Rupke70 Geplaatst 5 Februari, 2025 Geplaatst 5 Februari, 2025 Goedemorgen Ik heb gisteren mijn Kia Niro phev opgehaald uit 2023. Ik ben aan het kijken in welke stand ik het zuinigste rijd. De ev stand begrijp ik. Maar ik kom niet goed er achter wat het verschil is tussen de hybride stand en de auto modus. En dus wanneer je die het beste kunt gebruiken. Hopelijk weten jullie wat meer. Ik hoor graag van jullie. Gr. Rob Quote
Dsil Geplaatst 5 Februari, 2025 Geplaatst 5 Februari, 2025 Hi Rob, De auto stand is het meest voor zichzelf sprekend, dan kiest de auto zelf wanneer het de ICE of EV gebruikt. De hybride stand vond ik zelf ook even wennen. De Engelse term is charge sustaining (CS) ofwel behoudt de electrische lading. Zodra je ‘m op die stand zet, dan onthoudt de auto het accupercentage (start hybrid)van dat moment en zal op ICE rijden en niet de accu gebruiken. De accu wordt wel bijgeladen door remmen en uitrollen en wanneer het accupercentage boven het start hybrid percentage komt, dan zal de auto wel EV rijden. Weer tot het startpercentage, daaronder wordt weer alleen de ICE gebruikt. Dit kan handig zijn voor wanneer je de accu wilt “bewaren” voor later tijdens de reis, bijvoorbeeld voor in de bergen. Of wanneer je de laatste x% wilt bewaren voor stadsverkeer. 1 Quote
Rupke70 Geplaatst 5 Februari, 2025 Topic Starter Geplaatst 5 Februari, 2025 Dankjewel voor je reactie. Dus begrijp het goed dat je hem normaliter op de auto stand zet en alleen hybride gebruikt als je bewust de accu wilt bewaren voor een later moment. Gr. Rob Quote
Breeze Geplaatst 5 Februari, 2025 Geplaatst 5 Februari, 2025 (aangepast) Hallo Dsil, Bedankt voor die info. Ik heb me rot gezocht naar een goede uitleg over de 3 rijmodi (EV, HEV en AUTO). Waar heb je die gevonden? Bij opstarten staat hij altijd in EV modus. Dus ik vroeg me af of daar een reden voor is. Ik begin altijd (met volle accu) in EV modus en als het accuniveau ong. 14% bereikt, schakelt hij zelf over naar HEV modus. Adri 5 Februari, 2025 aangepast door Breeze Quote
Breeze Geplaatst 8 Februari, 2025 Geplaatst 8 Februari, 2025 De CS mode leek een aardige uitleg te hebben maar helaas, het werkt niet zo, althans niet bij mijn Ceed PHEV. Vandaag vanaf 100% lading 35 km in HEV modus gereden. Maar hij ging tijdens die rit vrolijk meehelpen met de aandrijving en dus met de accu ontladen en eindigde met 83%. Adri Quote
Dsil Geplaatst 8 Februari, 2025 Geplaatst 8 Februari, 2025 (aangepast) Op 5-2-2025 om 22:29, zei Rupke70: Dankjewel voor je reactie. Dus begrijp het goed dat je hem normaliter op de auto stand zet en alleen hybride gebruikt als je bewust de accu wilt bewaren voor een later moment. Gr. Rob Ja klopt. Ik rij bewust op elektrisch voor kleine stukjes en op langere stukken meestal op de auto stand. Ik zet m op hybride stand als ik op het percentage zit dat ik wil bewaren voor EV stadsverkeer, maar zoals Breeze al aangeeft is dat geen garantie dat je exact dat % overhoudt. Gisteren naar Frankrijk gereden, zo’n 250km waarbij ik op sommige stukken bewust op hybride heb gereden om accu te sparen. Uiteindelijk hebben we zo’n 1 op 25 gereden en de accu tot 13% leeggereden. Dat viel me zeker niet tegen. Op 5-2-2025 om 22:49, zei Breeze: Hallo Dsil, Bedankt voor die info. Ik heb me rot gezocht naar een goede uitleg over de 3 