joswinkens Geplaatst 4 Februari, 2011 Geplaatst 4 Februari, 2011 Bij de aanschaf van de nieuwe sportage 2010 heb ik ook de nieuwe ovale orginele dakdragers gekocht. Deze blijken van het merk Mont Blanc te zijn. Nu blijkt dat de achterste dakdrager te laag is waardoor de dakkoffer (Thule 900) sterk omhoog wijst en de achterklep maar 30 % open kan. Kia heeft geen rekening gehouden met de daklijn. Kia Nederland geeft niet thuis en wil ook niet meewerken aan een oplossing. Wil je de dakkoffer minimaal recht op de auto krijgen moet de achterste dakdrager zeker 5 cm hoger zijn als de voorste. Heeft iemand al een oplossing hiervoor ? gr. Jos Quote
smetjesmee Geplaatst 4 Februari, 2011 Geplaatst 4 Februari, 2011 (aangepast) Dag Jos Dit lijkt mij idd. een probleem. Op de foto uit de (Belgische) folder met de accessoires ziet het er zo uit. Ik merk wel dat de box redelijk ver naar voor staat... ? Gelijkt die foto op jou situatie? Grtz, Kurt 4 Februari, 2011 aangepast door smetjesmee Quote
joswinkens Geplaatst 4 Februari, 2011 Topic Starter Geplaatst 4 Februari, 2011 Hoi Kurt, bijgaand foto toegevoegd van huidige situatie. Quote
Gast asterix Geplaatst 4 Februari, 2011 Geplaatst 4 Februari, 2011 Tsja, doordat die box nu wat omhoog wijst, krijg je misschien wel wat opwaartse druk waardoor de wrijving met de weg wat minder is en dat weer wat brandstof bespaart Ik ben het met je eens inderdaad dat het er wat raar uitziet. Maar ja, de daklijn van de Sportage loopt best wel af. Overigens hebben meer auto's dat, hoe is het daar opgelost? Marcel Quote
zwafra Geplaatst 4 Februari, 2011 Geplaatst 4 Februari, 2011 Volgens mij moet daar rekening mee gehouden worden bij het ontwerpen voor deze specifiek voor de Sportage ontworpen dakdragers ,de achterste dragers moeten iets hoger worden zodat de dakkoffer horizontaal op de dragers ligt niet een paar graden naar boven wijst.. ziet er nu een beetje knullig uit.. Quote
elmerblues Geplaatst 4 Februari, 2011 Geplaatst 4 Februari, 2011 lijkt wel een lanceerinrichting moet sloten benzine kosten op deze manier Quote
Forlan Geplaatst 4 Februari, 2011 Geplaatst 4 Februari, 2011 Kan de voorste drager verder naar voren? Als je dan de achterste ook verder naar voren kunt plaatsen dan zal de hoek al minder zijn. Thule heeft een set waarbij hetzelfde probleem optreed. Maar als je 2 voetensets koopt de 753 en de 751 dan kun je de 751 achter zetten en de 753 voor. Doordat de 751 hoger is zal de box horizontaal komen te staan.... Ik kan een setje met 751 en 753 voor je regelen met zwarte stang voor Quote
Treespotter (aka Birdy) Geplaatst 4 Februari, 2011 Geplaatst 4 Februari, 2011 Volgens mij moet daar rekening mee gehouden worden bij het ontwerpen voor deze specifiek voor de Sportage ontworpen dakdragers ,de achterste dragers moeten iets hoger worden zodat de dakkoffer horizontaal op de dragers ligt niet een paar graden naar boven wijst..ziet er nu een beetje knullig uit.. Dakdragers worden niet speciaal voor een bepaald model gemaakt. Dat de achterklep nu niet open kan heeft niets te maken met het model auto of het model dragers.Hier is het 'probleem' de skikoffer en dat lange ding is bij ongelofelijk veel modellen auto's een afknapper. De oplossing is inderdaad deels te vinden in het wisselen van voetjes, maar de kans is groot dat de koffer dan nog steeds in aanvaring komt met de achterklep. Ik zou er denk ik voor kiezen om de voorste positie op te zoeken van de metalen dakbeugel. Gelukkig kom je ruim voor de ski vakantie erachter dat de boel niet helemaal 'recht' staat. Quote
smetjesmee Geplaatst 5 Februari, 2011 Geplaatst 5 Februari, 2011 Hoi Kurt, bijgaand foto toegevoegd van huidige situatie. Inderdaad Jos... Dat helt erg over naar achteren. Ik zou zoals Forlan zegt de dakdragers wat meer naar voor trachten te plaatsen. Het is dan ook een erg lange topbox. De neus zal wel een stukje boven de voorruit uitkomen, maar waarschijnlijk kan je koffer dan wel helemaal open. Of anders het systeem met de hogere voetjes uitproberen, al vind ik dit wel wat duur. PS. Normaal gezien zou onze auto geleverd moeten worden vlak voor we op reis gaan . De dakdragers heb ik er ook bijbesteld, maar een topbox moet ik mij nog aanschaffen. Ik zal er zeker op gaan letten dat die niet zo lang is, maar misschien wat korter en breder... Quote
