Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

zeer hoge verbruik nieuwe Kia Sportage 2.0 benzine automaat

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Beste mede Kia rijders,

Wij hebben sinds augustus 2010 een nieuw model Kia Sportage 2.0 benzine automaat 2WD. We hebben inmiddels ruim 6500 gereden en hebben vanaf ongeveer 3000 km het verbruik bijgehouden. Dit vanwege het feit dat we het vermoeden hadden dat dat wel erg hoog lag. En dat is ook zo. We rijden echt bewust met een fluwelen voet en bijna continue in het groen ECON bereik, maar op korte stukken is het verbrui zo rond de 1 liter op 7,4 km. We hebben samen met de dealer ( hij heeft mee afgetankt, zat langs me en heeft dus gezien hoe er gereden werd en heeft weer mee afgetankt ) onlangs 2 rijtesten gedaan, puur autoweg constant 120 km/uur op de cruisecontrol. Verbruik 1 op 10,8. gewoon heel slecht. Zelfs de dealer is nu overtuigd dat dit verbuik te hoog is. Uit service hebben ze de luchtdruk meter eergisteren vervangen. Kia Nederland wil niets doen totdat we 8000 km hebben gereden. Daar ben ik en ook de dealer zeer teleurgesteld over. Ook een Kia heeft geen 8000 km nodig om in te rijden! Heeft iemand een gelijke ervaring opgedaan met het verbruik en welke actie is er onder nomen?? Ik ben zeer benieuwd.

groet

Beurs175

Geplaatst

Ik lees dat de dealer alleen een test heeft gedaan op de snelweg met 120 kilometer op cruisecontrole ? en daaruit komt een verbruik van 1 op 10,8 wat volgens mij redelijk is

Maar wat is het verbruik na het leeg rijden van een volledige tankinhoud in verschillende omstandigheden Snelweg /stad/ ?

Ik rij zelf in verschillende omstandigheden ook zo,n 1 op 10.5 gemiddeld en vind dat gezien het type auto en gewicht 1355 kilo een redelijk verbruik ..

kijk en vergelijk ook even op : http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=5267

Geplaatst

Het verbruik van 1 op 10 is best normaal te noemen met een automaat.

Automaten zuipen nou eenmaal meer als een handbak en dat weet iedereen.

Het zal niet veel beter worden vrees ik, zeker ook gezien het wagengewicht.

Geplaatst

De automaat schijnt inderdaad zuiniger te zijn dan de handbak.. en kijkend scheelt het zeker 1 ltr.

Daarbij moet er ook eens rekening gehouden worden hoe de wagen er uit ziet. De nieuwe Sportage is niet gebouwd om super zuining te zijn.

Het gemiddeld verbruik tot nu toe berekend over alle gemelde verbruiken is 1:10.1. Dan zit je met je 1:10.2 niet verkeerd.

Geplaatst
Heel verbazingwekkend, maar kijk eens op http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=5267

De automaat is zuiniger als de handbak !!

In de regel is een automaat altijd onzuiniger.

Iedereen heeft een andere rijstijl onder andere omstandigheden dus

dat topic neem ik altijd maar met een korreltje zout.

Geplaatst

.

De automaat heeft een 6 traps bak en rijdt met 120km/h op 2200-2300 toeren.

De 5v bak staat dan op 3500 toeren.

Dat zal toch het verschil zijn.

Bij de testdrive Kia Forte hebben we wat informatie gekregen

m.b.t. verbruik van brandstof en waar em dat in gaat zitten.

In de stad is dat de massa traagheid, het op gang brengen van het gewicht van de auto ahw.

Luchtweerstand, rolweerstand en interne wrijving zijn minder van belang

Op de snelweg is dat anders dan is de luchtweerstand de boosdoener.

KIA_VERBRUIK.jpg

Bij mijn weten doet de luchtweerstand t/m 90 km/h er minder toe maar daarboven gaat het echt hard.

Dat heb ik ook gemerkt met de SP2 die boven de 110-120 begon te zuipen als een tempelier.

1:10,9 met 120 vind ik een mooie waarde.

Probeer het anders eens met 110 km/h dat zal al een heel end schelen w.b. dorst.

De eerste 500km is mijn auto amper boven de 2500 toeren gekomen.

Zelfs als het Eco lampje brand kun je je voet nog wat lichten zonder snelheid te verliezen.

Suc6!

