Ga naar inhoud

Storingen en Foutmeldingen


Rick

Aanbevolen Berichten

Ik kan blijkbaar mijn vorige bericht niet aanpassen.... Ik ben voorzien van een nieuwe radio en het lijkt erop dat het scherm ook nieuw is.

Alles weer up to date 😄 En AA werkt ook weer. Er werdt nog verteld dat het inderdaad alleen de PHEV betreft en niet de HEV.  Er stonden verdacht veel picanto's (leenauto's dealer) klaar op het terrein van de dealer. 🥲

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 20-7-2023 om 14:32, zei ldzwolle:

ook mijn auto (PHEV) is getroffen door het hybride probleem. Gisteren is deze afgesleept naar de gargage en vandaag kwam het gevreesde woord eruit "hij moet blijven totdat......"   😢

Vanmiddag goed nieuws gekregen van mijn dealer (van Mossel-Zwolle). Ze waren gebeld door KIA Nederland.  Er is druk overleg geweest tussen KIA Nederland en de Fabriek en er zijn testen uitgevoerd. Men is er van overtuigd dat er geen hardware verstoring optreed maar dat het een miscommunicatie is tussen de navigatiecomputer en het batterij management systeem waardoor een error boodschap optreed. Op basis daarvan is de auto weer vrijgegeven en mag ik weer gewoon rijden. De error is verwijderd maar zal vermoedelijk wel weer terug komen, ik mag deze dan negeren. Van de dealer krijg ik vanzelf een uitnodiging om tzt een offline firmware update te komen halen.   Me so happy. 🤗🫠

aangepast door ldzwolle
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


57 minuten geleden, zei ldzwolle:

Vanmiddag goed nieuws gekregen van mijn dealer (van Mossel-Zwolle). Ze waren gebeld door KIA Nederland.  Er is druk overleg geweest tussen KIA Nederland en de Fabriek en er zijn testen uitgevoerd. Men is er van overtuigd dat er geen hardware verstoring optreed maar dat het een miscommunicatie is tussen de navigatiecomputer en het batterij management systeem waardoor een error boodschap optreed. Op basis daarvan is de auto weer vrijgegeven en mag ik weer gewoon rijden. De error is verwijderd maar zal vermoedelijk wel weer terug komen, ik mag deze dan negeren. Van de dealer krijg ik vanzelf een uitnodiging om tzt een offline firmware update te komen halen.   Me so happy. 🤗🫠

Dank voor de update, er zijn echter autos stilgevallen onder het rijden, dus alleen een miscommunicatie lijkt me sterk. Ik laat em toch nog een weekje binnen staat, dan zal we wel een update zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Al dit roept wel de vraag op, hoe veilig is OTA updaten?
Stel je voor de KIA server wordt gehackt, men zet een virus erop en geeft het een nieuwe versie, al de OTA enabled auto's halen de update vanzelf binnen en god weet wat er dan mee kan gebeuren.. Aangezien je het hele systeem kunt beïnvloeden met firmware. 

Persoonlijk vertrouw ik KIA niet toe met OTA updates.
Het is ook super amateuristisch dat ze niet even de auto software ter tussentijdse oplossing aanbieden zodat iedereen weer de weg op kan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Ik rij ermee, dealer zei dat ik er veilig mee de weg op kon, dusja.. 
Auto van 50k is om mee te rijden en niet om in de garage te laten staan. Misschien ruil ik em nog om voor een EV5 (als die er fatsoenlijk uitziet, het concept model iig niet haha).

Verder geloof ik niet dat KIA hier actief aan werkt, ze wachten lekker de halfjaarlijkse update af, of zetten de melding gewoon softwarematische uit en fixen het helemaal niet. 
Grappige is dat ik nu geen melding mee heb gekregen en 100de KM verder ben. Hebben ze het al stiekem OTA uitgezet..?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


26 minuten geleden, zei DVR:

Hebben ze er nog iets aan gedaan of mocht je gewoon weer rijden?

onze auto staat namelijk nog steeds bij de dealer (sinds 26 juni problemen door software update).

Nee niks.. Gisteren kreeg ik  weer een, maar gewoon gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uur geleden, zei DVR:

Hebben ze er nog iets aan gedaan of mocht je gewoon weer rijden?

onze auto staat namelijk nog steeds bij de dealer (sinds 26 juni problemen door software update).

dan zou ik toch echt eens met je dealer gaan praten want onze dealer heeft op verzoek van KIA Nederland de auto weer vrij gegeven (stond maar 48 uur bij de dealer), Ik heb overigens geen foutmeldingen meer gehad

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wij kregen onze auto niet mee, zijn zelfs met een huurauto op vakantie geweest (heeft ons geen geld gekost). Onze dealer vertelde dat KIA Nederland had gezegd dat er geen enkele auto meer mocht rijden omdat ze niet weten wat voor schade er kon worden aangebracht aan de auto. Kortom elke dealer doet maar wat……ze weten het gewoon niet.
Afgelopen vrijdag naar de dealer geweest en morgen kunnen we de auto ophalen maar we mogen er niet mee naar het buitenland.?       Ze hebben bij onze auto een nieuwe boordcomputer erin gezet, schijnbaar gaf hij toen geen foutmeldingen meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 15-8-2023 om 07:45, zei DVR:

Wij kregen onze auto niet mee, zijn zelfs met een huurauto op vakantie geweest (heeft ons geen geld gekost). Onze dealer vertelde dat KIA Nederland had gezegd dat er geen enkele auto meer mocht rijden omdat ze niet weten wat voor schade er kon worden aangebracht aan de auto. Kortom elke dealer doet maar wat……ze weten het gewoon niet.
Afgelopen vrijdag naar de dealer geweest en morgen kunnen we de auto ophalen maar we mogen er niet mee naar het buitenland.?       Ze hebben bij onze auto een nieuwe boordcomputer erin gezet, schijnbaar gaf hij toen geen foutmeldingen meer.

boordcomputer vervangen om zo de oude firmware erop terug te zetten, heftig. dure grap ook.. en geen oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uur geleden, zei Rick:

boordcomputer vervangen om zo de oude firmware erop terug te zetten, heftig. dure grap ook.. en geen oplossing.

