Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Waarop letten bij het kopen van een tweedehandse Niro EV bouwjaar 2020/2021

Ga naar de oplossing Opgelost door Léon Witteman,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi,
Het is weer even geleden dat ik hier was omdat ik tijdelijk overgestapt ben naar een Hyundai IX35 maar die is weer aan vervanging toe en wil weer terug naar de KIA.
Ben mij aan het oriënteren naar een volledige elektrische KIA en wil weer het liefste een SUV achtige wagen.
Met mijn beschikbaar budget kom ik dan snel op een Niro EV uit met bouwjaar 2020-2021
Ik zal moeten accepteren dat de Niro wat kleiner is dan mijn huidige IX35.
Ik hou van luxe, het liefst alles erop en eraan maar daar kom ik weinig wijs uit bij de beschikbare modellen.
Ik heb nog nooit elektrisch gereden maar wil er nu wel aan toegeven omdat ik zo'n 40000 km per jaar rij.

Hebben jullie tips waar ik op moet letten als ik voor een tweedehandse Niro EV op pad ga?
Alle andere bruikbare tips zijn ook welkom.

Groet.

• Oplossing
Geplaatst

Hallo Dedoper,

Goede keus! Ik rijd sinds afgelopen januari een Niro EV uit 2019 Executive line. Alle modellen hebben standaard adaptive cruise control sowieso. (Deze site geeft een mooi overzicht van de verschillende modellen). 

Ik kan je een paar aandachtspunten geven:

- Kia geeft nu 10 jaar/150k km garantie ook op occasions (kijk even naar de voorwaarden, niet alles valt eronder), maar dan moet het onderhoud wel correct uitgevoerd zijn. Dat kan de dealer volgens mij checken.

- Bij het optrekken even luisteren of er geen rateltje te horen is, als dit wel zo is kan het zijn dat je onder garantie een nieuwe motor of transmissie krijgt omdat lagers versleten zijn ofzoiets.

- De 2019 variant kan maar heel beperkt gebruik maken van de app, omdat er niet de correcte (2-weg) communicatiemodule in zit. Daarmee kun je de auto dus niet aansturen, alleen uitlezen. Dit is ergens in 2020 veranderd.

- Let er even op dat hij een warmtepomp heeft (met 40000 p.j. is dat wel de moeite waard, m.i.), dat scheelt een slok op een borrel met je verbruik bij koud weer. "Bij MY 21 is dat niet meer op alle modellen standaard. Daarvoor wel."  aldus topic 25495 op dit forum en in topic 31582 leggen ze uit hoe je hem herkent.

- Als je het belangrijk vindt, ergens in 2020 zijn de Niro EV's uitgevoerd met 3-fase laden i.p.v. 1-fase (Dat is 11 kW i.p.v. 7 kW, maar maakt vooral verschil als het drukker is en de AC laadpalen het vermogen moeten delen, dan krijg je toch 3 porties)(link). Dit is irrelevant voor DC snelladen. Je kunt dit in de laadpoort van de auto zien: als de onderste twee aansluitingen er hetzelfde uitzien vanbinnen als de rest, dan is het 3 fase.

- Toen ik mijn Niro kocht met 80k km zat er inmiddels cupping in de af-fabriek achterbanden, dat is ook een vervelend geluid en schijnt vaker voor te komen: achterbanden vervangen.

- In de dubbele bodem van de achterbak zit soms een ware adventskalender. Er hoort sowieso een kleine compressor met een reparatie schuim voor de banden in te liggen, want een EV mag je niet opkrikken om een reserveband te plaatsen. Mogelijk een granny charger als het een luxe uitvoering/leaseauto is geweest. Hieronder kun je ook heel veel spullen kwijt als je bijvoorbeeld gaat kamperen in zuid-Frankrijk, ask me how I know :D.

Ik hoop je hiermee op weg te hebben geholpen! Succes met de zoektocht!

Léon

Geplaatst

Dankjewel Léon.
Nuttige informatie.

Ik ga hier in mijn garage zelf een 3 fase laadstation plaatsen maar het zal ook weleens nodig zijn dat ik gebruik moet maken van een openbaar laadstation.
Ik dacht dat er in de Niro sowieso altijd een warmtepomp zat (dat schrijft de ANWB) maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Nooit geweten dat je een EV niet op mag krikken om een band te wisselen, waarom is dat?

Groet,
Johan.

Geplaatst

Hoi Johan,

Sorry voor de late reactie, ik had "volg topic" niet aangevinkt.

Hoe staat het met de zoektocht?

Dan zou ik zeker opletten of de auto 3-fase kan laden op de manier die ik eerder zei. Vóór 2020/2021 (precieze datum weet ik niet) was dat een optie, na die tijd standaard.

