Marinus 22 Geplaatst 9 Augustus, 2023 Geplaatst 9 Augustus, 2023 Ik heb de auto vorige week de eerste beurt gegeven (dealer natuurlijk). Alles nagekeken en goed bevonden, alleen is de navigatie niet geupdate. Dit omdat er een fout in de software zit, zodra de fout is gevonden en hersteld krijg ik van de dealer een bericht om even de nieuwe software te installeren. Quote
Robert de Niro Geplaatst 9 Augustus, 2023 Geplaatst 9 Augustus, 2023 1 uur terug, zei Marinus 22: Ik heb de auto vorige week de eerste beurt gegeven (dealer natuurlijk). Alles nagekeken en goed bevonden, alleen is de navigatie niet geupdate. Dit omdat er een fout in de software zit, zodra de fout is gevonden en hersteld krijg ik van de dealer een bericht om even de nieuwe software te installeren. Ik heb een PHEV en de laatste “probleem” versie van de software, maar tot nu toe geen storingen of foutmeldingen. Mijn auto is van mei 2023. Benieuwd of de bouwdatum nog iets uitmaakt. Als het echt zo erg is had Kia allang de rijders een brief gestuurd of gebeld. Al was het maar om hun aansprakelijkheid in te dekken. Quote
Wim-A Geplaatst 9 Augustus, 2023 Geplaatst 9 Augustus, 2023 4 minuten geleden, zei Robert de Niro: Als het echt zo erg is had Kia allang de rijders een brief gestuurd of gebeld. Al was het maar om hun aansprakelijkheid in te dekken. Nou, vertel me dan eens waarom mijn auto al bijna 4 weken stil staat. Quote
BarneyRubble Geplaatst 9 Augustus, 2023 Geplaatst 9 Augustus, 2023 Het is geen onrust zaaien, het is belachelijk, ik rijd de PHEV en heb bij stom geluk die laatste update nog niet gedaan, ga wel binnenkort met diezelfde PHEV op vakantie. Stel dat ik het wel gedaan had en had vanwege alle info die je hier op het forum leest mijn dealer geinformeerd en die had gezegd, met deze laatste update mag je helaas niet meer met je Sportage rijden dan had mooi onze vakantie naar de kl**e geweest. En als ik de update wel gedaan had en deze situatie hier niet op het forum gelezen had en heb hierover ook geen enkel bericht van KIA en mijn Dealer ontvangen dan had ik dus ook met de nieuwe update met de Sportage op vakantie gegaan en had dan waarschijnlijk de kans om knap in de problemen te komen zoals ik hier alles lees. Lekker hoor. Quote
Geer00 Geplaatst 9 Augustus, 2023 Geplaatst 9 Augustus, 2023 (aangepast) Een heel verhaal, maar ik sloeg alleen maar aan op "iedere Sportage Rijder". 9 Augustus, 2023 aangepast door Geer00 Quote
Robert de Niro Geplaatst 9 Augustus, 2023 Geplaatst 9 Augustus, 2023 1 uur terug, zei Wim-A: Nou, vertel me dan eens waarom mijn auto al bijna 4 weken stil staat. Vertel mij maar waarom ze nog geen brief gestuurd hebben en dat het bij de ene dealer wel bekend is en bij de ander niet. Quote
Geer00 Geplaatst 9 Augustus, 2023 Geplaatst 9 Augustus, 2023 Waar ik wel benieuwd naar ben: 1) Wie heeft zijn of haar auto aan de kant gezet op (al dan niet uitdrukkelijk) advies van de dealer. 2) Wie daarvan heeft kosten gemaakt voor vervangend vervoer (of stelde de dealer een vervangende auto beschikbaar?). 3) Wie vind het zinnig om (massaal) de dealer aansprakelijk te stellen voor de schade? Kijk, de dealer kan er weinig aan doen imo, maar Kia NL verwijst de klachten door naar de dealer, dus als consument moet je daar zijn. Quote
