Eugene45 Geplaatst 19 December, 2022 Geplaatst 19 December, 2022 Gisteren ging de Niro ineens schokken en trillen. Gelukkig dicht bij huis. Vandaag door dealer/garage onderzocht en eerste analyse is dat 1 bougie kapot is en 3 bijna versleten. Dus 4 worden vervangen. Volgens onderhoudschema worden ze pas na 10 jaar of 150.000 km vervangen. Auto is 4.5 jaar oud en 68k op teller. Ik vind het erg snel. Vraag. Is dit normaal en zijn er meer ervaringen hiermee ? Ben ook benieuwd naar de oorzaak van het snelle slijten. Kost me toch weer 220 euro. Quote
Murcielaygo Geplaatst 20 December, 2022 Geplaatst 20 December, 2022 Ik weet niet hoe het met De Niro staat, maar mijn Picanto moet iedere 60.000km nieuwe bougies. Dus of 150.000km dan snel is? In mijn referentiekader niet.Maar ben je een beetje handig? Want zelf vervangen kan natuurlijk ook! Dat doe ik al jaren en scheelt me telkens ongeveer 60% van de kosten... Quote
SmurfenB Geplaatst 20 December, 2022 Geplaatst 20 December, 2022 Ik zou de bougies vragen van de garage, aan de slijtage kan je meestal ook al wat opmaken. Zie ook deze slijtage kaart: BERU_Spark_Plug_Trouble_Tracer_420x594-NL-lores.pdf 1 Quote
Eugene45 Geplaatst 20 December, 2022 Topic Starter Geplaatst 20 December, 2022 (aangepast) Dank tot zo ver. Eens kijken of ik de bougies kan bekijken. Voor nu staat de auto al 2 dagen bij de dealer. Ze hebben geen tijd om de diagnose compleet te maken en uit te sluiten dat de bougies de enige oorzaak is. Morgen weer een kans, maar duurt al wel (te) lang. Eerste reactie was wel dat de ene bougie langer goed blijft dan de andere dus gewoon pech. Slap verhaal dus. 20 December, 2022 aangepast door Eugene45 Quote
chippie777 Geplaatst 21 December, 2022 Geplaatst 21 December, 2022 Ik heb een Niro van 5,5 jaar oud en inmiddels over de 100000 km maar ik heb nog geen bougies vervangen. Quote
Eugene45 Geplaatst 21 December, 2022 Topic Starter Geplaatst 21 December, 2022 Vanmiddag de auto kunnen ophalen en bougies meegekregen. Volgens garage normale slijtage. Als ik naar de slijtage kaart kijk van SmurfenB dan kan dat kloppen maar ook bijvoorbeeld koude/koolstofvervuiling kan de oorzaak zijn. Quote
SmurfenB Geplaatst 21 December, 2022 Geplaatst 21 December, 2022 (aangepast) De website laat ook weinig informatie los van Yura: https://www.yuratech.co.kr/en/rnd/sub02.jsp#div2 De bougies Yura ..R91SP8+ (waarschijnlijk "elr91sp8+") zijn nergens anders te vinden online, dan in onderstaande fora: https://www.kianiroforum.com/threads/spark-plugs-after-8597km.10654/: "How is it plugs can be so black at this point?" https://www.hyundai-forums.com/threads/oem-vs-other-spark-plugs.660294/: "my Yuri's carboned up bad with only 5K miles, checked my Autolites at 20K, center electrode was as white as new." Verder wel iets over een ander Yura bougies ELR11ISPC8+: https://www.kiaownersclub.co.uk/threads/spark-plug-issues.62920/#post-410612 : "After two weeks, I started getting same issue - another cyl 4 misfire...and a destroyed plug ( again). Seems these 'Yura' ignition parts are not very good at all... The coil is fritzed (too)." Er is niet heel veel over te vinden eigenlijk als ik zo snel even google. Genoeg dat ik liever voor een Bosch, NGK of ander betrouwbaar merk zou gaan. Maar niet genoeg om te zeggen dat het vaak voorkomt. 21 December, 2022 aangepast door SmurfenB Quote
Eugene45 Geplaatst 22 December, 2022 Topic Starter Geplaatst 22 December, 2022 Ze hebben deze erin gezet. Geen idee welk merk. Is volgens mij een verplicht nummertje van KIA. Quote
Murcielaygo Geplaatst 22 December, 2022 Geplaatst 22 December, 2022 €43,47 per stuk?!Ik vond €23 per bougie voor mijn Picanto al duur.Heb het dus zelf gedaan. Met bougies van nog geen €25 per 3...Dit voelt wel echt als misbruik van de onwetende klant... Quote
Eugene45 Geplaatst 23 December, 2022 Topic Starter Geplaatst 23 December, 2022 Kan inderdaad veel goedkoper via internet en zelf doen. Maar ze kijken ook of er meer aan de hand is. En dat lukt me echt niet zelf. Daarnaast wist ik überhaupt niet wat er mis was. Mocht het nogmaals gebeuren weet ik wat ik kan doen. Quote
chippie777 Geplaatst 25 December, 2022 Geplaatst 25 December, 2022 Is dit geen garantie gevalletje? Quote
Beos Geplaatst 25 December, 2022 Geplaatst 25 December, 2022 (aangepast) @chippie777 Uit het garantieboekje: De garantie is niet van toepassing in de volgende gevallen: In geval van normaal onderhoud, Normale veroudering of slijtage van alle onderdelen, zoals bijvoorbeeld bougies, remblokken, rem- en koppelingsvoering, filters en wisserbladen, lampen en zekeringen en alle andere aan slijtage onderhevige onderdelen. Na 4,5 jaar lijkt me dit wel van toepassing. 25 December, 2022 aangepast door Beos 1 Quote
chippie777 Geplaatst 27 December, 2022 Geplaatst 27 December, 2022 Oké, maar het blijft dan wel raar dat bougie normaal gesproken bij 150000 km of 10 jaar vervangen dienen te worden. Daar is bij deze auto nog lang geen spraken van. Maar het zal ongetwijfeld een lastige discussie worden. Quote
Eugene45 Geplaatst 27 December, 2022 Topic Starter Geplaatst 27 December, 2022 Ik vind het ook erg snel. Gaat me niet eens om de kosten. Ik wil graag de oorzaak weten om andere problemen uit te sluiten. Maar garage zegt slijtage zonder verder te kijken. Ben er vrijdag weer voor een beurt. Zal het nogmaals aankaarten. Quote
Adriaan600 Geplaatst 29 April, 2023 Geplaatst 29 April, 2023 Hi, hier idem het geval. Kia niro hybride 4 jaar oud 70.000km. Horten en stoten. 4 bougies vervangen door Kia dealer. Opgelost. Onder garantie? is nog niet bekend Quote
Eugene45 Geplaatst 1 Mei, 2023 Topic Starter Geplaatst 1 Mei, 2023 Dus een vergelijkbare situatie. Ik heb nooit een antwoord gehad over de oorzaak. Ook Kia Nederland stuurde me het bos in. Ik ben benieuwd hoe ze naar jou reageren betreffende wel/geen garantie. Ik vind wel dat sindsdien de auto niet meer lekker loopt. Licht hikken, èèn keer in in een file leek het of de motor ging afslaan. Nog niet met de garage over gehad. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.