Jump to content

Toch wel goed z`on ceed


HKR

Recommended Posts

Nou ik zal ook maar eens wat schrijven over mij ceed sw 115 pk diesel.

Ik heb er nu 100.000 km opzitten in 15 maanden, en ik durf nu echt te zeggen WAT EEN WERELD AUTO IS DIT!

Tsja velen zullen nu denken waarom dan. Nou ik heb in de afgelopen 15 jaar een aantal peugeots opels en een volkswagen gereden.

De vw heeft het er nog enigszins redelijk afgebracht met een kapotte boordcomputer bij 50.000km en een afgebroken wielophanging bij 120.000km. Verder was het na 100.000 een grote rammelbak.Dashboard, deurpanelen alles rammelde en de dealer zij gewoon het hoort erbij.

Hierna verplicht door werkgever 3 opel astras gereden en niet een hiervan kon van beurt naar beurt rijden. dan weer een boordcomputer dan weer remcilinders, turbo,lekke koppakking kabelboom uitgefikt,afgebroken deur scharnier, en ga zo maar door.

Toen een nieuwe werkgever en ik mocht een peugeot 307 gaan rijden.

Ik helemaal blij, maar dat verging me snel. na de eerste beurt reed ik plotseling zonder olie, nou je kan raden wat er dan onder de motor kap gebeurd. Bleek alles door een kapotte slang eruit gelopen te zijn. Nieuwe motor erin en vol goede moed door. Maar hierna was het huilen met de pet op. Nog erger dan de opels. Wat er aan opties opzat ging ook gewoon kapot. Electrische ramen, centrale vergrendeling,stoel afgebroken, je kan het zo gek niet bedenken of het ging kapot.Iedere maand wel 1 of 2 keer naar de garage. Ik was blij dat ik na 120.000 de auto mocht inleveren.

Hierna kreeg ik een van de eerste 308 sw een 109pk diesel.

Volgens de dealer moest dit een veel betere auto zijn dan een 307.

Maar na een maand begonnen de problemen al weer.

Van mijn werkgever moest ik op zoek naar een andere auto want dit ging veel te veel tijd en dus geld kosten.

Ik kreeg de keuze tussen een focus golf of een ceed.

Ik dacht een Kia die gasten zijn gek geworden. Wie koopt er nou een koek blik uit Korea.

Ik dus naar de volkswagen en ford dealer en ach die focus rijd toch wel lekker.

Tot ik op een gegeven moment met een collega mee moet naar een klant. Hij zegt rij jij maar en hij heeft net een nieuwe ceed opgehaald. Ik dacht eerst nog nou dat word lachen in z`on barrel.

Na een kilometer of 50 begon ik me toch wel te verbazen over hoe het reed. Ik had eigenlijk niks om over te zeiken terwijl ik me toch had voorgenomen mijn collega uit te lachen met z`en ceed.

Op de terug weg reed ik weer, en weer dacht ik, ik kan niks vinden om over te zeiken.

Een week later ben ik toch met de vrouw een kia dealer binnengestapt. De vrouw zei meteen wat een schattig autootje.

Wij samen proefrijden en ook de vrouw had zoiets van is wel een lekker wagentje. Ik kon met de dealer overeen komen dat ik voor een hele week de ceed mocht proberen omdat ik toch enorm twijfelde.

En waar lukt je dat nou?

Na deze week hebben we besloten om een ceed te nemen.

Het werd een ceed sw 1.6 115pk diesel met alles erop en eraan.

Toen had ik weer zoiets van wat is dit. Een uiterst luxe bak waar niet meer op of aan kon voor net geen 30.000 euro. Dat was me bij geen andere auto gelukt.

Tsja een daarna werd het saai heel saai. Je rijd en je rijd en je blijft rijden. Het enige waarvoor je nog naar de dealer gaat is onderhoud. Werkelijk waar in 100.000 km niet 1 ding kapot gehad alleen maar onderhoud, Terwijl ik de auto behoorlijk zwaar belast. Er ligt altijd tussen de 400 en 500 kilo aan onderdelen in de kofferbak, en er word ook behoorlijk mee doorgereden.

