sma Geplaatst 24 Juli, 2024 Geplaatst 24 Juli, 2024 Ik heb vorig jaar in februari 2023 dus een nieuwe Kia Sportage Gt Line hybride gekocht. Na 2 maanden storing gehad alle opties vielen weg, foutmelding van alle systemen, ruiten gaan niet meer open, geen airco, geen knipperlichten enz. Binnengestoken bij Kia, nieuwe computer op. Problemen opgelost. Tot deze week. Weer zelfde problemen! Nu zeggen ze kabelboom moet vervangen worden. Na mijn vakantie terug binnen dus. Krijg trouwens bij het opstarten telkens melding van nieuwe gebruiksovereenkomst maar kan niet akkoord gaan, want verbindt niet! Heb er echt genoeg van deze auto. Totaal niet te vertrouwen. Ik lees hier gelijkaardige problemen, kunnen we er niets tegen doen? In gebreke stellen ofzo? Test aankoop? Wie weet er raad? Thanks. Quote
Gast Geplaatst 31 Juli, 2024 Geplaatst 31 Juli, 2024 Op 24-7-2024 om 20:31, zei sma: Ik heb vorig jaar in februari 2023 dus een nieuwe Kia Sportage Gt Line hybride gekocht. Na 2 maanden storing gehad alle opties vielen weg, foutmelding van alle systemen, ruiten gaan niet meer open, geen airco, geen knipperlichten enz. Binnengestoken bij Kia, nieuwe computer op. Problemen opgelost. Tot deze week. Weer zelfde problemen! Nu zeggen ze kabelboom moet vervangen worden. Na mijn vakantie terug binnen dus. Krijg trouwens bij het opstarten telkens melding van nieuwe gebruiksovereenkomst maar kan niet akkoord gaan, want verbindt niet! Heb er echt genoeg van deze auto. Totaal niet te vertrouwen. Ik lees hier gelijkaardige problemen, kunnen we er niets tegen doen? In gebreke stellen ofzo? Test aankoop? Wie weet er raad? Thanks. Ik herken al deze ervaringen (en die van andere posters) en rij al bijna een jaar in mijn exemplaar. Ik heb zo'n grote lijst met issues, dat de volgende machine geen Kia gaat worden. Ook laak ik de houding van de dealer en Kia NL Niet bepaald klantvriendelijk. Soms zelf schofferend en aanmatigend. Na hiervoor 5 jaar in een Kia Niro gereden te hebben met werklijk NUL issues, is mijn NQ5 PHEV een zeer grote teleurstelling. En wel op vele fronten. Daar ik zo veel mogelijk naar oplossingen zoek en niet van azijn houd, ben ik een grote spreadsheet aan het maken van issues met veel uitleg, foto's en mogelijke oplossingen. Plus een irritatie-factor getal bij elke issue. De categorie 5-sterren irritaties blijft groeien. De nieuwste en hoogste binnenkomer is de raambediening die om de dag niet meer werkt. Het is vooral de soft- en firmware van de diverse systemen die dodgy zijn. Te snel door marketing uit de R&D afdeling vandaan de wagen ingeschopt. Ik hoop dat de dealer en Kia NL de spreadsheet serieus gaan nemen en laten escaleren. Ik ben volgende jaar weer in Japan en ga een oversteek maken per boot naar Zuid Korea, wellicht een goed moment om de lijst daar ter plekke eens aan te kaarten. Al mijn gezever zal je nu niet verder helpen, maar you're not alone. Gr. F. Quote
jeroenh Geplaatst 1 Augustus, 2024 Geplaatst 1 Augustus, 2024 Ook ik heb een linker achterraam dat de ene keer wel werkt en de andere keer niet, beetje vaag allemaal Kan je je spreadsheet een keertje delen Mvg Jeroen Quote
Headlong Geplaatst 1 Augustus, 2024 Geplaatst 1 Augustus, 2024 Om te voorkomen dat er enkel en alleen slechte berichten te lezen zijn, deel ik graag een tegenbericht. Ik rijd nu 1,5jr in onze Sportage PHEV en heb slechts 1x een storing gehad waarbij het mediascherm niet wilde opstarten. Verder geen enkel andere issue gehad met onze Sportage. Quote
