Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Bougie vervangen na 4,5 jaar normaal?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Gisteren ging de Niro ineens schokken en trillen. Gelukkig dicht bij huis. Vandaag door dealer/garage onderzocht en eerste analyse is dat 1 bougie kapot is en 3 bijna versleten. Dus 4 worden vervangen. 

Volgens onderhoudschema worden ze pas na 10 jaar of 150.000 km vervangen. Auto is 4.5 jaar oud en 68k op teller. Ik vind het erg snel. 

Vraag. Is dit normaal en zijn er meer ervaringen hiermee ? Ben ook benieuwd naar de oorzaak van het snelle slijten. Kost me toch weer 220 euro.

Geplaatst

Ik weet niet hoe het met De Niro staat, maar mijn Picanto moet iedere 60.000km nieuwe bougies. Dus of 150.000km dan snel is? In mijn referentiekader niet.
Maar ben je een beetje handig? Want zelf vervangen kan natuurlijk ook! Dat doe ik al jaren en scheelt me telkens ongeveer 60% van de kosten...

Geplaatst (aangepast)

Dank tot zo ver. Eens kijken of ik de bougies kan bekijken.  Voor nu staat de auto al 2 dagen bij de dealer. Ze hebben geen tijd om de diagnose compleet te maken en uit te sluiten dat de bougies de enige oorzaak is. Morgen weer een kans, maar duurt al wel (te) lang.

Eerste reactie was wel dat de ene bougie langer goed blijft dan de andere dus gewoon pech. Slap verhaal dus.

aangepast door Eugene45
Geplaatst

Vanmiddag de auto kunnen ophalen en bougies meegekregen.  Volgens garage normale slijtage. Als ik naar de slijtage kaart kijk van SmurfenB dan kan dat kloppen maar ook bijvoorbeeld koude/koolstofvervuiling kan de oorzaak zijn.

20221221_191303.jpg

Geplaatst (aangepast)

De website laat ook weinig informatie los van Yura: https://www.yuratech.co.kr/en/rnd/sub02.jsp#div2

De bougies Yura ..R91SP8+ (waarschijnlijk "elr91sp8+") zijn nergens anders te vinden online, dan in onderstaande fora: 😅
https://www.kianiroforum.com/threads/spark-plugs-after-8597km.10654/: "How is it plugs can be so black at this point?"
https://www.hyundai-forums.com/threads/oem-vs-other-spark-plugs.660294/: "my Yuri's carboned up bad with only 5K miles, checked my Autolites at 20K, center electrode was as white as new."

Verder wel iets over een ander Yura bougies ELR11ISPC8+:
https://www.kiaownersclub.co.uk/threads/spark-plug-issues.62920/#post-410612 : "After two weeks, I started getting same issue - another cyl 4 misfire...and a destroyed plug ( again). Seems these 'Yura' ignition parts are not very good at all... The coil is fritzed (too)."

Er is niet heel veel over te vinden eigenlijk als ik zo snel even google. Genoeg dat ik liever voor een Bosch, NGK of ander betrouwbaar merk zou gaan. Maar niet genoeg om te zeggen dat het vaak voorkomt.

aangepast door SmurfenB
Geplaatst

€43,47 per stuk?!
Ik vond €23 per bougie voor mijn Picanto al duur.

Heb het dus zelf gedaan. Met bougies van nog geen €25 per 3...
Dit voelt wel echt als misbruik van de onwetende klant...

Geplaatst

Kan inderdaad veel goedkoper via internet en zelf doen. Maar ze kijken ook of er meer aan de hand is. En dat lukt me echt niet zelf. Daarnaast wist ik überhaupt niet wat er mis was.

Mocht het nogmaals gebeuren weet ik wat ik kan doen.

Geplaatst (aangepast)

@chippie777

Uit het garantieboekje:

De garantie is niet van toepassing in de volgende gevallen:

In geval van normaal onderhoud,

Normale veroudering of slijtage van alle onderdelen, zoals bijvoorbeeld bougies, remblokken, rem- en koppelingsvoering, filters en wisserbladen, lampen en zekeringen en alle andere aan slijtage onderhevige onderdelen.

Na 4,5 jaar lijkt me dit wel van toepassing.

aangepast door Beos
  • Like 1
Geplaatst

Oké, maar het blijft dan wel raar dat bougie normaal gesproken bij 150000 km of 10 jaar vervangen dienen te worden. Daar is bij deze auto nog lang geen spraken van. Maar het zal ongetwijfeld een lastige discussie worden.

Geplaatst

Ik vind het ook erg snel. Gaat me niet eens om de kosten. Ik wil graag de oorzaak weten om andere problemen uit te sluiten. Maar garage zegt slijtage zonder verder te kijken.

Ben er vrijdag weer voor een beurt. Zal het nogmaals aankaarten.

• 4 maanden later...
Geplaatst

Hi, hier idem het geval. Kia niro hybride 4 jaar oud 70.000km. Horten en stoten. 4 bougies vervangen door Kia dealer. Opgelost. Onder garantie? is nog niet bekend

Geplaatst

Dus een vergelijkbare situatie. Ik heb nooit een antwoord gehad over de oorzaak. Ook Kia Nederland stuurde me het bos in. Ik ben benieuwd hoe ze naar jou reageren betreffende wel/geen garantie. 

Ik vind wel dat sindsdien de auto niet meer lekker loopt. Licht hikken, èèn keer in in een file leek het of de motor ging afslaan. Nog niet met de garage over gehad.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...