Gast Geplaatst 24 Augustus, 2024 Geplaatst 24 Augustus, 2024 Op 22-8-2024 om 19:44, zei elsinga: Even door je lijst heen gelopen en ik herken bij mijn HEV GT-Plusline na ruim 7000km de volgende punten: 6/7/9: maar ergeren is hier voor mij een keuze en dat doe ik dus niet. Had veel beter gekund allemaal, maar zit voor mij erg in de marge. 10/11: klopt, doet het ook bij mij niet. Wellicht is deze feature alleen beschikbaar op de nieuwe modellen en verkeerd aangekondigd. Maar dat kunnen ze ook gewoon melden dan. Dat met de luchtcirculatie doet het overigens prima. 13: ik ben vrij lang en de stoel staat dus al vrij ver naar achteren. En dan heeft deze stand weinig zin meer. 15: klopt, is in Sport mode iets beter en je kunt dat wat anticiperen, maar had beter gekund. Had overigens mijn Kodiaq ook last van. 17/18: ja, gemengd gevoel. Ik mis ook de echt lage bas, maar dat was in mijn Kodiaq ook zo (ook premium sound system). Vermogen is bovendien merkbaar lager dan in mijn Kodiaq. Aan de andere kant is mijn gehoor als 57-jarige met tinitus inmiddels geen goed meetinstrument meer... 24/25: ik doe dit gewoon ouderwets via een USB stick. Maar oud kaartmateriaal is al een klacht die net zo oud is als papieren kaarten... Garmin loopt ruim achter met wijzigingen, want pas zodra ze in het echt klaar zijn worden ze in het updateproces opgenomen, lopen dus altijd achter. Tomtom zet ze al in het kaartmateriaal als ze nog niet klaar zijn en loopt dus voor. Net zo ergerlijk. Ik rij eigenlijk altijd met online navigatie (Waze), die kent dat probleem niet omdat ze elke wijziging los kunnen doorvoeren. 26: ook hier een probleem net zo oud als papieren kaarten. Ken ik ook van Garmin, Tomtom, Google en Waze. Met name die parallelbaan aangeven is populair, meestal als daar ook een vage bocht in de hoofdrijbaan zit (dan is de route via de parallelbaan inderdaad net een paar meter korter). Omdat ik dit al sinds 2000 meemaak anticipeer ik er op en heb ik er maar heel beperkt last van, maar irriteren doet het wel wat. 27: dat is ook in Waze zo, maar mijn (motor) Garmin kan routes aan met heel veel tussenpunten. Is kennelijk een keuze. In Waze plan ik een route naar het eindpunt en zet ik steeds het volgende tussenpunt er als enige via in. Iets minder handig, maar werkt in de praktijk prima. Wel jammer dat het moet. 29: ja, grote ergernis. Ik hou het stuur ook maar lichtjes beet en krijg elke keer die melding. Bij mijn Kodiaq kon je nog een bidon met water in het stuur klemmen en was er voldoende massatraagheid om de sensor voor de gek te houden. Gaten bij de Sportage zijn alleen te klein voor mijn bidon. Ik schud dus bewust zo nu en dan even aan het stuur, is de sensor ook weer tevreden... 30: is inherent aan het systeem, denk ik. Had mijn Kodiaq ook. Gaat vrij vaak goed, maar combi gele/witte strepen of witte strepen en zwarte reparaties zijn goed voor wat verrassingen.... 31: de hoeveelheid borden in NL werkt hier niet mee, maar zolang er niet heel veel borden staan werkt het aardig. Gelukkig geen piep als ik sneller rij dan een bord denkt aan te geven. 33: ook al meegemaakt en inderdaad rij je daar liever niet achter. 35: 1x gehad, best even schrikken. Even rem aantikken was toen genoeg om de auto hold te deactiveren. Maar was geen leuke ervaring, toen ik in de rij stond voor de veerboot. De volgende zaken herken ik niet: 12: ik heb een kantelstand, waarbij alleen de achterkant omhoog komt. Te activeren door de knop vertikaal omhoog in te drukken, niet naar voren/achteren. Overigens heb ik (dacht ik...) al eens het dak half open gehad, door tegengesteld kort te drukken als de gewenste stand bereikt was. Maar dan is die kiepstand handiger. 