Uphill Geplaatst 25 Januari, 2023 Geplaatst 25 Januari, 2023 E-Niro, geleverd eind januari 2022, en verder prima tevreden met de E-Nero behalve dit probleem waar ik nu al bijna een jaar mee zit : Na langere ritten of direct na het opladen auto gaat het 12V laden lampje branden terwijl de auto niet gebruikt wordt. Dit lampje gaat dan bijna om het uur aan terwijl de auto ongebruikt op de oprit staat. Ik verkeer in de veronderstelling dat de 12V helemaal vol zou moeten zitten, en niet vanuit de hoofdaccu moet bijladen na lange rit of na opladen auto (en zeker niet om het uur). Diverse keren na de garage geweest. Nieuwe 12V accu en nieuw kofferslot gemonteerd. Ook is alles diverse keren nagemeten, trekhaak is losgekoppeld (voor controle lekstroom). Er is gecontroleerd op lekstroom hele auto, niets te vinden. Er is geconstateerd dat elke keer als het lampje gaat branden dat er 14V vanuit de hoofdaccu naar de 12V accu gaat. Kia NL zegt dat nu de 12V accu niet tijdens het autorijden of tijdens het laden wordt opgeladen. Dit bevreemd mij ten zeerste omdat ik dit wel terug vindt in de handleiding. Kia geeft aan dat de handleiding niet klopt (?). Ik snap er nu niets meer van. In mijn handleiding staat ook dat ik de hulpaccu functie kan uitzetten, maar die functie is niet in mijn boordcomputer aanwezig. Zijn er meer Kia rijders die met ditzelfde probleem zitten? En enig idee hoe ik hier verder mee moet, want de dealer geeft aan dat er geen oplossing hiervoor is en dat ik dit maar moet accepteren. Quote
Peter-036 Geplaatst 25 Januari, 2023 Geplaatst 25 Januari, 2023 De 12 volt accu wordt wel degelijk bij het 'aan' staan van de motor bijgeladen, en je hebt het ook goed dat de 12 V accu bijgeladen wordt wanneer dat lampje brandt/knippert. Ik denk dat dit er (misschien?) op wijst dat je 12 V accu z'n lading niet goed vasthoudt, en het binnenkort op gaat geven. Op die accu heb je 2 (of 3?) jaar garantie, dus dat wordt eenvoudig een nieuwe, maar daar wil de dealer nog niet aan..........even verder 'tobben' dus. Quote
Kia pannenkoek Geplaatst 25 Januari, 2023 Geplaatst 25 Januari, 2023 Ik heb dat in mindere mate ook, meestal 1 keer per dag knippert dat lampje een paar minuten. Alles werkt verder naar behoren. Mijne is private lease dus als het ooit wel een probleem oplevert lossen ze het maar op. Zo lang hij wel gewoon blijft "starten" heb ik er niet zo'n moeite mee. 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 25 Januari, 2023 Geplaatst 25 Januari, 2023 5 uur geleden, zei Uphill: Kia NL zegt dat nu de 12V accu niet tijdens het autorijden of tijdens het laden wordt opgeladen. @Uphill Dat kan toch nooit kloppen. Al je verbruikers zitten op die 12V accu: stoelverwarming, radio, ruitenwissers, om maar eens een paar totaal verschillende dingen te noemen. Als je zoiets hoort is wel duidelijk dat je met een totale no-know te maken hebt helaas en dan kun je het gesprek net zo goed beëindigen. 1 Quote
Uphill Geplaatst 25 Januari, 2023 Topic Starter Geplaatst 25 Januari, 2023 (aangepast) @Peter-036 Zoals je kunt lezen is er al een nieuwe 12V accu ingekomen dus daar kan het niet aan liggen (zelfs nog een nieuw kofferslot). @Hippe lip ja dat dacht ik ook. Volgens dealer zegt Kia NL dat elke Niro verschillend is, dat deze uit een speciale lijn komt en dat de verbruikers die jij noemt uit de hoofdaccu komen. Volgens hen is de 12V accu puur om de auto uit de slaapstand te halen Ik geloof dit dus ook niet, wat een vreemd verhaal. Heb ik ook tegen de dealer gezegd dat ik dit niet geloof, maar hoe kom ik verder? 25 Januari, 2023 aangepast door Uphill Quote