Patrick T. Geplaatst 9 Augustus, 2023 Geplaatst 9 Augustus, 2023 IK kreeg in ieder geval de info van mijn dealer, weliswaar nadat ik hem zelf had gecontacteerd en later nog eens met bijkomende info van dit forum dat sommige mede-eigenaars NL er totaal niet mochten mee rijden, dat KIA BE gemeld heeft dat er geen probleem is om met de wagen te rijden. Ik heb ook na de 2 meldingen dat er een laadprobleem was terwijl de auto gewoon zonder probleem stond op te laden aan de paal bij me thuis, en die ene BMS foutmelding geen verdere foutmeldingen gekregen MAAR.... ik had plots en nog steeds, zoals ik eerder schreef ergens, ook totaal geen verbinding meer met het netwerk. Totaal geen, niet met de app, niet in de auto, geen navigatie, geen live services, geen verkeersinfo en dus natuurlijk.... ook geen foutmeldingen meer.... Vandaag heeft de interne navigatie mij paar keer het bos ingestuurd en was ongewoon traag bij momenten. Dat er iets, zacht uitgedrukt, niet pluis is is zeker. De dealer zegt.... wachten.... vraag is nu hoelang. En... het blijft mij verbazen dat er zo'n verschil zit qua communicatie en informatie tussen KIA BE en KIA NL of dealers onderling. Quote
BarneyRubble Geplaatst 9 Augustus, 2023 Geplaatst 9 Augustus, 2023 4 uur geleden, zei Geer00: Een heel verhaal, maar ik sloeg alleen maar aan op "iedere Sportage Rijder". Vandaar dat ik dus de " vraag " eerst stelde of dit voor iedere Sportage rijder is zodat daar duidelijkheid in komt. ( zodat niet iedereen meteen in paniek zou raken ) Quote
Rick Geplaatst 11 Augustus, 2023 Topic Starter Geplaatst 11 Augustus, 2023 Op 9-8-2023 om 20:01, zei Geer00: Waar ik wel benieuwd naar ben: 1) Wie heeft zijn of haar auto aan de kant gezet op (al dan niet uitdrukkelijk) advies van de dealer. 2) Wie daarvan heeft kosten gemaakt voor vervangend vervoer (of stelde de dealer een vervangende auto beschikbaar?). 3) Wie vind het zinnig om (massaal) de dealer aansprakelijk te stellen voor de schade? Kijk, de dealer kan er weinig aan doen imo, maar Kia NL verwijst de klachten door naar de dealer, dus als consument moet je daar zijn. 3, Niet de dealers, wel ben ik voor een publieke aanpak van KIA (NL) ze houden het stil expres terwijl 1000de mense de dupe zijn en doen er gewoon niks aan. Ik vind dat we ergens de media inmoeten, dan schieten ze tenminste eens op. Quote
Geer00 Geplaatst 11 Augustus, 2023 Geplaatst 11 Augustus, 2023 (aangepast) Ik denk je mening over dealers wel te begrijpen. Zij kunnen er inderdaad weinig aan doen, maar dat zei ik ook al. Feit blijft echter wel dat zij formeel aansprakelijk zijn. Maar als je het niet over de juridische boeg wilt gooien (hetgeen ik wel zou begrijpen), zou de publiciteit een goed alternatief kunnen zijn. Je moet dat (in mijn ogen) dan wel goed aanpakken. Verzamel je met zo veel mogelijk gedupeerden (dat een auto al sedert 26 juni in de garage staat is van den gekke, die moet er echt bij). Maak een goed verhaal zoveel mogelijk gebaseerd op verifieerbare feiten. Benader dan vervolgens bijvoorbeeld het AD (Niek Schenk) maar zeker ook AutoWeek. Ik zelf behoor met mijn HEV niet tot de gedupeerden, maar ik wens jullie wel veel succes (en sterkte). 11 Augustus, 2023 aangepast door Geer00 1 Quote