Geplaatst

Ik heb jullie reacties allemaal gelezen. Verbazingwekkend is dat een aantal tevreden zouden zijn met 1;10,8 met puur autoweg 120 km/ uur. Volgens mij en vele anderen zou zelfs de automaat 1;12,5 tot 1;13 moeten kunnen halen. Als ik dan vervolgens de verbruikscijfers bekijk op dit forum, wordt ik hierin alleen maar gesteund. Overigens is de test 1 x maat 120 km/uur gedaan en 1x met 110 km / uur. Zelfde stuk autoweg, zelfde afstand. verschil, was miniem. Ik heb ook diverse tanks leeg gereden die een dooreen verbruik laten zien. Dus deels autoweg ( ongeveer 40 % van de tank ) en deels 80 km wegen en deels stadsverkeer. verbruik dan 1;8,45

Kortom ik ben niet tevreden met het te hoge verbruik van deze Kia. Enne, een automaat verbruikt normaal altijd meer dan een geschakelde bak, dat klopt, maar laat nou juist KIA er deze keer prat op gaan dat de hand bak en de automaat bijna dezelfde verbruikscijfers hebben. Het meest steekt mij nog dat Kia Nederland dit gewoon niet serieus neemt.

Kleine opmerking nog richting Bigwade. De 5 bak draait geen 3500 toeren bij 120 km/hhur. vergelijk de overbrengingsverhoudingen maar eens van de 6de trap van de automaat en de 5 van de handbak.

we blijven het verbruik bijhouden in de hoop dat Kia na het passeren van de 8000 km dan wel iets wil ondernemen.

Geplaatst

Kortom ik ben niet tevreden met het te hoge verbruik van deze Kia. Enne, een automaat verbruikt normaal altijd meer dan een geschakelde bak, dat klopt, maar laat nou juist KIA er deze keer prat op gaan dat de hand bak en de automaat bijna dezelfde verbruikscijfers hebben. Het meest steekt mij nog dat Kia Nederland dit gewoon niet serieus neemt.

Kleine opmerking nog richting Bigwade. De 5 bak draait geen 3500 toeren bij 120 km/hhur. vergelijk de overbrengingsverhoudingen maar eens van de 6de trap van de automaat en de 5 van de handbak.

we blijven het verbruik bijhouden in de hoop dat Kia na het passeren van de 8000 km dan wel iets wil ondernemen.

Het is 2400 voor de automaat en toch echt boven de 3000 toeren voor de 5 bak.

Misschien dat 5 bakkers het juiste getal kunnen melden.

Gemiddeld 1:8,45 als resultaat , als je je best ook nog eens doet, is idd gewoon niet leuk.

Beetje flauw dat je moet wachten tot 8000km trouwens.

In mijn vorige Sportage had een Green luchtfilter en reed voor mijn gevoel ook wat zuiniger dan andere SP2 rijders.

Misschien dat dat nog een optie is.

Fabriekscijfers zulk je iig zelden halen.

Mind you, we zitten ook in een koude periode en dat werkt ook niet mee.

Suc6!

Geplaatst

Iedereen heeft een andere rijstijl onder andere omstandigheden dus

dat topic neem ik altijd maar met een korreltje zout.

Dat je de cijfers met een korreltje zout neemt oke, maar als meerdere mensen met de handbak 1-9,5 a 10,5 rijden en de automaten 1:10,5 a 1:11,5 betekend gemiddeld genomen een verschil van 10% en dat is best fors te noemen en ook nog eens in het voordeel van de automaat.

Ik vroeg me al eens af waar dat vandaan kwam en de uitleg van Bigwade verklaart een hoop.

Heel vaak is de handbak een 5-bak en de automaat een 4-bak.

In dit geval is de bak van de automaat dan inderdaad het grote voordeel.

Geplaatst (aangepast)

Beste Bigwade,

Sorry, ik kan uit jouw berichten op dit forum opmaken dat je heel goed weet waar je het over hebt en verstand van zaken hebt, maar met het toerental zit je er echt naast. 5de versnelling handbak overbrenging 0,822 en 6 de automaat is 0,788. Verschil in toeren bij 120 km/uur dus rond de 200 rpm.

Waar je overigens zeker gelijk in hebt is de kou en de invloed op het verbruik. Voorbeeld; tank leeg gereden bij temperaturen in november 2010 ver boven nul , alleen stadsverkeer verbruik 1;7,9 recent in december bijna alle dagen nul of daaronder alleen stadsverkeer 1;7,15

En dat je de cijfers van de fabriek niet zult halen, daar ben ik het wel mee eens. Hoeft ook niet. Maar we praten hier wel over een mega afwijking dan. En nogmaals, als ik de verbruikscijfers zie op dit forum dan zie ik zeer grote verschillen. Het is dus mogelijk met deze auto als automaat goede cijfers te halen. Natuurlijk heeft dat heel veel met de rechtervoet te maken, maar als ik je nou vertel dat wij 1,5 jaar geleden een NISSAN Murano hadden 3,5 liter 6 cilinder van 2004 met continue 4WD en een gewicht van 1820 kg. Met deze auto reden wij in datzelfde stadsverkeer 1;8,4 !! en op de autoweg bij 130 km constant 1;10,1!! Zo rustig rijden wij dus. Dan mag een Kia Sportage 2.0 van 2010 geen hogere verbruikscijfers laten zien zou ik zo zeggen. en nogmaals, de dealer is het met ons eens. Kia Nederland laat het hier vinden wij afweten

