Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Krakend geluid, kraken schokbrekers.

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Draagarmrubbers in laten vetten!

Onze Kia EV produceerde na minder dan een jaar een krakend geluid als je over drempels reed.
Een testrit met een monteur bevestigde het geluid. 5000 km verder de 30.000 km beurt bij een ander Kia filiaal.
Daar hebben ze de auto op de brug gezet en konden niets vinden. Bij het ophalen kreeg ik te horen dat het "eventuele" gekraak behoorde bij de Kia EV en Hybride. Als je niet over drempels rijdt heb je er geen last van....
Een nieuwe afspraak bij de Kia die een testrit had gemaakt. Die zou een proefrit maken met 2 man achterin, omdat je dan het geluid altijd heel duidelijk kon horen.
We halen de auto na een uur op, er wordt gezegd dat ze het geluid niet konden waarnemen. Met 2 monteurs stappen we in de auto.
Ik rij over een drempel, geen gekraak, ik rij nog harder over de volgende: geen gekraak. Ik begin aan mijn verstand te twijfelen, hij kraakte altijd.
Hebben jullie wat aan het onderstel gedaan? 
Schoorvoetend geven ze toe dat ze draagarmrubbers hadden ingevet. 
Wat een zaligheid, ik kan weer genieten van een auto zonder radio aan, die zonder kraken over drempels rijdt.
Afwachten hoelang het duurt, maar dan zien ze mij weer terug. (Dan ga ik eerst langs Kia filiaal 2 om ze wat onderwijs te geven.)

• 2 maanden later...
Geplaatst

Geachte lezers

Ik heb hetzelfde probleem met mijn niro ev 2020. De schokbrekers voor zijn reeds vervangen het gekraak is echter niet geheel verholpen. De eene keer is het erger dan de andere keer. De dealer vindt het niet erg genoeg om er iets aan te doen. Er werd bij de dealer gesproken over het subframe vervangen. Lijkt me overdreven. Ik vroeg me af of er meer mensen met dit probleem zijn en de oplossing invetten ook na een langere periode afdoende is. Bij voorbaat dank voor jullie reacties. Joost 

Geplaatst
12 uur geleden, zei joosto:

Geachte lezers

Ik heb hetzelfde probleem met mijn niro ev 2020. De schokbrekers voor zijn reeds vervangen het gekraak is echter niet geheel verholpen. De eene keer is het erger dan de andere keer. De dealer vindt het niet erg genoeg om er iets aan te doen. Er werd bij de dealer gesproken over het subframe vervangen. Lijkt me overdreven. Ik vroeg me af of er meer mensen met dit probleem zijn en de oplossing invetten ook na een langere periode afdoende is. Bij voorbaat dank voor jullie reacties. Joost 

Zelfde probleem gehad. Uiteindelijk is het gevonden en waren het de draagarmrubbers. Deze zijn vervangen en heb er geen last meer van gehad. Ze hebben toen die rubbers in een schroefbank gezet. Was meteen duidelijk.

Geplaatst

Beste lezers,

Het is weer erger geworden dus ik ga bij mijn dealer langs met deze informatie. Is het kraken na het invetten van de de draagarmrubbers ook weggebleven? 

Mvgr Joost 

Geplaatst

Ik vind dat je er wel een dingetje van maakt hoor. Mijn Niro kraakt ook over een drempel, maar ik stoor me er niet aan. Zijn wel ergere dingen in de wereld. Daarbij ligt er voor mijn woning (aan de kant waar ik slaap) een drempel en ik durf wel te stellen, dat zeker de helft van het aantal voertuigen krakende rubbers heeft. Voertuigen van alle merken en modellen dus...

• Like 1
Geplaatst (aangepast)
Op 11-11-2024 om 20:19, zei Rowicom:

Ik vind dat je er wel een dingetje van maakt hoor. Mijn Niro kraakt ook over een drempel, maar ik stoor me er niet aan. Zijn wel ergere dingen in de wereld. Daarbij ligt er voor mijn woning (aan de kant waar ik slaap) een drempel en ik durf wel te stellen, dat zeker de helft van het aantal voertuigen krakende rubbers heeft. Voertuigen van alle merken en modellen dus...

Wat een geweldig advies: piepende remmen? Ah ... dat went! Zoemende achteras? Geen aandacht aan geven :-)
Ik kan je vertellen dat je in Amsterdam gek van zou worden van krakende vering want hier lijken ze de drempel uitgevonden te hebben en nee, ze waren er al lang voor die 'fijne' burgemeester er was. 
Zo'n forum als dit is er om advies in te winnen en niet om je te laten vertellen dat je je niet zo druk moet maken, beste Rowicom ;)   

aangepast door PieterJ
Geplaatst

Vrijheid van meningsuiting, beste Pieter. Daar heb je toch wel eens van gehoord? Het staat mij hier toch vrij om mijn kijk op de zaak te geven? 

