Richard Limburg Posted May 25, 2010 Posted May 25, 2010 Hallo mede kia rijders, kan iemand me zeggen hoe nauwkeurig de boordcomputer is met het rijbereik? Klopt het ook dat als die zegt nog 300 dat je nog drie honderd kunt rijden. want als ik dan om mijn meter kijk dan denk ik nou neeee.. dat komt niet goed. Quote
Guest Jantje Posted May 25, 2010 Posted May 25, 2010 Hallo mede kia rijders,kan iemand me zeggen hoe nauwkeurig de boordcomputer is met het rijbereik? Klopt het ook dat als die zegt nog 300 dat je nog drie honderd kunt rijden. want als ik dan om mijn meter kijk dan denk ik nou neeee.. dat komt niet goed. Niet heel nauwkeurig. Als je goed oplet gaat er soms 1km rij afstand af terwijl je geen kilometer hebt gereden en soms andersom. Die waarde wordt uitgerekend aan de hand van je gemiddelde verbruik en hoeveel je meter uitrekent dat er nog in je tank zit. Dit zijn een waarde die continu veranderd en een waarde die toch redelijk gegokt wordt. Quote
Richard Limburg Posted May 25, 2010 Author Posted May 25, 2010 Niet heel nauwkeurig. Als je goed oplet gaat er soms 1km rij afstand af terwijl je geen kilometer hebt gereden en soms andersom. Die waarde wordt uitgerekend aan de hand van je gemiddelde verbruik en hoeveel je meter uitrekent dat er nog in je tank zit. Dit zijn een waarde die continu veranderd en een waarde die toch redelijk gegokt wordt. oke dat snap ik had ik met mijn opel ook, maar ik bedoel er mag dan geen 100 Km verschil in zitten. toch?? Quote
Guest Jantje Posted May 25, 2010 Posted May 25, 2010 oke dat snap ik had ik met mijn opel ook, maar ik bedoel er mag dan geen 100 Km verschil in zitten. toch?? Ik weet niet hoeveel verschil erin zit. Ik kijk eigenlijk nooit naar die meter ik tank altijd als er nog maar een kwart tank in zit. Quote
Richard Limburg Posted May 25, 2010 Author Posted May 25, 2010 Ik weet niet hoeveel verschil erin zit. Ik kijk eigenlijk nooit naar die meter ik tank altijd als er nog maar een kwart tank in zit. oke maar je zou dan nog 150 moeten kunnen rijden. het is niet goed om je tank bijna leeg te rijden maar ik vind dat je toch tot een rijbereik van 50 km moet kunnen gaan. Quote
Guest Jantje Posted May 25, 2010 Posted May 25, 2010 oke maar je zou dan nog 150 moeten kunnen rijden. het is niet goed om je tank bijna leeg te rijden maar ik vind dat je toch tot een rijbereik van 50 km moet kunnen gaan. eigen keuze natuurlijk. Ik heb 2 redenen waarom ik de tank altijd vol hou, ten eerste omdat ik uit ervaring weet dat het niet super goed voor je filters etc. is en ten tweede draai ik veel 24 uurs service diensten en je kan snachts lang niet overal tanken (vooral niet met een ****** pinpas van de rabobank:roll:) Quote
Richard Limburg Posted May 25, 2010 Author Posted May 25, 2010 eigen keuze natuurlijk. Ik heb 2 redenen waarom ik de tank altijd vol hou, ten eerste omdat ik uit ervaring weet dat het niet super goed voor je filters etc. is en ten tweede draai ik veel 24 uurs service diensten en je kan snachts lang niet overal tanken (vooral niet met een ****** pinpas van de rabobank:roll:) Ja klopt dat is balen als dat niet gaat. Ik heb een tank pas pomp zit hier 4 kilometer vandaan en 125m van de zaak af. dus vaak wil ik dan net daar tanken en heb dan geen zin om al eerder ergens anders te tanken. Quote
vince! Posted May 25, 2010 Posted May 25, 2010 (edited) Laatst gaf de bc aan dat ik nog 80km te gaan had, dit wil zeggen nog zo'n 4 liter in de tank, maar het wijzertje stond toen echt bijna op 0 en ik zou echt niet meer verder durven te rijden. Edited May 25, 2010 by vince! Quote
Guest Jantje Posted May 25, 2010 Posted May 25, 2010 Laatst gaf de bc aan dat ik nog 80km te gaan had, dit wil zeggen nog zo'n liter in de tank, maar het wijzertje stond toen echt bijna op 0 en ik zou echt niet meer verder durven te rijden. dat het wijzertje op 0 staat zegt mij niet veel hoor! die vlotters in de tank kunnen meestal niet helemaal tot de bodem. Quote
BL1987 Posted May 25, 2010 Posted May 25, 2010 als mijn boordcomputer rond de 60 komt dan gaat me lampje ook branden. mijn meter zit net tegen de 0 aan1 dan gaat er meestal 43 liter in. Quote
GWVelden Posted May 25, 2010 Posted May 25, 2010 Mijn SW 2009 geeft een brandend lampje bij ongeveer 80 km reikwijdte. Onder 50 km reikwijdte gaat ie ineens op 3 streepjes staan en geeft dus niets meer aan. Toen direct getankt en er 46 liter ingegooid. Ik had dus nog ongeveer 9 liter over; genoeg voor minstens 100 km!!!! Quote
Guest Jantje Posted May 25, 2010 Posted May 25, 2010 Mijn SW 2009 geeft een brandend lampje bij ongeveer 80 km reikwijdte.Onder 50 km reikwijdte gaat ie ineens op 3 streepjes staan en geeft dus niets meer aan. Toen direct getankt en er 46 liter ingegooid. Ik had dus nog ongeveer 9 liter over; genoeg voor minstens 100 km!!!! Ik betwijfel alleen of die 9 liter ook echt nog daadwerkelijk in zit. Quote
