Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

adaptive cruisecontrol en lane keep assist standaard uitzetten?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Heeft iemand enig idee hoe ik lane keep assist en adaptive cruise control standaard kan uitzetten op een nieuwe niro ev?

Lane keep assist staat standaard aan, ik kan het uitzetten via de button op het stuur of via het instellingen menu, maar elke keer als ik de auto opnieuw start staat het weer aan.

Cruise control werkt alleen maar in combinatie met adaptive cruise control, ik kan dus geen keuze maken tuseen met of zonder adaptive cruise control rijden, zeer irritant aangezien hij een erg ruime afstand hanteert.

hebben meer mensen hier last van? is er een workaround voor?

Geplaatst

Deze vraag is al heeel vaak hier gesteld dus even door zeken en dan zul je er achter komen dat dit niet kan en mag het is een veiligheids dingetje die van de wet gewoon moet werken dus na contact uit gewoon weer actief is 

• Like 1
Geplaatst

De volg-afstand die de ACC gebruikt is instelbaar (op mijn Soul wel tenminste) en in het instructieboekje staat hoe je de ACC (tijdelijk) omschakelt naar 'normale' CC.

Na elke 'verse' start staat 'ie weer op ACC, dat wel..........

LKA en/of LFA mogen niet permanent uitgezet kunnen worden, zoals xtra hierboven al schrijft.

• 2 jaar later...
Geplaatst

Hoogst irritant en zou de veiligheid vergroten, zeker uitgevonden door iemand achter een bureau .

ik rijd al 55 jaar op motoren en rijd  in autos, waar ik bloed nerveus van wordt , is als iets of iemand aan mijn stuur zit. Vb scherpe bocht met hoge snelheid, dan pak ik zo dicht mogelijk de witte lijn. Dan krijg ik rukjes aan mijn stuur en wil het naar het midden van mijn rijbaan dwingen. Moet je vooral doen in een scherpe bocht met hoge snelheid.

wat betreft adaptieve cruis control, dit zou relaxed moeten rijden, op binnenwegen is dit ok, maar op snelwegen, wordt ik hier onrustig van. Wanneer snelheid vermindert is door voorganger, en wil dan gaan inhalen, dan wordt er een kickdown geactiveert bij een automaat, soms wel 2 versnellingen terug. (Is dit zuinig rijden..?) je gaat door deze technieken minder allert rijden, wat zeker de veiligheid niet verhoogd. Kortom, ik probeer een auto te zoeken zonder deze poespas.

Geplaatst (aangepast)
23 uur geleden, zei adaptive cruise control:

Hoogst irritant en zou de veiligheid vergroten, zeker uitgevonden door iemand achter een bureau .

ik rijd al 55 jaar op motoren en rijd  in autos, waar ik bloed nerveus van wordt , is als iets of iemand aan mijn stuur zit. Vb scherpe bocht met hoge snelheid, dan pak ik zo dicht mogelijk de witte lijn. Dan krijg ik rukjes aan mijn stuur en wil het naar het midden van mijn rijbaan dwingen. Moet je vooral doen in een scherpe bocht met hoge snelheid.

wat betreft adaptieve cruis control, dit zou relaxed moeten rijden, op binnenwegen is dit ok, maar op snelwegen, wordt ik hier onrustig van. Wanneer snelheid vermindert is door voorganger, en wil dan gaan inhalen, dan wordt er een kickdown geactiveert bij een automaat, soms wel 2 versnellingen terug. (Is dit zuinig rijden..?) je gaat door deze technieken minder allert rijden, wat zeker de veiligheid niet verhoogd. Kortom, ik probeer een auto te zoeken zonder deze poespas.

Probeer een auto van vóór het computertijdperk. Dan krijg je precies wat je wilt.

Let wel: ik ben het volkomen met je eens. We zijn begin dit jaar overgestapt van de e-Niro (MY19) naar een IONIQ 5 (MY25) en ervaren precies hetzelfde. Geen CC meer dus (alleen ACC) en om de haverklap piepjes  klingeltjes, flitsen en aandachtstrekkers op het dashboard en veel meer. Om het nog maar niet te hebben over de plingeltjes dat je een pauze moet nemen.
Heel er afleidend en irritant en daarmee verslechtert het de rijveiligheid.

Al die rukken aan het stuur kun je gelukkig uitzetten, al moet je dat aan het begin van elke rit weer doen.
De pauzewaarschuwing is helaas NIET uit te zetten. En die is niet te voorkomen als je op buitenwegen rijdt met van die stippellijnen langs de zijkant. Bij elke tegenligger ga je daar natuurlijk overheen…

aangepast door Hippe lip
  • Like 2
  • 4 maanden later...
Geplaatst

Het is in Brussel waar ze die verplichtingen verzinnen. De meeste die dat verzinnen rijden zelf niet maar worden gereden door goed betaalde chauffeur.
Ik vind minimale afstand bij de ACC ook te groot waardoor als ik op de linkerbaan rij er steeds iemand tussen mij en de voorganger ingevoegd word en mijn auto afremt.
Ik erger mij ook aan de verplichte VESS (Virtual Engine Sound System) en in mijn vorige auto aan het start/stop systeem.
Soms is het allemaal handig en veilig maar het zou allemaal niet verplicht moeten zijn maar dus een keuze.

Ik heb niet zoveel verstand van elektronica maar met een beetje zoeken gaat het wel lukken om met een 555 ic een simpel printje in elkaar te knutselen of met Arduino en een paar componenten iets slims te maken.
Ik denk aan iets wat automatisch inschakelt als ik de auto start. 10 of een x aantal sec. wacht zodat de computer van de auto helemaal is opgestart en dan een puls geeft aan de bedrading van de knoppen die ik standaard uit wil zetten. Die knoppen blijven dan normaal bedienbaar maar hebben dus een puls gehad waardoor die na het opstarten va de computer meteen uitgezet worden.
Ik ga er eens goed over nadenken.

Geplaatst

Ik zou niets maken dat pulsen de bedrading in stuurt, maar kijken of je iets kunt met een klein (reed)relais.
Dan hoef je ook niet bang te zijn voor signalen van de auto die terug jouw schakelingetje in lopen.

Maar dan wel eerst kijken hoe de toets schakelt; het KAN een omschakelaar of een dubbele maak zijn en daar moet je dan wel rekening mee houden.

Een Arduino lijkt me overkill, een 555 zou moeten volstaan, maar kijk dan wel of je de "militaire" versie kunt krijgen; die kan beter tegen hoge en lage temperaturen...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...