Jim Gubbels Geplaatst 1 Augustus, 2024 Geplaatst 1 Augustus, 2024 5 minuten geleden, zei Headlong: Om te voorkomen dat er enkel en alleen slechte berichten te lezen zijn, deel ik graag een tegenbericht. Ik rijd nu 1,5jr in onze Sportage PHEV en heb slechts 1x een storing gehad waarbij het mediascherm niet wilde opstarten. Verder geen enkel andere issue gehad met onze Sportage. Ik sluit mij hier geheel bij aan. Ik rij nu 2 jaar een Kia Sportage HEV DynamicPlusline, met veel plezier, ondertussen 47.000 km op de teller en nooit problemen! Eén klein issue met de tankklep (vervormd), maar perfect opgelost door mijn dealer, Kia Van Mossel in Harderwijk Wij zijn dusdanig tevreden met deze Kia (de tweede, de vorige was uit 2018) én deze dealer dat wij als tweede auto een Stonic hebben besteld, aflevering in november as. Quote
Wim-A Geplaatst 1 Augustus, 2024 Geplaatst 1 Augustus, 2024 1 uur geleden, zei Jim Gubbels: Ik sluit mij hier geheel bij aan. Ik rij nu 2 jaar een Kia Sportage HEV DynamicPlusline, met veel plezier, ondertussen 47.000 km op de teller en nooit problemen! Eén klein issue met de tankklep (vervormd), maar perfect opgelost door mijn dealer, Kia Van Mossel in Harderwijk Wij zijn dusdanig tevreden met deze Kia (de tweede, de vorige was uit 2018) én deze dealer dat wij als tweede auto een Stonic hebben besteld, aflevering in november as. Ook eens fijn om te lezen. Ja, er is natuurlijk altijd snel het risico dat alleen de 'klachten' worden gedeeld; berichten zoals hierboven geven toch ook weer het gevoel dat die 47K goed besteed was 1 Quote
Henri497 Geplaatst 1 Augustus, 2024 Geplaatst 1 Augustus, 2024 1 uur geleden, zei Headlong: Om te voorkomen dat er enkel en alleen slechte berichten te lezen zijn, deel ik graag een tegenbericht. Ik rijd nu 1,5jr in onze Sportage PHEV en heb slechts 1x een storing gehad waarbij het mediascherm niet wilde opstarten. Verder geen enkel andere issue gehad met onze Sportage. Ook hier een tevreden Kia rijder, want mijn Sportage HEV GT line bevalt me al twee jaar prima. Als ik in mijn geheugen duik heb ik alleen de volgende issues aan de hand gehad: -Half uurtje een totaal verkeerde tijd op de display gehad. -Geen verbinding met de App halverwege een reis naar Zwitserland waardoor geen nauwkeurige routeplanner. -De beroemde slecht passende benzinetank afsluitklep. -De soms totaal onbetrouwbare geadviseerde route van het ingebouwde navigatiesysteem. Verder dik tevreden en een veel fijnere auto dan het vorige model waar ik vijf jaar in heb gereden. Quote
Geer00 Geplaatst 1 Augustus, 2024 Geplaatst 1 Augustus, 2024 (aangepast) Ook hier na 2 jaar en 32k km's volledige tevredenheid. Comfortabel, ruim, betrouwbaar, zuinig en tot nog toe slechts de tankdopklep (goed gerepareerd) en de onvermijdelijke tevoorschijn piepende isolatiestrookjes aan de bovenkant van de achterruit (eveneens professioneel weggemoffeld). PS Het navigatiesysteem gebruik ik als verstokte TT'er niet. 1 Augustus, 2024 aangepast door Geer00 Quote
Jim Gubbels Geplaatst 1 Augustus, 2024 Geplaatst 1 Augustus, 2024 (aangepast) 37 minuten geleden, zei Geer00: Ook hier na 2 jaar en 32k km's volledige tevredenheid. Comfortabel, ruim, betrouwbaar, zuinig en tot nog toe slechts de tankdopklep (goed gerepareerd) en de onvermijdelijke tevoorschijn piepende isolatiestrookjes aan de bovenkant van de achterruit (eveneens professioneel weggemoffeld). PS Het navigatiesysteem gebruik ik als verstokte TT'er niet. Eigenlijk was ik vanaf het begin, en ook bij mijn vorige Sportage, zeer tevreden over het navigatiesysteem, duidelijke aanduidingen, goede route en