Jump to content

Achteruitrijcamera altijd vies: Nu niet meer!!

Recommended Posts

Posted

Leuk ding die camera, maar heel vaak als ik dit hulpmiddeltje wil gebruiken is de lens zo vies dat ik eigenlijk alleen een heel wazig beeld heb. Zeker bij nat weer is de lens heel snel vies. Dat was ik zat.

Na wat geknutsel heb ik nu een aftakking van de achterruitspoeier gemaakt die uitkomt bij de camera. Elke keer als ik nu mijn achterruit schoonmaak wordt ook de lens van de camera afgespoten.

Als ik nu de camera wil gebruiken bij parkeren is de lens altijd mooi schoon en kan ik ook echt wat zien.

Bijgevoegd twee foto's van de spoeiermond bij de camera. Het spuitmondje is niet zichtbaar op het camerabeeld.

Ik zal binnenkort even een filmpje maken van het scherm als de lens vies is en hoe het beeld dan opknapt door een sproeibeurtje. Misschien kan Remko me dan ff helpen met plaatsen. Die is daar weer handig in!

Groet,

Peter

Voor de techneuten onder ons:

Om te voorkomen dat de slang naar de camerasproeier elke keer leegloopt door het hoogte verschil tussen de achterruitsproeier en de camerasproeier (en het valse lucht aan kunnen zuigen via de spuitmond van de achterruit) heb ik een kogelklepje gemaakt bij de camersproeier. Deze is gesloten met een hele lichte veerdruk. Genoeg om het kolommetje water tegen te houden tussen achterruit - en camerasproeier (60cm waterdruk). Als de pomp start wordt de druk hoger en opent het klepje. Zo heb je meteen water bij de camera zonder eerst luchtbellen.

post-2301-1297853449,34_thumb.jpg

post-2301-1297853449,49_thumb.jpg

Posted

Goed bedacht en uitgevoerd.

Waarschijnlijk ook handig voor alle sportage rijders die hier problemen mee hadden.

Posted

We hebben een absoluut vindingrijk personage in ons midden!:clap:

Ik heb het lensje af en toe ook weleens smerig. Even een doekje erover en het is weer schoon. Maar zo'n voorziening is wel heel erg mooi gemaakt.

Posted

Ik vind het echt een geniaal idee! Mijn camera ziet iets meer naar buiten dan jullie camera... maar fantastisch idee!

Natuurlijk wil ik je helpen met een filmpje.

Als we dan toch bezig zijn over de camera. Jullie camera zit links, mijne zit aan de rechterkant. Ik merk dat mijn camera dan ook rechts meer ruimte heeft (dus als je naar achteren rijdt, moet je opletten dat alles links toch minder ruimte is dan je eigenlijk denkt). Jullie moeten dat ook hebben aan de rechterkant toch? Of zou ik hem iets naar links bijstellen. Die van mij heeft twee draai pootjes waarmee ik het kan verstellen volgens mij.

Nogmaals geniaal idee zo!!

Posted

Vindt het ook super bedacht!!! Ik zou een opensoll sturen naar de ontwerpafdeling van Kia samen met het filmpje hahahhaa.

Posted

Bedankt voor de complimenten allemaal.

Volgende week probeer ik een filmpje te plaatsen.

Groet,

Peter

Posted

Peter

ik zou dit zo snel mogelijk bij KIA neerleggen

Voordat je het weet hebben de 2011 modellen allemaal dit

Hier MOET je wat meedoen!

Geniaal van je!!

Posted

Ze zeggen dikwijls dat het verstand van de man tussen de benen hangt, maar hier wordt weer eens bewezen dat het ook de juiste plaats kan fungeren.

Proficiat.

Posted
Ze zeggen dikwijls dat het verstand van de man tussen de benen hangt, maar hier wordt weer eens bewezen dat het ook de juiste plaats kan fungeren.

Proficiat.

Welke juiste plaats...? De camera zit wel op kruis hoogte.... :-D

We dwalen af....:mrgreen: Nogmaals dank voor de complimenten.

Groet,

Peter

• 2 weeks later...
Posted
goed bedacht en goed uitgevoerd iets voor een octrooi?

Doe geen moeite...

Mitsubishi heeft ook al zoiets voor camera's op bedrijfsauto's.

google maar eens 'self-cleaning camera housing'

Het eerste resultaat is van Mitsu.