rijmodi (EV, HEV en AUTO). Waar heb je die gevonden? Bij opstarten staat hij altijd in EV modus. Dus ik vroeg me af of daar een reden voor is. Ik begin altijd (met volle accu) in EV modus en als het accuniveau ong. 14% bereikt, schakelt hij zelf over naar HEV modus. Adri Ik weet even niet meer precies waar ik het had gelezen, maar volgens mij was dat op dit forum: https://www.kianiroforum.com/ Ik heb gisteren trouwens wel ervaren dat in hybride modus het accupakket wel degelijk wordt gebruikt, ook als het percentage onder het start percentage ligt. Dit zal walk te maken hebben met snelheid en eventueel klimmen, omdat de ICE + EV samen veel efficiënter is. Dit zal de auto zelf bepalen. Wel merkte ik dat de auto daarna weer probeert ‘te laden’. @Breeze kan het zijn dat je hard hebt gereden? Ik heb in België op de snelweg ongeveer 125km/u gereden en heb niet echt opgelet hoevaak de EV bijsprong en hoeveel % er werd gebruikt. Later in FR wat meer heuvels en regionale wegen dus soms ook langere afdalingen met meer remmen en recuperatie. 8 Februari, 2025 aangepast door Dsil Quote
Breeze Geplaatst 8 Februari, 2025 Geplaatst 8 Februari, 2025 Nee, hard heb ik nog niet gereden. Alles nog binnen NL en dan kom je niet gauw > 100 km/h. Het is dus wel duidelijk dat in de HEV modus de accu ook ontlaadt/kan ontladen. Misschien wat minder dan in de EV modus, maar die indruk had ik eigenlijk niet. Knap dat je het benzineverbruik kan bepalen, (of bedoel je het totale verbruik?). Door het onvoorspelbare bijspringen van de E-motor is mij dat nog niet gelukt. Ik ga dus uit van wat de verbruiksmeter op het dashboard aangeeft en dat is bij snelwegomstandigheden met ong. 100 km/h, vrij constant nl. 15 km/l. Daaruit kan ik het elek verbruik in EV modus afleiden. In de 3 maanden dat ik nu in de Ceed rijd heb ik 3 keer getankt en is het e verbruik gedaald van 20 kWh/100 km naar 16 kWh/100 km. Adri Quote
Dsil Geplaatst 8 Februari, 2025 Geplaatst 8 Februari, 2025 Ik heb ook de obd2 lezer gebruikt icm carscanner. Dat is wel handig dan zie je direct hoeveel benzine is gebruikt en hoeveel rpm de motor draait bij een bepaalde snelheid. Handig om te weten. Het verbruik was idd het totale verbruik voor de hele trip van 250km incl de EV accu (tot 13%). Quote
Dsil Geplaatst 8 Februari, 2025 Geplaatst 8 Februari, 2025 1 uur geleden, zei Breeze: Nee, hard heb ik nog niet gereden. Alles nog binnen NL en dan kom je niet gauw > 100 km/h. Het is dus wel duidelijk dat in de HEV modus de accu ook ontlaadt/kan ontladen. Misschien wat minder dan in de EV modus, maar die indruk had ik eigenlijk niet. Knap dat je het benzineverbruik kan bepalen, (of bedoel je het totale verbruik?). Door het onvoorspelbare bijspringen van de E-motor is mij dat nog niet gelukt. Ik ga dus uit van wat de verbruiksmeter op het dashboard aangeeft en dat is bij snelwegomstandigheden met ong. 100 km/h, vrij constant nl. 15 km/l. Daaruit kan ik het elek verbruik in EV modus afleiden. In de 3 maanden dat ik nu in de Ceed rijd heb ik 3 keer getankt en is het e verbruik gedaald van 20 kWh/100 km naar 16 kWh/100 km. Adri Ik heb tijdens het rijden het scherm altijd op PHeV staan, dus dan zie je goed wanneer de accu en wanneer de ice wordt gebruikt. Als je navigatie op de auto aan hebt dan wordt dat op 1/3e rechterkant getoond. 