Wim-A Geplaatst 11 Augustus, 2023 Geplaatst 11 Augustus, 2023 3 uur geleden, zei Geer00: Verzamel je met zo veel mogelijk gedupeerden (dat een auto al sedert 26 juni in de garage staat is van den gekke, die moet er echt bij). Maak een goed verhaal zoveel mogelijk gebaseerd op verifieerbare feiten. Benader dan vervolgens bijvoorbeeld het AD (Niek Schenk) maar zeker ook AutoWeek. Ik zou daar nog eens over nadenken. Voor je het weet schiet je jezelf in de voet: door al te veel 'anti-reclame' voor de PHEV 2022/2023 heb je straks een auto die zo besmet is dat niemand hem nog wil hebben/inruilen/etc. Hetzelfde gebeurde in de jaren 90 met de Laguna II: er kwam zoveel slechte reclame naar buiten dat de type-aanduiding Laguna nooit meer hersteld is. Als je al iets wilt doen is denk ik je dealer aansprakelijk stellen de beste optie. Natuurlijk kan die er ook niks aan doen, maar hij is je aanspreekpunt en zal de zaak ongetwijfeld doorzetten naar KIA NL. Quote
Patrick T. Geplaatst 12 Augustus, 2023 Geplaatst 12 Augustus, 2023 Vandaag merk ik dat er een update op de achtergrond is geweest van de Kia Connect app (nu versie 2.1.12). Nu kreeg ik, na het nog even proberen van de refresh, een automatische melding dat ik langer dan 7 dagen offline ben geweest tevens met vraag om de navigatie te resetten incl. link met uitleg hoe het te doen (rechts van de linker draaiknop (bediening verwarming/airco/radio met balpen resetknopje indrukken). Er is nu terug connectie met de auto. Alle data vanaf 22/7 is verloren maar nu terug online 12/8. Ik zie wel verschillende wijzigingen maar wat me direct opviel is de melding onder status, in het opladen kader. Daar staat nu bij batterijstand, tijdens het laden, "Batterij-conditionering aanbevolen." met daarna ... zoveel h:m resterend. Wat bedoelen ze met de batterij-condionering aanbevolen bij de PHEV? Bij mijn weten is er hier geen instelling voor? Of vergis ik me? Is die condionering niet eerder voor EV's aan snelladers? Er is ook een nieuwe waarschuwingsservice in de app met enkele verrassende instellingen zoals Valet, Geofence, Snelheid en Tijdhek. Ben wel benieuwd, nu er terug verbinding is, of ik ook opnieuw de BMS error en laadfoutmeldingen zal ontvangen...? Quote
Robert de Niro Geplaatst 12 Augustus, 2023 Geplaatst 12 Augustus, 2023 1 uur geleden, zei Patrick T.: Vandaag merk ik dat er een update op de achtergrond is geweest van de Kia Connect app (nu versie 2.1.12). Nu kreeg ik, na het nog even proberen van de refresh, een automatische melding dat ik langer dan 7 dagen offline ben geweest tevens met vraag om de navigatie te resetten incl. link met uitleg hoe het te doen (rechts van de linker draaiknop (bediening verwarming/airco/radio met balpen resetknopje indrukken). Er is nu terug connectie met de auto. Alle data vanaf 22/7 is verloren maar nu terug online 12/8. Ik zie wel verschillende wijzigingen maar wat me direct opviel is de melding onder status, in het opladen kader. Daar staat nu bij batterijstand, tijdens het laden, "Batterij-conditionering aanbevolen." met daarna ... zoveel h:m resterend. Wat bedoelen ze met de batterij-condionering aanbevolen bij de PHEV? Bij mijn weten is er hier geen instelling voor? Of vergis ik me? Is die condionering niet eerder voor EV's aan snelladers? Er is ook een nieuwe waarschuwingsservice in de app met enkele verrassende instellingen zoals Valet, Geofence, Snelheid en Tijdhek. Ben wel benieuwd, nu er terug verbinding is, of ik ook opnieuw de BMS error en laadfoutmeldingen zal ontvangen...? MIj viel op dat er eerst een melding komt in de App waarmee je jouw Consent kan aanpassen. M.i. staan hier een aantal nieuwe zaken in. Waarbij opvalt dat Kia Nederland op diverse manieren contact met je kan opnemen en/of instemt om data te delen, waaronder o.a. via de head unit. Staat aangevinkt bij mij. Quote
