Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Volgens KMNL zijn alle modellen vanaf bouwjaar 2012 geschikt voor E10.

Ik tank zelf ook bijna altijd E10 in Duitsland, afgewisseld met Ron95.

Geplaatst

Toen Bleu one 95 op de markt kwam was het 15% bioethanol, toch? Wist niet dat het nu 10% bioethanol is. Zal het nu ook eens proberen.

Gast Vitara 2
Geplaatst

Alle benzinemotoren van Kia, ongeacht het bouwjaar (inclusief de nieuwe geavanceerde GDI motoren), zijn geschikt voor Blue One 95

Aldus de site van Blue One 95.

Geplaatst

Niet alleen de Bleu one site, maar ook Kia zegt dat 10% bioethanol is toegestaan heb ik begrepen.

• 4 weken later...
Geplaatst

Na und.....

Het verbruik zegt helemaal niets, er staat namelijk niet bij onder welke omstandigheden die kilometers verreden zijn. Mij ga je niet wijsmaken dat je met die "groene" :P benzine meer kilometers maakt .

Update na 160.000 km:      

E10 fuelsort_20.png ...............19.70 km/l    90.564 km und 4.597 l   (Duitsland/Frankrijk)   

Premium 95 fuelsort_18.png ..19.35 km/l    18.910 km und 977 l    (Shell/Aral)  

Euro 95 fuelsort_7.png .........19.33 km/l    37.665 km und 1.949 l    (wittte pomp)  

Normalbenzin fuelsort_6.png.19.04 km/l      1.591 km und 84 l       

Sonstige.............  19.91 km/l    11.601 km und 583 l

• Like 2
Gast Vitara 2
Geplaatst

Ik merk dat mijn Rio het op Blue One 95 (E10) het ook beter doet. Ik snap niet dat het niet breder in NL verkocht wordt.

Geplaatst

Ik tank in Dld. en daar scheelt het enorm in prijs met RON91/95.

• 5 maanden later...
Geplaatst

Ik wilde even in deze oude en lange historie thread toevoegen dat bijmenging helemaal niet was bedoeld voor het "millieu"

Het was bedoeld om minder afhankelijk te worden van bepaalde leveranciers van ruwe olie ( vooral de golfstaten ) en de prijzen de ze kunnen rekenen onder druk te kunnen zetten. Niet dat benzine en diesel daar perse goedkoper van wordt maar overheden en bedrijven kunnen met meer invloed op olieproducenten meer macht uit oefenen in de plaats van andersom. Dat zie je ook bij supermarken met A merken en huismerken.

Dat is al lang geleden ( thread begon in 2011 ) en je ziet ook dat er effecten zijn geweest die inderdaad de olieproducenten minder machtig hebben gemaakt. En natuurlijk Amerika's mogelijkheid uit teerzand en LNG zelf brandstoffen te maken op enorme schaal. Kun je zien als eerder genoemde "huismerk"

Nu het erop lijkt dat Amerika zich niet langer wil ontdoen van Putin en dan waarschijnlijk hun poging zullen staken met onder meer kunstmatig lage olieprijzen olie en gasproducent Rusland economisch te doen instorten ( met een beoogde burgeroorlog of machtsgreep tot gevolg ) zal de olie en dus brandstofprijs wel weer stijgen. Of misschien is die strategie ook gewoon mislukt, Putin wankelt niet en de Russen op een stel altijd onrustige intellectuelen na ( waar men wel raad mee weet in ondemocratische landen ) steunen hun president.

China - het andere machtige BRICS land - durft men zowiezo niet aan te pakken, die bezitten zoveel dollars dat ze die instant kunnen laten imploderen. Dan heb je niet eens atoombommen nodig om de westerse wereld te vernietigen. Maar de dollar imploderen is niet in het belang van China.

Die strategie van kunstmatig goedkope olie is niet helemaal nutteloos geweest want een deel van de olieproducerende BRICS landen en dwasliggende olieproducerende Zuid Amerikaanse landen hebben gebeurtenissen plaatsgevonden in het voordeel van Amerikaanse invloed en dus machtsbalans in de wereld.

Blijft enkel het blijvende prijsdrukkende effect van minder olie nodig hebben......dus electrische of hybride voertuigen, downsized motoren en zuiniger auto's en bijmenging van biobrandstof. Als er meer olie wordt aangeboden dan gevraagd gaat de prijs omlaag. De producenten willen dan productie beperken wat de prijs weer omhoog zal brengen, maar dat kunnen ze niet lang doen als de prijs toch laag blijft omdat de vraag verzwakt. En ze dus langdurig te weinig winst maken. De grootste afnemers ( alle westerse ontwikkelde landen ) krijgen dan meer macht. Maar Rusland en China ( en India ) blijven machtsfactoren waar men grip op tracht te krijgen maar het niet heeft. Wisten jullie dat China half Afrika heeft opgekocht en daar gigantische mijnoperaties, wegen en havens  compleet met private legers heeft om "rebellen" die zulke operaties trachten te ondermijnen onmogelijk te maken ? Aangezien je alleen in Afrika wat kunt als de regering waarmee China een contract heeft omvergeworpen wordt kun je verwachten dat het daar nog wel even 'onrustig' zal blijven. Wat dat betreft zal ook wel duidelijk zijn wat de halve westerste wereld in Syrie te zoeken heeft en zich tegenover Rusland en China gesteld zien. Waarom Iran wel weer economisch afgeknepen zal worden in de toekomst, militair zijn ze te sterk en hebben de steun van China en Rusland.

Veel enorme zeeschepen zijn ook stilletjes overgegaan van zware stookolie of diesel naar LNG......en de golfstaten hebben onmeetbaar grote hoeveelheden LNG, alleen zijn er nu de "ruzies" over door welke landen pijpleidingen moeten lopen...

Na die muur van letters wil ik zoveel zeggen als "vergeet millieu en vervang dat in invloed proberen uit te oefenen op machts balans in de wereld" en dat heeft weer te maken met de positie van de dollar als wereld reserve munt maar da's nog weer een heel verhaal.

Met geconfronteerd worden met bijmenging van nutteloze biobrandstof zijn we maar nietige radertjes in een gigantisch draaiwerk. En het gaat echt niet over millieu of stijgende wereldzeeen. ( echte wetenschappers kennen de altijd weer kerende klimaatveranderings cyclussen wel ) En het zal de beslissers om het even zijn of jouw motor er wel "lekker op draait" of meer gaat verbruiken...

Overigens rijdt men in Brazilie - BRICS mogendheid - al meer dan 40 jaar op "E100" Heeft ook zijn nadelen, maar dan vooral voor de landbouwproductie die niet wordt omgezet in voedsel, ontbossing en dergelijke problematiek. Grootste exporteurs van bio ethanol ook ( .. ) Voordeel is dat ze daarmee behoorlijk energie onafhankelijk zijn en minder last hebben van invloed van externe (machts) factoren. Toch is hun president afgezet na "schandalen" :wink:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...