Jump to content

lederen bekleding op nieuwe auto

wimme

Recommended Posts

Ik heb hierover al eens iets bericht. Het betreft bij mijn kia sportage evogue 2.0 met lederen zetels, vertoond het leder op de achterbank opvallend veel kreukels en plooien. De garagehouder zei in eerste instantie dat dit van de kou was en zal beteren eens de auto opgewarmd is. Toen heb ik een mail gestuurd naar kia belgie, die hebben de auto bekeken en beweerdt dat de plooien binnen de kia's kwaliteits-normen zijn en maar moet vergelijken bij andere auto's in de toonzaal. Op dinsdag 28/12 heb ik dit gedaan en ik kon enkel vaststellen dat bij de andere auto's (drietal) het leder strakker zit en totaal geen plooien vertoont. Maar binnen 'kianormen' betekend voor mij dat het niet 'normaal' is, maar getolleerd moet worden, dus voor mij is er iets aan de hand, maar met dergelijke uitspraak hoeft kia belgie natuulijk geen actie te ondernemen! En deze houding hanteert de garagehouder ook, intussen is dit een 'welles nietes' spelletje en voel ik me niet erg begrepen. Mijn vraag is nog eens, zijn jullie lederen zetels allemaal mooi strak vormgegeven en wat kan ik doen, wetend dat ik de auto betaald heb en enkel nog moet afhalen begin volgend jaar. Ik sta open voor raadgevingen, want ik vind het allemaal niet erg leuk meer...

Ik begrijp dus dat de auto nog afgeleverd moet worden maar wel betaald is. Dat is erg ongebruikelijk (althans in Nederland) . Ik zou de auto niet accepteren (en dus zeker niet meenemen) alvorens e.e.a. naar behoren is opgelost. Laat ze de stoelen uit de auto die ook in de showroom staat maar omruilen met juw auto (ik neem maar even aan dat het hetzelfde kleur leer is omdat dat vrijwel zeker geverfd leer is)

Laat het desnoods aankomen op een rechtszaak. Zeker de auto niet in ontvangst nemen want daarmee accepteer je denk ik de tekortkomingen. Maar wellicht is het Belgisch recht iets anders en moet je even je licht opsteken bij een jurist. Heb je een rechtsbijstandverzekering (zo die bestaat in Belgi

Ik weet niet hoe erg het bij jou is, maar toevallig vandaag in de showroom eens gelet op het al dan niet strak gespannen leer ..... bij alle Sportage's met (half) leer was sprake van enige bobbeling. Volgens mij is dat inherent aan leer. En / of afhankelijk van de temperatuur en ouderdom. Het is immers een natuurproduct.

Bedankt bigfatpete voor de foto's van uwe auto. Ik merk dat er ook enkele plooitjes zichbaar zijn, maar ik vind het beduidend minder dan mijne nieuwe auto, maar u heeft me (en de anderen) oprecht geholpen en ik vind het uiterst sympathiek van je dat je de moeite genomen hebt om dit te doen. Het geeft aan hoe fantastisch dit forum is en hoe wij kia-rijders elkaar proberen te helpen, TOP gewoonweg!

wimme

eigenlijk wordt de auto volgende week 4 jaar oud en ik doe niets van onderhoud aan .
Wees eens eerlijk John. Hoeveel kilometers hebben daar echt mensen op die gefotografeerde stoelen gezeten. Je zou toch mogen verwachten dat lederen stoelen 'leven' en dat echt gebruik zichtbaar is. Laat eens een foto zien van de stoel waarop alle 32.600 kilometer is gezeten.

Echt leder is een natuurproduct en wordt naarmate het gebruikt is toch alleen maar mooier? Je kan er niet van verwachten dat het onveranderd van structuur blijft zoals plastic.

Wees eens eerlijk John. Hoeveel kilometers hebben daar echt mensen op die gefotografeerde stoelen gezeten. Je zou toch mogen verwachten dat lederen stoelen 'leven' en dat echt gebruik zichtbaar is. Laat eens een foto zien van de stoel waarop alle 32.600 kilometer is gezeten.

