Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Probleem navigatie met online routebegeleiding

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Probleem zit in het server park en software buiten de auto zelf. Waarschijnlijk is dat gemeenschappelijk voor heel Europa, de dealer heeft daar geen invloed en zeggingschap over en de importeur waarschijnlijk ook niet. Enigste wat ze kunnen doen is ongenoegen kenbaar maken hogerop in de keten. De software in de auto is best redelijk de Kia Connect app en de server software daarachter die verbinding met auto moet onderhouden is een ramp. Enigste echte problemen van de software did ik in de auto heb gezien is een crash met online route bepaling. Waarschijnlijk kwam er een onverwachte response van de server, want als server niet reageert dan gaat de navigatie lokaal route berekenen zoals het hoort. Dus waarschijnlijk vangen ze alleen een time-out als fout conditie af en niet een invalide of onvolledig antwoord. In software zijn daar hele eenvoudige maatregelen tegen te nemen een try/catch constructie is eigenlijk een standaard oplossing voor zo iets. Vrij kwalijk dat de software op zoiets eenvoudigs onderuit gaat.

ander iets wat misschien in de auto zit, is dat de daluren instelling bij mij al een keer of vijf zich gerest heeft. Kan fout in de software van de auto zijn, kan ook dat er een raar/foutief commando vanuit de servers/Kia Connect app naar de auto gestuurd wordt, dat is wat onduidelijk. 

• 10 maanden later...
  • 5 maanden later...
Geplaatst

Beste Kia rijders

sinds twee maanden de ( meestal) gelukkige bezitter van een Sportage PHEV GT line.heerlijke auto, maar het navigatie systeem werkt niet.bij het wegrijden vindt het systeem de locatie prima, maar na twee bochten is het systeem letterlijk en figuurlijk de weg kwijt, en ook niet een klein beetje, maar soms kilometers.

ook als ik mijn iPhone aansluit hetzelfde probleem . 
alles geprobeerd, update, reset en ook bij de Kia garage hebben ze geen idee iemand een suggestie

bijvoorbaat dank Hugo

Geplaatst (aangepast)
46 minuten geleden, zei Hugo Verschoor:

Beste Kia rijders

sinds twee maanden de ( meestal) gelukkige bezitter van een Sportage PHEV GT line.heerlijke auto, maar het navigatie systeem werkt niet.bij het wegrijden vindt het systeem de locatie prima, maar na twee bochten is het systeem letterlijk en figuurlijk de weg kwijt, en ook niet een klein beetje, maar soms kilometers.

alles geprobeerd, update, reset en ook bij de Kia garage hebben ze geen idee iemand een suggestie

bijvoorbaat dank Hugo

Ha Hugo,

Je zou even kunnen zien in het scherm: INSTELLINGEN | NAVIGATIE | ANDERS | GPS INFO of je een stabiel aantal satellieten in beeld ziet.

En of de coördinaten en hoogte kloppen (vergelijk deze met die in een app op jouw iPhone).

Ga een stukje met de auto rijden en hou dit scherm voor. Zie je de coördinatie netjes oplopen in de richting waar je rijdt, en klopt de hoogte, dan is de GPS ontvangst OK en ligt het waarschijnlijk aan de interpretatie van het GPS signaal in de software.

Gaat het alle kanten op en zie je de hoogte verschieten, dan is er wellicht iets aan de hand met de GPS antenne, - ontvanger (dicht bij de antenne) of bekabeling.

Als je op jouw iPhone navigeert zonder deze aan te sluiten, is het GPS signaal en de navigatie dan stabiel?

Mijn ervaring met dezelfde auto is dat er vele kleine bugs in het navigatie/entertainment systeem en andere modules nog niet zijn opgelost. Het is allemaal waar dodgy en rommelig.

Ik koos ervoor om met Waze/Carplay te navigeren, want het on-board systeem is buggy, wispelturig, vreemd qua bedachte routes en de kaarten zijn niet actueel. En dan druk ik mij rustig uit...

Groets.

GPS Info.png

aangepast door Fumbler
Geplaatst
14 uur geleden, zei Hugo Verschoor:

Beste Kia rijders

bijvoorbaat dank Hugo

Je schrijft dat als je je iphone aansluit dat het dan ook niet goed is. Navigeer je dan met app op de iphone? Want dat is een totaal onafhankelijk systeem en als die ook van de wap is, dan is er iets heel geks aan de hand. Als dat zo is, dan is er een GPS jammer in de buurt die het GPS signaal verstoord en dat zou heel gek zijn.