16: deze had ik wel verwacht, maar de DAB+ ontvangst is best goed. Rijdend van Noorwegen Zweden in tot een aardig eind over de grens nog Noorse zenders. En ook in NL doet de ontvangst niet onder voor mijn Kodiaq. Ik heb al eens een paar ritten een DAB-only station opgezet om dit te testen en heel weinig uitval. Wel vind ik jammer dat je geen indicatie krijgt van de fall-back naar FM. Wellicht heb ik geluk? 22: nou ja, herken het wel, maar ook hier weiger ik me er aan te ergeren. Mocht het op enig moment echt erg krasgevoelig zijn, dan bestel ik bij ome Ali wel een opzetstukje vlak voor het weer inleveren van de lease auto. 32: idem met mist. Maar juist dan kun je beter je snelheid aanpassen (zegt de opa die ook graag door kart). Sneeuw op de radar, veel water op de radar of zelf een klevend boomblad, allemaal goed voor uitval. Had mijn Kodiaq ook, zal dus aan de techniek liggen. 34: ja, dat gebeurt. Maar ook de volgafstand is al te groot in stand 1. Dus rij ik meestal op de snelweg toch al met de voet op het gas, dus dan kan ik ook wel zelf gas bij geven als het voor me weer vrij is. Je bent dus niet de enige met deze ergernissen. Maar soms is ergeren een keuze. Dank! Mooi antwoord. Zeer volledig ook. Ik kom er op een later tijdstip op terug. Ik heb even genoeg van alle issues met mijn machine. Deze week de eerste 15K / 1 jaar onderhoud afspraak plus herstel van een aantal zaken. Dan zie we verder. Quote
cismo14 Geplaatst 26 Augustus, 2024 Geplaatst 26 Augustus, 2024 Android auto is er na een half jaar mee gestopt. Melding om een originele kabel te gebruiken. Die gebruikte ik al vanaf de eerste dag. Andere kabel en/of ander toestel geeft zelfde fout melding. Zal mijn eerste rit naar de dealer worden. Benieuwd wat ze gaan zeggen cq gaan doen. De video op Youtube om de USB aansluiting achter op de radio unit te voorzien van elektrisch geleidende gel is eigenlijk vrij simpel en heeft bij vele zelfde probleem verholpen, maar dat mogen zij doen. Heb tenslotte nog jaren garantie Quote
jeroenh Geplaatst 27 Augustus, 2024 Geplaatst 27 Augustus, 2024 (aangepast) Op 24-8-2024 om 23:19, zei Fumbler: Dank! Mooi antwoord. Zeer volledig ook. Ik kom er op een later tijdstip op terug. Ik heb even genoeg van alle issues met mijn machine. Deze week de eerste 15K / 1 jaar onderhoud afspraak plus herstel van een aantal zaken. Dan zie we verder. Hebben ze wat kunnen oplossen voor je? Mvg 27 Augustus, 2024 aangepast door jeroenh Quote
Gast Geplaatst 27 Augustus, 2024 Geplaatst 27 Augustus, 2024 10 minuten geleden, zei jeroenh: Hebben ze wat kunnen oplossen voor je? Mvg Ze vermoeden dat het probleem met het raam LA is opgelost. Op mijn aanraden hebben ze de connectoren van het relais en de raam motor extra vastgedrukt. Verder was er niets mee te doen, want ze worden geacht garantie te gaan claimen (bij Kia NL?) gestaafd met bewijzen over de issues. Die bewijzen hebben ze overigens: een filmpje wat ik maakte wat het mankement laat zien: de bediening van het raam LA weigert om de dag. Zowel vanaf de deur LV als LA. Afgesproken dat ik aan de bel zou trekken, zodra het weer niet werkt. Dan zouden ze alsnog de zaak gaan vervangen. We gaan het meemaken. Verder alleen de 15.000 km onderhoudsbeurt. De rest: konden ze niets mee.... De antwoorden waren: 1. de monteurs hebben geen tijd om alle 35 punten door te nemen; 2. een deel is mijn eigen keuze voor deze wagen, want veel had ik tijdens het selectie proces moeten zien of ontdekken; 3. het waren hulpsystemen waar je niet op moet vertrouwen; 4. wellicht nog wat updates in de toekomst (I hardly doubt it...); 5. de keuzes van Kia, waar ze niets aan konden veranderen. Ik ben overigens prima geholpen door de werkplaats planner. En ze geven een keurige rapportage mee. Chapeau! Maar de antwoorden van de afdeling verkoop...tja, laat maar, niet geheeld onbekend in de autoverkoop branche. Voorlopig even gewoon rijden in de wagen met ALLE hulpsystemen, DAB+ radio, gadgets, extra's, etc. uitgeschakeld. En focussen op de dingen van de 50K machine die wel goed zijn. Quote