Murcielaygo Geplaatst 25 Januari, 2023 Geplaatst 25 Januari, 2023 Kan het niet zijn dat die verbruikers voeding krijgen vanuit de hoofd-accu met een DC-DC converter?Dan kun je toe met een kleine accu om de auto op geheugen te houden en uit slaap te krijgen, maar dan nog moet deze accu wel vol gehouden worden... Quote
Hippe lip Geplaatst 26 Januari, 2023 Geplaatst 26 Januari, 2023 5 uur geleden, zei Murcielaygo: Kan het niet zijn dat die verbruikers voeding krijgen vanuit de hoofd-accu met een DC-DC converter? Dan kun je toe met een kleine accu om de auto op geheugen te houden en uit slaap te krijgen, maar dan nog moet deze accu wel vol gehouden worden... Als dat zo is, dan zijn er twee onafhankelijke 12V-circuits die gescheiden zijn van elkaar, want anders laadt die DC-DC-converter nog steeds de 12V-startaccu op. Maar dat brengt me dan tot de vraag hoe het kan dat bijvoorbeeld een defect kofferslot (of welke gebruiker dan ook) die startaccu leeg kan trekken. Dat gaat dan niet, want die zit op het andere (DC-DC) circuit. Ergo: het zijn geen gescheiden circuits. Quote
Murcielaygo Geplaatst 26 Januari, 2023 Geplaatst 26 Januari, 2023 Maar het HOEFT ook geen gescheiden circuit te zijn!Bij een auto met ICE loopt alle electra bij lopende motor immers ook in basis van de dynamo en niet van de accu...Dus ik zou denken dat bij ingeschakelde auto (HV-systeem actief) de 12V verbruikers hun voeding krijgen van een DC-DC converter. En dat die converter dus ook kan bijladen als die kleine 12V-accu leeg raakt.In theorie zou je dan met in geschakelde auto de kleine accu kunnen verwijderen, maar zou alles moeten blijven werken.Maar dat kan en wil ik niet gaan testen... Quote
Hippe lip Geplaatst 28 Januari, 2023 Geplaatst 28 Januari, 2023 Op 26-1-2023 om 20:26, zei Murcielaygo: Maar het HOEFT ook geen gescheiden circuit te zijn! Bij een auto met ICE loopt alle electra bij lopende motor immers ook in basis van de dynamo en niet van de accu... Dus ik zou denken dat bij ingeschakelde auto (HV-systeem actief) de 12V verbruikers hun voeding krijgen van een DC-DC converter. En dat die converter dus ook kan bijladen als die kleine 12V-accu leeg raakt. In theorie zou je dan met in geschakelde auto de kleine accu kunnen verwijderen, maar zou alles moeten blijven werken. Maar dat kan en wil ik niet gaan testen... Als het geen gescheiden circuits zijn, dan wordt die 12V-accu dus gewoon bijgeladen uit de DC-DC-converter, zoals waar we het eerder over hadden. En dan staan de (uitgang van) de DC-DC-converter en de 12V-accu parallel en worden de 12V-verbruikers gevoed uit die twee. Nooit specifiek uit de converter, dat kun je dan niet stellen als die twee parallel staan. Quote
Murcielaygo Geplaatst 28 Januari, 2023 Geplaatst 28 Januari, 2023 Het is allemaal gissen, maar twee "laadsystemwn" kan natuurlijk ook; een "kleine" voor de 12V accu en een "grote" die de verbruikers kan voeden. Met een relais/contactor is de accu bij ingeschakeld voertuig los te koppelen van de verbruikers, maar wel op spanning te houden door de "kleine lader".Maar goed, zonder diepgaande technische documentatie gaan we daar nooit achter komen denk ik.Dan is een pure ICE toch wel een stuk simpeler Quote
Peter-036 Geplaatst 28 Januari, 2023 Geplaatst 28 Januari, 2023 Als je op de 12 V accu meet gaat die bij ingeschakelde motor naar tussen 14 en 15 volt, hoe het ook werkt, er gaat voldoende stroom naar de 12 V accu om de rest van de elektronica 'bij te houden'. Er is (voor mij) geen goede reden te bedenken om de 12 V accu "af te koppelen" tijdens het rijden, dus waarom zouden de ontwerpers zoiets extra ingewikkeld maken?? 1 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.