Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Enkele weken geleden heb ik voor het eerst in lange tijd twee volwassenen op de achterbank van mijn Picanto TA MY 2011 meegenomen, dus met 4 volwassenen gereden.

Tijdens die rit voelde de auto heel anders aan, maar met zo veel meer gewicht achterin dat normaal met een baby en een kleuter leek me dat normaal.

Maar sindsdien lijkt de auto op de achteras te "stuiteren" bij korte, snelle hobbels, zoals naden in de weg. Soms alsof de auto iets opzij hupst. Glooiende hellingen zoals drempels voelen normaal.

Ik heb de bandenspanning al nagekeken, profiel van de banden, gekeken of alle wielmoeren vast zitten en zelfs de auto opgepakt met een heftruck en gevoeld of de wielen en/of as niet te veel konden bewegen.

Helaas helemaal niets gevonden.

Ook bij het handmatig inveren van de auto komt deze netjes omhoog en deint slechts 1x zoals het hoort.

Alle veren en dempers zijn nog origineel, de auto heeft nu dik 260.000km gereden.

Ik heb een afspraak bij de dealer staan voor een APK en wil ze dan ook naar de as laten kijken, maar het is zo druk bij de garage dat dit pas de tweede week van januari kan.

Heeft iemand hier enig idee was er nog meer mis kan zijn?

Of wat/hoe ik nog zou kunnen testen? De auto voelt positief op de weg, ik voel me ook niet onveilig, maar er klopt gewoon iets niet en ik wil weten wat.

Geplaatst

Hoi, 

Ik heb niet zoveel verstand van dit soort problemen, maar ik heb wel eens mee gemaakt met een auto dat ik rond reed met een gebroken veer. Niet zozeer dat ik dat toen merkte, maar juist wél toen hij was gerepareerd.... toen merkte ik pas een (positieve) verandering in de wegligging. 

Maar het kan dus ook gelul in de ruimte zijn hé... ☺️

Geplaatst (aangepast)

Met deze kms is schokbrekers mijn verwachting.

Kijk voor de grap eens klokje rond van AutoWeek op YouTube. De meeste oude autos hebben last van versleten schokbrekers.

Schokbrekers kunnen enkel kapot zijn bij inveren, of enkel bij uitveren. En soms dempen ze alleen nog de grote slagen maar niet meer de korte veerbegwegingen.

Daarnaast heeft een Picanto minder massa en heeft deze daardoor al minder de neiging om na te stuiteren als je hem met de hand in beweging brengt en schokbrekers doen dat pas als ze echt hele maal niks meer doen.

Ps. Een gebroken veer sluit ik ook niet uit. Dan verwacht ik wel dat je het gedrag met name naar 1 kant beter voelbaar is. Of links sturend of naar rechts sturend. De auto is dan niet in balans omdat hij op 3 hoeken beter wordt opgetild, dan op de gebroken veer kant.

aangepast door SmurfenB
Geplaatst

Dankjewel voor jullie reacties.
Een gebroken veer denk ik zelf niet; die heb ik bekeken en niets gezien.
De schokdemper dacht ik zelf ook. Misschien dat door de eenmalige zwaardere belasting die nu ook net "erdoor" zijn en dus versleten.

Helaas kan ik die zelf niet (goed) testen en om ze nou meteen "zomaar" te vervangen gaat misschien ook wel wat ver, maar ik ga toch eens kijken wat ze kosten. Als dat geen kapitalen kost is dat een leuk projectje voor de vakantie...

Geplaatst

Een gebroken veer zie je vaak genoeg niet, die moet je voelen met je vingers. Meestal breekt de onderste (heel soms bovenste) winding, waar de veer rust op de schaal. De gebroken winding raak je kwijt en de veer zit weer netjes tegen/in de schaal. Je kan aan het einde van veer dan alleen nog een scherpe, niet afgewerkte, rand voelen. 

Een ervaren monteur zou versleten schokdempers moeten kunnen voelen bij rijden. Niet alle monteurs vinden het even erg. De meeste monteurs geven ze pas op, op het moment dat ze echt niets meer doen en de auto blijft deinen tijdens rijden.