uitstekende verkeersinformatie, niet alleen in Nederland maar zeker ook op weg naar de wintersport (Duitsland, Oostenrijk en Italië). Echter, sinds 6 maanden gebruik ik alles via Apple CarPlay, met o.a. Google Maps en MyTuner Radio, gewoon nóg gebruiksvriendelijker, betere navigatie en meer up-to-date. Daarnaast kan ik naar elk internetradiostation luisteren wat ik wil. Ik gebruik Apple CarPlay draadloos middels een Carlinkit 5.0, ook dit werkt perfect. Een heel enkele keer loopt ie vast maar in principe kan ik er altijd op rekenen. 1 Augustus, 2024 aangepast door Jim Gubbels Quote
Wim-A Geplaatst 1 Augustus, 2024 Geplaatst 1 Augustus, 2024 1 uur terug, zei Jim Gubbels: Echter, sinds 6 maanden gebruik ik alles via Apple CarPlay, met o.a. Google Maps en MyTuner Radio, gewoon nóg gebruiksvriendelijker, betere navigatie en meer up-to-date. Daarnaast kan ik naar elk internetradiostation luisteren wat ik wil. Ik gebruik Apple CarPlay draadloos middels een Carlinkit 5.0, ook dit werkt perfect. Een heel enkele keer loopt ie vast maar in principe kan ik er altijd op rekenen. Dit stuk zou ik zelf geschreven kunnen hebben. Ik heb ook de Carlinkit en inderdaad, af en toe (zelden) even 'weg', maar voor de rest erg goed. 1 Quote
Z61 Geplaatst 3 Augustus, 2024 Geplaatst 3 Augustus, 2024 (aangepast) Ik heb ook de carlinkit en gebruik android auto elke dag, maar de laatste tijd vind ik de Kia Navigation echt goed voor navigatie. Ik ben een paar keer naar Duitsland en Oostenrijk geweest en het was beter voor mij dan google maps of waze (duidelijker, meer informatie, bijvoorbeeld volgende rustplaatsen) en ik kan de navigatie-instructies op het bestuurderspaneel vooraan zetten. Ik was er echt aangenaam verrast door. 3 Augustus, 2024 aangepast door Z61 1 Quote
Gast Geplaatst 6 Augustus, 2024 Geplaatst 6 Augustus, 2024 Beste medelezers, eigenaren en lease nemers, De ervaringen met de Sportage PHEV / HEV NQ5 verschillen duidelijk. En dat is an sich logisch. Niet alle modellen die van de band rollen hebben gelijke, of überhaupt issues. Daarnaast heeft het ook te maken met de verwachtingspatronen. En die zijn heel persoonlijk en subjectief. Het objectieve deel, de storingen en issues, zijn meetbaar en worden in dit topic duidelijk naar voren gebracht. De naam van dit topic is 'Storingen en Foutmeldingen', ik zie persoonlijk dan ook het nut niet van het posten van positieve berichten in dit topic. Het is duidelijk dat vele gebruikers/eigenaren/lease nemers van deze auto allerlei issues en behoorlijk pittige problemen ervaren. Daarnaast komen in dit (en andere) topic(s) de behulpzaamheid en oplossingsgerichtheid van dealers en Kia NL naar voren. De mensen die storingen en foutmelding posten hier worden graag serieus genomen. De posters willen van hun problemen af en zoeken hulp, vragen naar gelijke ervaringen en mogelijke oplossingen, dan wel een klankbord. En terecht, mijns inziens. Ik ben één van die personen die heel erg veel grote en kleine issues ervaar met deze auto. Tevens denk ik graag aan de weg naar oplossingen. En doe mijn dealer en Kia NL vele voorstellen. Maar nagenoeg altijd worden deze in de wind geslagen met de opmerking: 'wacht maar op een update'. Vele issues zijn mee te leven, maar een aantal zijn echt onacceptabel en ik lees hier zelfs over mensen die van hun wagen af willen. De lijst met issues en mogelijke oplossingen, waar ik eerder over schreef, is in de maak en zal ik hier posten. Ik noem er alvast één: de laadissues. Het heeft een HALF JAAR geduurd voordat mijn dealer EN Kia NL akkoord