 - 56 Max kw. Kies altijd een 300 kw lader, die zorgt voor hoge laad snelheid. Maar vind het matige laadsnelheid erg traag! In de zomer 10% start loopt op tot 54 - 58 kw bij 66% naar 77 kw en bij 71% terug naar 24 kw. 1 Quote
Adrie Koorn Geplaatst 21 November, 2022 Geplaatst 21 November, 2022 (aangepast) Klopt, toen ik bij de Shell laden was het 15 graden en regen, en had ik slechts 20 km gereden, en de Shell heeft daar 170 kw laders. Bij de Fastned en Ionity (300 kw) was het in Frankrijk deze zomer, lange stukken rijden en een buitentemperatuur van > 30 Gr. Dus het maakt zeker uit wat voor weersomstandigheden het zijn, en bij wat voor lader je staat. Bij de Shell op de A6 zit er ook een Fastned naast, maar ja, die is een stukje duurder dan de Shell en ik gebruik hem alleen als ik snel wat stroom nodig heb om thuis te komen. deze foto is van de eerste keer dat ik daar laden. Toen had ik nog 20% aan boord, de laatste keer dat ik er was had ik slechts 10% 21 November, 2022 aangepast door Adrie Koorn Quote
Peter-036 Geplaatst 21 November, 2022 Geplaatst 21 November, 2022 Nu maakt het alleen niet uit hoeveel de lader sneller kan dan je auto, de (absolute) maximale laadstroom wordt door je auto aangegeven, dus met een max van <80 kWh is elke laadpaal met een vermogen van >100 kWh snel genoeg. En of je die 10 kWh om thuis te komen nu in 6 of 9 minuten laadt..........wat is 3 minuten op een mensenleven? Als ik al zo'n beetje extra nodig heb, haal ik toch al een bakkie koffie..........sta ik zo een kwartier of nog langer stil. 1 Quote
Piet65 Geplaatst 21 November, 2023 Geplaatst 21 November, 2023 Gisteren bij een Tesla laadpaal gestaan. Stond op 65%. Ik haalde slechts 28Kw snelheid. Valt mij zwaar tegen. Verstuurd vanaf mijn LE2123 met Tapatalk Quote
Peter-036 Geplaatst 22 November, 2023 Geplaatst 22 November, 2023 Maar dat is ongeveer wat te verwachten is bij 65% en een koude accu, maar volgens de laadcurve die Fastned op hun site heeft is dat bij een accu die 'op temperatuur is' bijna het dubbele, zie: https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/4408899202193-Kia 2 Quote
Kiaap Geplaatst 25 November, 2023 Geplaatst 25 November, 2023 Ik ga er vanuit dat het een testje was met een snellader (aangezien je nog 65% lading had).De maximale DC laadsnelheid van de e-Niro en Niro EV zijn nu eenmaal niet erg hoog, zeker niet met nog 65% resterend. Ik weet niet hoe anderen dat doen, maar ik tankte doorgaans vroeger ook niet als er nog 65% in de tank zat Een snellader gebruik ik alleen tijdens lange vakantieritten bijvoorbeeld. Dat is dan met name voor het gemak en ik rijd hem dan zo ver mogelijk leeg. De meerwaarde van een echte snellader is bij dit type Kia al beperkt, maar bij 65% heb je er sowieso niet veel meer aan (zie laadcurve hierboven, die gebruik ik zelf ook als hulpje).Om van 65% naar 80% te laden betaal je daarnaast onnodig veel snellaad startkosten/kwh tarief en haal je alsnog slechts een beperkte laadsnelheid bij dit type auto…. ik ga er maar even vanuit dat je voor die laatste 20% (tot aan 100%) niet nog een paar uur aan de SNEL lader blijft plakken anders kan je nml net zo goed een 50/22/11kwh lader opzoeken 1 Quote
Piet65 Geplaatst 25 November, 2023 Geplaatst 25 November, 2023 Ik ga er vanuit dat het een testje was met een snellader (aangezien je nog 65% lading had).De maximale DC laadsnelheid van de e-Niro en Niro EV zijn nu eenmaal niet erg hoog, zeker niet met nog 65% resterend. Ik weet niet hoe anderen dat doen, maar ik tankte doorgaans vroeger ook niet als er nog 65% in de tank zat Een snellader gebruik ik alleen tijdens lange vakantieritten bijvoorbeeld. Dat is dan met name voor het gemak en ik rijd hem dan zo ver mogelijk leeg. De meerwaarde van een echte snellader is bij dit type Kia al beperkt, maar bij 65% heb je er sowieso niet veel meer aan (zie laadcurve hierboven, die gebruik ik zelf ook als hulpje).Om van 65% naar 80% te laden betaal je daarnaast onnodig veel snellaad startkosten/kwh tarief en haal je alsnog slechts een beperkte laadsnelheid bij dit type auto…. ik ga er maar even vanuit dat je voor die laatste 20% (tot aan 100%) niet nog een paar uur aan de SNEL lader blijft plakken anders kan je nml net zo goed een 50/22/11kwh lader opzoekenBedankt voor de goede feedback. Soms denk je wel eens "ben ik de enige? Wat mag ik verwachten?" Zal zeker nog eens aanhaken ergens, maar dan als de accu ergens rond de 15% staat en hij wat warmer is. Verstuurd vanaf mijn LE2123 met Tapatalk 2 Quote
