Jump to content

Met welk toerental rijdt de Ceed het meest zuinig?


Niek63

Recommended Posts

In een recent bericht (kan het helaas niet meer vinden) kwam zijdelings aan de orde dat de Kia Ceed (nieuw model, 1.6. , benzine) het meest zuinig rijdt rond de 2.000 toeren. Nu schakel ik in de stad altijd vrij snel naar de 5, dus dan zit ik ruim onder de 2.000 (en rij dan zo'n 54 km per uur). Als niet technisch type een vraag: is dat wel slim? Of kan ik bij 50 kmpu beter/goedkoper in de 4 blijven rijden met een toerental rond de 2000? Graag jullie advies

Link to comment
Share on other sites


Bandenspanning 2.4 voor en achter. en je rijdt zonder enige moeite met een 1.4 1 op 15,
Dit gaat met een lege auto echter ernstig ten koste van het rijcomfort en veiligheid. Het contactvlak van de banden wordt veel kleiner dan gewenst. Dit kan in geval van een noodstop een onnodige remwegverlenging betekenen.
Link to comment
Share on other sites


In een noodstop kan dit zelfs resulteren door een verminderende remweg, standaard kent de auto 2.2 een lichte verhoging wordt ook geaccepteerd. Tevens word de wegligging van de auto iets beter. Plus de afrol geluiden minder.

Banden is het meest onderschatte onderdeel van een auto, alleen een zware verhoging kent nadelen.

Link to comment
Share on other sites


opschakelen net voor de 3000 toeren, nooit onder de 2000 toeren laten komen.

eventuel airco uitschakelen. Bandenspanning 2.4 voor en achter. en je rijdt zonder enige moeite met een 1.4 1 op 15,

En bij het afremmen/uitrijden gas loslaten maar pas op het laatst de koppeling intrappen.

De brandstoftoevoer wordt dan tijdelijk uitgeschakeld tot je ontkoppelt.

Link to comment
Share on other sites


Allemaal erg bedankt voor het antwoorden. En toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Ik ben geen leaserijder, betaal dus elke 1,54 euro zelf en wil graag weten op welke wijze ik het zuinigst rij.

Mijn Ceed accepteert prima 54 kmpu in de 5, Vince! . Geeft echt geen hard, zacht of vreemd geluid, blijkbaar heb ik haar goed opgevoed :-)

Maar heel concreet mijn vraag: drinkt de Ceed 1.6 nieuw model benzine bij +/- 54 kmpu méér in de vijfde dan in de vierde versnelling? Zou ik vreemd vinden, maar bij ook heel weinig technisch :-)

Link to comment
Share on other sites


Allemaal erg bedankt voor het antwoorden. En toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Ik ben geen leaserijder, betaal dus elke 1,54 euro zelf en wil graag weten op welke wijze ik het zuinigst rij.

Mijn Ceed accepteert prima 54 kmpu in de 5, Vince! . Geeft echt geen hard, zacht of vreemd geluid, blijkbaar heb ik haar goed opgevoed :-)

Maar heel concreet mijn vraag: drinkt de Ceed 1.6 nieuw model benzine bij +/- 54 kmpu méér in de vijfde dan in de vierde versnelling? Zou ik vreemd vinden, maar bij ook heel weinig technisch :-)

Niek, wat doe je nou toch moeilijk.

In jou auto zit toch ook een boordcomputer.

Stel die dan in op het aangeven van het huidige gebruik. Dan zie je toch zo of de wagen zuiniger is in 4 of 5 bij 54 kilometer per uur.

Link to comment
Share on other sites


  • 3 weeks later...

de (maximale) koppel geeft een goede indicatie van het schakelen (zoek bvb maar in uw boekje). Voor een dieselmotor is het meestal tussen 1750en 2500 tpm. Voor een benzine weet ik het niet. maar 54km/h in 5de dat doe je toch echt niet o: ... zet hem in 3de voor de vierde is dat zelfs te vroeg. Ik ben er vrij zeker van dat het niet zuinig is om bij die snelheid in vijfde te rijden.

De nieuwe auto's hebben nu zelfs ook vaak een schakelindicator.. zie ander topic

Link to comment
Share on other sites


die van mij ook een 1.6 benzine

verbruikt aan die snelheid in.

3de: 2,8L

4de: 1,9L

5de: 2,1L

maar hangt er echt van af wat de weersomstandigheden zijn( veel tegenwind)

en hoe het wegdek juist is (hellend of in slechte staat)

persoonlijk rijd bijna altijd in 3de versnelling omdat je dan rond het juiste toerental zit voor het max. koppel

als het een langere baan is zet ik hem in 4de

let wel op cruise controle heb ik gemerkt dat ik nog iets minder verbruik

deze waarden zijn met airco die aan staat

Link to comment
Share on other sites


de (maximale) koppel geeft een goede indicatie van het schakelen (zoek bvb maar in uw boekje). Voor een dieselmotor is het meestal tussen 1750en 2500 tpm. Voor een benzine weet ik het niet. maar 54km/h in 5de dat doe je toch echt niet o: ... zet hem in 3de voor de vierde is dat zelfs te vroeg. Ik ben er vrij zeker van dat het niet zuinig is om bij die snelheid in vijfde te rijden.

De nieuwe auto's hebben nu zelfs ook vaak een schakelindicator.. zie ander topic

Voor de 1.4 CVVT ligt het meeste koppel tussen de 1500 en de 5000 tpm.

Zie het plaatje van de koppel en vermogens kromme van de 1.4 benzine.

Zolang je daar binnen blijft kun je best 54 in z'n 4 of 5 rijden.

Wel even terugschakelen als je harder wilt gaan rijden want versnellen kost dan wel weer veel brandstof.

post-1222-0-56727600-1300311979_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...