Dan het verbruik, ook niet geheel onbelangrijk. Volgens kia 4.7 liter op 100km. Nou dit heb ik zelden gehaald. Zeker met volle belading en 4 personen is het niet meer te doen. Maar wanneer je een beetje je best doet is rond de 6 liter per 100km goed haalbaar.

Zeg je nou er is helemaal niks op aan te merken dan?

Ok

Link to comment
Share on other sites


Ik denk dat bij veel mensen een vooroordeel bestaat tov het merk. Moet toegeven dat het bij mij ook zo was (altijd Peugeot gereden), tot ik er deze zomer voor het eerst mee reed. De wagen moet voor geen enkele concurrent onderdoen, en komt er in testverslagen steeds goed uit.

U moet met uw schrijftalent een myreview schrijven op autoweek.nl.

Succes ermee.

Link to comment
Share on other sites


Ik kan mij bij dit verhaal volledig aansluiten. Ik heb dan nog geen 100k met mijn SW gereden, maar met 66k ben ik niet ver daarvan af. Toch?

En inderdaad. Ik zou dit verhaal meteen plaatsen op de AW site middels een myreview..

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje

Blij om te horen dat de kia dus veel beter bevalt dan alle andere merken auto's.

Voor de berichtjes hier boven, de site van autoweek bekijk ik al niet eens meer.. Alles wat er over kia op komt te staan wordt toch alleen maar afgezeken.

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje
Mensen dank voor de leuke reacties.

En Job Done :wink: staat nu ook op auto week.

ben benieuwd wat voor reacties je erop gaat krijgen. Als er al op gereageerd wordt want alles wat positief is over kia op die site wordt de grond in getrapt zonder reden.

Link to comment
Share on other sites


ben benieuwd wat voor reacties je erop gaat krijgen. Als er al op gereageerd wordt want alles wat positief is over kia op die site wordt de grond in getrapt zonder reden.

Jantje, dat wordt op AW inmiddels heel wat minder.

Grootste zeikers posten rond 15.30 na school en die rijden een Lidl fiets.

(ook niks mis mee, btw)

Ik heb iig op zijn review gereageerd, geen moeite.

@HKR da's best een aantal km/p/jaar trouwens.

4-500kilo onderdelen is ook fors.

Zit dat ding dan niet zo'n beetje aan z'n max ?

Doe je verder goed !

Have Fun !

Link to comment
Share on other sites


  • 4 weeks later...

Leuk verhaal om te lezen, en dat de KIA gewoon een goede auto is.

Ik was ook op zoek naar een andere auto voor de zaak. VW, Ford, Skoda etc. bekeken (Franse modellen vallen sowieso af bij mij.... slechte ervaringen mee :wink:) en daarna was ook ik met een vooroordeel naar de KIA dealer gegaan. E

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje

gefeliciteerd met de aanschaf en ik hoop dat je er veel rij plezier mee gaat hebben.

En wat betreft onvriendelijke dealers, ik ben in de afgelopen week bij 2 volkswagen dealers (ja sorry jongens, zon polo blue motion diesel is toch wel heel aantrekkelijk voor mij met de kilometers die ik rij) en ondanks dat je met een vrij nieuwe auto aankomt rijden wordt je gewoon niet serieus genomen.

Link to comment
Share on other sites


Ja, leer mij die VAG jongens kennen. Het bevreemdt mij niet, ik heb het namelijk zelf ook meegemaakt. De hautaine houding die ze aanmeten om jou te vertellen hoe goed hun product wel niet is en dan instappen in een Fiat Uno......naar moeders de vrouw;-) Dit heb ik echt meegemaakt, wat een kapsones zeg!

Een mooi pak zegt ook niet alles. Ik kom gewoon in mijn vrijetijds kloffie om een auto te kopen. Het is knap als ze aan de buitenkant kunnen zien wat iemand financieel kan inbrengen. De domste fout die ze kunnen maken.

Link to comment
Share on other sites


Kia Kooiman in Tiel is wat mij betreft een absolute uitschieter richting het positieve.

Leuke persoonlijke ontvangst, altijd tijd voor je (zelfs op zaterdagmiddag om 5 uur!), geen kosten bij vervangend vervoer, ze halen en brengen de auto zelfs eventueel en nooit gezeik over garantie/extra kosten e.d.

Ik heb de auto bekeken en gekocht in een overall en werd gewoon keurig en snel te woord gestaan.