Maar voor de rest.........tja, de rust aan boord bij deze automaat is heerlijk, nog los van het feit dat het een bloedmooie auto is.

aangepast door beurs175
Geplaatst
Beste Bigwade,

Sorry, ik kan uit jouw berichten op dit forum opmaken dat je heel goed weet waar je het over hebt en verstand van zaken hebt, maar met het toerental zit je er echt naast. 5de versnelling handbak overbrenging 0,822 en 6 de automaat is 0,788. Verschil in toeren bij 120 km/uur dus rond de 200 rpm.

Ja dat weet ik dus niet, mijn oude Sportage(2) deed ca 3400t/m bij 120.

Overbrengings-cijfertjes of niet ik zou het ook even van de 5 bakkers willen weten :wink:

En dat je de cijfers van de fabriek niet zult halen, daar ben ik het wel mee eens. Hoeft ook niet. Maar we praten hier wel over een mega afwijking dan. En nogmaals, als ik de verbruikscijfers zie op dit forum dan zie ik zeer grote verschillen. Het is dus mogelijk met deze auto als automaat goede cijfers te halen. Natuurlijk heeft dat heel veel met de rechtervoet te maken, maar als ik je nou vertel dat wij 1,5 jaar geleden een NISSAN Murano hadden 3,5 liter 6 cilinder van 2004 met continue 4WD en een gewicht van 1820 kg. Met deze auto reden wij in datzelfde stadsverkeer 1;8,4 !! en op de autoweg bij 130 km constant 1;10,1!! Zo rustig rijden wij dus. Dan mag een Kia Sportage 2.0 van 2010 geen hogere verbruikscijfers laten zien zou ik zo zeggen. en nogmaals, de dealer is het met ons eens. Kia Nederland laat het hier vinden wij afweten

Tja, als je het zo brengt is het redelijk bizar :wink:

Feit is dat je met de automaat met deze auto iig echt beter moet kunnen scoren dan 1:10 gemiddeld.

Zelf neem ik genoegen met 1:11/1:11,5..... straks, als hij is ingereden en de rest is winst.

(maar je moet ook eens stout kunnen zijn en gassen...)

• 4 weken later...
Geplaatst

Ik neem ook aan dat de "nieuwe"wel wat zuiniger mag lopen,

ik rij met de "oude" V6 automaat op lpg gem 1 op 7,5 , dan kan Kia toch niet

met droge ogen roepen dat het zo goed is.

HansD

Geplaatst

En even voor beurs175:

correctie de automaat draait 2500 t/m bij 120 en de handbak 3500 t/m bij 120 volgens de berichten hier http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=6400

dat is dus geen 200 t/m verschil maar 1000.

Bij korte ritten en een beetje snelweg doe ik nu 1:10-10,5.

Met meer snelweg gaat het verbruik snel omlaag, met voor mij een max tot nu toe van 1:12.

Daar moet ik wel moeite voor doen.

Voor een 2 liter met dit gewicht en deze vorm vind ik dat helemaal ok

Geplaatst

Na bijna 7000 kilometer op de teller vind ik het steeds moeilijker om met mijn

(2.0 ltr Handgeschakeld) de 1 op 10 te halen ..

Ik denk zelf dat het aan de lage winter temperaturen ligt en het veelvuldig gebruik maken van de elektrische stoelverwarming(en) maar de laatste tankbeurten kom ik op een gemiddelde van zo,n 1 op 9.5 vind ik wel wat te hoog voor een 2.0 ltr motor..

en een rustige rijstyle .

Even kijken als de tempereaturen weer omhoog gaan het verbruik weer wat gunstiger wordt ..

Geplaatst

Zou die stoelverwarming echt zoveel uitmaken ?

NB ik heb alles w.b. clima etc gewoon uit staan en alleen de kachel aan.

Stoelverwarming zit er voor dat geld bij mijn versie niet op.

Als ik de directe verbruiks modus van de BC aan zet is het vooral het optrekken en opwarmen van de auto wat erg veel sap kost. (20l/100km)

Rij ik 100k/h op de snelweg daalt het ding naar 6L/100km.

Daar zit dus de overall "winst".

Geplaatst

Als ik de directe verbruiks modus van de BC aan zet is het vooral het optrekken en opwarmen van de auto wat erg veel sap kost. (20l/100km)

Rij ik 100k/h op de snelweg daalt het ding naar 6L/100km.

Daar zit dus de overall "winst".

Dus jij zegt eigelijk dat je bc 20/100 aangeeft als je net vertrekt met een koude motor???

Dan heb ik dus eigelijk een heel zuinige want die geeft maar 17/100!

:-P

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...