BarneyRubble Geplaatst 12 Augustus, 2023 Geplaatst 12 Augustus, 2023 (aangepast) 1 uur geleden, zei Patrick T.: Vandaag merk ik dat er een update op de achtergrond is geweest van de Kia Connect app (nu versie 2.1.12). Nu kreeg ik, na het nog even proberen van de refresh, een automatische melding dat ik langer dan 7 dagen offline ben geweest tevens met vraag om de navigatie te resetten incl. link met uitleg hoe het te doen (rechts van de linker draaiknop (bediening verwarming/airco/radio met balpen resetknopje indrukken). Er is nu terug connectie met de auto. Alle data vanaf 22/7 is verloren maar nu terug online 12/8. Ik zie wel verschillende wijzigingen maar wat me direct opviel is de melding onder status, in het opladen kader. Daar staat nu bij batterijstand, tijdens het laden, "Batterij-conditionering aanbevolen." met daarna ... zoveel h:m resterend. Wat bedoelen ze met de batterij-condionering aanbevolen bij de PHEV? Bij mijn weten is er hier geen instelling voor? Of vergis ik me? Is die condionering niet eerder voor EV's aan snelladers? Er is ook een nieuwe waarschuwingsservice in de app met enkele verrassende instellingen zoals Valet, Geofence, Snelheid en Tijdhek. Ben wel benieuwd, nu er terug verbinding is, of ik ook opnieuw de BMS error en laadfoutmeldingen zal ontvangen...? Heb op het moment deze versie Gisteren geupdated ( automatisch ) 12 Augustus, 2023 aangepast door BarneyRubble Quote
Wim-A Geplaatst 12 Augustus, 2023 Geplaatst 12 Augustus, 2023 Barney, De update datum die onder de auto staat in jouw plaatje vertelt op welk moment de autogegevens in de app zijn bijgewerkt, dus wanneer de app voor de laatste keer contact heeft gehad met de auto. Het is dus niet de datum waarop de app ge-updatet is.Ik zou ook niet weten waar je dat kunt vinden. Overigens staat op mijn telefoon ook de versie 2.1.12 van de app. Quote
GerritV Geplaatst 12 Augustus, 2023 Geplaatst 12 Augustus, 2023 14 minuten geleden, zei Wim-A: Barney, De update datum die onder de auto staat in jouw plaatje vertelt op welk moment de autogegevens in de app zijn bijgewerkt, dus wanneer de app voor de laatste keer contact heeft gehad met de auto. Het is dus niet de datum waarop de app ge-updatet is.Ik zou ook niet weten waar je dat kunt vinden. Overigens staat op mijn telefoon ook de versie 2.1.12 van de app. Ook ik heb versie 2.1.9. ALs ik op dit moment in de Play Store kijk zie k ook versie 2.1.9 als meest recente versie staan Quote
Wim-A Geplaatst 12 Augustus, 2023 Geplaatst 12 Augustus, 2023 (aangepast) 2 uur geleden, zei GerritV: Ook ik heb versie 2.1.9. ALs ik op dit moment in de Play Store kijk zie k ook versie 2.1.9 als meest recente versie staan Misschien het verschil tussen Play Store en App Store (Android vs Apple)? Zie schermprint uit de AppStore. 12 Augustus, 2023 aangepast door Wim-A Quote