Geplaatst

Ik heb even gekeken, maar het scherm: INSTELLINGEN | NAVIGATIE | ANDERS | GPS INFO heb ik helemaal niet. (Sportage HEV MY23, laatste software)

Geplaatst
Je schrijft dat als je je iphone aansluit dat het dan ook niet goed is. Navigeer je dan met app op de iphone? Want dat is een totaal onafhankelijk systeem en als die ook van de wap is, dan is er iets heel geks aan de hand.

Dat is niet waar; Apple dwingt af het GPS en snelheidssignaal van de auto te gebruiken bij gebruik van CarPlay. Op die manier kan dmv "dead reckoning" bijv. ook je positie in een tunnel worden bepaald.
Is er dus wat mis met de GPS van de auto dan gaat ook de iPhone-navigatie fout.
Sluit je de iPhone niet aan, dan gebruikt deze de eigen A-GPS en/of GLONASS.

In dit geval verdenk ik dus de GPS-antenne, als die niet goed werkt is een dergelijke storing makkelijk verklaarbaar.
Geplaatst

Graag wil ik Jimmy en F bedanken voor de reactie.

Het is inderdaad zo dat als ik de iPhone aansluit hetzelfde probleem zich voordoet ( via Apple car Play). Koppel ik hem los en bevestig ik hem op de ouderwetse manier met een zuignap op de voorruit, dan doet de navigatie op de iPhone het prima.Probleem is mede dat ik in Frankrijk woon en dus ook hier een auto heb gekocht.In NL barst het van de KIA dealers en evenzogoed kennis, maar dat is hier een ramp.Zelfs het resetten van de onderhouds interval is moeilijk voor ze. Volgens mij zit de GPS tracker in de antenne en om die te demonteren moet de hemel in de auto eruit en ik heb minder goed ervaringen met garages hier.Nu kan ik ze hopelijk uitleggen waar het probleem zou kunnen liggen, want ik ben er al eerder voor teruggewenst. Wordt vervolgd ( vrees ik)

Geplaatst

@Fumbler Ik heb even gekeken, maar het scherm: INSTELLINGEN | NAVIGATIE | ANDERS | GPS INFO heb ik helemaal niet. (Sportage HEV MY23, laatste software)

Geplaatst

na enig zoeken gevonden: Navigatie instellingen -geautomatiseerde functies-satelliet

Ik heb met dit scherm aan gereden en het lijkt allemaal vrij normaal te gaan; Ik heb nu een Longitude/latitude app op mijn telefoon gezet om te kijken of ze dezelfde coordinaten hebben, maar de hoogte instellingen zijn 100%.scherm.pdf

Geplaatst
7 uur geleden, zei Wim-A:

@Fumbler Ik heb even gekeken, maar het scherm: INSTELLINGEN | NAVIGATIE | ANDERS | GPS INFO heb ik helemaal niet. (Sportage HEV MY23, laatste software)

Beste Hugo,

Mijn fout. Excuses.

Ik heb deze gegevens uit de Engelstalige PDF handleiding van het entertainment systeem. De Nederlandse versie heb ik niet, dus vertaalde ik vrijelijk naar het Nederlands...ooops.

Geplaatst
10 uur geleden, zei Fumbler:

Beste Hugo,

Mijn fout. Excuses.

@Fumbler Aanvaard :-)  Ik zoek verder. O, en ik heet Wim ....

• 2 weken later...
Geplaatst

Vorige week is mijn Sportage bij de dealer geweest voor de niet werkende GPS.

naar ik het heb begrepen is het apparaat waarmee de gps ontvanger met het scherm communiceert defect.

er staan in Frankrijk ( waar ik dus woon);14 van deze communauteurs ??? In bestelling dus kennelijk is het een vaker voorkomend probleem.

onbekend wanneer het onderdeel weer op voorraad is.

hopelijk op niet al te lange termijn want het is waardeloos om mijntelefoon weer met een ouwerwetse zuignap op de voorruit vast te moeten maken.

• Like 1
Geplaatst
1 uur terug, zei PhaseShifter:

Zelf gebruik ik die cheap-ass navi van KIA niet meer, veel te traag, waardeloze route opties en de updates na 1 jaar veel te duur!

gewoon Waze op de I-phone installeren en gaan met die banaan! 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Waze

Je krijgt toch 7 jaar gratis updates? https://www.kia.com/nl/over-kia/nieuwsbrief/2022-09-actuele-software-en-kaartupdate/#:~:text=Bij elke nieuwe Kia met navigatie krijg je gratis 7 jaar kaartupdates.

• Like 2
Geplaatst

Wellicht maar 1 jaar OTA updates?  Maar via USB is prima te doen en inderdaad 7 jaar gratis.

• Like 2
  • 7 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...