Dat monteurs ze niet heel snel opgeven komt waarschijnlijk ook door de kosten. Schokdempers kunnen lastig te verwijderen zijn en meestal dient de auto ook opnieuw uitgelijnd te worden. Dit komt omdat er bij de meeste Europese autos een macphersonveerpoot/-ophanging wordt gebruikt.
- Voorkant: De Picanto heeft aan de voorkant is een macpherson veerpoot en dus is uitlijning nodig na vervanging, zie hier hier een handleiding: kpicanto.com: Front strut assembly
- Achterkant: De Picanto heeft aan de achter een andere ophanging, ik verwacht dat uitlijnen niet nodig is na vervanging, zie hier een handleiding: kpicanto.com: Rear shock absorber
(slecht uitgelijnd is niet altijd merkbaar als bestuurder, soms zie je het alleen aan de bandenslijtage)

Als het alleen de schokdempers betreft, kunt u dit vrij makkelijk zelf. De voorkant kunt u ook zelf vervangen, maar hierbij heeft u enige kennis en speciaal gereedschap nodig voor het correct uitvoeren en daarna dient de auto uitgelijnd te worden. Daarnaast zullen de bouten aan de voorkant ook veel vaster zitten.

Geplaatst

Dank voor je uitgebreide reactie.
De dempers achter dacht ik ook zelf wel te kunnen vervangen, maar ik zie nu een speciale tool op die link om de bovenste moet te lossen, dus of dat gaat lukken weet ik even niet. De dempers vallen mee qua kosten; €30 tot €70 per stuk, afhankelijk van merk en type.

McPherson poten zou ik al nooit aan beginnen; ik heb geen veercompressors en de krachten die in de veren zitten rommel ik liever niet mee.

De veren kan ik nog eens checken, maar mijn gevoel zei al "schokdemper" en dat is nu alleen maar versterkt.
Ik wacht de APK nog even af en wat de dealer vraagt voor de vervanging, want als dat geen idiote bedragen zijn laat ik het net zo lief doen ipv zelf te gaan klooien zonder die speciale tool...

Geplaatst

Excuus, ik zie nu dat u een 2012 model rijd. De instructie zijn voor een "Kia Picanto JA 2017-2022".  Voor de picanto TA heb ik ze niet gevonden.

Het is goed mogelijk dat de werkzaamheden, nog relatief gelijk zijn bij de TA tov de JA. Het speciale gereedschap achter, kan mogelijk ook met een sleutel en ratel. Maar dat zou je even moeten kijken.

• Like 1
  • 1 maand later...
Geplaatst

Even een update;
Vandaag bij de garage geweest voor de APK. Helaas is de auto afgekeurd, maar niet op de achteras... De schokdemper rechtsachter is lek. Intern, geel olie lekkage te zien, dus daar keuren ze 'm niet op af...

De auto is afgekeurd op een fuseekogel met teveel speling. En de rubbers van beide draagarmen voor zijn bijna op hun eind (maar ook nog geen afkeur).

6 februari komen er daarom nieuwe draagarmen voor en schokdempers achter onder. Zaakje uitlijnen en we kunnen weer flink wat kilometers maken.

11 februari heb ik de Picanto alweer 11 jaar, deze week passeer ik de 265.000km. Mijn doel is nog minimaal de 3 ton te halen, volgens de service adviseur moet ik dat makkelijk halen. Nog 2 a 3 jaar dus

Wel verwacht ik dat de drukgroep en/of koppelingskabel een keer vervangen moet worden, maar dat is normale slijtage, net als bijv. de banden...

Al met al nog steeds erg tevreden met mijn gebakje, zelfs met twee kinderen gaat het nog prima; moet er veel mee dan gaat de dakkoffer er bovenop...

• Like 1
  • Thanks 1
  • 1 jaar later...
Geplaatst

Jaartje en dik 25.000km later een update en tip.

Eerst de tip; laat ze bij het vervangen van de schokdempers achter ook meteen de stofhoezen met bumpstops vervangen; de onderdelen zijn enkele tientjes, maar de complete operatie is iets van 3 uur, dus tegen de €400 aan arbeid!

En dan over de draagarmen; na slechts 19.000km is 1 van de rubbers alweer gescheurd (zie mijn topic Autoweek Klokje Rond)... Geen origineel Kia, maar dan nog vind ik minder dan 20k erg snel. Ze gaan een claim proberen bij leverancier/producent, maar ik vrees dat ik dat ook zelf betalen mag...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...