Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo Medegebruikers,

Wie weet waarom Kia is overgestapt van een AT7 naar een AT6 ?

Ik bedoel natuurlijk de automatische versnellingsbak .

Posted
Hallo Medegebruikers,
Wie weet waarom Kia is overgestapt van een AT7 naar een AT6 ?
Ik bedoel natuurlijk de automatische versnellingsbak .

De 7 bak is een DCT volgens mij en de volautomaat met omvormer een 6 bak die door KIA overal ter wereld wordt gebruikt en in de basis voor allerlei vermogens. Vaak is een automaat met omvormer net wat comfortabeler en heb je geen ketting in de bak maar een planetairstelsel van tandwielen. Nadeel, wordt vaak gezegd, dat het een bak met koppelomvormer iets onzuiniger is maar valt in de praktijk wel mee. Je ziet alleen bij de duurdere auto’s van bijvoorbeeld BMW, Audi en Mercedes dat deze bakken vaak tegenwoordig al 8 versnellingen tot zelfs wel 10 kunnen hebben. Is gewoon kwestie van kosten volgens mij.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  • Like 1
Posted

Bedankt voor de info.

Ik kon er niks over vinden bij KIA.

We hebben een Sportage 5 besteld GT Plusline met deze versnellingsbak en in de Sportage 4 Black edition die we nu hebben zit een AT7 die af en toe niet wist welke versnelling te kiezen.

zodoende mijn vraag

Posted

Wij hebben ook een GT plusline PHEV, je zult alleen merken dat de bak soms een beetje blijft hangen in zijn twee, maar daar kun je hier op het forum al genoeg over teruglezen, is meer een software probleem. Net zo goed dat het kiezen is tussen een eco modus en een sport modus, zou fijn zijn als er iets tussenin zit een soort normal modus. Maar voor de rest mooie auto en rijdt verder overwegend prima. Enige is dat er nog een algehele software update eens moet komen die de nodige storingen van lampjes verhelpt. Af en toe gaat er eens wat aan en in de meeste gevallen ook weer uit na een keer opnieuw starten of een stukje rijden. Veel plezier met je nieuwe auto!

• 7 months later...
Posted

Nu 9 maanden in mijn HEV te hebben gereden, blijf ik mij storen aan de versnellingsbak bij het verlaten van een rotonde. Hij blijft dan hangen in zijn 2 en schiet hoog in de toeren en schakelt daarna pas door. Online staat wel wat over. Ik heb contact opgenomen met Kia of dit softwarematig kan/wordt aangepast maar zij geven aan dat dit niet kan met deze versnellingsbak. Heel jammer want dit maakt de auto een stuk minder. Helaas is mij dat niet opgevallen tijdens de proefrit. 

Posted

Bij mijn Kia Sportage HEV van februari  24 zie ik het zelfde. De versnellingsbak blijft bij het optrekken soms hangen en de touren schieten hoog. Daarbij maak de motor vanaf 3000 touren een harder lawaai. Ik vind dit wel onaangenaam. Van mijn vorige Mazda was dit niet gewend.

Posted

Was me voor deze melding hier nog niet opgevallen, maar ook bij mijn HEV gebeurt dit. Ik vind het niet storend, ik wil dan bijna altijd ook vlot versnellen en dan gaat het toerental sowieso al omhoog.

Posted
Op 28-6-2024 om 11:41, zei Kiawar:

Helaas is mij dat niet opgevallen tijdens de proefrit. 

Ik ben nieuwsgierig: had je hem dan niet gekocht?

Posted
1 uur geleden, zei Wim-A:

Ik ben nieuwsgierig: had je hem dan niet gekocht?

Ik denk het niet. Ik vraag niet om een muisstille auto maar telkens giert de motor het uit als je de rotonde verlaat en zelfs bij weinig gas geven. Ik vind dat heel goedkoop (klinken) voor zo’n dure auto. Ik had dat niet verwacht in deze tijd. Maar goed, dat is mijn mening. 

Posted

Voor een auto van deze prijs vind ik dit niet kunnen. Ik had dit niet verwacht. Het lijkt een software probleem. Ik hoop op een update van de software door de fabriek bij de volgende service die dit probleem oplost. Dan is het een top auto.

• 3 weeks later...
Posted
Bij mijn Kia Sportage HEV van februari  24 zie ik het zelfde. De versnellingsbak blijft bij het optrekken soms hangen en de touren schieten hoog. Daarbij maak de motor vanaf 3000 touren een harder lawaai. Ik vind dit wel onaangenaam. Van mijn vorige Mazda was dit niet gewend.

Mijn cx30 houd van de hogere toeren, en de automaat van mazda is helemaal niks… leeft zijn eigen leven…

Posted

Ik heb het idee dat ze er expres voor hebben gekozen de 2e versnelling wat langer te maken. Ik vindt het eigenlijk erg prettig, na een bocht of een rotonde zit ie al direct in de juiste versnelling en kun je vlot optrekken. Ik heb de ervaring met andere automaten dat je bij het gasgeven eerst even moet wachten tot ie teruggeschakeld is.