gingen met het vervangen van de laadkabel. Eindelijk gaf ook Kia NL toe dat de meegeleverde kabel voor de EV6 was (3 fasen) en niet voor de Sportage PHEV (1 fase). Op de eerste dag na ophalen van de nieuwe wagen had ik laadproblemen en gaf aan de kabel de boosdoener was. Dit na een dag research. Het had mijns inziens binnen een week opgelost kunnen zijn. Daar rij je dan maanden en maanden met een lood- (of liever: lithium- ) zwaar accu pakket waar je niets aan hebt. Anyway, ik maak de lijst af en zal deze hier (en elders ?) publiceren. En uiteraard aan mijn dealer en Kia NL sturen. Heb een mooie dag en geniet van de wagen waar je kan, want rijden doet hij heel comfortabel ongeacht de harde stoelen (ook subjectief? haha). Quote
Rick Geplaatst 7 Augustus, 2024 Topic Starter Geplaatst 7 Augustus, 2024 Op 3-8-2024 om 10:47, zei Z61: Ik heb ook de carlinkit en gebruik android auto elke dag, maar de laatste tijd vind ik de Kia Navigation echt goed voor navigatie. Ik ben een paar keer naar Duitsland en Oostenrijk geweest en het was beter voor mij dan google maps of waze (duidelijker, meer informatie, bijvoorbeeld volgende rustplaatsen) en ik kan de navigatie-instructies op het bestuurderspaneel vooraan zetten. Ik was er echt aangenaam verrast door. Hoe/waarmee gebruiken jullie dan de draadloze carplay? Quote
Rick Geplaatst 7 Augustus, 2024 Topic Starter Geplaatst 7 Augustus, 2024 Op 6-8-2024 om 10:41, zei Fumbler: Beste medelezers, eigenaren en lease nemers Ik noem er alvast één: de laadissues. Het heeft een HALF JAAR geduurd voordat mijn dealer EN Kia NL akkoord gingen met het vervangen van de laadkabel. Eindelijk gaf ook Kia NL toe dat de meegeleverde kabel voor de EV6 was (3 fasen) en niet voor de Sportage PHEV (1 fase). Op de eerste dag na ophalen van de nieuwe wagen had ik laadproblemen en gaf aan de kabel de boosdoener was. Dit na een dag research. Het had mijns inziens binnen een week opgelost kunnen zijn. Daar rij je dan maanden en maanden met een lood- (of liever: lithium- ) zwaar accu pakket waar je niets aan hebt. Hmm, daar zeg je iets over de laadkabel, in mijn auto is iets kapot waardoor die niet meer laad, gewoon niks, meterkast was de zekering uitgesprongen en als ik de lader nu insteek is het even wat strom en dan uit, rood lampje knippert dan. Motor lampje brand. kan niet meer laden. Zou dit door de verkeerde kabel kunnen komen? Quote
Jim Gubbels Geplaatst 7 Augustus, 2024 Geplaatst 7 Augustus, 2024 34 minuten geleden, zei Rick: Hoe/waarmee gebruiken jullie dan de draadloze carplay? Ik gebruik dit met een Carlinkit 5.0 (https://carlinkitcarplay.com/nl/collections/carlinkit-wireless-carplay-adapters/products/carlinkit-2air-make-your-wired-carplay-wired-android-auto-to-wireless) in combinatie met een iPhone 15 pro. Inpluggen, éénmaal koppelen via Bluetooth, daarna gaat alles automatisch. 1 Quote
Wim-A Geplaatst 7 Augustus, 2024 Geplaatst 7 Augustus, 2024 3 uur geleden, zei Rick: Hoe/waarmee gebruiken jullie dan de draadloze carplay? Carlinkit gaat met een kabeltje in de usb; daarna is CarPlay draadloos. 1 Quote