Ja van die WP klopt wel, maar er zijn schijnbaar enkele demo modellen geleverd die geen WP hebben, dus goed om even te checken. Ook als ze geïmporteerd zijn uit een warmere streek (zuid europa misschien) zit er niet perse een WP in. Bij de EV3 hebben ze het weer een optie gemaakt, ik weet niet hoe dat zit bij de 2025 Niro EV.

Met het opkrikken bij 1 wiel gaat de accu wringen, daar kan het pakket niet tegen. Als ze in de garage de banden wisselen tillen ze op 4 punten óf gebruiken ze een speciaal punt in het midden tussen de wielen dat direct op het chassis zit zodat de accu recht blijft.

Groeten,

Léon

Geplaatst

Geen probleem Léon, ik kijk ook niet elke dag ;-)

Ik heb sowieso nog de tijd met mijn zoektocht, eerst zorgen voor een laadpunt. Volgende week de YMvK-as kabel door de tuin graven.
Ik wacht ook tot het einde van het jaar en het is afhankelijk wat ik van mijn huidige auto terug krijg maar ik ben er wel uit dat het een Executive line gaat worden.
Volledig elektrisch heb ik nog nooit gereden dus dat zal een hele verandering zijn maar daar heb ik wel zin in.

Er zijn wel een paar leuke te koop die op het einde van het jaar wel verkocht zullen zijn maar dan zijn er weer andere beschikbaar. Van de kleur lig ik niet wakker maar het gaat om zo'n €20000,- en dat is geen kattenpis dus wil gedegen onderzoek doen en sowieso ook aanspraak kunnen maken op de KIA garantie als dat nodig mocht zijn. 
Jouw antwoord heeft mij flink op weg geholpen met gerichter zoeken.

Groet,
Johan.

Geplaatst
15 hours ago, Léon Witteman said:

Met het opkrikken bij 1 wiel gaat de accu wringen, daar kan het pakket niet tegen. Als ze in de garage de banden wisselen tillen ze op 4 punten óf gebruiken ze een speciaal punt in het midden tussen de wielen dat direct op het chassis zit zodat de accu recht blijft.

Dat lijkt me sterk. Dan zou als je ergens staat waar de weg niet vlak is je accu naar z'n grootje gaan?

Na wat zoeken op het internet kom ik alleen tegen dat er wat uilskuikens waren die de krik gewoon onder de auto smeten en toen de auto op gingen krikken via de onderkant van de auto = de accu. Dat die dat niet leuk vindt en daar niet voor gemaakt is moge duidelijk zijn. 

Een EV heeft net zo goed gemarkeerde punten waar je een krik onder mag / moet zetten en de auto veilig mee op te krikken is.

Ik ben geen auto-monteur en heb niet alle EV's gecontroleerd dus ik behoud me het recht voor het fout te hebben 😀

Geplaatst

Daar ben ik weer.
Ik ben dus volop aan het zoeken naar een Niro-EV, ExecutiveLine 64kWh en zo nu en dan komt er wel een voorbij die binnen mijn plaatje past.
Maar schijnbaar heeft de Niro op een bepaald moment een facelift gehad waar ik niet veel van begrijp.
Kan niemand mij uitleggen hoe dat zit, wat er veranderd is en bij welke modellen is dat gebeurd?

Groet,
Johan.

Geplaatst

Hoi Johan,

Ik vind de website ev-database erg uitgebreid (link)Daar zie je ook opvolgende modellen (geel blok bovenaan de site) en voorgaande modellen (onderaan de site).

Model year 20 (MY20) heeft intern een kleine facelift gehad ten opzichte van my19 (die ik heb).

MY21 ziet er volgens mij identiek uit als MY20, met wat technische verschillen. 

MY22 ziet er van buiten en van binnen behoorlijk anders uit. Voor zover ik weet is dat nog steeds het model dat nu nieuw verkocht wordt.

Volgens mij werden MY19 t/m MY21 "Kia e-Niro" genoemd en de MY22 heet "Kia Niro EV"

Groeten,

Léon

• Like 1
Geplaatst

Op dit forum wordt uitgebreid ingegaan op de overgang van de e-Niro naar de Niro EV. En daarbij komt de Niro EV er niet goed van af, iirc.

Adri

Geplaatst

Oh interessant topic dit.  Ik zit in een soortgelijke situatie.  Verwachten jullie dat de prijzen richting het nieuwe jaar dalen ivm hogere belasting in 2026. Of zal dat meevallen?

Geplaatst

Tja, en dan is er nog een variabele: een nieuwe regering met andere keuzes?????

