Niek63 Posted February 12, 2011 Posted February 12, 2011 In een recent bericht (kan het helaas niet meer vinden) kwam zijdelings aan de orde dat de Kia Ceed (nieuw model, 1.6. , benzine) het meest zuinig rijdt rond de 2.000 toeren. Nu schakel ik in de stad altijd vrij snel naar de 5, dus dan zit ik ruim onder de 2.000 (en rij dan zo'n 54 km per uur). Als niet technisch type een vraag: is dat wel slim? Of kan ik bij 50 kmpu beter/goedkoper in de 4 blijven rijden met een toerental rond de 2000? Graag jullie advies Quote
Pugnator Fortis Posted February 12, 2011 Posted February 12, 2011 opschakelen net voor de 3000 toeren, nooit onder de 2000 toeren laten komen. eventuel airco uitschakelen. Bandenspanning 2.4 voor en achter. en je rijdt zonder enige moeite met een 1.4 1 op 15, Quote
Treespotter (aka Birdy) Posted February 12, 2011 Posted February 12, 2011 Bandenspanning 2.4 voor en achter. en je rijdt zonder enige moeite met een 1.4 1 op 15,Dit gaat met een lege auto echter ernstig ten koste van het rijcomfort en veiligheid. Het contactvlak van de banden wordt veel kleiner dan gewenst. Dit kan in geval van een noodstop een onnodige remwegverlenging betekenen. Quote
Pugnator Fortis Posted February 12, 2011 Posted February 12, 2011 In een noodstop kan dit zelfs resulteren door een verminderende remweg, standaard kent de auto 2.2 een lichte verhoging wordt ook geaccepteerd. Tevens word de wegligging van de auto iets beter. Plus de afrol geluiden minder. Banden is het meest onderschatte onderdeel van een auto, alleen een zware verhoging kent nadelen. Quote
vince! Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Een boordcomputer is handig in zo'n geval. In een te hoge versnelling rijden met een te laag toerental resulteert in een hoger verbruik dan wanneer je een versnelling terugschakelt. In 5e aan 50km/h rijden, rijdt toch niet echt prettig ? Quote
Remko .me Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Tegen mij is verteld 2500 toeren voor de Kia Venga. Quote
OutOfFocus Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 opschakelen net voor de 3000 toeren, nooit onder de 2000 toeren laten komen.eventuel airco uitschakelen. Bandenspanning 2.4 voor en achter. en je rijdt zonder enige moeite met een 1.4 1 op 15, En bij het afremmen/uitrijden gas loslaten maar pas op het laatst de koppeling intrappen. De brandstoftoevoer wordt dan tijdelijk uitgeschakeld tot je ontkoppelt. Quote
Niek63 Posted February 18, 2011 Author Posted February 18, 2011 Allemaal erg bedankt voor het antwoorden. En toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Ik ben geen leaserijder, betaal dus elke 1,54 euro zelf en wil graag weten op welke wijze ik het zuinigst rij. Mijn Ceed accepteert prima 54 kmpu in de 5, Vince! . Geeft echt geen hard, zacht of vreemd geluid, blijkbaar heb ik haar goed opgevoed Maar heel concreet mijn vraag: drinkt de Ceed 1.6 nieuw model benzine bij +/- 54 kmpu méér in de vijfde dan in de vierde versnelling? Zou ik vreemd vinden, maar bij ook heel weinig technisch Quote
Treespotter (aka Birdy) Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Allemaal erg bedankt voor het antwoorden. En toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Ik ben geen leaserijder, betaal dus elke 1,54 euro zelf en wil graag weten op welke wijze ik het zuinigst rij. Mijn Ceed accepteert prima 54 kmpu in de 5, Vince! . Geeft echt geen hard, zacht of vreemd geluid, blijkbaar heb ik haar goed opgevoed Maar heel concreet mijn vraag: drinkt de Ceed 1.6 nieuw model benzine bij +/- 54 kmpu méér in de vijfde dan in de vierde versnelling? Zou ik vreemd vinden, maar bij ook heel weinig technisch Niek, wat doe je nou toch moeilijk.In jou auto zit toch ook een boordcomputer. Stel die dan in op het aangeven van het huidige gebruik. Dan zie je toch zo of de wagen zuiniger is in 4 of 5 bij 54 kilometer per uur. Quote
Jantje.2 Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 een te laag toerental wil er in ieder geval niet altijd voor zorgen dat hij ook zuiniger loopt. zoals birdfeedertje al zegt: zet je bc op instant en je ziet het meeteen. Quote
Jojo Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 de (maximale) koppel geeft een goede indicatie van het schakelen (zoek bvb maar in uw boekje). Voor een dieselmotor is het meestal tussen 1750en 2500 tpm. Voor een benzine weet ik het niet. maar 54km/h in 5de dat doe je toch echt niet o: ... zet hem in 3de voor de vierde is dat zelfs te vroeg. Ik ben er vrij zeker van dat het niet zuinig is om bij die snelheid in vijfde te rijden. De nieuwe auto's hebben nu zelfs ook vaak een schakelindicator.. zie ander topic Quote
kia driver Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 die van mij ook een 1.6 benzine verbruikt aan die snelheid in. 3de: 2,8L 4de: 1,9L 5de: 2,1L maar hangt er echt van af wat de weersomstandigheden zijn( veel tegenwind) en hoe het wegdek juist is (hellend of in slechte staat) persoonlijk rijd bijna altijd in 3de versnelling omdat je dan rond het juiste toerental zit voor het max. koppel als het een langere baan is zet ik hem in 4de let wel op cruise controle heb ik gemerkt dat ik nog iets minder verbruik deze waarden zijn met airco die aan staat Quote
OutOfFocus Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 de (maximale) koppel geeft een goede indicatie van het schakelen (zoek bvb maar in uw boekje). Voor een dieselmotor is het meestal tussen 1750en 2500 tpm. Voor een benzine weet ik het niet. maar 54km/h in 5de dat doe je toch echt niet o: ... zet hem in 3de voor de vierde is dat zelfs te vroeg. Ik ben er vrij zeker van dat het niet zuinig is om bij die snelheid in vijfde te rijden. De nieuwe auto's hebben nu zelfs ook vaak een schakelindicator.. zie ander topic Voor de 1.4 CVVT ligt het meeste koppel tussen de 1500 en de 5000 tpm. Zie het plaatje van de koppel en vermogens kromme van de 1.4 benzine. Zolang je daar binnen blijft kun je best 54 in z'n 4 of 5 rijden. Wel even terugschakelen als je harder wilt gaan rijden want versnellen kost dan wel weer veel brandstof. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.