17% verlaging van de accu op hybride stand heb ik nog niet zien gebeuren. Aan de andere kant, mocht dat op de snelweg gebeuren, dan heeft de auto weinig recuperatie om de accu weer op te laden. Dat gebeurt dan alleen door de ICE, maar die energie gaat vooral naar de aandrijving aangezien de motor niet superefficient is op de snelweg. Ik zal morgen op de terugweg wat beter opletten of dat bij mij ook zo is. Op de heenweg was de laatste 80km regionaal en heuvelig dus dan kan de accu weer wat opladen met remmen en coasten. Quote
Breeze Geplaatst 9 Februari, 2025 Geplaatst 9 Februari, 2025 'PHeV op scherm', bedoel je daarmee het schermpje op het dashboard met de energiestromen? Met het navigatie- of radioscherm geactiveerd kan je inderdaad het rechtse 1/3 gedeelte van het infotainment-scherm reserveren voor accu-info. Ik gebruik vaak apple-carplay en die neemt het volledige scherm in beslag. Als dat ook gesplitst zou kunnen worden zou dat prettig zijn. Maar of dat kan niet, of ik heb het nog niet ontdekt. Hoe bevalt de obd2 lezer icm de carscanner? Heb je dat permanent geïnstalleerd? Mijn Car Head Up Display is besteld en arriveert in april in NL (iets met Chinees Nieuwjaar). Adri Quote
Dsil Geplaatst 10 Februari, 2025 Geplaatst 10 Februari, 2025 Op 9-2-2025 om 14:04, zei Breeze: 'PHeV op scherm', bedoel je daarmee het schermpje op het dashboard met de energiestromen? Met het navigatie- of radioscherm geactiveerd kan je inderdaad het rechtse 1/3 gedeelte van het infotainment-scherm reserveren voor accu-info. Ik gebruik vaak apple-carplay en die neemt het volledige scherm in beslag. Als dat ook gesplitst zou kunnen worden zou dat prettig zijn. Maar of dat kan niet, of ik heb het nog niet ontdekt. Hoe bevalt de obd2 lezer icm de carscanner? Heb je dat permanent geïnstalleerd? Mijn Car Head Up Display is besteld en arriveert in april in NL (iets met Chinees Nieuwjaar). Adri Ja klopt, het infogram met de energiestromen. Ik gebruik Android, die gaat wel standaard op 1/3e en 2/3e. De obd2 lezer bevalt erg goed. Ik heb ‘m standaard in de auto hangen, hij gaat automatisch uit. Wat wel jammer is, is dat het fusebox klepje niet meer dicht kan, maar so be it. Wat ik hiermee heb kunnen testen en bevestigen is dat de “energiemeter” in het dashboard een glitch vertoont wanneer je de cruisecontrol start. Wanneer je de CC aanzet gaat de meter altijd meer richting POWER, waardoor ik dacht dat de auto extra power nodig heeft dan wanneer ikzelf gas geef. Met de obd2 lezer kunnen zien dat het metertje wel naar power gaat, maar er geen extra toeren worden gemaakt door de ICE en ook geen ondersteuning door de accu wordt geleverd. Blijkbaar dus een Bugle in de software van de auto. April pas?? Dat is lang wachten. Quote
Murcielaygo Geplaatst 10 Februari, 2025 Geplaatst 10 Februari, 2025 Kun je misschien de OBD-plug losmaken uit het omringend kunststof en naar achteren of voren halen, zodat de lezer kan worden ingeplugd met klepje dicht? Quote
Breeze Geplaatst 11 Februari, 2025 Geplaatst 11 Februari, 2025 Vermoedelijk ga ik hetzelfde probleem met mijn obd2 stekker krijgen. Het plan is dan om een gat te zagen in de deksel van het zekeringscompartiment waar hij dan maar doorheen steekt. Maar dan wel op de sloop een gave deksel scoren, voor de show, beurten en eventuele verkoop. Adri Quote