Treespotter (aka Birdy) Geplaatst 5 Februari, 2011 Geplaatst 5 Februari, 2011 (aangepast) De dakdragers heb ik er ook bijbesteld, maar een topbox moet ik mij nog aanschaffen. Ik zal er zeker op gaan letten dat die niet zo lang is, maar misschien wat korter en breder...Laat in jou afweging wel heel goed meewerken dat een langere versie meer mogelijkheden biedt (natte ski's in de koffer op het dak of geen plaats in de topkoffer). ik denk dat een smalle lange koffer ook minder drag (sorry voor dit Engelse woord) veroorzaakt en dus minder overlast/brandstofverbruik. 5 Februari, 2011 aangepast door birdfeedertje sorry.... Quote
OxyBull Geplaatst 5 Februari, 2011 Geplaatst 5 Februari, 2011 Ben aan het kijken voor dakdragers. Bij Rijsbergen (autoparts) in Alphen a/d Rijn adviseren ze Thule. Zal er eens naar kijken hoe hoog die zijn. 1 Quote
OxyBull Geplaatst 5 Februari, 2011 Geplaatst 5 Februari, 2011 Lees over Forlan's bericht heen. Ga vanmiddag ook zo'n setje bekijken. Eerst maar ff passen. Quote
Forlan Geplaatst 5 Februari, 2011 Geplaatst 5 Februari, 2011 let op dat je dan even vraagt naar de 751 en de 753 voetset. de 753 wordt geadviseerd door Thule maar de 751 past ook prima.... Quote
smetjesmee Geplaatst 5 Februari, 2011 Geplaatst 5 Februari, 2011 Laat in jou afweging wel heel goed meewerken dat een langere versie meer mogelijkheden biedt (natte ski's in de koffer op het dak of geen plaats in de topkoffer). ik denk dat een smalle lange koffer ook minder drag (sorry voor dit Engelse woord) veroorzaakt en dus minder overlast/brandstofverbruik. Bedankt voor de tips birdfeedertje! Quote
Kia 910 Geplaatst 9 Februari, 2011 Geplaatst 9 Februari, 2011 Ik denk Forlan gelijk heeft. Zoveel mogelijk naar voren dat zal best iets helpen. Ander idee, maar niet handig is, de skibox 180 graden draaien en in z'n achteruit op vakantie. Sorry, flauw grapje ik weet het. Quote
Gast Timo0103 Geplaatst 9 Februari, 2011 Geplaatst 9 Februari, 2011 let op dat je dan even vraagt naar de 751 en de 753 voetset. de 753 wordt geadviseerd door Thule maar de 751 past ook prima.... Met of zonder dakdragers? ofwel met of zonder fixpoint Quote
Forlan Geplaatst 12 Februari, 2011 Geplaatst 12 Februari, 2011 die hebben allebei fixpoint alleen is de 751 hoger dan de 753. Als je de 751 achter monteert dan zal het hoogteverschil verkleint worden. Quote
digital8 Geplaatst 12 Februari, 2011 Geplaatst 12 Februari, 2011 Dag JosDit lijkt mij idd. een probleem. Op de foto uit de (Belgische) folder met de accessoires ziet het er zo uit. Ik merk wel dat de box redelijk ver naar voor staat... ? Gelijkt die foto op jou situatie? Grtz, Kurt Hmm., da's duidelijk geen Sportage 3, kijk bv maar eens naar de voorruit, de Sportage 3 heeft geen rechte voorruit maar heeft zowel links als rechts een stukje waar de voorruit doorloopt richting het dak, ook klopt de kromming van het dak niet en het achterste raampje in de achterdeur klopt ook niet, zo te zien is het het huidige model Sorento. Quote
smetjesmee Geplaatst 13 Februari, 2011 Geplaatst 13 Februari, 2011 Hmm., da's duidelijk geen Sportage 3, kijk bv maar eens naar de voorruit, de Sportage 3 heeft geen rechte voorruit maar heeft zowel links als rechts een stukje waar de voorruit doorloopt richting het dak, ook klopt de kromming van het dak niet en het achterste raampje in de achterdeur klopt ook niet, zo te zien is het het huidige model Sorento. Je hebt gelijk! Scherp oog... De foto komt nochtans uit Belgische accessoire-folder van de sportage 3. Foutje van de drukkerij of opzettelijk zo gedaan om het probleem te verdoezelen...? Quote
Sjölp Geplaatst 13 Februari, 2011 Geplaatst 13 Februari, 2011 Je hebt gelijk! Scherp oog...De foto komt nochtans uit Belgische accessoire-folder van de sportage 3. Foutje van de drukkerij of opzettelijk zo gedaan om het probleem te verdoezelen...? Ik denk geen van beide. Het gaat immers om de dakbox en die past op eender welk voertuig van gelijk welk merk zonder dat zijn functie of uitzicht verandert. Quote
smetjesmee Geplaatst 13 Februari, 2011 Geplaatst 13 Februari, 2011 Wat een achterdocht, haha! Vind jij het normaal dan dat er plots een foto van een ander type wagen in de folder van de SP3 staat? Ik niet hoor... maar dat ligt misschien wel aan het feit dat ik Belg ben... Quote
bigwade Geplaatst 13 Februari, 2011 Geplaatst 13 Februari, 2011 Ja dat kan gebeuren. Ben zelf fotograaf en weet dat het niet lonend is om voor elke accessoire een nieuwe fotoshoot te doen als het product amper of niet afwijkt. Ben het wel eens dat de dakkoffer van de SP3 er niet als een menhir achter Obelix uit hoort te zien. Die achterste rail moet dus hoger. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.