Jump to content

aankoop sorento 2.4 EX 2005


Jeroen S.

Recommended Posts

Hallo,ik wil graag wat info over hebben over een Sorento 2.4 ex uit 2005 met 64000km op de teller.

Ik wil deze mooie auto graag aanschaffen maar ik hoor veel negatieve dingen over dit model,zoals :zeer hoog olieverbruik,klapperen van de tussenbak,jaarlijks vervangen van de kat,enz.(lees reviews op problemcar.nl)

Is dit nu gewoon allemaal waar of erg overdreven?

Is de 3.5l beter?

Graag een eerlijk antwoord hierop,zodat ik een juiste keuze kan maken.

B.v.d.Jeroen

Link to comment
Share on other sites


Klopt bij veel 2.4 Sorento's: Hoog olieverbruik en daaruit resulterende problemen met de kat. Oorzaak is te harde zuigerveren met als gevolg versleten onderblok. Deze problemen beginnen vaak vanaf ongeveer 70.000 km.

De handgeschakelde bak heeft vaak problemen met hakerig of moeilijk schakelgedrag bij kou in 1e en 2e versnelling.

Tussenbak kan problemen geven, maar is vaak afhankelijk van het gebruik door de vorige eigenaar(s). Als er vaak op droog asfalt in 4x4 gereden is, is de kans op kapotte tussenbak reeel aanwezig. De types met automatische 4x4 hebben daar niet zo'n last van.

3.5 is motorisch beter, maar geen 3.5 kopen die op gas loopt en geen extra voorziening heeft voor kleppensmering.

Als je overweegt een Sorento te kopen zorg dan voor uitgebreide inspektie en testrit.

Ook even het veld in om de tussenbak te testen. Verder goede garantie-afhandeling afdwingen.

Link to comment
Share on other sites


Ok thanks,maar zijn er nooit modificaties van de zuigerveren geweest.

Ik kan me toch niet voorstellen dat een fabriek met dit probleem jaren gaat leuren.

Kan een goede volsynth.olie geen uitkomst bieden?

Ik heb de proefrit over de weg gemaakt en toen niets vreemds kunnen ontdekken.De auto rijdt perfect.

De 4x4 schakelaar heeft alleen minder standen als op de foto.

De auto staat bij Smeeing te Soest,waar ik mijn huidige auto,een Hyundai trajet 2.0l uit bj2000 ook gekocht heb.

Hiermee altijd op castrol 5w30 volsynth.olie gereden en nooit motorproblemen gehad.Deze heeft nu 148000km op de klok staan.

De Sorento wordt met nieuwe apk,grote beurt en NAP en 6mnd bovaggarantie afgeleverd.

Is dit voldoende garantie dat ik een betrouwbare auto koop?Of kan ik beter voor de 3.5l gaan?LPG en diesel is voor mij geen optie ivm aantal rijkilometers ca12000 km per jaar.

Ik ben er toch een beetje onzeker over,ook al heb ik wel vertrouwen in Smeeing.

Link to comment
Share on other sites


Het zuigerveren probleem is nooit aangepakt. Ik weet ook niet of alle 2.4 er last van hebben, maar grote kans van wel.

En mijn 4x4 schakelaar is geen Kia schakelaar. Is een hobby project.

Mijn huidige Sorento komt ook bij Smeeing vandaan. Leveren wel goede service.

Ik rij de 3.3V6 automaat en heb ook test gereden in een handgeschakelde 2.4. Dat is een enorm verschil. De 2.4 is een bejaarde slak t.o.v. de 3.3V6.

Dus een proefrit in een 3.5 moet je zeker eens overwegen, maar houd er rekening mee dat ie een slokje lust. Zo'n 1 op 6 a 7 zal het wel worden. De 2.4 haalt ongeveer 1 op 8 a 9.

Link to comment
Share on other sites


De auto staat bij Smeeing te Soest,waar ik mijn huidige auto,een Hyundai trajet 2.0l uit bj2000 ook gekocht heb.

Hiermee altijd op castrol 5w30 volsynth.olie gereden en nooit motorproblemen gehad.Deze heeft nu 148000km op de klok staan.

De Sorento wordt met nieuwe apk,grote beurt en NAP en 6mnd bovaggarantie afgeleverd.