Gast Geplaatst 10 Augustus, 2024 Geplaatst 10 Augustus, 2024 Op 7-8-2024 om 17:28, zei Rick: Hmm, daar zeg je iets over de laadkabel, in mijn auto is iets kapot waardoor die niet meer laad, gewoon niks, meterkast was de zekering uitgesprongen en als ik de lader nu insteek is het even wat strom en dan uit, rood lampje knippert dan. Motor lampje brand. kan niet meer laden. Zou dit door de verkeerde kabel kunnen komen? Je zou de kabel even door kunnen meten met een multimeter op de R-stand. In principe is het gewoon een verlengkabel. Met 7 pennen. 5 voor het laden. 2 voor de controle functies. De volgende pennen dienen gekoppelde te zijn aan beide kanten, dus met een zeer lage weerstand (<10 Ohm) bij een 3-fasen kabel, de standaard meegeleverde, grijze Kia kabel: L1 (fase 1), L2 (fase 2), L3 (fase 3), N (nul), PE (aarde) en de CP (Control Pilot, communicatie met lader) pen. De PP (Proximity Pilot, is de auto aangesloten? maximale laadstroom?) pen hangt aan de auto zijde (female connector) via een weerstand aan PE. Dat moet ook de meten zijn. De weerstandswaarde is afhankelijk van de maximale laadstroom die de kabel (auto) aankan. 220 Ohm bij 32A voor de Sportage PHEV. De volgende pennen dienen gekoppelde te zijn aan beide kanten, dus met een zeer lage weerstand (<10 Ohm) bij een 1-fase kabel: L1 (fase 1), N (nul), PE (aarde) en de CP (Control Pilot, communicatie met lader) pen. De PP (Proximity Pilot, is de auto aangesloten? maximale laadstroom?) pen hangt aan de auto zijde (female connector) via een weerstand aan PE. Dat moet ook de meten zijn. De weerstandswaarde is afhankelijk van de maximale laadstroom die de kabel (auto) aankan. 220 Ohm bij 32A voor de Sportage PHEV. Check verder of de lijnen onderling geen contact maken of relatief lage weerstand hebben. Dus een lek van L1 naar PE of N kan al issues opleveren. Vaak ontstaat dit door vocht in de stekkers of chassisdelen (de lader kant), corrosie of een beschadiging van de kabel zelf. Succes! Nieuwe laadproceure Kia Sportage NQ5 PHEV.pdf Quote
Gast Geplaatst 13 Augustus, 2024 Geplaatst 13 Augustus, 2024 Op 1-8-2024 om 09:58, zei jeroenh: Ook ik heb een linker achterraam dat de ene keer wel werkt en de andere keer niet, beetje vaag allemaal Kan je je spreadsheet een keertje delen Mvg Jeroen Bij deze. Work in progress, haha. En let wel, het is opsomming van mijn persoonlijke ervaring, beleving en mening. Bij een ieder kan dat anders zijn. Als er verbeteringen zijn of zaken opgelost, zal ik dat ook in het bestand opnemen en deze nogmaals posten hier. Een fijne dag! Issues Kia Sportage PHEV T-505-SR.pdf Quote
jeroenh Geplaatst 13 Augustus, 2024 Geplaatst 13 Augustus, 2024 1 uur geleden, zei Fumbler: Bij deze. Work in progress, haha. En let wel, het is opsomming van mijn persoonlijke ervaring, beleving en mening. Bij een ieder kan dat anders zijn. Als er verbeteringen zijn of zaken opgelost, zal ik dat ook in het bestand opnemen en deze nogmaals posten hier. Een fijne dag! Issues Kia Sportage PHEV T-505-SR.pdf 143.48 kB · 2 downloads Top dank je wel Mvg Quote
Gast Geplaatst 19 Augustus, 2024 Geplaatst 19 Augustus, 2024 (aangepast) Om mijn betoog inzake de issues wat kracht bij de zetten, maakte ik een lijst met uitleg, mogelijke oplossingen en een irritatie score. Deze wil ik met jullie delen. Zeker na een recente rit naar Frankrijk waarbij een aantal issues weer pijnlijk naar voren kwamen. Let wel: het is een persoonlijke en meest recente lijst ervaringen en issues, mijn beleving, mijn mening en geen generalisering. Als er oplossingen komen of verbeteringen, zal ik een nieuwe, aangepaste lijst posten. En nogmaals: daarnaast is het een fijne, comfortabele reisauto! Issues Kia Sportage PHEV.pdf 19 Augustus, 2024 aangepast door Fumbler Quote
gjklasens Geplaatst 19 Augustus, 2024 Geplaatst 19 Augustus, 2024 Tjee wat een lijst. Ik heb eens doorheen gelopen. Ik ben net terug van reis van 5000km door Polen. Auto heeft het prima gedaan. Laden was meer probleem door niet veelPalen beschikbaar. Lijkt alsof jij een maandagmorgen model heb want ik herken me bijna nergens in. Maar goed elk probleem is er 1 teveel als je er last van hebt. En ook goed om het te blijven aangeven. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