rednAS77 Posted May 26, 2010 Posted May 26, 2010 Bij mijn SW 2010 gaat ook bij ca. 80 km het lampje branden. Als ik dan ga tanken, dan kan ik maar ongeveer 42 liter tanken. Hij slaat dan af bij 41 liter. Boordcomp lijkt me dus uitermate onnauwkeurig. Quote
GWVelden Posted May 27, 2010 Posted May 27, 2010 Ik betwijfel alleen of die 9 liter ook echt nog daadwerkelijk in zit. Ik heb het risico ook maar niet genomen en ben vrijwel direct gaan tanken. Quote
gstar Posted May 27, 2010 Posted May 27, 2010 Bij mij staat de meter ook zo goed als op "0" en rij ik al ff met 3 streepjes op de nog te gaan kilometers. Als ik dan ga tanken gaat er max. 44L en een beetje in er zou dan dus nog zo'n 10L in moeten zitten???? Maar hoe ga je dat controleren ?? Grtz. Gstar Quote
Smart Posted May 27, 2010 Posted May 27, 2010 Maar hoe ga je dat controleren ??Grtz. Gstar Doorrijden met een jerrycan in de kofferbak. Volgens jouw info is deze capaciteit beschikbaar. Misschien kun je hiermee je systeem resetten, zou dat kunnen? Quote
bigwade Posted May 27, 2010 Posted May 27, 2010 Boordcomputer, het zal. Heb weinig op met die dingen. (is bekend, haha!) Als ex LPG rijder had ik al weinig aan de tank ledjes (180liter LPG) en hield gewoon de dagteller bij. Die ging na elke tankbeurt op nul en ik tankte altijd vol. Dat doe ik nog steeds. Gemiddeld tank ik bij 480 km ca 45 liter (sportage 2.0) maar laatst met 2 lange ritten van 500 km kon dat ook bij 560 km. Hoe ingewikkeld is dat ? Quote
Hasselt Posted May 27, 2010 Posted May 27, 2010 Ben met mn Cerato al leeggereden terwijl er nog 115 km op de BC stond, nu tank ik opnieuw vol op 100 km en krijg ik wel 52 a 54 liter in mn bak! Quote
KiaZeker Posted May 28, 2010 Posted May 28, 2010 (edited) Dat van de tank niet leeg rijden vanwege de filters is natuurlijk een fabel. Brandstof wordt altijd van onder uit de tank gezogen, ook al is die vol. Dus als er al vuil in zit dan zou het altijd in het brandstoffilter komen. On topic: hoever je nog kunt rijden is een kwestie van tanken en kijken hoeveel erbij kan bij een gegeven Remaining km op je display. Mijn ervaring met meerdere merken auto's is dat die opgave pessimistisch is. Dus als er 0 staat en je gaat tanken dan blijkt dat je nog een hele afstand had kunnen rijden. Edited May 28, 2010 by KSprtg Quote
OutOfFocus Posted May 28, 2010 Posted May 28, 2010 Dat van de tank niet leeg rijden vanwege de filters is natuurlijk een fabel.Brandstof wordt altijd van onder uit de tank gezogen, ook al is die vol. Dus als er al vuil in zit dan zou het altijd in het brandstoffilter komen. On topic: hoever je nog kunt rijden is een kwestie van tanken en kijken hoeveel erbij kan bij een gegeven Remaining km op je display. Mijn ervaring met meerdere merken auto's is dat die opgave pessimistisch is. Dus als er 0 staat en je gaat tanken dan blijkt dat je nog een hele afstand had kunnen rijden. Heeft ook niets met filters te maken. De brandstof pomp hangt in de tank en als die droog komt te staan wordt hij niet meer gekoeld door de brandstof en kan daarmee vastlopen. Quote
Richard Limburg Posted May 29, 2010 Author Posted May 29, 2010 als mijn boordcomputer rond de 60 komt dan gaat me lampje ook branden. mijn meter zit net tegen de 0 aan1 dan gaat er meestal 43 liter in. gister kwamen er na 50km rijbereik de 3 steepjes in beeld, toen nog een kilometer of 8 gereden naar de pomp en kon er toen 45 liter in klussen. (jammer dat je het aantal liters niet kun zien op de bc) Dan kun je het misschien nog beter in de gaten houden. Quote
Remko .me Posted May 29, 2010 Posted May 29, 2010 Bij mij is 0km gewoon nog 3 liter in de tank.... ongeveer.. je hebt altijd een reserve.. ik rij altijd tot aan 50km op de resterende teller. Quote
Richard Limburg Posted June 1, 2010 Author Posted June 1, 2010 Nog een ander vraagje?? Als de drie steepjes in beeld komen, gaan deze dan ook nog uit of heeft niemand het zover laten komen? Quote
gstar Posted June 2, 2010 Posted June 2, 2010 Nog een ander vraagje??Als de drie steepjes in beeld komen, gaan deze dan ook nog uit of heeft niemand het zover laten komen? Als je maar lang genoeg door rijdt gaat alles uit Grtz. gstar Quote
rednAS77 Posted June 2, 2010 Posted June 2, 2010 Nog een ander vraagje??Als de drie steepjes in beeld komen, gaan deze dan ook nog uit of heeft niemand het zover laten komen? Die streepjes komen als je, volgens de boordcomputer, 50 km of minder kunt rijden. Blijkbaar kan hij dan het restent helemaal niet meer bepalen. Quote
Recommended Posts