Patrick T. Geplaatst 12 Augustus, 2023 Geplaatst 12 Augustus, 2023 4 uur geleden, zei Robert de Niro: MIj viel op dat er eerst een melding komt in de App waarmee je jouw Consent kan aanpassen. M.i. staan hier een aantal nieuwe zaken in. Waarbij opvalt dat Kia Nederland op diverse manieren contact met je kan opnemen en/of instemt om data te delen, waaronder o.a. via de head unit. Staat aangevinkt bij mij. Klopt, idem hier. Heb ze ook allemaal aangevinkt. Het geeft ook een beeld waar Kia in de toekomst naartoe wil. Wellicht ook met abonnementen. Heb je ondertussen ook al een opladen gedaan? Met de melding 'Batterij-conditionering aanbevolen.'? Heb je een idee wat de bedoeling hiervan is want dit lijkt me niet van toepassing te zijn voor een PHEV? Quote
Patrick T. Geplaatst 12 Augustus, 2023 Geplaatst 12 Augustus, 2023 Wim-A, klopt helemaal. Ik heb de versie via iPhone / Apple store.. Met de nieuwe versie komen toch heel wat nieuwe instellingen aan bod en is mijn data ook terug volledig up to date. Wel inderdaad al een foutmelding gehad: "[Alarm] Kan opladen niet starten. Controleer of de oplaadkabel goed is aangesloten." terwijl het oplaadproces volledig zonder problemen werkt en via het laadstation hier thuis is verlopen. Quote
Robert de Niro Geplaatst 12 Augustus, 2023 Geplaatst 12 Augustus, 2023 Video over de security functies die in de Kia Connect update zitten: Nieuwe functies? 1 Quote
Wim-A Geplaatst 13 Augustus, 2023 Geplaatst 13 Augustus, 2023 12 uur geleden, zei Patrick T.: Wel inderdaad al een foutmelding gehad: "[Alarm] Kan opladen niet starten. Controleer of de oplaadkabel goed is aangesloten." terwijl het oplaadproces volledig zonder problemen werkt en via het laadstation hier thuis is verlopen. Dat is volgens mij ook een van de fouten die door de beruchte update zijn veroorzaakt. Quote
Patrick T. Geplaatst 13 Augustus, 2023 Geplaatst 13 Augustus, 2023 9 minuten geleden, zei Wim-A: Dat is volgens mij ook een van de fouten die door de beruchte update zijn veroorzaakt. Denk het ook. Dealer heeft zelf geen idee en denkt ook dat de foutieve meldingen allemaal hieraan gelinkt zijn. De softwareontwikkelaars bij Kia zullen onder serieuze druk staan vermoed ik... Quote
Patrick T. Geplaatst 13 Augustus, 2023 Geplaatst 13 Augustus, 2023 10 uur geleden, zei Robert de Niro: Video over de security functies die in de Kia Connect update zitten: Nieuwe functies? Bedankt voor deze link! Heel duidelijke uitleg over ook bepaalde nieuwe instellingen in de app. Quote
BarneyRubble Geplaatst 13 Augustus, 2023 Geplaatst 13 Augustus, 2023 (aangepast) 12 uur geleden, zei Patrick T.: Klopt, idem hier. Heb ze ook allemaal aangevinkt. Het geeft ook een beeld waar Kia in de toekomst naartoe wil. Wellicht ook met abonnementen. Heb je ondertussen ook al een opladen gedaan? Met de melding 'Batterij-conditionering aanbevolen.'? Heb je een idee wat de bedoeling hiervan is want dit lijkt me niet van toepassing te zijn voor een PHEV? Dan heeft dit vast ook met IOS of Android te maken want als ik de app open ( android dus ) dan krijg ik alleen de optie om Iconen te schikken en nog wat andere extra optie's, maar die optie's waar jullie het nu over hebben verschijnen ( nog ) niet. Dat verklaart ook het versie verschil denk ik. 13 Augustus, 2023 aangepast door BarneyRubble Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.