Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Winterbandjes

Aanbevolen Berichten

• Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

@Ger.W,

Ik ben de laatste die zal zeggen dat je met winterbanden geen betere grip ed hebt. Maar voor de enkele keer dat het hier zo sneeuwt en de paak km die ik er dan door moet, daar ga ik echt geen winterbanden voor aanschaffen tenzei de eigen bijdragen ziekenfonds en ze mijn WAO uitkering daarop aanpassen.

Geplaatst
Voor degene die daar nog belang bij heeft, onderstaand een adres voor sneeuwkettingen. Deze zijn geschikt voor de 18 inch wielen die onder de Sorento zitten. Kosten hier
Geplaatst

Oh ja...

Ik wil eventjes verduidelijken waarom in de winter het verstandiger is kleiner maat winterbanden te hebben ipv gelijke maat als de zomerbanden.

Ik neem mij zelf als voorbeeld. Ik heb in de zomer standaard 225/45 R17 en in de winter 195//15 R15. Dit is een verschil van 2" in hoogte (meer rubber) en 30cm in breedte..

Hoe breeder de band hoe meer weerstand deze heeft van water en sneeuw en hoe groter de kans op aquaplanning. Hoe smaller de band hoe scherper de snede door de sneeuw is. Daarbij heb je meer gewicht op een kleiner oppervlakte waardoor de wagen in theorie meer gewicht op de weg brengt.

Je kan zelf deze theorie testen door een bak(je) met water te vullen en een mes te pakken. Gewoon een simpel mes waarmee je ook boter op je brood smeert. Snij eerst met de platte kant door het water en dan met de snijkant. Je zult zien dat de brede kant meer water dient te verplaatsen en dus meer drijft.

ER zijn meer experimenten om dit te testen..

Geplaatst
@Ger.W,

Ik ben de laatste die zal zeggen dat je met winterbanden geen betere grip ed hebt. Maar voor de enkele keer dat het hier zo sneeuwt en de paak km die ik er dan door moet, daar ga ik echt geen winterbanden voor aanschaffen tenzei de eigen bijdragen ziekenfonds en ze mijn WAO uitkering daarop aanpassen.

Was zeker niet persoonlijk bedoeld:-|

Het is een keus die je zelf maakt, maar niet gaan beweren dat het op zomerbanden net zo goed gaat (wat anderen doen).

Enkele keer sneeuw ??? Heb net pad voor garage "geruimd"

Ben uur bezig geweest om zo'n 15 cm die vannacht gevallen is weer weg te krijgen. Er ligt hier zoveel dat we daar nog wel een aantal weken mee zitten (net als vorig jaar)

JUliie in het zuiden zijn vanmiddag en vanavond weer aan de beurt:?

Geplaatst

Nou is hier gisteravond en vannacht ook al genoeg gevallen hoor. Geen 15cm maar toch genoeg..

Geplaatst
Nou is hier gisteravond en vannacht ook al genoeg gevallen hoor. Geen 15cm maar toch genoeg..

En daar lijkt vanmiddag en vanavond nog een flinke laag bij te komen in \t zuiden. Sterkte dus morgenochtend....:-)

Of neem ijsvrij:wink:

Geplaatst

Wij hebben hier goed strooi diensten. Omdat wij op een busroute zitten wordt hier EN sneeuw geschoven EN Gestrooid.. De Walen zijn nog beter.. Zij doen ook nog eens borstellen..

Geplaatst

Ger. W.

Ik heb het ook niet persoonlijk opgepakt hoor en tuurlijk heb je mider grip met zomer banden dan winterbanden. Het belangrijkste is wat voor banden of situatie's je ook hebt als je je verstand maar blijft gebruiken tijdens het rijden.

Toen ik gisteravond laat uit rooterdam kwam reed ik op ruime afstand mee met het overige verkeer op mijn 6000 km jonge zomerbanden. Vervolgens word je ingehaald door auto's (vermoedelijk op winterbanden) met een snelheheid van ruim boven de 100 km per uur op de meest linker baan waar een redelijk dikke laag sneeuw lag.