Daar zouden andere merkdealers eens een voorbeeld aan kunnen nemen.

Link to comment
Share on other sites


  • 1 year later...

Zo dan eindelijk na 2 jaar maar eens een update.

Of eigenlijk beter gezegd een afscheid van de Cee`d.

In september 2010 is mijn toenmalige werkgever overgenomen door een spaans bedrijf.

Vanaf dat moment zijn we vooral vanuit spanje gaan werken.

Dit hield voor mij in dat ik vanaf het bedrijf support in heel europa ben gaan doen.

De auto werd overgekocht en een paar spaanse kenteken platen erop.

Ja helaas voor hun was ik te eigenwijs om een nieuwe auto te nemen aangezien ik nog heel blij was met de cee`d.

Na een jaar stond de teller inmiddels op 255.000 kilometer.

ook deze kilometers zijn vrijwel zonder problemen gemaakt

Alleen de radio is er 2x mee gestopt en een homokineet kapot gehad.

Iets later op 260.000 kilometer kwam ik in Italie ineens de berg niet meer op.

De auto was niet meer vooruit te branden stonk en maakte een hoop lawaai.

Nadat iemand mij verder heeft gesleept kon ik met een slakkengangetje naar een kia dealer rijden.

Hier werd geconstateerd dat de turbo was overleden.

Achteraf besefte ik dat er al een ander geluid te horen was.

De dealer had een nieuwe besteld en deze 2 dagen later ingebouwd en meteen een onderhoud uitgevoerd.

En hups daar ging de cee`d weer als vanouds.

Vanaf dit moment met alleen een paar beurtjes naar de 325.000 km gereden.

Dan is er weer een homokineet aan de beurt, zijn de achter schokdempers helemaal aan gort en de voorste wiellagers doen hun werk niet meer zo soepel.

Na dit te hebben vervangen kan ik weer doorrijden tot 360.000 km met intussen alleen weer een kapotte radio.

Bij 360.000 km is het de beurt aan de voorste draagarmen en schokdempers.

De auto reed al een tijdje zwabberig en nu bleek waarom.

En dan is het zover.

Eind maart neem ik afscheid van mijn werkgever en helaas ook van de cee`d.

Na precies 412.814 km gaan onze wegen scheiden.

Met werkelijk een brok in mijn keel laat ik hem daar staan.

Op het vleigveld wetende dat een collega hem meneemt naar de zaak.

Ik hoop dat ze nog even goed voor hem zorgen.

Wat is nou de conclusie na al die kilometers.

Een tekortkoming was de onderhouds interval van 15.000 kilometer deze is later opgerekt naar 20.000 km.

In de praktijk heeft hij meerendeels tussen de 20 en 25.000 km onderhoud gehad.

De radio is iets wat best wat ergenissen heeft gegeven.

Vier maal deed het front paneel bijna niets meer terwijl de stuurwiel bediening het gewoon nog doet.

En èèn maal doet hij helemaal niets meer.

Lastig is vooral dat je steeds een paar weken zonder zit om te laten opsturen.

Hij "vreet" banden altijd michelins gehad en nooit meer dan 40.000 km met een set van 4 kunnen halen.

Dit licht natuurlijk ook wel een beetje aan de rijstijl en belading.

De vloer matten houden het bij mij relatief lang uit zo`n 60.000 km gemiddeld.

De voordelen.

Tot het laatste moment heeft de auto mij niet laten stilstaan.

Hij heeft nooit gerammeld en gekraakt.

Echt nooit vreemde storingen gehad.

Nog steeds goed in de lak en nergens roest te vinden ondanks dat hij alleen maar wasstraten heeft gezien.

En verder werkt alles en blijft het werken.

Verder kan ik alleen maar zeggen,

Toch best wel goed zo`n cee`d.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites


Mooi verhaal en ik kan het alleen maar bevestigen tot nu toe. Zelf "maar" 122K km gereden tot nu toe in 4 jaar tijd, maar wel erg tevreden zonder - voor mij dan - noemenswaardige problemen.

Dit verhaal moeten we eigenlijk naar KMNL sturen. Voor hun is dit dan ook een bevestiging dat de cee'd een top auto is en hopelijk ook blijft.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...