Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Hoeveel reserve bij brandstofmeter/rijbereik op nul?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ja, ik tank graag zo weinig mogelijk, dus tank ik dan zoveel mogelijk. ;) Ik heb er al eens 58 liter ingekregen, dus er is in elk geval ruimte voor 6 liter boven fabrieksopgave.

En qua verbruik... tja, ik rij graag een beetje door als dat kan. Ik heb ook al eens 1:20 (5l/100km dus) gereden, maar het merendeel daarvan reed ik in Noorwegen en grote stukken onder de 80km/u. Vandaag had ik ruim tijd tussen twee afspraken en netjes de maximumsnelheid aangehouden, dan daalt het verbruik ook een stukje (naar 1:14, dus 7l/100km). Ik snap ook niet hoe sommige Duitsers met veel autobahn en dan minimaal 130 op lage verbruikscijfers komen... Maar goed, ook in het buitenland (waar ik zelf de brandstof mag betalen) rij ik op dezelfde snelheden (al is dat daar overdag legaal). Ik merkte vandaag al met niet al te lang op 100 dat ik enorm begin af te dwalen qua concentratie. Nee, dan liever 160 op de autobahn, daar moet je er tenminste een beetje bij opletten. ;) 

Geplaatst
21 uur geleden, zei elsinga:

Ja, ik tank graag zo weinig mogelijk, dus tank ik dan zoveel mogelijk. ;) Ik heb er al eens 58 liter ingekregen, dus er is in elk geval ruimte voor 6 liter boven fabrieksopgave.

En qua verbruik... tja, ik rij graag een beetje door als dat kan. Ik heb ook al eens 1:20 (5l/100km dus) gereden, maar het merendeel daarvan reed ik in Noorwegen en grote stukken onder de 80km/u. Vandaag had ik ruim tijd tussen twee afspraken en netjes de maximumsnelheid aangehouden, dan daalt het verbruik ook een stukje (naar 1:14, dus 7l/100km). Ik snap ook niet hoe sommige Duitsers met veel autobahn en dan minimaal 130 op lage verbruikscijfers komen... Maar goed, ook in het buitenland (waar ik zelf de brandstof mag betalen) rij ik op dezelfde snelheden (al is dat daar overdag legaal). Ik merkte vandaag al met niet al te lang op 100 dat ik enorm begin af te dwalen qua concentratie. Nee, dan liever 160 op de autobahn, daar moet je er tenminste een beetje bij opletten. ;) 

Ah oké dat klinkt logisch.  Ik kom eigenlijk nooit boven de 120 en heb meestal geen haast en dat merk je dan natuurlijk meteen in het verbruik.  Als ik alleen in de auto reed op de autobahn zou mijn verbruik waarschijnlijk ook een stuk hoger zijn. 🤭

Geplaatst

Okay, de test is gedaan, hier de resultaten.

10 liter reservebenzine mee in een jerrycan. Rit van Den Haag naar Heerenveen, waarbij zeker de tank helemaal leeg zou gaan. Rijmodus in Sport, want ik wilde de accu van de HEV zoveel mogelijk opgeladen hebben en zo weinig mogelijk met uitgeschakelde motor rijden. Nadat de rijbereik meter van 0 op --- sprong de "Sinds tanken" gegevens gereset. Daarna mijn plaats op de weg steeds zo gekozen dat ik bij uitvallende motor zo snel mogelijk op een veilige plek tot stilstand kon komen. Op het moment dat de benzine echt op was een foto gemaakt:

20250210_152138.thumb.jpg.8ad11396fe4cd0a5b31fa82963224ecd.jpg

Te zien is dat ik 53km heb afgelegd met een verbruik van 1:14.9, wat dus 3.5 liter benzine heeft gekost. Zodra de rijbereik meter op --- staat zit er nog ruim 3 liter in de tank.