Posted
Doe geen moeite...

Mitsubishi heeft ook al zoiets voor camera's op bedrijfsauto's.

google maar eens 'self-cleaning camera housing'

Het eerste resultaat is van Mitsu.

Heb even gekeken. Principe bij wat ik gezien heb is een ruitenwissertje wat voor het raampje langs gaat (zie foto). Ander principe als wat ik gebruikt heb. Uitvoeringvorm is niet echt aantrekkelijk voor personeneauto's. Maar daar is wat aan te doen.

Het pricipe van iets schoon spuiten met water heeft natuurlijk ook al een baard... Alleen de toepassing is wellicht nieuw. Of dit octrooi waardig is weet ik niet.

Ik vond het leuk om iets voor het zicht probleem te bedenken en dit zo te doen dat het bijna niet opvalt. Vervolgens nog een paar leuke knutsel uurtjes en nu elke keer achteruit de garage in met goed zicht (of waar dan ook!)

Groet,

Peter

post-2301-1297853461,31_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Posted (edited)
..

Ik vond het leuk om iets voor het zicht probleem te bedenken en dit zo te doen dat het bijna niet opvalt. Vervolgens nog een paar leuke knutsel uurtjes en nu elke keer achteruit de garage in met goed zicht (of waar dan ook!)

Groet,

Peter

Ik vind het wel een hele mooie oplossing.

Ik heb een ander soort camera die met een beugeltje onder de rand van de achterklep (Cee'd SW) gemonteerd is.

Cee%27d%20Camera.jpg

En die wordt ook erg vies tijdens het rijden.

Ik zit er aan te denken om ook zoiets te maken. Water aftappen van de achterruitsproeier is niet moeilijk maar ik moet een oplossing bedenken om het water goed op de cameraruit te krijgen. Misschien een sproeikop aan de onderkant...

Edited by OutOfFocus
Nieuwe link naar foto
Posted (edited)
Je plaatje doet het niet, maar neem anders eens via PB contact op met

Venga OK

Ik heb de link gewijzigd.

Edited by OutOfFocus
Posted
Je plaatje doet het niet, maar neem anders eens via PB contact op met

Venga OK

Plaatje doet het gewoon hoor, rechts klikken op het kruisje van waar het plaatje moet zijn en dan eigenschappen en de link plakken...

Posted
Dit is de link:

Ik heb ook dat soort cameratje. Bij mij wordt hij niet zo heel erg snel vies.

Waar en hoe heb je hem gemonteerd ?

Posted

@outoffocus,

Achter op de Venga zit een kunststof strip (boven de nummerplaat) Hier zit de camera ook in gemonteerd. Achter deze strip heb ik alles gemonteerd en het spuitmondje heb ik door de kunststof strip geboord om zo op de lens te spuiten. (zie foto's eerste bericht)

Groet,

Peter

Waar en hoe heb je hem gemonteerd ?
Posted
@outoffocus,

Achter op de Venga zit een kunststof strip (boven de nummerplaat) Hier zit de camera ook in gemonteerd. Achter deze strip heb ik alles gemonteerd en het spuitmondje heb ik door de kunststof strip geboord om zo op de lens te spuiten. (zie foto's eerste bericht)

Groet,

Peter

Die foto heb ik al gezien. Wat heb je eigenlijk gebruikt als spuitmondje ?

Ik ben eigenlijk benieuwd of Chrones de standaard camera heeft of dat hij ong. dezelfde camera heeft die ik heb.

Mijn camera heeft ook IR leds rondom de lens en dat geeft in het donker een mooi scherp z/w beeld. De belichting en gevoeligheid worden automatisch aangepast.

Posted

Ik vind de camera wel wat minder mooi afgewerkt/weggewerkt, maar dat is misschien smaak.

Posted
Bij deze de gevraagde foto's van mijn camera.

Dit is de pioneer B01 ofzo, originele pioneer camera wat bij mijn F920BT Pioneer navigation system past.

Ook inderdaad mooi beeld wat zich per situatie anders belicht.

Dat is een CCD camera. Die zijn een stuk duurder dan de CMOS camera die ik heb.

Geven wel een iets beter beeld.

Kijk ook eens bij DealExtreme.com. Die heeft recent een hele serie camera's toegevoegd die een stuk handiger te monteren en zeer betaalbaar zijn.

Zoek op 'rear sight camera'..