Gast Geplaatst 27 Augustus, 2024 Geplaatst 27 Augustus, 2024 Op 22-8-2024 om 19:44, zei elsinga: Even door je lijst heen gelopen en ik herken bij mijn HEV GT-Plusline na ruim 7000km de volgende punten: 6/7/9: maar ergeren is hier voor mij een keuze en dat doe ik dus niet. Had veel beter gekund allemaal, maar zit voor mij erg in de marge. 10/11: klopt, doet het ook bij mij niet. Wellicht is deze feature alleen beschikbaar op de nieuwe modellen en verkeerd aangekondigd. Maar dat kunnen ze ook gewoon melden dan. Dat met de luchtcirculatie doet het overigens prima. 13: ik ben vrij lang en de stoel staat dus al vrij ver naar achteren. En dan heeft deze stand weinig zin meer. 15: klopt, is in Sport mode iets beter en je kunt dat wat anticiperen, maar had beter gekund. Had overigens mijn Kodiaq ook last van. 17/18: ja, gemengd gevoel. Ik mis ook de echt lage bas, maar dat was in mijn Kodiaq ook zo (ook premium sound system). Vermogen is bovendien merkbaar lager dan in mijn Kodiaq. Aan de andere kant is mijn gehoor als 57-jarige met tinitus inmiddels geen goed meetinstrument meer... 24/25: ik doe dit gewoon ouderwets via een USB stick. Maar oud kaartmateriaal is al een klacht die net zo oud is als papieren kaarten... Garmin loopt ruim achter met wijzigingen, want pas zodra ze in het echt klaar zijn worden ze in het updateproces opgenomen, lopen dus altijd achter. Tomtom zet ze al in het kaartmateriaal als ze nog niet klaar zijn en loopt dus voor. Net zo ergerlijk. Ik rij eigenlijk altijd met online navigatie (Waze), die kent dat probleem niet omdat ze elke wijziging los kunnen doorvoeren. 26: ook hier een probleem net zo oud als papieren kaarten. Ken ik ook van Garmin, Tomtom, Google en Waze. Met name die parallelbaan aangeven is populair, meestal als daar ook een vage bocht in de hoofdrijbaan zit (dan is de route via de parallelbaan inderdaad net een paar meter korter). Omdat ik dit al sinds 2000 meemaak anticipeer ik er op en heb ik er maar heel beperkt last van, maar irriteren doet het wel wat. 27: dat is ook in Waze zo, maar mijn (motor) Garmin kan routes aan met heel veel tussenpunten. Is kennelijk een keuze. In Waze plan ik een route naar het eindpunt en zet ik steeds het volgende tussenpunt er als enige via in. Iets minder handig, maar werkt in de praktijk prima. Wel jammer dat het moet. 29: ja, grote ergernis. Ik hou het stuur ook maar lichtjes beet en krijg elke keer die melding. Bij mijn Kodiaq kon je nog een bidon met water in het stuur klemmen en was er voldoende massatraagheid om de sensor voor de gek te houden. Gaten bij de Sportage zijn alleen te klein voor mijn bidon. Ik schud dus bewust zo nu en dan even aan het stuur, is de sensor ook weer tevreden... 30: is inherent aan het systeem, denk ik. Had mijn Kodiaq ook. Gaat vrij vaak goed, maar combi gele/witte strepen of witte strepen en zwarte reparaties zijn goed voor wat verrassingen.... 31: de hoeveelheid borden in NL werkt hier niet mee, maar zolang er niet heel veel borden staan werkt het aardig. Gelukkig geen piep als ik sneller rij dan een bord denkt aan te geven. 33: ook al meegemaakt en inderdaad rij je daar liever niet achter. 35: 1x gehad, best even schrikken. Even rem aantikken was toen genoeg om de auto hold te deactiveren. Maar was geen leuke ervaring, toen ik in de rij stond voor de veerboot. De volgende zaken herken ik niet: 12: ik heb een kantelstand, waarbij alleen de achterkant omhoog komt. Te activeren door de knop vertikaal omhoog in te drukken, niet naar voren/achteren. Overigens heb ik (dacht ik...) al eens het dak half open gehad, door tegengesteld kort te drukken als de gewenste stand bereikt was. Maar dan is die kiepstand handiger. 