Remko .me Geplaatst 4 Januari, 2010 Geplaatst 4 Januari, 2010 Laten we met elkaar praten over de beste Oplossing voor: tijdens de winter: - het schrappen of ontdooien van de ruiten zonder iets te beschadigen of je rubbers te verslappen. Denk aan krassen op ruiten of spul dat je rubbers kapot maakt. - zorgen dat je lak en derdelijke niet aangetast wordt door het vele pekel. Denk aan vaak in wasstraat enzo. - zorgen dat ijs op binnenkant van ruiten geen mogelijkheid is. - enz.. Wat gebruik je en welke handelingen volg je? ---- om een aftrap te geven. Ik schrap niet meer omdat ik merkte dat dit super veel kleine krasjes gaf. Ik gebruik ruit ontdooier, airco aan en wacht 10 min. Simple? Of slecht? Lijkt me een zinvolle discussie. Quote
Gast Jantje Geplaatst 4 Januari, 2010 Geplaatst 4 Januari, 2010 Ik heb van michelin een Roto D-icer. Werkt ideaal voor de zijramen. In de tijd dat ik daar mee klaar ben heeft inderdaad de spuitfles met ruitontdooier en de airco zijn werk al gedaan. Quote
El-Rio-Grande Geplaatst 4 Januari, 2010 Geplaatst 4 Januari, 2010 Of het zinvol is is een vraag apart... xD Maar goed, ik gebruik zelf ruit ontdooier in een handspuit van dat vat vol kruiden. Werkt als een tierelier! Even de sneeuw van de auto ruimen, auto starten (zonder airco, airco werkt toch niet onder de 5 graden, zie overige topics) en de kachel op de middenstand. Dan de ruitontdooier sproeien op alle raampjes en ook de koplampen ff mee pakken. Lampen aan, alle ruiten wissen met een los trekkertje en rijden maar! Krabben doe ik nagenoeg niet meer omdat het inderdaad te veel aan de ruit krast. Dat spul dat ik gebruik tast gelukkig de rubbers niet aan. Trouwens nog een extra motivatie om ruit ontdooier te gebruiken: Gooi zo'n heel flesje leeg in het reservoir van de ruitensproeier vloeistof en je ruitensproeier vloeistof bevriest vrijwel niet meer! Groetjes, Peter Quote
Venga1 Geplaatst 4 Januari, 2010 Geplaatst 4 Januari, 2010 - het schrappen of ontdooien van de ruiten zonder iets te beschadigen om een aftrap te geven. Ik schrap niet meer omdat ik merkte dat dit super veel kleine krasjes gaf. Ik gebruik ruit ontdooier, airco aan en wacht 10 min. Simple? Of slecht? Lijkt me een zinvolle discussie. JA , dit zou ik ook graag weten. Aan ijskrabbers heb ik een hekel, heb er toch wel krasjes van op het voorraam gekregen. Tegenwoordig dek ik het voorruit af met een aluminium folie,dan hoef je geen voorruit te krabben Quote
Gast Daiz Geplaatst 4 Januari, 2010 Geplaatst 4 Januari, 2010 Ik zet de kachel aan en ff wachten...meestal hoef ik alleen de voorruit te doen...rest is dan al aardig gesmolten..geen problemen mee... Gr Daiz Quote
Smart Geplaatst 4 Januari, 2010 Geplaatst 4 Januari, 2010 Ik heb altijd begrepen dat het onbelast stationair laten draaien van een koude automotor slecht is voor de motor zelf. Dan is het niet zinvol om deze 10 minuten te laten draaien met de verwarming aan. Quote
El-Rio-Grande Geplaatst 4 Januari, 2010 Geplaatst 4 Januari, 2010 Ik heb altijd begrepen dat het onbelast stationair laten draaien van een koude automotor slecht is voor de motor zelf. Dan is het niet zinvol om deze 10 minuten te laten draaien met de verwarming aan. Tsja, daar zijn de meningen over verdeeld. De een zegt inderdaad dat dat slecht is, de ander zegt dat dat onzin is. Ik heb over beide standpunten genoeg duidelijke onderbouwende meningen gehoord dat ik het niet zeker meer weet. Ik start derhalve mijn auto wel v Quote
Alex VB Geplaatst 4 Januari, 2010 Geplaatst 4 Januari, 2010 Ik heb altijd begrepen dat het onbelast stationair laten draaien van een koude automotor slecht is voor de motor zelf. Dan is het niet zinvol om deze 10 minuten te laten draaien met de verwarming aan. buiten dit is het milieu er ook niet bij gebaat... Maar ik maak me daar ook af en toe schuldig aan.. Zekers als ik onderstaande eens vergeet. Mijn ruiten ijsvreij maken is heel simpel.. 's avonds de auto afdekken met een autohoes.. 's morgen afpakken en klaar is "black Mamba". Starten en wegrijden.. Quote