Mijn vorige leaseauto was een nieuwe Mercedes B-Klasse en ik moet zeggen dat deze automaat, van de KIA, vele malen beter bevalt. 

Posted

Goed van jullie ervaringen te horen. Voor het vlot optrekken is het goed dat de bak in lagere versnelling langer doorgaat. Helaas blijft de bak ook bij langzaam optrekken in de versnelling hangen tot op hogere touren om de 3500 - 4000 wat dan echter niet nodig is. Dit vind ik erg onprettig. 

Posted
3 uur geleden, zei Wim248:

Goed van jullie ervaringen te horen. Voor het vlot optrekken is het goed dat de bak in lagere versnelling langer doorgaat. Helaas blijft de bak ook bij langzaam optrekken in de versnelling hangen tot op hogere touren om de 3500 - 4000 wat dan echter niet nodig is. Dit vind ik erg onprettig. 

Hij doet dit bij mij heel soms en met name als de motor nog koud is. Wat werkt is heel kort het gas iets terugnemen en gelijk weer oppakken dan schakelt ie wel sneller door. Of je geeft zelf even een tikje op de padle achter het stuur... ze zitten er niet voor niets.

• Thanks 1
Posted
10 uur geleden, zei Renzo4000:

Of je geeft zelf even een tikje op de padle achter het stuur

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb gemerkt dat die dingen iets doen. Als een enkele keer de auto wat mij betreft een beetje hoog in de toeren zit en ik wil met die paddles naar een hogere versnelling: er gebeurt niks. Misschien doe ik iets verkeerd ....

Posted

In de sport stand werken de paddles zoals het moet. In de ECO stand bepaald deze meer of je met de paddle kan schakelen en als dat kan dan valt de bak naar een korte tijd weer terug in zijn ECO stand. 

Posted

Toch raar dat een aantal van ons aangeven dat het soms of een enkele keer gebeurd terwijl anderen aangeven dat het vaak gebeurd. Misschien zit hier nog een verschil tussen een HEV en PHEV. Ik heb een HEV en bij mij gebeurt het geregeld. Vooral dus bij gas los (springt dan op ev stand) wat je normaal doet als je een rotonde nadert en weer gas gaat geven en de motor aanslaat. De paddels gebruik ik dan vaak en die werken op zich wel goed maar ideaal is het niet voor een automaat. 

Posted (edited)
2 uur geleden, zei Wim248:

In de sport stand werken de paddles zoals het moet

Nou, dat moet ik dan maar eens uitproberen. Thanks.

Edited by Wim-A
  • 6 months later...
Posted

Heeft iemand meer ervaring of het probleem van een hangen blijvende versnelling door een update of anders is opgelost?

Posted

Bij naderen van een rotonde zet ik de CC uit bij 150 mter en laat ik de auto uitrollen, dan bij verlaten maak ik dan weer snelheid tot 50a 60 kmh, dan CC weer inschakelen. Soms gebruik ik de flippers, gaat ook prima.

Vwb de flippers, ik had liever de flippers uit de NIRO gehad, meer of minder regenereren. Nu gebruik je veel meer je rempedaal om de snelheid er uit te halen, dus meer slijtage remschijven e.d.

Nu ik toch bezig ben, ik mis ook de ACC van de Niro. Ik maakte nl. veel gebruik van de Limiter. 

Posted
10 uur geleden, zei Wim248:

Heeft iemand meer ervaring of het probleem van een hangen blijvende versnelling door een update of anders is opgelost?

Dit is en wordt niet opgelost. Ik heb eerder hierover contact gehad met Kia Nederland en zij gaven aan dat een update niet mogelijk is vanwege het type versnellingsbak. Het blijven hangen van de bak vind ik het slechtste van de auto en komt heel knullig over. Schakelflippers helpt maar je koopt een automaat om niet zelf te schakelen natuurlijk. 

Posted (edited)

Dankjewel voor de info. Jammer dat het hangen blijven van de versnelling niet kan worden verholpen met een software update.

ik vind dit gedrag van de versnellingsbak erg vervelend en niet kunnen. het hoort gewoon niet.
Precies waarom heb ik een automaat als ik toch moet schakelen

Edited by Wim248
Posted

Je hoeft niet zelf te schakelen, hij doet het echt wel vanzelf. Ik vind het zelf juist prettig dat de 2e versnelling wat langer is, hierdoor pakt hij juist vlot op na een bocht op rotonde, en hoeft ie niet eerst terug te schakelen. 
Ik vind deze bak veel prettiger dan de bakken van VAG en Mercedes (Mijn vorige leaseautos)

Posted

Ik heb het idee dat de HEV er meer last van had dan de PHEV die we nu hebben. Ik vind het ook een gemiste kans dat de auto niet meer kan regenereren, is best makkelijk one pedal driving en scheelt veel slijtage aan remschijven en blokken.