Tja dat is hun probleem, ze hebben nog iets vervangen in de auto wat achteraf helemaal niet nodig was, wij waren namelijk een van de eerste die de nieuwe update had op de auto en voordat ze erachter kwamen dat het toch wel aan de update hadden ze het eea al gedaan aan de auto. We rijden weer en tot nu toe geen rare meldingen meer gehad en we zien wel weer verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, zei DVR:

Tja dat is hun probleem, ze hebben nog iets vervangen in de auto wat achteraf helemaal niet nodig was, wij waren namelijk een van de eerste die de nieuwe update had op de auto en voordat ze erachter kwamen dat het toch wel aan de update hadden ze het eea al gedaan aan de auto. We rijden weer en tot nu toe geen rare meldingen meer gehad en we zien wel weer verder.

Bij mij ook de OBC vervangen, was niet nodig hiervoor, maargoed.

Zou je willen nakijken welke firmware versie je erop hebt staan nu? :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
Op 17-8-2023 om 21:21, zei Rick:

Bij mij ook de OBC vervangen, was niet nodig hiervoor, maargoed.

Zou je willen nakijken welke firmware versie je erop hebt staan nu? :) 

Tot nu toe nog steeds geen problemen gehad

IMG_3313.png

aangepast door DVR
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, zei Robert de Niro:

Direct na verschijnen heb ik de probleem versie geïnstalleerd op mijn PHEV en ook nog steeds geen problemen.

Interessant, dus misschien toch defecte in de autos met foutmeldingen..

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 28-8-2023 om 12:57, zei Rick:

Dat is de probleemversie, interessant dat je dan nu nog geen een keer een foutmelding hebt gehad..

Dat vinden wij ook. Meteen na de installatie kregen we de foutmeldingen en nu niks meer terwijl ze alleen de boordcomputer hebben vervangen en iets tussen de overgang accu-motor…..daar heeft hij dus weken voor in de autogarage gestaan…..

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 30-8-2023 om 13:55, zei Rick:

Daar zit de fout volgensmij ook volgens de fout codes.
Kun je achterhalen wat ?

Een onderdeel tussen de accu-pack en hybride motor, hoe dat precies heet weet ik niet meer, sorry.   Ze hebben toen een onderdeel gebruikt van de hyundai omdat die van KIA niet voorradig was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 4-9-2023 om 16:24, zei DVR:

Een onderdeel tussen de accu-pack en hybride motor, hoe dat precies heet weet ik niet meer, sorry.   Ze hebben toen een onderdeel gebruikt van de hyundai omdat die van KIA niet voorradig was. 

Toevallig "On Board Charger"? ofzoiets haha.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 weken later...

Mijn in Mei dit jaar geleden geleverde Kia Sportage PHEV heeft hetzelfde issue. Na de software update.

 

Gelijk aangegeven dat de update ws het probleem was, maar de dealer vond het toch nodig om de hele auto uit elkaar te halen.

Er moest een onderdeel worden vervangen, een onderdeel dat nooit is geleverd en nu niet mag worden vervangen door Kia Nederland. 

Ik rijd inmiddels langer rond met een kapotte Kia dan dat mijn Kia goed is.

De storing komt en gaat om de haverklap en inmiddels is de sfeerverlichting er ook al mee opgehouden.

Ik dacht dat Kia betrouwbaar zou zijn, maar 4 maanden en dan nog geen oplossing hebben vind ik niet meer binnen de redelijke termijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


9 uur geleden, zei MB1588:

Mijn in Mei dit jaar geleden geleverde Kia Sportage PHEV heeft hetzelfde issue. Na de software update.

 

Gelijk aangegeven dat de update ws het probleem was, maar de dealer vond het toch nodig om de hele auto uit elkaar te halen.

Er moest een onderdeel worden vervangen, een onderdeel dat nooit is geleverd en nu niet mag worden vervangen door Kia Nederland. 

Ik rijd inmiddels langer rond met een kapotte Kia dan dat mijn Kia goed is.

De storing komt en gaat om de haverklap en inmiddels is de sfeerverlichting er ook al mee opgehouden.

Ik dacht dat Kia betrouwbaar zou zijn, maar 4 maanden en dan nog geen oplossing hebben vind ik niet meer binnen de redelijke termijn. 

Mee eens, vroeger was het betrouwbaar, tenminste, geen problemen gehad. Bij problemen wordt het dus toch een ander verhaal.

Ben het ook een beetje zat, nog nooit zovaak bij een dealer geweest op een half jaar tijd. Verder zijn er nog meer irritatie punten en ook de binnendeuren rammelen soms kei erg bij een slecht wegdek.

Twijfel om em in te ruilen/verkopen, 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...