Jump to content

Snelheidsmeter perfect

Frans de Wandelaar

Recommended Posts

Ik moet helaas bekennen dat mijn cee'd SW ook t.o.v de GPS geen afwijking heeft.. Dit heeft mij in het begin redelijk wat staatsabonnementen opgeleverd.. Maar nu weten we dat en houden we er rekening mee.. Wat ik wel begrepen heb is dat de km-tellers van alle moderne auto's een steeds kleinere afwijking hebben ten opzichte van de werkelijkheid dan vroeger..

Ik moet helaas bekennen dat mijn cee'd SW ook t.o.v de GPS geen afwijking heeft.. Dit heeft mij in het begin redelijk wat staatsabonnementen opgeleverd.. Maar nu weten we dat en houden we er rekening mee.. Wat ik wel begrepen heb is dat de km-tellers van alle moderne auto's een steeds kleinere afwijking hebben ten opzichte van de werkelijkheid dan vroeger..

Bij mij wijkt hij ook niet af, net als wat Alex aangeeft zijn de snelheidsmeters van de huidige generatie auto s goed afgesteld. Ik was in eerste instantie bang dat de snelheid zou afwijken vanwege , de 17 inch velgen en dan ook nog met andere winterbanden. Maar nee hoor, hij wijkt niet af. Alleen is het wel zo dat de display boven de 120 km per uur erg verradelijk kan zijn omdat hij dan in een interval van 10 km

Inderdaad zeker voor flits apparaten is een kleine afwijking naar beneden toch wel prettig, zo heb je altijd een veilige marge ook al zit er flitspaal waarschuwing op je Gps, niettemin vinden veel mensen die ik hierover gesproken heb het knap, vreemd of geloven het zelfs niet dat de Kia Cee'd zo'n betrouwbare snelheidsmeter heeft en dat is ook weer leuk. :lol:

20??? Je bedoelt toch 5km!?!? t.e.m 115 gaat het per 5 km omhoog en daarna per 10..

Laten we het erop houden dat het nog ERG vroeg is.. Ben al 44 minuten aan het werk, maar toch.

Vroeg was het zeker, maar inderdaad 5 ipv 10... maar hopen dat wij komend jaar geen snelheidsovertredingen zullen maken agv dergelijke vergissingen.

De tellers zijn erg precies, vergelijk hem niet met een TomTom want die is niet precies die loopt +/- 5 km te weinig en krijg je als nog een bon.

Hoezo een Tomtom is niet precies? Een navigatiesysteem gebruikt min. 5 verschillende satelieten om zijn positie te bepalen.. Middels complexe berekeningen kan een GPS de hoogte, plaats en snelheid tot op de meter nauwkeurig berekenen... Het is niet meer zo dat er een afwijking ingebouwd is in GPS systemen die niet militair of door de luchtvaart gebruikt zijn.. Dit is sinds 2000 verwijderd..

Zie ook onderstaande link voor uitleg:

http://www.gps-info.nl/gps_uitleg.php

allereerst de beste wensen voor iedereen.

tegenwoordig mag de afwijking van snelheidsmeter niet meer dan een bepaald percentage zijn. voor vrachtwagens ligt die grens al jaren op 2%. dus bij 90 op de teller maximaal 92 en minimaal 88 (afgerond).

hoeveel procent het bij de auto's is weet ik niet precies maar denk ook die 2%. daarnaast heeft de bandenmaat hier ook heel veel mee te maken. bij de celica heb ik met 225/40/17 geen afwijking tov gps en met 195/65/15 wel.

ook mij was het opgevallen dat de snelheidsmeter zeer correct is

had hier voor ook een ford en die was niet zo nauwkeurig

ben nu aan het overwegen om er cruise control op te laten maken heeft iemand goede raad wat ? en hoe en wat het kost

groet

Ik heb er bij aankoop meteen een "Gold Cruise" op laten zetten daar het "af fabriek" niet mogelijk was. Het systeem is niet perfect, maar het werkt naar behoren. De CC's af fabriek zijn gewoon fijner/beter.

Prijs (ik dacht) 595,- Hier valt vast nog wel op af te dingen.

Hier nog een link: http://www.goldcruise.nl/Data/Uploads/09FEb02%20WEB%20toepaslijst.pdf

Zie ook de www.goldcruise.nl

ook mij was het opgevallen dat de snelheidsmeter zeer correct is

had hier voor ook een ford en die was niet zo nauwkeurig

ben nu aan het overwegen om er cruise control op te laten maken heeft iemand goede raad wat ? en hoe en wat het kost

groet

• 2 months later...

Ja, dat klinkt raar, maar het is wel waar. Ik heb ook een Gold Cruise laten inbouwen en merk het volgende op:

1) De (wel erg summiere en niet op de werkelijkheid gebaseerde) handleiding geeft aan dat de CC vanaf ongeveer 50km/h gebruikt kan worden. Dit is niet waar, het is vanaf 60km/h.

2) Het is wel een redelijk fijne CC, maar hij zit niet op een heel erg gunstige plek. Dat komt door de na-inbouw.

3) In mijn vorige auto (Astra) had het ding maar drie knoppen waar alles mee kon worden gedaan. Dat was erg handig en snel te gebruiken. Deze CC heeft 5 knoppen en kan daarnaast oook nog draaien. Het heeft me een extra rit naar de dealer gekost om uitleg te krijgen bij de werking, omdat de 'handleiding' niet de knoppen laat zien en ook niets vertelt over de megelijkheden van de drie knoppen aan de top van het pookje (opslaan van een drietal standaardsnelheden; die blijven bewaard , ook als je het contact hebt uitgezet).

Het is een ding om mee te leren werken, maar ik denk dat ik er uiteindelijk wel vriendjes mee kan worden.