Dan ben ik ervan overtuigd dat ik met mijn zomerbanden veel minder een gevaar op de weg ben dan die gekken met winterbanden en denken dat er dan niets gebeuren kan.

Ik denk dat wij beiden hier overeens zullen zijn. En voor de rest blijft mij auto lekker in de garage staan de komende dagen hahahaha

Geplaatst
Oh ja...

Ik wil eventjes verduidelijken waarom in de winter het verstandiger is kleiner maat winterbanden te hebben ipv gelijke maat als de zomerbanden.

Ik neem mij zelf als voorbeeld. Ik heb in de zomer standaard 225/45 R17 en in de winter 195//15 R15. Dit is een verschil van 2" in hoogte (meer rubber) en 30cm in breedte..

Hoe breeder de band hoe meer weerstand deze heeft van water en sneeuw en hoe groter de kans op aquaplanning. Hoe smaller de band hoe scherper de snede door de sneeuw is. Daarbij heb je meer gewicht op een kleiner oppervlakte waardoor de wagen in theorie meer gewicht op de weg brengt.

Je kan zelf deze theorie testen door een bak(je) met water te vullen en een mes te pakken. Gewoon een simpel mes waarmee je ook boter op je brood smeert. Snij eerst met de platte kant door het water en dan met de snijkant. Je zult zien dat de brede kant meer water dient te verplaatsen en dus meer drijft.

ER zijn meer experimenten om dit te testen..

[/url]

[/url]

Heb ik dus ook een goede beslissing gemaakt.

Mijn Sorento zou in september afgeleverd worden maar is pas eind november in NL aangekomen.

Laat nu de auto eerste week januari 2011 afleveren en de dealer zet er meteen winterbanden (18") onder (hij houd de zomerbanden zelf).

Ik heb namelijk nieuwe 20" etabeta velgen besteld voor de zomerbanden.

Eesrte foto's van mijn Sorento zojuist ge-upload.

Geplaatst
Was zeker niet persoonlijk bedoeld:-|

Het is een keus die je zelf maakt, maar niet gaan beweren dat het op zomerbanden net zo goed gaat (wat anderen doen).

Enkele keer sneeuw ??? Heb net pad voor garage "geruimd"

Ben uur bezig geweest om zo'n 15 cm die vannacht gevallen is weer weg te krijgen. Er ligt hier zoveel dat we daar nog wel een aantal weken mee zitten (net als vorig jaar)

JUliie in het zuiden zijn vanmiddag en vanavond weer aan de beurt:?

Winterbanden helpen alleen met sneeuw en in de gemiddelde winter in nederland valt er niet veel sneeuw. Een groter probleem is ijsvorming en dan ben je met je winterbanden ook gewoon gezien.

Geplaatst

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een non discussie worden. Wanneer iemand roept dat hij plezier heeft aan zijn winterbanden, dan is er wel iemand die dat moet ontkrachten. Heel jammer!

Volgens mij bewijzen de gerenommeerde testen in autovakbladen voldoende dat winterbanden effect hebben bij regen, sneeuw en ijzel (jawel!). Dat doet niets af aan het feit of het nu wel of niet sneeuwt in een winter, je hebt veel meer grip vanwege de zachte compound en de speciale lamellen in de band.

Het gaat er ook niet om of je ze nu wel/niet kunt betalen. Daarnaast, de keus die iemand heeft gemaakt, is voor hem toevallig de juiste keus, daarover valt niet te twisten. En dat ook iemand met winterbanden geen overmoedig rijgedrag moet laten zien tijdens winterse omstandigheden, is algemeen bekend. Vergelijk het met abs/esp/airbags, enz. Ook de vergelijk met degenen die je met een vaart van 100 km/u of meer passeren, is mijns inziens een behoorlijk foute. Je kunt namelijk met die snelheid niet zien of iemand op zomer- of winterbanden rijdt. Zo, dat vooroordeel kan dan ook uit de wereld!

