Jump to content

Nieuwe Venga, kleine probleempjes

Tony675

Recommended Posts

Sinds enkele weken heb ik een Venga in de X-ecutive uitvoering. Inmiddels staan er 1000 kilometers op de teller.

De auto bevalt tot nu toe goed, al heb ik wel wat kleine probleempjes.

De radio slaat soms op willekeurige momenten vast. De stuurbediening reageert dan niet meer en kan dan alleen nog maar de radio uit en weer aanzetten. De optie om het volume te laten toenemen met de rijsnelheid lijkt niet te werken.

Ook heb ik last van een irritante trilling in het kofferdeksel. Bij de kleinste hobbel in de weg trilt de klep. Het lijkt wel of deze niet goed sluit.

Herkent iemand misschien deze dingen?

Verder ben ik overigens erg tevreden met de Venga.:-P

Sinds enkele weken heb ik een Venga in de X-ecutive uitvoering. Inmiddels staan er 1000 kilometers op de teller.

De radio slaat soms op willekeurige momenten vast. De stuurbediening reageert dan niet meer en kan dan alleen nog maar de radio uit en weer aanzetten. De optie om het volume te laten toenemen met de rijsnelheid lijkt niet te werken.

Ook heb ik last van een irritante trilling in het kofferdeksel. Bij de kleinste hobbel in de weg trilt de klep. Het lijkt wel of deze niet goed sluit.

Alleerst van harte welkom op het forum en veel rijplezier toegewenst.

Van de punten die jij noemt herken ik alleen de radio waarbij het volume

niet toeneemt bij oplopende snelheid.

Bij mij lijkt het of het binnenste van de klep los zit dit trilt ook zodra je over een bult gaat. Laat dit vast zetten als de nieuwe strips geplaatst worden

In de handgreepjes in de achterklep (binnenzijde) zit een sterschroef. Draai deze een beetje aan en de rammel is waarschijnlijk weg. Bij mij zat er aan 1 zijde eentje los.

Verder had ik een naar kraakje achter bij het rijden over hobbeltjes en klinkerwegen. Na enig speurwerk bleek dit het leer van e achterbank te zijn dat (droog) tegen het plastic paneel er naast aan kwam. Hier wat plastic clean op het kunststof gedaan en dit kraakje was weg.

Succes,

Peter

In de handgreepjes in de achterklep (binnenzijde) zit een sterschroef. Draai deze een beetje aan en de rammel is waarschijnlijk weg. Bij mij zat er aan 1 zijde eentje los.

Verder had ik een naar kraakje achter bij het rijden over hobbeltjes en klinkerwegen. Na enig speurwerk bleek dit het leer van e achterbank te zijn dat (droog) tegen het plastic paneel er naast aan kwam. Hier wat plastic clean op het kunststof gedaan en dit kraakje was weg.

Succes,

Peter

Hoe vinden jullie die kraakjes want ik kan dat nooit vinden lol...

ik ben dus niet de enige die zich hieraan ergert...

Hoe vinden jullie die kraakjes want ik kan dat nooit vinden lol...

ik ben dus niet de enige die zich hieraan ergert...

Jouw vriendin rijdt en jij luistert naar de kraakjes en andere geluiden! Wat vind je daarvan? Probeer eens aan een teamverband te denken. Vorm een span om jullie leed te elimineren........:mrgreen:

Jouw vriendin rijdt en jij luistert naar de kraakjes en andere geluiden! Wat vind je daarvan? Probeer eens aan een teamverband te denken. Vorm een span om jullie leed te elimineren........:mrgreen:

Het NIEUWSTE rijden, HAHA !

Ja ik kan me er ook aan ergeren, en 2 man/vrouw helpt.......!

• 2 weeks later...

Inmiddels ben ik langs de dealer geweest die de achterklep heeft gesteld. Nu is er geen trilling meer.

Wel heb ik nog vaak dat de bodemplaat in de kofferbak inzakt als er ook maar een beetje gewicht (bijv. boodschappentassen) op staat. Herkent iemand dit?

Inmiddels ben ik langs de dealer geweest die de achterklep heeft gesteld. Nu is er geen trilling meer.

Wel heb ik nog vaak dat de bodemplaat in de kofferbak inzakt als er ook maar een beetje gewicht (bijv. boodschappentassen) op staat. Herkent iemand dit?

Ja zeker, zelf doen wij aan kayaken en nemen dan de vouwkayak mee deze weegt incl. verpakking 42 kg. Nu heb ik van 18mm multiplex een spant gemaakt deze staat gewoon los onder de bodemplaat werkt geweldig, kan er gewoon op gaan zitten als dat zou moeten.

En onder de bodemplaat hou je gewoon de ruimte voor spullen.

Gr. Labwerf

post-2650-1297853155,43_thumb.jpg

post-2650-1297853155,98_thumb.jpg

post-2650-1297853156,63_thumb.jpg

post-2650-1297853157,33_thumb.jpg

Edited by Labwerf
foto bijvoegen

Dat steuntje lijkt mij handig... Ik vervoer vaak zware spullen achterin en ik denk dat ik die steun wel nodig ga hebben. Ik heb de Venga nog niet, maar hoop er al wel mee op vakantie te kunnen. Daarom wil ik van te voren de steun maken, zou de je maten van jou steun kunnen publiceren?

Lengte, hoogte, etc...?

Bij voorbaat dank!

Dat steuntje lijkt mij handig... Ik vervoer vaak zware spullen achterin en ik denk dat ik die steun wel nodig ga hebben. Ik heb de Venga nog niet, maar hoop er al wel mee op vakantie te kunnen. Daarom wil ik van te voren de steun maken, zou de je maten van jou steun kunnen publiceren?