16: deze had ik wel verwacht, maar de DAB+ ontvangst is best goed. Rijdend van Noorwegen Zweden in tot een aardig eind over de grens nog Noorse zenders. En ook in NL doet de ontvangst niet onder voor mijn Kodiaq. Ik heb al eens een paar ritten een DAB-only station opgezet om dit te testen en heel weinig uitval. Wel vind ik jammer dat je geen indicatie krijgt van de fall-back naar FM. Wellicht heb ik geluk? 22: nou ja, herken het wel, maar ook hier weiger ik me er aan te ergeren. Mocht het op enig moment echt erg krasgevoelig zijn, dan bestel ik bij ome Ali wel een opzetstukje vlak voor het weer inleveren van de lease auto. 32: idem met mist. Maar juist dan kun je beter je snelheid aanpassen (zegt de opa die ook graag door kart). Sneeuw op de radar, veel water op de radar of zelf een klevend boomblad, allemaal goed voor uitval. Had mijn Kodiaq ook, zal dus aan de techniek liggen. 34: ja, dat gebeurt. Maar ook de volgafstand is al te groot in stand 1. Dus rij ik meestal op de snelweg toch al met de voet op het gas, dus dan kan ik ook wel zelf gas bij geven als het voor me weer vrij is. Je bent dus niet de enige met deze ergernissen. Maar soms is ergeren een keuze. De beloofde reactie: 5/6/7: wat ergeren betreft: grotendeels met je eens, een keuze. Aan de andere kant zijn het echt suffe missers en ontbrekende zaken. Er wordt in de brochures groots over geschreven, de praktijk is anders. En even in het algemeen: alleenstaande kleine ergernissen verdwijnen bij de juist inzichten. De sommering beklijft vaak langer. Ik heb mij er inmiddels bij neergelegd dat het allemaal wat middelmatig is. 15: zou af te stellen moeten zijn in het motormanagement. 2,1 seconden is te veel als je in een noodsituatie met kick-down wilt accelereren. 17/18: ik ben professioneel geluidstechnicus, RF tech en sonoloog, dus ja...het is wat het is in deze wagen. Harman-Kardon was een pro merk (ook in opnamestudio's) nu consumenten troep. 24/25: mee eens, het zijn commerciële afwegingen. Ik gebruik al een jaar Waze en af en toe de iOS Tomtom app (vooral overzee). 26: Waze maakt er ook een potje van. Wijk eens een paar kilometer van je route af en zie. Zelfs de overzicht route verdwijnt dan. Maar globaal gezien prima. 27: ik ben van plan om mijn Garmin GPS (voor wandelen en fietsen) in de auto te gaan testen, haha. 12: Ik doelde op de kantel functie inderdaad. Die heeft maar 2 standen: dicht of open. Klein beetje open lukt mijn niet. Kniesoor... 16: A10 zuid, A2 boven Breukelen, A4 bij Schiphol, in steden: overal gaten. Antenne is pet. Kan veel beter. Ach, Spotify maar aan dan. 22: pianolak aan inmiddels. Had ik maar niet voor deze machine moeten kiezen. 32: is inderdaad het ontwerp: zo goedkoop mogelijk. Leuke functie. Prachtig dat er een radar aan boord is. Maar ook als ik 10 km/u rij in de sneeuw of mist, zou het handig zijn als de waarschuwingen werken. 34: ik gebruik CC niet meer. Want het adaptieve deel is bij mijn weten niet uit de schakelen. Jammer bij lange ritten. Goed, dat waren ze weer. Ik heb niet echt veel fiducie in verbeteringen. Dus: het is wat het is. Nu maar fijne kilometers maken met alle hulpsystemen, extra's, DAB+, etc. uitgeschakeld. Quote
Geer00 Geplaatst 28 Augustus, 2024 Geplaatst 28 Augustus, 2024 Laat is voorop stellen dat ik vrijwel geen van de storingen en/of foutmeldingen ervaar (fingers crossed). Maar zeker als je werkelijk met die waslijst geconfronteerd wordt en met de genoemde reacties van je dealer, dan zou ik zo reuze benieuwd zijn naar zijn reactie op de vraag: "Ik wil graag mijn geld terug voor alle voorzieningen die wel geleverd zijn, en waarvoor ik dus betaald heb, maar die niet (naar behoren) functioneren." Quote