• 1 maand later...
Geplaatst (aangepast)

Ook ik heb hetzelfde probleem met mijn kia niro ev v juli 2024, km stand 5000. Niet alleen gekraak bij het over drempels rijden maar ook gekraak vanuit de achterzijde vd auto, mogelijk achterklep of slot. Ik moet zeggen dat ik mij bijzonder stoor aan deze geluiden in een auto die over het algemeen heel stil is. Ik moet nog naar de dealer om dit op te laten lossen. 

aangepast door newgate
Geplaatst
2 uur geleden, zei newgate:

Ook ik heb hetzelfde probleem met mijn kia niro ev v juli 2024, km stand 5000. Niet alleen gekraak bij het over drempels rijden maar ook gekraak vanuit de achterzijde vd auto, mogelijk achterklep of slot. Ik moet zeggen dat ik mij bijzonder stoor aan deze geluiden in een auto die over het algemeen heel stil is. Ik moet nog naar de dealer om dit op te laten lossen. 

Kunnen ook de schokbrekers zijn, die hebben het ook koud met dit weer.

Geplaatst

Veerdempers heten die dingen. De schok zelf wordt opgevangen door de veren. De veerdempers remmen de veren weer af. 

Geplaatst

Ik dacht ook dat het van de achterkant van de auto kwam, maar het bleek toch echt verholpen door de draagrubbers aan de voorkant in te vetten.
(alweer 12000 km verder en nog steeds kraakvrij...)

• 1 maand later...
Geplaatst
Op 4-1-2025 om 17:34, zei gios:

Kunnen ook de schokbrekers zijn, die hebben het ook koud met dit weer.

Ik heb het zelfde probleem gehad, heb het opgelost door de achterklepbegrenzers(twee kunststof nopjes aan de binnenkant van de achterklep) in te vetten met een beetje vaseline. Daarna geen geluid meer gehoord.

Rom

Geplaatst
3 uur geleden, zei Rdy Cvfgyuij:

Ik heb het zelfde probleem gehad, heb het opgelost door de achterklepbegrenzers(twee kunststof nopjes aan de binnenkant van de achterklep) in te vetten met een beetje vaseline. Daarna geen geluid meer gehoord.

Rom

We hebben het hier over het kraken van de draagarmrubbers, Rom. Niet van de achterklep.

• 3 weken later...
Geplaatst
Op 4-1-2025 om 15:17, zei newgate:

Ik heb hetzelfde bij mijn NIRO HEV 2023. Denk echt dat het van de achterklep komt. Het kraakt op de raarste momenten en je gaat je er echt aan irriteren.  Druk maar eens op de achterklep als deze gesloten is. of beweeg de klep met de hand als deze geopend is.  Als je de auto inveert door op de trekhaak te staan met de klep open, hoor ik niets. Is het bij jou al opgelost @newgate?

Geplaatst

Mijn Niro kraakt ook enigzins. Binnenkort moet hij voor een beurt, zal ik het gelijk aangeven.

Waar ik me meer aan stoor is een "rateltje" aan de rechterkant van de auto. Je kunt het best vergelijken als volgt: Alsof er een wat dikkere metalen draad aan de auto vastzit en wat klappert/ratelt als je rijd. Ik zoek al maanden maar kan niets vinden. Dan is het even weg, en dan is het er weer. Uitermate irritant.

• 1 maand later...
Geplaatst

Beste mensen, ik rij vanaf april 2022 in de Niro EV teller rond de 70.000  en de laatste tijd begint de auto te kraken/rammel onder de auto soms lijkt het ook voor onder de auto , maar het meest achter onder de auto bij ongeregeld wegdek en drempels, in het bijzonder als alles nog koud is, maar nu het weer warmer is nog steeds . De achterklep zelf rammelde ook , dit opgelost door de aanslag rubbers achterklep iets strakker te zetten en de aanslag  ingevet met vaseline, daarna niet meer gehoord. Het gekraak/rammel onder de auto is nog gebleven. Ga nu een afspraak inplannen om dit te verhelpen. hopelijk gaat het goed komen.

Geplaatst
Op 26-2-2025 om 16:41, zei MarcelE:

Mijn Niro kraakt ook enigzins. Binnenkort moet hij voor een beurt, zal ik het gelijk aangeven.

Waar ik me meer aan stoor is een "rateltje" aan de rechterkant van de auto. Je kunt het best vergelijken als volgt: Alsof er een wat dikkere metalen draad aan de auto vastzit en wat klappert/ratelt als je rijd. Ik zoek al maanden maar kan niets vinden. Dan is het even weg, en dan is het er weer. Uitermate irritant.

Dit herken ik misschien: is de hoofdsteun van de passagiersstoel. Hou die maar eens vast. Kan ook het "blinde klepje" zijn van de "jashaak", of wat daarvoor doorgaat

Echter: dit ratelen van de hoofdsteun van de passagiersstoel had ik ook in de Skoda...

Ach, nog een jaar en intussen zet ik de muziek maar een standje harder..

Geplaatst
Op 26-2-2025 om 16:41, zei MarcelE:

Klopt wat Kassie zegt. Is inderdaad de hoofdsteun van de passagierstoel. Even een tandje hoger of lager en het is weg. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...