Gast Daiz Geplaatst 4 Januari, 2010 Geplaatst 4 Januari, 2010 @ Smart Ik bedoelde te zeggen dat ik dan niet 10 min ga zitten wachten Ik zet hem aan en ga dan gelijk krabben..rest smelt dan en daarna kan ik meteen wegrijden...dit alles duurt nog geen 8 min.. Gr Daiz Verder weet ik niet of het kwaad kan voor de motor maar tjahhhh ik vind het zo wel gemakkelijk Nooit geen probleem gehad. Quote
Smart Geplaatst 4 Januari, 2010 Geplaatst 4 Januari, 2010 @Daiz Oh, maar ik begreep wat jij bedoelde. Je moet ook gewoon lekker doen wat jij het prettigst vind. Ik wilde alleen aangeven dat het stationair.......nou de rest weet je inmiddels. Je vangt weleens wat op en dat wilde ik eigenlijk delen. Dus gewoon doen wat je altijd al deed. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook weleens de ramen ijsvrij heb gemaakt terwijl de motor draaide. Quote
bigwade Geplaatst 4 Januari, 2010 Geplaatst 4 Januari, 2010 (aangepast) Ik heb altijd begrepen dat het onbelast stationair laten draaien van een koude automotor slecht is voor de motor zelf. Dan is het niet zinvol om deze 10 minuten te laten draaien met de verwarming aan. Denk eens na, zou meteen planken een goede oplossing zijn voor motor en milieu ? Nee. Het rustig opwarmen van een motor kan geen kwaad, zelfs stationair. Ik wil de werkelijke wetenschappelijke onderbouwing dat dat slecht zou zijn wel eens zien. En dan het liefst vanuit techneutenoptiek en niet van anwb, groen rakkers en meer. Maar goed, direct OT, want dat moet.. Ik ehhhhh, gooi er vaak wat emmers koud water over..... Auto staat doorgaans naast huis, kraan is in de buurt. Bij strenge vorst bevriest de boel na de eerste emmer nog iets, bij de 2e heb je vrij zicht. GEEN lauw of warm water gebruiken !! Direct daarna gaan rijden en bij de oprit van de snelweg keurig in de file stationair verder opwarmen....... 4 Januari, 2010 aangepast door bigwade kleine aanvulling Quote
bigwade Geplaatst 5 Januari, 2010 Geplaatst 5 Januari, 2010 of dit: Conrad Electronic - System Information Quote
El-Rio-Grande Geplaatst 5 Januari, 2010 Geplaatst 5 Januari, 2010 of dit: Conrad Electronic - System Information Hoi Frank, Jouw linkje werkt niet... Ik krijg de melding dat er geen winkelwagen kan worden aangemaakt??? De belangrijkste onderbouwing die ik krijg over dat het slecht zou zijn om je motor stilstaand te laten opwarmen, is dat de olie dan onderin het blok zit en dik stroperig is door de kou. Het motorblok zou dan minder smering krijgen door de te stroperige olie met mogelijk schade aan het blok tot gevolg. Het zal niet geheel onterecht zijn, want in busgarages van grotere vervoerders houden ze tegenwoordig de olie op druk. De bus word dan bij stilstand gekoppeld aan een slang die het oliesysteem op druk zou houden... Werd mij toen verteld... Groetjes, Peter Quote
Mr.Jummy Geplaatst 5 Januari, 2010 Geplaatst 5 Januari, 2010 He luitjes Die Kia van mij staat altijd onder een grote carpoort. Dus bij weer of geen weer zoals regen en nu de vorst en sneeuw, gewoon meteen instappen en wegrijden. Heerlijk om nu niet te hoeven krabben. Maar ik weet dat niet iedereen ruimte heeft voor een carpoort. Greetz Elbert Quote
Smart Geplaatst 5 Januari, 2010 Geplaatst 5 Januari, 2010 (aangepast) of dit: Conrad Electronic - System Information Ik denk dat Frank deze bedoelde: http://tinyurl.com/ycncama Maar ja, als je met emmers koud water gaat smijten, wil je er ook nog weleens naast gooien. Dan werkt de boel opeens niet meer:mrgreen: 5 Januari, 2010 aangepast door Smart Quote
bigwade Geplaatst 5 Januari, 2010 Geplaatst 5 Januari, 2010 (aangepast) Nee, die Conrad links werken niet goed. Zal een server bescherming zijn. Hier de plaatjes. Dat bovenste ding wordt kennelijk geleverd ZONDER 220 kabel. Die kost ook nog es zo'n 90 euro.. OPLETTEN DUS ! 5 Januari, 2010 aangepast door bigwade Kabel Quote