Murcielaygo Geplaatst 28 Augustus, 2024 Geplaatst 28 Augustus, 2024 zijn reactie op de vraag: "Ik wil graag mijn geld terug voor alle voorzieningen die wel geleverd zijn, en waarvoor ik dus betaald heb, maar die niet (naar behoren) functioneren.""Dan moet u bij Kia Nederland zijn".Waarop Kia zal zeggen dat je je tot de dealer moet wenden, omdat DIE de verkopende partij is...KMNL lijkt zich wat dat betreft echt te gedragen als een ouderwetse "dozenschuiver"; importeren, bij de dealer wegzetten en handen eraf trekken... 1 Quote
Geer00 Geplaatst 28 Augustus, 2024 Geplaatst 28 Augustus, 2024 1 uur geleden, zei Murcielaygo: "Dan moet u bij Kia Nederland zijn". Waarop Kia zal zeggen dat je je tot de dealer moet wenden, omdat DIE de verkopende partij is... KMNL lijkt zich wat dat betreft echt te gedragen als een ouderwetse "dozenschuiver"; importeren, bij de dealer wegzetten en handen eraf trekken... Allemaal tot je dienst, maar de dealer is degene met wie je een koopovereenkomst hebt gesloten. Hij/zij is aanspreekbaar op fouten, garantie etc. De dealer kan zich naar burgerlijk recht niet verschuilen achter de importeur. Het is dus andersom ..................... Quote
Wim-A Geplaatst 28 Augustus, 2024 Geplaatst 28 Augustus, 2024 6 uur geleden, zei Geer00: Hij/zij is aanspreekbaar op fouten, garantie etc. De dealer kan zich naar burgerlijk recht niet verschuilen achter de importeur. Volkomen terecht en mee eens. Zo hoort het; als de dealer zegt 'ga maar naar KIA NL' wordt het tijd voor een formeel briefje, waarin je hem aansprakelijk stelt en hem tot (datum X) de tijd geeft om het op te lossen. Zo niet, dan ga je stappen in gang zetten om de koopovereenkomst nietig te verklaren. Eens zien hoe hij daarop reageert. Quote
jeroenh Geplaatst 28 Augustus, 2024 Geplaatst 28 Augustus, 2024 (aangepast) Op 27-8-2024 om 20:35, zei Fumbler: Ze vermoeden dat het probleem met het raam LA is opgelost. Op mijn aanraden hebben ze de connectoren van het relais en de raam motor extra vastgedrukt. Verder was er niets mee te doen, want ze worden geacht garantie te gaan claimen (bij Kia NL?) gestaafd met bewijzen over de issues. Die bewijzen hebben ze overigens: een filmpje wat ik maakte wat het mankement laat zien: de bediening van het raam LA weigert om de dag. Zowel vanaf de deur LV als LA. Afgesproken dat ik aan de bel zou trekken, zodra het weer niet werkt. Dan zouden ze alsnog de zaak gaan vervangen. We gaan het meemaken. Verder alleen de 15.000 km onderhoudsbeurt. De rest: konden ze niets mee.... De antwoorden waren: 1. de monteurs hebben geen tijd om alle 35 punten door te nemen; 2. een deel is mijn eigen keuze voor deze wagen, want veel had ik tijdens het selectie proces moeten zien of ontdekken; 3. het waren hulpsystemen waar je niet op moet vertrouwen; 4. wellicht nog wat updates in de toekomst (I hardly doubt it...); 5. de keuzes van Kia, waar ze niets aan konden veranderen. Ik ben overigens prima geholpen door de werkplaats planner. En ze geven een keurige rapportage mee. Chapeau! Maar de antwoorden van de afdeling verkoop...tja, laat maar, niet geheeld onbekend in de autoverkoop branche. Voorlopig even gewoon rijden in de wagen met ALLE hulpsystemen, DAB+ radio, gadgets, extra's, etc. uitgeschakeld. En focussen op de dingen van de 50K machine die wel goed zijn. Dank je wel dan ga ik jouw oplossing mbt het raam ook bij de dealer doorgeven waar ik over paar weken een afspraak heb staan, mocht jouw raam toch keuren hebben en weer niet werken hoor ik het graag Alvast bedankt Mvg 28 Augustus, 2024 aangepast door jeroenh Quote