Dsil Geplaatst 11 Februari, 2025 Geplaatst 11 Februari, 2025 Vooralsnog ben ik lekker lui en zit het klepje in het dashboardkastje en hangt de obd2 lezer in een gapend gat (dat ik toch niet kan zien) Quote
Breeze Geplaatst 12 Februari, 2025 Geplaatst 12 Februari, 2025 Toen kwam gisteren PostNL aan de deur met een pakje helemaal uit China. Het bleek de HUD te zijn, aka Car Head Up Display. En het werkt naar behoren. OBD2 stekker steekt inderdaad te ver uit, dus voorlopig het deksel zekeringkastje maar er uitgelaten tot ik een 2ehandsje heb gevonden. Maar dan gaat subiet de zaag er in. Adri Quote
Murcielaygo Geplaatst 12 Februari, 2025 Geplaatst 12 Februari, 2025 In mijn optiek is dit geen HUD, want geen projectie direct in je zichtveld, maar wel een leuk ding.Post eens een foto van hoe ver de stekker uitsteekt.Want zoals ik eerder al aangaf kun je bij veel auto's de stekker losmaken uit het dashboard, zodat het wel past.Of in sommige gevallen kun je ook werken met een Y-adapter, dan kan de stekker ingeplugd blijven "achter de schermen" en kun je alsnog een diagnose-tool aansluiten wanneer nodig. Quote
Breeze Geplaatst 12 Februari, 2025 Geplaatst 12 Februari, 2025 Nee uiteraard geen HUD, maar iemand noemde dat als grap dus dat heb ik maar volgehouden. Die Y-contraptie interesseert me wel, dus ik zal morgen photographiën maken. Reken maar met uitsteken van de OBDstekker van ong. 10 strepen. Adri Quote
Breeze Geplaatst 13 Februari, 2025 Geplaatst 13 Februari, 2025 21 uur geleden, zei Murcielaygo: Post eens een foto van hoe ver de stekker uitsteekt. Want zoals ik eerder al aangaf kun je bij veel auto's de stekker losmaken uit het dashboard, zodat het wel past. Of in sommige gevallen kun je ook werken met een Y-adapter, dan kan de stekker ingeplugd blijven "achter de schermen" en kun je alsnog een diagnose-tool aansluiten wanneer nodig. U vraagt en wij draaien en hierbij de foto. Dat uitsteken valt wel mee, maar het deksel van het zekeringkastje gaat net niet dicht. Ik denk dat als ik het uitsteeksel in de dekselopening wegzaag het al aardig zal passen. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de meeste KIA modellen hetzelfde dekseltje gebruiken dus een exemplaar op de sloop vinden zal niet al te moeilijk zijn. Maar de Y-adapter oplossing intrigeert me, omdat ik niet snap hoe je dat bedoelt. Adri 1 Quote
Breeze Geplaatst 13 Februari, 2025 Geplaatst 13 Februari, 2025 Het aantal parameters dat kan worden gemonitord is behoorlijk groot. Adri 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 13 Februari, 2025 Geplaatst 13 Februari, 2025 Als ik die foto zo bekijk zit de stekker in het kunststof geklikt. Goed kans dat je dus ergens twee weerhaken kunt indrukken en zo de plug naar voren of achteren kunt halen. Als er genoeg lengte op de kabelboom zit kun je de plug dan iets omhoog doen, met de stekker aangesloten en het klepje dicht.Van wat ik online vond denk ik dat je aan de zijkanten moet drukken, zodat de plug naar achter kan. Quote