Toen de motor zonder benzine kwam te zitten bleef de auto doorrijden op alleen de accu, zonder dat ik daar iets voor moest doen. Je kunt dus op de accu naar een veilig plaats rijden. Toen de accu leeg was deze foto gemaakt:

20250210_152452.thumb.jpg.89394057e35245e194119ccae4026e49.jpg

Op een  ongeveer 80% volle accu kom je met de HEV versie dus een dikke 4 kilomter ver. Dit alles bij een snelheid van rond de 90km/u. Hierdoor kon ik een veilige plek uitkiezen, half in de berm naast een afrit, dus geen snel langsrijdend verkeer (heel mooi om te zien dat met name de vrachtauto's goed rekening hielden met iemand die op die plek stond!). 10 liter in de tank gedaan en weer op pad. Bijna thuis weer getankt en daarbij deze foto gemaakt:

20250210_161046.thumb.jpg.c9ff52f4884d1c3642af9f0bfccd8148.jpg

Van de 10 liter heb ik 66.2/10.8=6.1 liter gebruikt om bij het tankstation te komen. Daar heb ik de tank weer tot de rand van de vulbuis afgetankt:

20250210_161551.thumb.jpg.8cbc9ddd0720289ce0c844edd10a46e1.jpg

Er ging nu nog 55.75 liter in. Samen met de resterende 10-6.1=3.9 liter die nog uit de jerrycan over was gaat er in de tank dus maximaal 59.65 liter. Ik zat met de paar keer dat ik 58 liter tankte dus aardig dicht in de buurt van echt leeg.  

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Gaaf dat je de test hebt uitgevoerd en er ook nog zo'n mooi verslag van hebt gemaakt. Complimenten hoor!

Mijn "vermoeden" dat de tankinhoud 60 liter bedraagt, klopt dus. Goed om te weten.

Mijn vraag is nog wel hoe je hebt geconstateerd dat de tank geheel leeg was? Op het moment waarop je dit constateerde sloeg de motor niet af maar schakelde door naar de batterij. Toen die ook leeg was, was er toen geen aandrijving meer? Liet je de auto uitrollen naar een veilige plek?

aangepast door Geer00
Geplaatst

Toen de motor afsloeg heb ik gas gegeven, maar sloeg de motor niet aan. Dat bevestigde mijn aanname dat er geen benzinetoevoer meer was. Ik heb uiteindelijk goed naar de accu-mter gekeken en op basis daarvan een veilige plek gekozen. Ik stond net stil toen de accu ook leeg was en ik de rode waarschuwing kreeg.

Na het tanken heb ik de auto uit gezet en weer aan en toen waren er geen waarschuwingen meer en startte de motor direct. Ik gok dat er nog een klein bodempje benzine in de tank zat toen de motor afslog en er geen lucht aangezogen werd. Anders was er wel wat te merken geweest.

Geplaatst

Mooie en nuttige test. Ooit bij mijn Xantia, met een officiële tankinhoud van 65 l,  hetzelfde onderzoek gedaan. Er bleek 71,6 l in te gaan terwijl het vulpistool bij 65 l afsloeg.

Vraag: Jouw Sportage motor is de 1,6 T-GDi met 52 l tankinhoud? Mijn Ceed SW PHEV heeft een 1,6 GDi met een officiële tankinhoud van 37 l. 'k Heb al een keer 44,5 l getankt. Rare jongens die Zuidkoreanen.

Adri

Geplaatst

Ik rij de HEV, die heeft officieel een tank van 52 liter. Ik had hiervoor er al een paar keer 58 liter in gekregen, dus ik wist al dat het richting 60 liter ging. En dat klopt, vrijwel 60 liter.

Geplaatst
Op 11-2-2025 om 10:55, zei elsinga:

Okay, de test is gedaan, hier de resultaten.