Gast Geplaatst 28 Augustus, 2024 Geplaatst 28 Augustus, 2024 Ik leg mij er voorlopig even bij neer totdat (vandaag alweer 1 hapering) de raambediening weer uitvalt. De rest van de punten gaan ze toch niet oplossen en beroepen zich op allerlei voorwaarden. Niet of niet goed werkende zaken, kom ik later op terug. Want ja, inderdaad, er is wel voor betaald. Want het is niet acceptabel dat een kapotte raambediening niet wordt opgelost, de adaptive cruise control regelrecht gevaarlijk is en je gestoord wordt van die 'hou je handen aan het stuur' meldingen. Allemaal relatief eenvoudig op te lossen, als de wil er is. En de sauna achter het voorraam: ik laat er wel folie op plakken. Opgelost. Gemiste kans van Kia. Let wel: het heeft mij bijna 5 maanden gekost om dat laad gedonder opgelost te krijgen. Ultimo kreeg ik van mijn dealer een nieuwe, veel betere en passende laadkabel. Dat had in week 1 na ophalen van de nieuwe machine al geregeld kunnen zijn, zeker omdat ik dit zelf opperde als oplossing. Dat station zijn we gelukkig gepasseerd. De machine laadt nu als een jekko, zonder issues. Het lijkt er echter op dat ze het lastig vinden dat ik mijn research doe en met (vaak opbouwende) kritiek kom en zelf oplossingen aandraag. Het kost teveel negatieve energie. Er zijn honderden leuker dingen om tijd in te steken. Er zijn genoeg formele, juridische brieven overheen gegaan. Uiteindelijk wordt alleen de advocatuur er beter van als je voor dat traject kiest. En maatschappijen waar rechtsbijstandsverzekeringen lopen, vinden het ook lastig. Het is maar net waar je je tijd en energie in wilt steken. Kia NL en het Hyundai concern hebben zeer goed bezette juridische afdelingen. Ondanks de goede consumentenwetgeving in de EU en NL, is hat veelal een kansloze zaak om het eae. juridisch aan te vechten. Of één van een hele lange adem. Het enige wat helot is masse, dus class action lawsuits, IMHO. Dus vanaf nu: prettige kilometers maken, met alle gadgets uit, totdat het de spuigaten uit gaat lopen! Happy driving! Quote
Gast Geplaatst 30 Augustus, 2024 Geplaatst 30 Augustus, 2024 (aangepast) Op 28-8-2024 om 21:27, zei jeroenh: Dank je wel dan ga ik jouw oplossing mbt het raam ook bij de dealer doorgeven waar ik over paar weken een afspraak heb staan, mocht jouw raam toch keuren hebben en weer niet werken hoor ik het graag Alvast bedankt Mvg Ha Jeroen, Wat ik hier boven al schreef is de wagen op 27-08-2024 in onderhoud geweest en zijn de stekkers van de motor en relais in de deur LA aangedrukt. Helaas heeft dit niet geholpen. Want vandaag werkte de raambediening LA niet meer. Let wel: de schakelaars op beide deuren (LV en LA) voor het raam LA doen niets. Je hoort alleen een relais of motor klikken. Geen beweging; het is een bekend probleem, ook gebruikers van de Sportage in andere EU landen hebben er last van; ik begreep dat het bij de Hyundai Tucson (zelfde platform) ook een issue was, wat is opgelost met een terugroep actie. Ik heb de dealer verzocht zich aan hun afspraak te houden en nieuwe onderdelen te bestellen of zaken te repareren om eindelijk dit probleem binnen 2 weken (leek mij een redelijke termijn) op te lossen. Ik hou je op de hoogte. Mooi weekend! F 30 Augustus, 2024 aangepast door Fumbler Quote
Rick Geplaatst 31 Augustus, 2024 Topic Starter Geplaatst 31 Augustus, 2024 Op 22-8-2024 om 13:03, zei Fumbler: Ha Rick, Ik voeg het toe. En daar laat ik het voorlopig even bij. Ik heb zelf de stel doppen van de achterklep bijgedraaid. Daarmee was het grootste deel van het gerammel verdwenen. Dat hielp bij mij niet, niks hielp en ik heb zelf stoffen plakkers tussen de achterklep gedaan, er is hier een topic over, het zijn 2 rubbers die tegen elkaar schuren. Quote