Breeze Geplaatst 14 Februari, 2025 Geplaatst 14 Februari, 2025 (aangepast) Toch te vroeg gejuicht. ‘k Had gehoopt dat de motoroliegegevens (druk & temperatuur) ook getoond zouden worden in de uitlezing van het scantool, maar helaas, nada. Het zit vermoedelijk zo, er is geen sensor voor de motorolietemperatuur en voor de oliedruk is er een eenvoudige sensor die schakelt onder een bepaalde waarde en daarmee het oliedruklampje aanstuurt. Mijn scantool sampelt wel die 2 parameters, maar dat levert geen bruikbare waarden op. Maar het belangrijkste is voor mij het motortoerental en dat werkt goed met een duidelijke uitlezing. Adri 14 Februari, 2025 aangepast door Breeze Quote
TheoJ Geplaatst 14 Februari, 2025 Geplaatst 14 Februari, 2025 hoi, misschien nog wat meer detail info over PHEV mbt ICE of EV modus. Ik heb overigens een Niro PHEV uit okt 2019 (feitelijk model 2020 dus). Ik rijd ongeveer 50km a 55km op een volle accu op de snelweg. Dan is capaciteit gezakt naar 15 of 16 % en gaat de ICE aan. Als ik niet te hard rijd (rond de 100) laadt de ICE de accu een klein beetje op. Rijd ik harder dan is er blijkbaar geen energie over en blijft de accu op die 15 a 16% staan. Als de accu is opgeklommen naar 17 of 18% gaat ie weer even in EV mode tot de 15% is bereikt. Er ontstaat een cyclus tussen EV en HEV mode. Bij remmen laadt de accu op door recuperatie. Dat terugwinnen levert overigens best veel power op. Als je de verwarming aan zet dan zal de ICE gaan lopen totdat degewenste temperatuur van het koelwater is bereikt, en als deze weer gedaald is zal de ICE opnieuw lopen om bij te verwarmen. Als de gewenste cabine temperatuur is bereikt zal de ICE niet meer lopen om warmte te leveren. Praktijk: als ik verwarming wil dan zet it de auto in HEV mode en stel temperatuur in. Dan levert de ICE energie voor de wielen en wordt sneller warm. Laat ik de auto in EV mode lopen, dan loopt de ICE om warmte te gaan leveren en levert energie aan de accu, maar wordt echter vrij langzaam warm. De accu drijft de wielen aan. Ik vind dat onhandig, dus laat de ICE zo snel mogelijk opwarmen. Zodra de koelwater temperatuur flink is opgelopen (niet eens maximaal warm) ontstaat een moment waar de EV (mits genoeg capaciteit) het overneemt. Vervolgens wisselt de auto HEV en EV mode af zolang warmte nodig is van koelwater. Als de accu leeg raakt gaat ie in HEV mode. Als je EV rijdt en wat gas geeft om bv te passeren dan zal de ICE bijspringen. Dat doet ie al vrij snel. Hij schakelt even later de ICE uit mits accu voldoende vol is. Als je fors rijdt bijft hij in HEV mode met accu ondersteuning. Als je accu onder de 15 a 16% komt zal de auto naar HEV mode gaan, behalve als je maar heel weinig energie nodig hebt. Bv als er langzaam rijdend verkeer is. Dan blijft ie toch de EV mode gebruiken. Ik heb zelfs gezien dat accu toen onder de 7% kwam. Zodra je gaspedaal wat meer indrukt gaat ie wel meteen in HEV mode. Ik weet overigens niet of het erg si dat de Niro de accu dan wel ver leeg maakt. Nog laatste opmerking: ik vind het soms toch nog een mysterie waarom de Niro kiest voor de een of andere mode. Het is ook nergens gedetailleerd beschreven. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen. gr Theo Quote
Breeze Geplaatst 14 Februari, 2025 Geplaatst 14 Februari, 2025 (aangepast) Hallo Theo, Ik constateer en concludeer dat de Niro PHEV en de Ceed PHEV hoogstwaarschijnlijk dezelfde aandrijf eenheid hebben, want jou rijervaringen komen een op een overeen met die van mij (inklusief het mysterieuze van de regeleenheid). Adri 14 Februari, 2025 aangepast door Breeze Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.