ErikSportV Geplaatst 19 Augustus, 2024 Geplaatst 19 Augustus, 2024 Op 17-12-2023 om 11:43, zei Boaz: Heb een Kia Sportage PHEV van 1,5 jaar oud die soms geheel stroomloos is, zowel de 12v en de aandrijfaccu, niet werkt dan meer. De eerste keer is de hulpdienst van Kia geweest en adviseerde mij naar de garage te gaan, deze konden niets vinden. Moet de Kia met de kabels van de buren boosten. Reden eerst vaak elektrisch voor de kleine stukjes maar dat durven we niet meer. Anders laad de 12V niet op volgens de garage. Gebruik nu dus enkel de hybride modus, gister een flink stuk gereden en zie nu dat de 12v een waarschuwing geeft. Wie weet wat de oorzaak is. gr Hebben ze hier nog een oorzaak/ oplossing voor kunnen vinden? Vandaag ook stil gevallen in Noorwegsn met zelfde issue. Starthulp gehad van sleepdienst en reis kunnen voortzetten voor vandaag. Maar vorige week ook die oranje waarschuwing gezien in de app. Vreemd genoeg niet in de auto. De reis ging nog een stuk verder en aan het eind van de dag was accu weer oké(volgens de app en auto) Vanmorgen nog 1x kunnen starten en auto voor de deur gezet. Half uurtje later bij vertrek helemaal niets meer. En rode accu status in app, vreemd genoeg kon de auto dat dus nog wel versturen. Hij had 1 dag stil gestaan. Dagen daarvoor best wel lange ritten gemaakt, grotendeels in HEV mode, maar ook tijdens EV lijkt ie prima te laden. Vandaag aan eind van de rit status van accu ook weer oké (zo'n 4 uur gereden) maar heb er niet veel vertrouwen in dat dat zo blijft. Gelukkig zitten we nu wat meer in de bewoonde wereld, dus morgen langs auto materialen zaak proberen een start booster te kopen voor de zekerheid. Heb geen zin om stil te vallen als we later deze week de boot terug moeten halen. Quote
Rick Geplaatst 22 Augustus, 2024 Topic Starter Geplaatst 22 Augustus, 2024 Op 19-8-2024 om 12:41, zei Fumbler: Om mijn betoog inzake de issues wat kracht bij de zetten, maakte ik een lijst met uitleg, mogelijke oplossingen en een irritatie score. Deze wil ik met jullie delen. Zeker na een recente rit naar Frankrijk waarbij een aantal issues weer pijnlijk naar voren kwamen. Let wel: het is een persoonlijke en meest recente lijst ervaringen en issues, mijn beleving, mijn mening en geen generalisering. Als er oplossingen komen of verbeteringen, zal ik een nieuwe, aangepaste lijst posten. En nogmaals: daarnaast is het een fijne, comfortabele reisauto! Issues Kia Sportage PHEV.pdf 149.47 kB · 13 downloads Mooie lijst, Daar mag nog bij het getril in de achterklep, de passagiersdeur. ik word er criminelig van hoeveel trillingen in mijn deur, dan was het het slot maar ook dit is niet echt te verhelpen. Er trilt gewoon vanalles in de deur onder het rijden wat gaat afleiden en gevaarlijk is. Pianolak, vreselijk, alles is bekrast terwijl je het al aanpakt met handschoenen zowat. Nog nooit ergens zoveel krassen op gehad binnen een maand al. Quote
