Jump to content

Recommended Posts

Posted

Enkele dagen geleden had mijn Sportage een stuk of 15 foutmeldingen, geen idee wat er was maar na enkele keren ging het weer weg, ik denk een sensor probleem.

Nu vandaag wou ik wegrijden en krijg ik de melding "storing hybrid system" en het motor lampje blijft branden. K.O. Sportage ? 

Iemand dit al meegemaakt? 
Inmiddels KIA wegenhulp gebeld om op te slepen.

hybrid.jpg

meldingen.jpg

Posted

Op het internationale Kia Sportage forum op Facebook (Kia Sportage HEV and Phev 2022/2023) wordt gesuggereerd dat dit soort foutmeldingen komen door de nieuwe update. Daardoor durf ik die nog niet te installeren…

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Like 1
Posted

2 weken geleden brandde bij mij een oranje lampje van het motormanegement. En het bleef branden  en ging niet meer weg. Afspraak gemaakt met de garage en kon meteen langs komen. Laptop eraan gehangen en konden zien dat het een hele korte storing was. Volgens hun stelde het niets voor. Alleen de garage kan deze storingslampje weg krijgen. Dus als die storing weg is blijft het lampje wel branden totdat je bij de garage bent geweest. Maar dat is wel iets anders wat jij hebt,ik meldt het maar even. 

• Like 1
Posted
2 uur geleden, zei Rick:

Nu vandaag wou ik wegrijden en krijg ik de melding "storing hybrid system" en het motor lampje blijft branden.

Ik had afgelopen week exact hetzelfde. En inderdaad: het is begonnen na de update ....

• Like 1
Posted

ik heb de update ook geinstalleerd, maar (nog) geen foutmeldingen gehad. Ik heb wel het idee dat Hybride systeem anders reageert

• Like 1
Posted

Hier het bericht van Facebook:

Kia Sportage PHEV NQ5

There is allegedly an error in the latest software update, which reports an error on the battery management system and something could indicate that it is due to the latest software version NQ5e_P.EUR.S5W_L.001.001.230601 (however, an error in the battery cannot be ruled out).

Kia Sportage NQ5 PHEV owners in e.g. Romania, Spain, Finland, Germany and Denmark can report this bug and all have SW NQ5e_P.EUR.S5W_L.001.001.230601 installed.

I currently have a service case running and Kia Motors Denmark is involved in the troubleshooting and possibly proposed solution.

In the meantime, I would refrain from updating to the latest software, this to avoid this error. Since from time to time it also affects the start of charging and possibly scheduled charging.

Conversely, if everyone updates to this software version and subsequently contacts the workshop, then it may be that there will be more push in the matter ;-)

Het lijkt er dus op dat dit hier ook speelt. Ik wacht dus nog ff met het installeren van de update…

• Like 2
Posted (edited)

Wegenhulp is hier geweest, meneer vond het een goed idee om wat water bij een iets te laag koelvloeistof pijl te doen, echter mag dit dus echt niet. Naar dealer en het hele EV koelvloeistof systeem moeten spoelen en nieuwe koelvloeistof moeten indoen, a 150 euro.

Verder niet veel gevonden nog, er waren wat testjes die niet goed waren nog maar ze gaan een onderdeel vervangen. Weet de naam niet meer precies maar ik meen iets van "onboard charge regelaar". Volgensmij iets wat ook onder een 'recall' gaat vallen.

Betreft de Update, ik wist niet dat een update het hele systeem ging updaten, ik dacht alleen het infotainment systeem.

Edited by Rick
Posted
18 minuten geleden, zei Heilyn:

Hier het bericht van Facebook:

emoji845.pngKia Sportage PHEV NQ5emoji845.png

There is allegedly an error in the latest software update, which reports an error on the battery management system and something could indicate that it is due to the latest software version NQ5e_P.EUR.S5W_L.001.001.230601 (however, an error in the battery cannot be ruled out).

Kia Sportage NQ5 PHEV owners in e.g. Romania, Spain, Finland, Germany and Denmark can report this bug and all have SW NQ5e_P.EUR.S5W_L.001.001.230601 installed.

I currently have a service case running and Kia Motors Denmark is involved in the troubleshooting and possibly proposed solution.

In the meantime, I would refrain from updating to the latest software, this to avoid this error. Since from time to time it also affects the start of charging and possibly scheduled charging.

Conversely, if everyone updates to this software version and subsequently contacts the workshop, then it may be that there will be more push in the matter ;-)

Het lijkt er dus op dat dit hier ook speelt. Ik wacht dus nog ff met het installeren van de update…

Zojuist een mail met de tekst hierboven gestuurd aan info@kia.nl 
Het zou helpen wanneer meer mensen dit doen.

Posted
19 minuten geleden, zei Rick:

Wegenhulp is hier geweest, meneer vond het een goed idee om wat water bij een iets te laag koelvloeistof pijl te doen, echter mag dit dus echt niet. Naar dealer en het hele EV koelvloeistof systeem moeten spoelen en nieuwe koelvloeistof moeten indoen, a 150 euro.

Verder niet veel gevonden nog, er waren wat testjes die niet goed waren nog maar ze gaan een onderdeel vervangen. Weet de naam niet meer precies maar ik meen iets van "onboard charge regelaar". Volgensmij iets wat ook onder een 'recall' gaat vallen.

Betreft de Update, ik wist niet dat een update het hele systeem ging updaten, ik dacht alleen het infotainment systeem.

De recall voor de OBC betreft PHEVs die vorig jaar tussen april en september gefabriceerd zijn.

IMG_6375.jpeg

IMG_6376.jpeg

• Like 1
Posted
Op 3-7-2023 om 17:40, zei Wim-A:

Zojuist een mail met de tekst hierboven gestuurd aan info@kia.nl 
Het zou helpen wanneer meer mensen dit doen.