Is dit voldoende garantie dat ik een betrouwbare auto koop?Of kan ik beter voor de 3.5l gaan?LPG en diesel is voor mij geen optie ivm aantal rijkilometers ca12000 km per jaar.

Ik ben er toch een beetje onzeker over,ook al heb ik wel vertrouwen in Smeeing.

Hoi Jeroen,

Ook ik heb begin 2008 een 2.4 Xclusive bij Smeeing gekocht, toen met 53.000 km op de teller, er staat inmiddels 94.000 op en tot op heden alleen de distri bij 90.000 vervangen. Probleemloze auto, alleen wat trager dan een 3.5, maar dat is logisch. Nog geen enkel probleem gehad met de versnellingsbak, de 4x4 is een automatische met all

Link to comment
Share on other sites


Heb de 2.4 by Smeeing toch maar geannuleerd.

Ga morgen terug naar Soest,kijken voor een Sorento met een big block.

Het wordt dit....of een totaal ander merk.

Afgelopen maandag 2 kiadealers gebeld en gevraagd naar de chefmonteurs.

Deze bevestigden beide het veelvuldig voorkomende probleem over het extreem hoge olieverbruik en de te harde schraapverenop de zuigers van de 2.4i motor,wat door kia nooit is aangepakt.(slechte zaak)

Ook het stroef schakelen bij koude weersomstandigheden kwam ter sprake.

Ze raadden mij aan,als ik Sorento wil rijden,om voor de 3.5l of de 3.3l te gaan.

Ga morgen proefrijden ennuhh....ik kan niet wachten,haha!

wordt vervolgd

Link to comment
Share on other sites


De 3.3 zal ongetwijfeld wat duurder zijn omdat ie pas vanaf 2007 (dacht ik) op de markt is.

De motortechniek van de 3.3 is wel weer een generatie verder t.o.v. de 3.5. Dat zie je al aan het aantal pk's. De 3.3 heeft 248 pk, de 3.5 heeft 195 pk.

Ik rijd zelf ook een 3.3, ben misschien bevooroordeeld, maar gaat als een raket en rijdt enorm soepel.

Gemiddeld verbruik bij normaal rijgedrag 1 op 8.

Link to comment
Share on other sites


Ik heb ook een 3.3 V6 Sorento uit 2008. Ik heb er nu 30000km, meeste snelweg met constant 120km/h op cruise control, mee gereden en dik tevreden over de auto. Wel heb ik er Koni schokbrekers oner laten leggen wat een enorme verbetering van comfort was. De auto zelf heeft nu 85000km gereden.

Rij ermee op gas en haal dan gemiddeld 1:6.9

De gasinstallatie is een Prins VSI systeem met daarbij een ValveCare systeem voor het beschermen van de kleppen.

Succes bij het nemen van een beslissing.

Link to comment
Share on other sites


Ok,gisteren bij Smeeing geweest.

Geen proefrit omdat de auto,een 3.3 compleet ingebouwd was door andere auto's.

Deze auto ook niet willen kopen,omdat hij behoorlijk lakschade(steenslag)op de motorkap,voorruit en dakrand had bij 102000km.Dit zou bijgetipt worden maar hoe doe je dat bij een voorruit?En ik praat niet over een paar pitjes in de lak.

De motorkap en de dakrand zou gewoon overgespoten moeten worden,maar daar zou ik een deel vd kosten bij moeten betalen.

Volgens mij altijd zeer hard mee gereden.

Heb ik nog niet eerder zo erg gezien bij een auto van bijna 4 jaar met 1 ton op de teller.

En dat voor bijna 20 ruggen.

Dus dat gaat ie niet ook worden.

Ik ben misschien kritisch,maar het gaat over veel geld en die kun je maar 1 x uitgeven.Verder ben wel verplicht om daar mijn nieuwe auto te kopen omdat ik anders 15% annuleringskosten (2000 euro)moet betalen voor die afgezegde Sorento 2.4i.

Geen probleem,ik wacht dus gewoon af tot er iets mooiers binnenkomt,al baal ik wel omdat ik bij andere bedrijven al aardige sorento's heb zien staan.

Maar geduld is een schone zaak,en moeilijk,haha!

Wordt vervolgd.

Link to comment
Share on other sites


  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...