Gast Geplaatst 22 Augustus, 2024 Geplaatst 22 Augustus, 2024 12 minuten geleden, zei Rick: Mooie lijst, Daar mag nog bij het getril in de achterklep, de passagiersdeur. ik word er criminelig van hoeveel trillingen in mijn deur, dan was het het slot maar ook dit is niet echt te verhelpen. Er trilt gewoon vanalles in de deur onder het rijden wat gaat afleiden en gevaarlijk is. Pianolak, vreselijk, alles is bekrast terwijl je het al aanpakt met handschoenen zowat. Nog nooit ergens zoveel krassen op gehad binnen een maand al. Ha Rick, Ik voeg het toe. En daar laat ik het voorlopig even bij. Ik heb zelf de stel doppen van de achterklep bijgedraaid. Daarmee was het grootste deel van het gerammel verdwenen. Ik heb de lijst aan mijn dealer gestuurd. Hij belde terug en er volgde een goede discussie. Hij erkent deels mijn issues, maar kon zijn mensen in de garage niet 35 punten laten nalopen. Een aantal zaken zoals de pianolak had ik bij bestellen kunnen zien en heb zelf de keuze gemaakt, evenzo het belabberde audio systeem en bijvoorbeeld de irritante bediening van het kleine touch panel voor Nav/Clima (geeft mij maar weer gewone knoppen die je kan voelen, touch panels zijn een leuke mode gril op die plek, maar je moet elke keer je ogen van de weg halen om iets in te stellen). Dus daar heeft hij een punt. De rest wijdt hij aan de keuzes van Kia en dat het allemaal maar hulpsystemen zijn die je assisteren en niets kunnen overnemen. Over dat laatste verschillen we heel duidelijk van mening: Kia adverteert er mee, je betaalt er voor en in de praktijk zijn sommige systemen (neem bv. adaptive cruise control) gewoon regelrecht gevaarlijk. De rest is in mijn ogen een leuke poging tot. Tja, wat mag je verwachten bij een auto van € 50K ??? (Dit bedoel ik tweezijdig.) Ook het bijna dagelijks niet werken van de raambediening LA. Daar konden ze niets mee, want het was niet altijd zo. En hij ontkende dat het vaker voor kwam. Dat kan, maar dan kijk je wellicht alleen naar je eigen klanten. Na een lange discussie hierover - ik was niet blij met deze houding - beloofde hij dat ze het deurpaneel er wel even af zouden halen. Dit na mijn tips dat het wellicht verstandig is om even de connectoren van het relais, de deurdoorvoer en de motor aan te drukken... Tja, zo simpel kan het wellicht zijn. Daarnaast zal ik de lijst naar Kia NL sturen, maar mijn verwachtingen zijn laag tot nihil. Maar niets laten horen is ook geen optie, dan verandert er iig. niets. Kortom, ik ga lekker met de auto rijden, zet alle hulpsystemen uit en hoop dat ze de paar essentiële issues die er zijn op kunnen lossen. Quote
elsinga Geplaatst 22 Augustus, 2024 Geplaatst 22 Augustus, 2024 Even door je lijst heen gelopen en ik herken bij mijn HEV GT-Plusline na ruim 7000km de volgende punten: 6/7/9: maar ergeren is hier voor mij een keuze en dat doe ik dus niet. Had veel beter gekund allemaal, maar zit voor mij erg in de marge. 10/11: klopt, doet het ook bij mij niet. Wellicht is deze feature alleen beschikbaar op de nieuwe modellen en verkeerd aangekondigd. Maar dat kunnen ze ook gewoon melden dan. Dat met de luchtcirculatie doet het overigens prima. 13: ik ben vrij lang en de stoel staat dus al vrij ver naar achteren. En dan heeft deze stand weinig zin meer. 15: klopt, is in Sport mode iets beter en je kunt dat wat anticiperen, maar had beter gekund. Had overigens mijn Kodiaq ook last van. 17/18: ja, gemengd gevoel. Ik mis ook de echt lage bas, maar dat was in mijn Kodiaq ook zo (ook premium sound system). Vermogen is bovendien merkbaar lager dan in mijn Kodiaq. Aan de andere kant is mijn gehoor als 57-jarige met tinitus inmiddels geen goed meetinstrument meer... 24/25: ik doe dit gewoon ouderwets via een USB stick. Maar oud kaartmateriaal is al een klacht die net zo oud is als papieren kaarten... Garmin loopt ruim achter met wijzigingen, want pas zodra ze in het echt klaar zijn worden ze in het updateproces opgenomen, lopen dus altijd achter. Tomtom zet ze al in het kaartmateriaal als ze nog niet klaar zijn en loopt dus voor. Net zo ergerlijk. Ik rij eigenlijk altijd met online navigatie (Waze), die kent dat probleem niet omdat ze elke wijziging los kunnen doorvoeren. 