Lengte, hoogte, etc...?

Bij voorbaat dank!

Goedenavond JMeetsma,

Ik zal proberen de maten zo duidelijk mogelijk door te geven van het zelf gemaakte spant.

Totale Lengte bovenlat 70 cm (Bank in de achterste stand, anders gewoon langer maken)

Breedte bovenlat 10 cm of naar eigen inzicht (iets smaller of breeder maakt niet uit)

Totale hoogte incl. bovenlat 16,2 cm voor (onder vilt, vilt dikte ca 1,8mm)

Totale hoogte incl. bovenlat 16 cm achter (bank zijde)

Dit zijn de basis maten

Ik heb 18mm multipex gebruikt voor kop spant en spant zelf.

Boven lat heb ik van 12 mm muliplex gemaakt maar kan natuurlijk ook van 18mm gemaakt worden.

Onder het voorste kopspantje heb ik een stukje vilt geplakt tegen het beschadige van de kunstofrand waar hij op rust.

De achterzijde rust direct op het metaal van de bodemplaat.

Als je goed kijkt zie je dat de achterzijde van het spant een beetje schuin naar ondere wegloopt, dit is de schuinte van de achterbank.

Tip: maakt het spant een beetje langer een teken de schuinte terplekke bij de achterbank af en zaag heb dan op maat.

De onderkant van het spant kun je naar eigen inzicht een beetje meer of minder uithollen, hoe meer je van het spant laat staan hoe sterker.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo, valt niet meer om van zo'n eenvoudige constructie een bouw beschrijving te maken.

Veel maak plezier.

Gr Labwerf

Edited by Labwerf
sorry juiste maten

Onze nieuwe Venga,

we hebben al 200 km er mee gereden alleen gisteren avond hadden we pech. De Kia hulpdienst heeft alles voor ons geregeld en zelf nagebeld of alles gegaan was zoals afgesproken. Wordt vervolgd.

Gister ging dus mij navigatie plat , ik had de radio op de usb 8 giga aanstaan op random.

bij het opnieuw pakken van een nieuwe plaat hoor ik een motor lopen in mij boxen, dacht nog mischien een begin van een motorrace, maar mijn vrouw zegt, het is jouw auto die je hoort.

En inderdaad als ik gas gaf dan was het juist of in in Barcelona mee deed aan de race daar.

Wagen aan de kant, maar mijn Nav deed dus niks en kreeg het klote geluid ook niet uit.

Wagen uitgezet en een tijdje gewacht.

Na 5 min. laden liep het weer, maar bij overschakelen naar een nieuwe plaat liep het weer vast.

Vandaag een ander stik gepakt 2 giga en nu werkt het wel zo als het moet, maar mijn boxen hebben nu een brom.

Volgens mij heb je problemen als je de wagen uitzet als je de usb stik gebruikt, moet dan eerst weer die 8 giga opnieuw opstarten en dat duurde ook altijd lang eer het ding aan de gang was.

Maandag moet ik toch terug naar de garage en we zullen dan wel zien wat het geweest is.

Gr De Mier

Sinds 22 /2/2010 heb ik een Kia Venga 1600 Executive. Nadat ik deze had gekocht zag ik op internet dat er al een terugroepactie was voor de gordel. Donderdag jl. ben ik naar mijn dealer geweest met wat kleine probleempjes: rammel links voor tijdens het rijden over een repeterend wegdek >> bleek iets met de pennen van de remblokken te zijn. Raar geluid van de rechtsvoor ruithefmotor (ander geluid dan de andere 3 portieren). Ze hebben het rechterportier gemodificeerd met "foam". De achterklep is afgesteld omdat ik zag dat door het sluiten de achterklep op de carrosserie kwam en daardoor de lak beschadigde.

Ze hebben alles keurig netjes verholpen. Dus nu ga ik weer genieten van mijn Kia Venga.

Guest Pombal12

Na het wassen van de VENGA in een wasstraat, kwam ik erachter dat het deksel van de zekering/relais-ruimte (naast de accu) los zat en dat er al wat waswater bij was gekomen... Het zal waswater zijn geweest dat tegen de onderkant van de auto wordt gespoten.

Ik heb de boel gedroogd (best lastig) en het deksel wederom goed gesloten. Ik heb weliswaar geen narigheid gehad, maar je bent gewaarschuwd! Let erop dat dat deksel goed sluit!

Pombal12

Na het wassen van de VENGA in een wasstraat, kwam ik erachter dat het deksel van de zekering/relais-ruimte (naast de accu) los zat en dat er al wat waswater bij was gekomen... Het zal waswater zijn geweest dat tegen de onderkant van de auto wordt gespoten.

Ik heb de boel gedroogd (best lastig) en het deksel wederom goed gesloten. Ik heb weliswaar geen narigheid gehad, maar je bent gewaarschuwd! Let erop dat dat deksel goed sluit!

Pombal12

Bij mij is de afdichtingsdop van de koplampunit (die om je dimlicht te vervangen) spontaan verdwenen... Ik ontdekte dit bij het wassen afgelopen Zaterdag. Er kwam een lichte condens waas in de koplampunit.

Gelukkig geen aanslag op de reflectoren of op de binnenzijde van de unit.

Gemeld bij de dealer en deze heeft me meteen een nieuwe dop gegeven uit een auto uit de showroom. Top opgelost. Gelukkig net voor de regen van de laatste dagen.

Hoe lang de dop al miste weet ik niet. Kijk niet zo heel vaak onder de motorkap...

Ook hier: check even of alle doppen (4 stuks op 2 units) goed tot het eind van e slag zijn aangedraaid (klik)

Peter