10 liter reservebenzine mee in een jerrycan. Rit van Den Haag naar Heerenveen, waarbij zeker de tank helemaal leeg zou gaan. Rijmodus in Sport, want ik wilde de accu van de HEV zoveel mogelijk opgeladen hebben en zo weinig mogelijk met uitgeschakelde motor rijden. Nadat de rijbereik meter van 0 op --- sprong de "Sinds tanken" gegevens gereset. Daarna mijn plaats op de weg steeds zo gekozen dat ik bij uitvallende motor zo snel mogelijk op een veilige plek tot stilstand kon komen. Op het moment dat de benzine echt op was een foto gemaakt:

20250210_152138.thumb.jpg.8ad11396fe4cd0a5b31fa82963224ecd.jpg

Te zien is dat ik 53km heb afgelegd met een verbruik van 1:14.9, wat dus 3.5 liter benzine heeft gekost. Zodra de rijbereik meter op --- staat zit er nog ruim 3 liter in de tank.

Toen de motor zonder benzine kwam te zitten bleef de auto doorrijden op alleen de accu, zonder dat ik daar iets voor moest doen. Je kunt dus op de accu naar een veilig plaats rijden. Toen de accu leeg was deze foto gemaakt:

20250210_152452.thumb.jpg.89394057e35245e194119ccae4026e49.jpg

Op een  ongeveer 80% volle accu kom je met de HEV versie dus een dikke 4 kilomter ver. Dit alles bij een snelheid van rond de 90km/u. Hierdoor kon ik een veilige plek uitkiezen, half in de berm naast een afrit, dus geen snel langsrijdend verkeer (heel mooi om te zien dat met name de vrachtauto's goed rekening hielden met iemand die op die plek stond!). 10 liter in de tank gedaan en weer op pad. Bijna thuis weer getankt en daarbij deze foto gemaakt:

20250210_161046.thumb.jpg.c9ff52f4884d1c3642af9f0bfccd8148.jpg

Van de 10 liter heb ik 66.2/10.8=6.1 liter gebruikt om bij het tankstation te komen. Daar heb ik de tank weer tot de rand van de vulbuis afgetankt:

20250210_161551.thumb.jpg.8cbc9ddd0720289ce0c844edd10a46e1.jpg

Er ging nu nog 55.75 liter in. Samen met de resterende 10-6.1=3.9 liter die nog uit de jerrycan over was gaat er in de tank dus maximaal 59.65 liter. Ik zat met de paar keer dat ik 58 liter tankte dus aardig dicht in de buurt van echt leeg.  

Mooi verslag, bevestigt ook een beetje mijn vermoeden. Ik rij de tank ook altijd zo leeg als mogelijk, een enkele keer tot 0 km actieradius, nog niet tot de —-. Ik tank meestal rond de 55-56 liter, ik weet dus nu dat ik nog een paar liter speling heb, en nog een beetje stroom in geval van….

• 2 weken later...
Geplaatst
Op 13-2-2025 om 22:42, zei Jim Gubbels:

Mooi verslag, bevestigt ook een beetje mijn vermoeden. Ik rij de tank ook altijd zo leeg als mogelijk, een enkele keer tot 0 km actieradius, nog niet tot de —-. Ik tank meestal rond de 55-56 liter, ik weet dus nu dat ik nog een paar liter speling heb, en nog een beetje stroom in geval van….

Jullie weten dat de tank ver leegrijden ook andere gevolgen kan hebben?

Er kan namelijk in de benzine viezigheid inzitten, niet van de benzine zelf maar van de opslag tank van het tankstation, hierdoor kan er troep in de leidingen komen dat een verstopping kan veroorzaken.

Dan heb je een groter probleem dan een keer meer tanken, de kosten van reparatie en afslepen zullen niet goedkoop zijn en ook niet gedekt door de 7 jaar garantie van KIA.

Geplaatst

Ja, is bekend, net als mogelijk water in de tank, die helemaal onderin de tank zit (benzine is lichter dan water). Ik ga dit ook niet met opzet nog een keer doen. Dat er bij --- nog een 3 liter in zit geeft rust, maar ik ga dan wel tanken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...