Gast Geplaatst 7 September, 2024 Geplaatst 7 September, 2024 Op 28-8-2024 om 21:27, zei jeroenh: Dank je wel dan ga ik jouw oplossing mbt het raam ook bij de dealer doorgeven waar ik over paar weken een afspraak heb staan, mocht jouw raam toch keuren hebben en weer niet werken hoor ik het graag Alvast bedankt Mvg Ha Jeroen, Weer een update inzake de raambediening issues. Het is nog steeds niet opgelost. De dealer wil wel helpen, maar kan en mag niet, is hun reactie. Ze doen hun best qua raam. Er werd wederom gevraagd of ik filmpjes wilde sturen die duidelijk aantonen wat er mis is. Gedaan. Ze zijn bekeken. Reactie daarop: KIA NL wil - volgens mijn dealer - echter meer onderzoek en metingen doen en meer info/bewijs, alvorens vervangende onderdelen te leveren voor de raambediening LA. Hoeveel bewijs wil je hebben???? Ik snap dat het lastig is dat het niet een statisch probleem is en de bediening soms wel werkt. Maar wat verwachten ze nu? Dat ik deze BS allemaal klakkeloos accepteer? Komop KIA NL! Ik heb mijn dealer duidelijk uitgelegd dat ik het zat ben. Er staat een afspraak voor een technische check die men kennelijk volgens KIA NL moet uitvoeren. Dan wordt er besloten of er wel of niet vervangende onderdelen besteld worden. Kortom, 8 weken verder. 3 ritten dealer. Nog steeds geen goed werkend raam LA. Ik heb ze deze laatste kans gegeven. Maar...er is pas in oktober plek. Dus even geduld ajb. Ook heb ik duidelijk gevraagd naar hun vervolgactie bij de hypothetische uitkomst dat ze niets hebben kunnen vinden volgens de KIA NL test methode. Zoek het dan maar uit met je raam? Antwoord: er was inmiddels wel een raam bediening motor besteld. Dat siert ze. Die mochten ze nu niet plaatsen omdat dit dan niet correspondeert met de regisitratie van het chassisnummer. Want - zo meldde men mij - als KIA NL wel zou besluiten dat de zaak in de deur vervangen mag worden, hebben we een probleem. We? Zij! Fiksen, anders gaat het naar mijn rechtsbijstandsverzekering. Dat is mijn credo nu. Even in de kantlijn voor alle Sportage NQ5 gebruikers: Vandaag ook 4x een belachelijk gevaarlijke actie van de adaptive cruise control meegemaakt op de A9 bij Amstelveen. Volledig in de noodstop stand om NIETS! Het achterop komende verkeer gering seinend en toeterend. Plus een paar stuur ingrepen op een provinciale weg bij Tiel, die ik ter nauwer nood kon corrigeren, anders was ik werkelijk op tegenligger geknald. No shit! Herkennen jullie dit? Of ben ik wederom de enige? Ik heb een GoPro geïnstalleerd om deze acties te filmen en ga beide gevallen bij wat juristen neerleggen. Dit omdat het de verkeersveiligheid en mijn veiligheid in gevaar brengt. Dit is onacceptabel en wordt door mijn dealer allemaal afgewimpeld met: 'het zijn rijHULP systemen waar je niet op moet bouwen/vertrouwen'. Dus moet je er aan denken de systemen telkenmale uit te zetten als je de auto 'start'. Tevens is de cruise control niet zonder het adaptive deel te gebruiken, naar mijn idee. Of mis ik iets? En als de uitkomst is dat ik de systemen kan uitzetten, ga ik laten onderzoeken of ik financiële om compensatie kan vragen en ze in gebreke stellen voor niet of niet goed werkende, functionele onderdelen, waar ik wel voor betaald heb. Mijn welgemeende, eerlijke advies: zet beide BS systemen uit voordat er ongelukken gebeuren. Al dit gedoe zit het rijplezier in de wagen danig in de weg. En dat betreur ik. Ergo: Ik hoop dat ze jouw raam issues wel snel kunnen oplossen en dat andere gebruikers hier wel fijne, issue-loze kilometers met de Sportage kunnen maken. Ik denk eraan een abonnement te gaan nemen op een deelauto....en wel één uit 1970, zonder elektronica... Quote
jeroenh Geplaatst 9 September, 2024 Geplaatst 9 September, 2024 Bedankt voor de update, ik heb volgende week een afspraak mbt het raam, ik zal hier een update plaatsen Mvg Jeroen Quote