Niro EV Geplaatst 16 April, 2024 Geplaatst 16 April, 2024 Wel het volgende is er bij onze Kia Niro EV aan de hand. Wij laden normaliter gewoon thuis via 3 fase 11kw en dat gaat prima via de AC. Hij staat op 100 % nu is het geval dat hij maar laadt tot 410 km en volgens de spec’s zou hij moeten laden tot 460 km auto staat altijd binnen 20 graden. Als wij de DC OP 100% zetten dan gaat hij wel tot de volle capaciteit ! Wij hebben deze vraag aan de dealer voor gelegd maar tot opheden geen antwoord gekregen. Weten jullie misschien hier een antwoord op? mvg, Arjan Quote
Kassie Geplaatst 18 April, 2024 Geplaatst 18 April, 2024 Op 16-4-2024 om 09:24, zei Niro EV: Wel het volgende is er bij onze Kia Niro EV aan de hand. Wij laden normaliter gewoon thuis via 3 fase 11kw en dat gaat prima via de AC. Hij staat op 100 % nu is het geval dat hij maar laadt tot 410 km en volgens de spec’s zou hij moeten laden tot 460 km auto staat altijd binnen 20 graden. Als wij de DC OP 100% zetten dan gaat hij wel tot de volle capaciteit ! Wij hebben deze vraag aan de dealer voor gelegd maar tot opheden geen antwoord gekregen. Weten jullie misschien hier een antwoord op? mvg, Arjan Er is niks aan de hand. Dit is normaal gedrag van de auto. 100% opladen met AC betekent niet 460 km van de WLTP specs. Het is een heel dynamisch geheel. Het bereik dat je ziet op de GOM (heet niet voor niks Guess-O-Meter) schat het bereik in aan de hand van buiten temperatuur, airco instellingen, bandenspanning, zomer- of winterbanden, tegenwind of meewind, bergop of bergaf, je voorgaande rijstijl en gemiddeld verbruik, aantal inzittenden, bagage, etc. Dus niet alleen maar van de (buiten)temperatuur in de garage. Heb je de dag (of de periode) ervoor flink het stroompedaal ingedrukt of veel tegenwind gehad, dan zie je dat terug op de GOM. Gaandeweg de rit zie je dat het zich aanpast aan de omstandigheden van tijdens het rijden. Het kan zelfs zo zijn dat je rijbereik toeneemt tijdens het rijden als je gisteren stevige tegenwind had en vandaag stevige meewind.... (Was trouwens ook zo met mijn voorgaande dieselauto, maar veel minder uitgesproken). Als op eind van het laden de auto nog uitstaat geeft de GOM (of de status in de Connect App) het bereik zonder airco weer. Start je de auto dan zie je de GOM direct dalen als dan de airco ook mee aangaat. In de winter is deze daling meer, in de zomer daalt het maar een klein beetje. Ik heb afgelopen zomer regelmatig op 100% een bereik van 500 - 510 km op de GOM zien staan. Kortom: 100% wil zeggen het maximale gezien de voorgaande en huidige omstandigheden. En die zijn veranderlijk en dus ook wat met 100% bereikt kan worden. De WLTP specs van 460 ga je in de winter zelden halen. Ik heb niet zoveel ervaring met DC laden (probeer het te vermijden), maar dat werkt hetzelfde. Ik denk dat het een toevalstreffer was dat je het gespecificeerde bereik zag. 2 Quote
Hippe lip Geplaatst 30 April, 2024 Geplaatst 30 April, 2024 Op 16-4-2024 om 09:24, zei Niro EV: nu is het geval dat hij maar laadt tot 410 km en volgens de spec’s zou hij moeten laden tot 460 km Weten jullie misschien hier een antwoord op? Arjan, Je maakt een gedachtefout. Hij laadt niet op tot xxx kilometer maar tot xxx procent. Het hangt van een aantal factoren (temperatuur, wind, snelheid en vooral je rechter voet) af hoeveel kilometer je uit die lading haalt. Het aantal kilometers dat op je dashboard weergegeven wordt komt van de GOM, voluit Guess-O-Meter. Die gokt dus hoeveel kilometer je nog kunt rijden met de acculading op dat moment. 2 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.