Geplaatst

Er is niets zo onvoorspelbaar als de jongens en meisjes in Den Haag. Komt een bijna nieuwe club die weer hele andere beslissingen kunnen nemen.
Een 100% elektrische auto weegt wel wat zwaarder, zo'n 250 - 300 kg meer dan een benzine wat in wegenbelasting nu ook weer niet zoveel uitmaakt. Nu met de korting is dat een verschil van p/m €150,- per kwartaal/€50,- per maand. Dat is lekker maar voor mij niet de reden om elektrisch te gaan rijden. Het meeste voordeel is te halen uit het opladen ten opzichte van brandstof tanken.
Als je de mogelijkheid hebt om thuis te laden, zonnepanelen en dynamisch energiecontract dan is er veel winst te boeken waarbij de wegenbelasting dan niet zoveel meer uitmaakt.

• Like 1
Geplaatst

Vandaag mijn nieuwe aanwinst besteld bij een officiële Kia dealer. 
Het is een e-Niro ExecutiveLine 64 kWh uit 2020 geworden met nog bijna 5 jaar fabrieksgarantie en natuurlijk ook nog de 12 maanden garantie van Bovag.
Hopelijk krijg ik de auto deze week nog maar het is er druk.
Ik heb er zin in.

• Like 1
Geplaatst

Leuk dat je nog even terugkoppelt hoe het gaat! Ik wens je heel veel plezier met die fijne auto!

Nog drie (ongevraagde, hopelijk niet ongewenste ;)) tips voor als je gaat snelladen.

1) Bij Tesla kun je een account aanmaken en dan laadt je voor ongeveer 40-50 ct/kWh afhankelijk van de tijd en hoe druk het is (Te zien in de app), volgens mij is dat de goedkoopste. Tesla werkt met cijfers en letters, laders met hetzelfde cijfer delen de stroom, dus als er een ander staat, pak een ander cijfer. Daarentegen hebben FastNed (74 ct) en Ionity (71 ct via app) standaard prijzen. Dit is in NL.

2) Voor langere afstanden is A Better Route Planner erg handig (Noorwegen en Frankrijk gaan dan perfect). Hij is vrij conservatief, ik hield meestal meer % over dan de app voorspelde. Maar dat is allemaal in te stellen. Ik maak meestal een screenshot van ABRP voor vertrek en gebruik Google Maps voor het navigeren.

3) Als het goed is heb je een "wintermodus" die als het koud is je accupakket voorverwarmt als je via de on-board navigatie naar een DC laadpunt navigeert waardoor het laden sneller is vanaf de start. Ik moet zeggen dat ik het nog niet heb uitgeprobeerd, want bij een buitentemp van 15 °C deed ie dat bij mij nog niet.

3a) Schrik niet als het snelladen de eerste 5-10 minuten maar 50 kW is, dat heeft ook met de accu temp te maken. Als je daarna door blijf rijden start ie bij een volgend laadpunt meteen weer met 70+ kW.

Geplaatst

Bedankt weer Léon voor de nuttige informatie.
Ik vind het wel zo netjes om een terugkoppeling te geven, jullie hebben mij allemaal goed geholpen met nuttige informatie die ik ook gebruikt heb. Bedankt daarvoor.
Na even vreemd te zijn gegaan naar de Hyundai ben ik weer terug bij Kia. Ik heb 2 keer een Carens gehad en 1 Picanto. Mijn vrouw rijd nu alweer in haar tweede Rio en ik nu dus in een e-Niro. 
Voor mij is dit de eerste full elektrische auto. Sowieso is een automaat al wat anders rijden maar elektrisch heeft weer zo zijn eigen dingetjes waarbij ik de ervaring van mij hier op het forum ook zal delen.

Ik ga hoofdzakelijk thuis laden maar het laadstation moet ik nog installeren. (Doe ik zelf en ik weet ook hoe het veilig moet) 
De YMvK-as kabel heb ik al van het laadpunt tot de meterkast gelegd. Gisteren zijn de 3 fase aardlekautomaat (alamat) en werkschakelaar binnen gekomen die ik vandaag alvast ga aansluiten. De lader is besteld en komt hopelijk morgen binnen.
Ik wil zoveel mogelijk slim gaan laden met de slim laden app van de ANWB.
Van de ANWB heb ik ook de laadpas al binnen waarmee ik overal in Europa kan laden maar ik moet nog uitvogelen hoe dat gaat bij een publieke laadpaal.
Op mijn werk kan ik voor gemiddeld 32 ct/kWh laden dus daar zal ik ook wel gebruik van maken.
Ze zullen mij wel gaan missen bij onze Zuiderburen waar ik gemiddeld 1 a 2 keer per week ging tanken omdat het daar zo'n 45 cent per liter goedkoper is. 
Snelladen zal ik alleen in noodgevallen doen.
Met de auto ben ik niet zo'n Globetrotter maar in Duitsland en België ben ik wel bekend. Misschien eens een keer naar Frankrijk maar dan zal het wel ver ophouden. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...