gjklasens Geplaatst 9 September, 2024 Geplaatst 9 September, 2024 Ik heb absoluut geen problemen met ACC en ook geen problemen met Lane assist. Lijkt of jij echt alle problemen hebt die kunnen optreden. Ook de laadkabel problemen die je ondervind heb ik nog nooit gehad. Ik heb de auto nu 9 mnd en 25000 km verder. Zeer tevreden over alles. Zelfs navigatie heeft me nog nooit in steek gelaten. Ook geen rare routes en zo.Enige punt is dat mijn stoel wat lager zou kunnen, maar heb inmiddels goede zit gevonden. 1 Quote
Gast Geplaatst 17 Oktober, 2024 Geplaatst 17 Oktober, 2024 Op 28-8-2024 om 21:27, zei jeroenh: Dank je wel dan ga ik jouw oplossing mbt het raam ook bij de dealer doorgeven waar ik over paar weken een afspraak heb staan, mocht jouw raam toch keuren hebben en weer niet werken hoor ik het graag Alvast bedankt Mvg Ha Jeroen, Ik ben 2 dagen geleden bij mijn dealer geweest met de machine. Er was eindelijk tijd. Ze hebben wat checks uitgevoerd en uiteindelijk na een uur besloten om de motor van de raambediening LA te vervangen. So far so good. Het werkt nu weer. Ik hou een hele hand aan de pols, want alle andere systemen in deze wagen zijn dodgy en werken niet goed, en zeker niet zoals geadverteerd. Ik heb alle hulpsystemen dan ook uitgezet om nog meer ongelukken te voorkomen. Maar een raambediening moet werken... Happy day! Quote
Gast Geplaatst 17 Oktober, 2024 Geplaatst 17 Oktober, 2024 Op 9-9-2024 om 17:48, zei gjklasens: Ik heb absoluut geen problemen met ACC en ook geen problemen met Lane assist. Lijkt of jij echt alle problemen hebt die kunnen optreden. Ook de laadkabel problemen die je ondervind heb ik nog nooit gehad. Ik heb de auto nu 9 mnd en 25000 km verder. Zeer tevreden over alles. Zelfs navigatie heeft me nog nooit in steek gelaten. Ook geen rare routes en zo. Enige punt is dat mijn stoel wat lager zou kunnen, maar heb inmiddels goede zit gevonden. Dank voor de reactie. Fijn dat het bij jou allemaal naar tevredenheid functioneert. De laadissues zijn bij mij - sinds het vervangen door mijn dealer van de laadkabel voor een dunnere en 7 meter lange versie - nagenoeg verdwenen. Af en toe nog een melding in de Kia app dat het laden niet kan worden gestart, terwijl deze wel loopt. Maar dat neem ik maar voor lief. Verder heb ik alle hulpsystemen uitgeschakeld. Het is te slecht geïmplementeerd en veroorzaakte bijna een paar aanrijdingen door het abrupt gedrag van de systemen. Die risico's wil ik niet meer lopen. De lijst met issues is te lang en mijn dealer, en Kia NL willen er niets mee doen. Behalve de boven genoemde issues met de niet werkende raambediening dan. Ik denk dat ik het pre-productie proef model heb getroffen, haha. Het is mijn laatste Kia... Happy kilometers met jouw machine! Quote
gjklasens Geplaatst 23 November, 2024 Geplaatst 23 November, 2024 Zowaar heb ik sinds vandaag ook probleem dat raam LA niet meer open gaat.Ik kan op beide knopjes drukken en werkt niet. Ook maar es bij dealer onder de aandacht brengen Quote
Gast Geplaatst 30 November, 2024 Geplaatst 30 November, 2024 Op 23-11-2024 om 20:57, zei gjklasens: Zowaar heb ik sinds vandaag ook probleem dat raam LA niet meer open gaat. Ik kan op beide knopjes drukken en werkt niet. Ook maar es bij dealer onder de aandacht brengen FYI: uiteindelijk is er bij mij LA een nieuwe motor geplaatst door de dealer, dat was de oplossing. Tot nu toe geen issues meer gehad met het raam LA. Quote
gjklasens Geplaatst 3 December, 2024 Geplaatst 3 December, 2024 FYI: uiteindelijk is er bij mij LA een nieuwe motor geplaatst door de dealer, dat was de oplossing. Tot nu toe geen issues meer gehad met het raam LA.Hij doe het nu opeens weer. Ik heb wel deze post even screenshot gemaakt. Want zodra niet meer doet heb ik ook munitie Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.