El-Rio-Grande Geplaatst 5 Januari, 2010 Geplaatst 5 Januari, 2010 Hoi Frank, Dan hebben we als het goed is ook nog de standverwarming. Luxe merken maken er gebruik van, geen idee of Kia dat al heeft op luxere modellen. Voor diegene die niet weet wat standverwarming inhoud : Als het standverwarming af fabriek is, kun je via de boordcomputer een tijd instellen, waarop de standverwarming inschakeld. De standverwarming bestaat dan uit een hulpmotor die de auto opwarmt naar bedrijfstemperatuur. Voordelen: Auto is op voorhand ijsvrij en zodra je instapt zit je in een auto die een aangename (vaak naar keuze instelbare) temperatuur is. Volgens zeggen zouden deze standverwarmings systemen ook universeel leverbaar moeten zijn, maar ik heb er nog nooit naar gezocht.. De werking zal dan gelijk zijn, alleen de besturing zal iets anders zijn omdat het dan niet via de boordcomputer gaat. Groetjes, Peter Quote
Gast Daiz Geplaatst 5 Januari, 2010 Geplaatst 5 Januari, 2010 Hey Peter, Het klopt wat je van de olie zegt.... Koud is die stroperig en naarmate hij warmer wordt gaat die pas smeren...Gewoon niet te veel gas geven...kan dan geen kwaad denk...normaal hebben we ook niet van die al te strenge winters De mijne glijdt over de weg hahaha....glad....gewoon te erg.... Gr Daiz Quote
Gast Jantje Geplaatst 5 Januari, 2010 Geplaatst 5 Januari, 2010 stand kachels zijn heel gewoon in de vrachtwagen wereld. Alleen draaien deze wel op diesel.. En ze zijn ook opzeker leverbaar voor in personen auto's, alleen dan wel gewoon elektronische denk ik http://sites.google.com/site/hekbvbv/standkachels-1/eberspacher Quote
Rio-man Geplaatst 5 Januari, 2010 Geplaatst 5 Januari, 2010 Ik gebruik een hele mooie Peugeot Rent ijskrabber met ingebouwde parkeerschijf! De krabben perfect, maar bij dik ijs willen ze het nog wel eens begeven (zijn 2 op elkaar geklikte plastic delen. een randje ducktape of gewoon een nieuwe zijn vaak de uitkomst!) En verder laat ik de motor gewoon 5 minuten draaien. Dat kan wel hier in de buurt, en bij het weggaan is het interieur lekker warm! Quote
Roderik Geplaatst 6 Januari, 2010 Geplaatst 6 Januari, 2010 Maar goed, direct OT, want dat moet.. Ik ehhhhh, gooi er vaak wat emmers koud water over..... Auto staat doorgaans naast huis, kraan is in de buurt. Bij strenge vorst bevriest de boel na de eerste emmer nog iets, bij de 2e heb je vrij zicht. GEEN lauw of warm water gebruiken !! Direct daarna gaan rijden en bij de oprit van de snelweg keurig in de file stationair verder opwarmen....... Ik lees dit stukje net van je Frank, ik denk die neemt de boel in de maling je gooit toch geen koud water over je ruiten dat bevriest toch, Maar wat gebeurt er dan met het ijs wat die nacht op op de ruiten is gevroren dat haal je er toch niet met koud water af? Onze auto staat sneeuw en ijsvrij binnen dus we hebben geen last meer van bevroren ruiten. alleen nog als we ergens een tijdje zijn geweest, Maar goed onze auto heeft denk sinds de eerste sneeuw ook al wel 100 km gereden Quote
willem1 Geplaatst 6 Januari, 2010 Geplaatst 6 Januari, 2010 Sorento's in Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland worden standaard afgeleverd met Webasto standkachels maar daar vriest en sneeuwt het dan ook wel wat meer dan bij ons http://www.webasto.nl/home/nl/homepage.html Quote
Pieter78 Geplaatst 6 Januari, 2010 Geplaatst 6 Januari, 2010 Ik heb zo'n webasto standkachel in mijn Pro_cee'd waar ik nu een paar weekjes in rijd. En ik kan zeggen dat het heerlijk is. Half uurtje voor vertrek dat ding aan laten gaan en met een voorverwarmde motor, ontdooide ramen en warm interieur wegrijden, SUPER. In mn oude corollaatje zette ik altijd eerst de motor aan en ging dan met krabber en spuitflesje van de Halfords aan de gang. Misschien niet verstandig om stationair te laten draaien, maar anders kwam ik niet weg want de ruiten goed schoon krijgen als de auto nog koud is, dat werkt niet. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.