Geplaatst

Iemand ervaring met een grote en goede sneeuwschep, daar heb ik momenteel veel meer aan dan een set winterbanden. grrrrrrrrrr vanmiddag een hoop sneeuw geruimd nu ligt er weer een cm of 10 en het valt nog met bakken...........sorry bedoel vlokken uit de hemel;)

Geplaatst
Iemand ervaring met een grote en goede sneeuwschep, daar heb ik momenteel veel meer aan dan een set winterbanden. grrrrrrrrrr vanmiddag een hoop sneeuw geruimd nu ligt er weer een cm of 10 en het valt nog met bakken...........sorry bedoel vlokken uit de hemel;)

Kon er begin deze week nog net

Geplaatst
En daar lijkt vanmiddag en vanavond nog een flinke laag bij te komen in \t zuiden. Sterkte dus morgenochtend....:-)

Of neem ijsvrij:wink:

IJsvrij voor mij, ga mijn vriendinnetje maar helpen met pakketjes maken. Om als boomverzorger nu in de bomen te klimmen is nog erger dan het rijden op zomerbanden in de sneeuw.

Vorig winterseizoen hebben wij gemiddeld 40 sneeuwdagen gehad. Grote kans dat dat er dit jaar wel een paar meer worden. Dus die 'kwakkelwinters' en het dubieuze nut van winterbanden.....:roll:

Geplaatst (aangepast)

Ik ben net terug van een ritje vanuit Belgie. Ik ben toch enorm blij dat ik winterbanden op de auto heb. Veel arme stakkers onderweg die vaak niet eens bij het stoplicht konden wegrijden, zonder alle kanten op te glijden.

Geen last van gehad, zeker nu de wegen nog vol met sneeuw liggen. En de 4-wiel aandrijving doet zijn werk ook prachtig.

Ik was een non-believer wat winterbanden betreft, maar ik ben om sinds de eerste 100 meter op winterbanden drie weken geleden. Op sneeuw is het verschil enorm.

aangepast door masimo
Geplaatst

Ik heb nog een ruime hoeveelheid zomersneeuwschuivers in de aanbieding. Je kunt er maar beter snel bij zijn, want het is zo zomer en dan zijn ze weg voordat je het weet.

Ik hoef uiteraard niet uit te leggen dat je met zomersneeuwschuivers veel minder last hebt van sneeuw op je oprit. In vergelijking met wintersneeuwschuivers bieden zomersneeuwschuivers veel meer gemak en comfort. In principe volstaat het door de zomersneeuwschuiver op een strategische lokatie te plaatsen in de garage.

Dus houd je oprit sneeuw vrij deze zomer en bestel de zomersneeuwschuiver nu.

Geplaatst
.......Dus houd je oprit sneeuw vrij deze zomer en bestel de zomersneeuwschuiver nu.

Moet je er wel een internetadres bij vermelden! Waar moet ik anders die dingen bestellen?:cool:

Geplaatst

Ik wil tegen iedereen even die zeggen dat winterbanden onzin.

Ga is een keer rijden in een auto met winterbanden.

Dan kan je pas zeggen dat het( geen ) onzin is!

Ik heb ze ook en vanaf de eerste meter geen spijt gehad.

Wat rijd dat fantastisch in regen sneeuw en op ijs.

Geplaatst
......Dus houd je oprit sneeuw vrij deze zomer en bestel de zomersneeuwschuiver nu.

Gelukkig gevonden, bedankt voor de tip!:mrgreen:

Geplaatst

Vandaag naar de bandenboer geweest en die heeft gelukkig nog een setje winterbanden voor onze Soul gevonden.

Morgen worden ze gemonteerd, wel op de bestaande velgen, velgen waren niet meer te krijgen.

Geplaatst
Vandaag naar de bandenboer geweest en die heeft gelukkig nog een setje winterbanden voor onze Soul gevonden.

Morgen worden ze gemonteerd, wel op de bestaande velgen, velgen waren niet meer te krijgen.

Dan heb je denk ik geluk gehad. Voorraad is uiterst beperkt. Beetje goed merk en redelijk prijsje ???

Geplaatst

Ja, zeker geluk gehad, zijn voorraad was totaal op.

Een van de laatste setjes bij de fabrikant weg.

Het zijn Firestone banden, ik weet alleen het type niet meer.

Hij heeft een mooie prijs gemaakt en het omwisselen van de zomer en winterband rekent hij niet.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe Aanmaken...