Nou, van KIA NL hoef je ook nIks te verwachten. Ik kreeg vanmorgen een reactie op m'n mailbericht en wordt voor m'n gevoel gewoon het bos in gestuurd. Lees maar mee:

Bedankt voor je bericht en vervelend dat je problemen ervaart met je Kia Sportage PHEV. Voor meer informatie hier over is de Kia dealer de directe contact persoon. Zij hebben alle informatie over bekende storingen binnen Kia. Als dit werkelijk een bekend probleem is zullen mijn collega's er al mee bezig zijn. Ik vertrouw er op je zo voldoende geinformeerd te hebben.

Posted
Nou, van KIA NL hoef je ook nIks te verwachten. Ik kreeg vanmorgen een reactie op m'n mailbericht en wordt voor m'n gevoel gewoon het bos in gestuurd. Lees maar mee:
Bedankt voor je bericht en vervelend dat je problemen ervaart met je Kia Sportage PHEV. Voor meer informatie hier over is de Kia dealer de directe contact persoon. Zij hebben alle informatie over bekende storingen binnen Kia. Als dit werkelijk een bekend probleem is zullen mijn collega's er al mee bezig zijn. Ik vertrouw er op je zo voldoende geinformeerd te hebben.

Alle vragen aan Kia Nederland lopen in het algemeen allemaal dood is mijn ervaring…

Posted
4 uur geleden, zei MaikelHer:

Alle vragen aan Kia Nederland lopen in het algemeen allemaal dood is mijn ervaring…

Misschien moeten ze hier eens meelezen ....

Posted

Toch nog maar even hier melden:
Sinds gisteren gaat het lampje "airbag passagier" niet meer uit; ook blijft er een lampje "SOS" branden (bij de achteruitkijkspiegel).

En vanmorgen brandden twee lampjes bij het starten 'motormanagement' en 'hybride systeem'; gaan ook niet meer uit. Motormanagement is oranje, niet rood. Vorige keer zei de dealer dat ik dan op zich wel gewoon kon doorrijden. Daarbij is het nu zaterdag: geen werkplaats is nu open...

• Like 1
Posted
Op 5-7-2023 om 09:49, zei Wim-A:

Dit is normaal tegenwoordig, gewoon helpdesk medewerkers zonder autokennis. 

Posted
5 uur geleden, zei Wim-A:

Toch nog maar even hier melden:
Sinds gisteren gaat het lampje "airbag passagier" niet meer uit; ook blijft er een lampje "SOS" branden (bij de achteruitkijkspiegel).

En vanmorgen brandden twee lampjes bij het starten 'motormanagement' en 'hybride systeem'; gaan ook niet meer uit. Motormanagement is oranje, niet rood. Vorige keer zei de dealer dat ik dan op zich wel gewoon kon doorrijden. Daarbij is het nu zaterdag: geen werkplaats is nu open...

Ik had vandaag weer precies hetzelfde! Hybrid systeem en motor lampje, de Hybrid gaat wel weg na aantal keer opnieuw sluiten en starten maar motor lampje blijft nog even branden.

Had jij de update geïnstalleerd? 

Verder viel mij op dat dat 'luchtcirculatie' lampje vanzelf vaker aangaat nu, of dat komt door het warme weer en airco gebruik?

Posted
21 uur geleden, zei Wim-A:

Yep, zie mijn eerdere bericht hier.

Zag het indd, ben jij al naar de Dealer gegaan hiermee? Ook nog niks vervangen aan dat terugroep OBC? 
Inmiddels diende een nieuwe foutmelding zich aan vandaag, zie bijlage

error.png

Posted
6 minuten geleden, zei Rick:

Zag het indd, ben jij al naar de Dealer gegaan hiermee? Ook nog niks vervangen aan dat terugroep OBC? 

error.png

Deze heb ik ook al een keer gehad. Ben een keer bij de dealer geweest; men heeft uitgelezen en ja, er stonden wat 'storingen' in het systeem, maar dat was allemaal al weer 'vanzelf' opgelost. Zij hebben de meldingen weggeslikt en dat was het dan.
Ik vrees dat wachten op een volgende update de enige oplossing zal zijn.

Posted
Op 8-7-2023 om 19:53, zei Rick:

Verder viel mij op dat dat 'luchtcirculatie' lampje vanzelf vaker aangaat nu

Dat heb ik -nog- niet gezien.

Posted
10 uur geleden, zei Rick:

error.png

deze heb ik ook al een paar keer gehad.   wat mij opvalt is dat hij wel door gaat met laden maar dat dat dan meestal veeeeeeeeeel langer duurt

Posted

Zijn de problemen alleen bij een PHEV, of ook bij HEV, mijn HEV gaat woensdaag voor onderhoud, ik wil niet dat ze de update gaan doen als de problemen ook bij HEV zijn.

Posted

PFF, heimwee naar mijn long gone luxe wagen, een volvo 245. reserve o.a. verdelerkap, carburateur en bobine achterin, en alle problemen waren simpel te fixen onderweg.

• Like 1
Posted

Beste 

Ik heb dit probleem ook al gehad met onze nieuwe Kia Sportage Phev de dag na aankoop al in de garage.

Na verschillende bezoeken aan de garage zijn ze tot de vaststelling gekomen dat de sterker van het CAN-bus systeem dient vervangen te worden.

Stekker is vervangen en heb dit probleem niet meer gehad.

Nu sinds software update die ik zelf heb uitgevoerd van de navigatie krijg ik een melding van het batterijmanagementsysteem, volgens de garage komt dit niet door de update.

Morgen terug naar de garage voor verdere hulp.