26: ook hier een probleem net zo oud als papieren kaarten. Ken ik ook van Garmin, Tomtom, Google en Waze. Met name die parallelbaan aangeven is populair, meestal als daar ook een vage bocht in de hoofdrijbaan zit (dan is de route via de parallelbaan inderdaad net een paar meter korter). Omdat ik dit al sinds 2000 meemaak anticipeer ik er op en heb ik er maar heel beperkt last van, maar irriteren doet het wel wat. 27: dat is ook in Waze zo, maar mijn (motor) Garmin kan routes aan met heel veel tussenpunten. Is kennelijk een keuze. In Waze plan ik een route naar het eindpunt en zet ik steeds het volgende tussenpunt er als enige via in. Iets minder handig, maar werkt in de praktijk prima. Wel jammer dat het moet. 29: ja, grote ergernis. Ik hou het stuur ook maar lichtjes beet en krijg elke keer die melding. Bij mijn Kodiaq kon je nog een bidon met water in het stuur klemmen en was er voldoende massatraagheid om de sensor voor de gek te houden. Gaten bij de Sportage zijn alleen te klein voor mijn bidon. Ik schud dus bewust zo nu en dan even aan het stuur, is de sensor ook weer tevreden... 30: is inherent aan het systeem, denk ik. Had mijn Kodiaq ook. Gaat vrij vaak goed, maar combi gele/witte strepen of witte strepen en zwarte reparaties zijn goed voor wat verrassingen.... 31: de hoeveelheid borden in NL werkt hier niet mee, maar zolang er niet heel veel borden staan werkt het aardig. Gelukkig geen piep als ik sneller rij dan een bord denkt aan te geven. 33: ook al meegemaakt en inderdaad rij je daar liever niet achter. 35: 1x gehad, best even schrikken. Even rem aantikken was toen genoeg om de auto hold te deactiveren. Maar was geen leuke ervaring, toen ik in de rij stond voor de veerboot. De volgende zaken herken ik niet: 12: ik heb een kantelstand, waarbij alleen de achterkant omhoog komt. Te activeren door de knop vertikaal omhoog in te drukken, niet naar voren/achteren. Overigens heb ik (dacht ik...) al eens het dak half open gehad, door tegengesteld kort te drukken als de gewenste stand bereikt was. Maar dan is die kiepstand handiger. 16: deze had ik wel verwacht, maar de DAB+ ontvangst is best goed. Rijdend van Noorwegen Zweden in tot een aardig eind over de grens nog Noorse zenders. En ook in NL doet de ontvangst niet onder voor mijn Kodiaq. Ik heb al eens een paar ritten een DAB-only station opgezet om dit te testen en heel weinig uitval. Wel vind ik jammer dat je geen indicatie krijgt van de fall-back naar FM. Wellicht heb ik geluk? 22: nou ja, herken het wel, maar ook hier weiger ik me er aan te ergeren. Mocht het op enig moment echt erg krasgevoelig zijn, dan bestel ik bij ome Ali wel een opzetstukje vlak voor het weer inleveren van de lease auto. 32: idem met mist. Maar juist dan kun je beter je snelheid aanpassen (zegt de opa die ook graag door kart). Sneeuw op de radar, veel water op de radar of zelf een klevend boomblad, allemaal goed voor uitval. Had mijn Kodiaq ook, zal dus aan de techniek liggen. 34: ja, dat gebeurt. Maar ook de volgafstand is al te groot in stand 1. Dus rij ik meestal op de snelweg toch al met de voet op het gas, dus dan kan ik ook wel zelf gas bij geven als het voor me weer vrij is. Je bent dus niet de enige met deze ergernissen. Maar soms is ergeren een keuze. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.