Echt leder is een natuurproduct en wordt naarmate het gebruikt is toch alleen maar mooier? Je kan er niet van verwachten dat het onveranderd van structuur blijft zoals plastic.

Op de bijrijder stoel zal toch wel eens iemand zitten...

Ik vind het mooie bekleding zo!!

Ik heb geen enkele reden on te liegen of verhaltjes te vertellen. De bekleding is zoals op

de fotos. Geef wel toe dat wij niet veel jaarlijkse kilometers maakt en de achterbank

is niet veel gebruikt - wel regelmatig en zeker als wij met onze caravan rond trekt.

De passagiers stoel is altijd in gebruik en die is ook redelelijk goed.

Heb wel af en toe de lederen stuur en versnelling pook schoon gemakt maar de stoelen

nooit.

Weet niet waar in Belgie wimmie woont maar hij ( en iedereen) is altijd welkom om langs

te komen om het bewijs te zien ( ben net over de grens bij Stabroek/ Kapellen).

Ik heb ook leer in mijn 2007 Sorento. 45k km op de klok.

Het leer is zo strak als maar kan, geen enkel kreukeltje of bobbeltje.

Het enige dat te zien is, is een beetje craquel

post-594-1297853405,97_thumb.jpg

Edited by masimo

Die eerste zin van mij stond er niet om te impliceren dat jij aan het liegen was hoor John.:wink:

Ik was alleen maar nieuwsgierig hoe jouw bestuurdersstoel eruit zag. Met dat noppendekje erop zie je er niets van hoe die eruitziet.

Zal morgen een foto nemen van mijn stoel zonder noppendekje maar kan nu zeggen dat

hij net zo goed eruit ziet als passagiers stoel.

Vergeet niet dat de bedoeling hier is om wimme te helpen.

Vergeet niet dat de bedoeling hier is om wimme te helpen.
Nee hoor, dat vergeet ik niet.

Mij is alleen niet helemaal duidelijk wat die "kreukels en plooien" inhouden. Van Wimme hebben wij nog geen plaatje gezien en m.i. zijn bollingen en hollingen inherent aan een natuurproduct als leer.

Omdat leer een natuurproduct is, is het nooit 100% mogelijk om de ene stoel precies op de andere te laten lijken. Dikte en structuur van de huid zijn enorm van invloed op de 'ontwikkeling' van het materiaal tijdens gebruik. Het zou maar zo kunnen zijn dat de stoel(en) van Wimme een iets dunnere huid heeft/hebben waarmee gewerkt is. Dat wil dan nog niet zeggen dat dit een slechte huid is geweest.

Misschien moet ik mijn punt even duidelijker verklaren. De hele auto is opgebouwd uit diverse metalen en kunststoffen waarbij je tijdens de productie kan bepalen hoe het materiaal zich gaat gedragen tijdens de gebruiksperiode.

Mogen er in jouw auto geen oneffenheden of minimale vervormingen ontstaan dan moet je niet kiezen voor een natuurproduct als leer...

Zelfs na het plaatsen van dit bericht mag jij er nog steeds van uitgaan dat ik Wimme probeer te helpen. Het is misschien op een andere manier en lijkt misschien van niet, maar het inzien dat niet alle materialen even vormvast zijn kan ook 'geholpen' zijn.

Over het "leer" van een Kia is hier al meer geschreven.

Een zeer gewaardeerd lid had het ooit over hondenkontebont.

Zelf heb ik een lederen stuur in mijn SP2 maar dat heeft never nooit naar leer geroken en ook niet naar kont.

Die Orange finish van John is een stevige vorm van hondenko.....etc.

Wellicht zit er in de SP3 een andere diersoort verwerkt met een wat zachtere finish.

Over het "leer" van een Kia is hier al meer geschreven.

Een zeer gewaardeerd lid had het ooit over hondenkontebont.

Zelf heb ik een lederen stuur in mijn SP2 maar dat heeft never nooit naar leer geroken en ook niet naar kont.

Ben ik het mee eens, het "lederen" stuurwiel en pookknop in mijn pro ceed voelen/ruiken ook niet als leer.