Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Is het verstandig om met een splinternieuwe wagen op reis te vertrekken...?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Beste Sportage-rijders (of wachtenden, zoals ik...)

Afgaand op de (vermoedelijke) levertermijnen zijn er veel mensen die hun sportage pas zullen hebben tegen het verlof.(juli-aug)

De onze is voorzien eind juni-begin juli. :mrgreen:

Aangezien we halverwege juli op reis gaan naar Slovenië vraag ik mij af of het wel verstandig is om dit te doen met een splinternieuwe wagen.

Het gaat toch om een kleine 1.300 Km.

Is dit goed of slecht voor de motor (in mijn geval 2.0 CRDI) en wat is de beste rijstijl?

--> steeds rijden met constante snelheid, of regelmatig toerental wijzigen?

--> (veel) pauzes inlassen of niet?

Zijn er mensen die advies hebben op dat vlak... :?:

Gast Timo0103
Geplaatst

Beste Sportage-rijders (of wachtenden, zoals ik...)

Afgaand op de (vermoedelijke) levertermijnen zijn er veel mensen die hun sportage pas zullen hebben tegen het verlof.(juli-aug)

De onze is voorzien eind juni-begin juli. :mrgreen:

Aangezien we halverwege juli op reis gaan naar Slovenië vraag ik mij af of het wel verstandig is om dit te doen met een splinternieuwe wagen.

Het gaat toch om een kleine 1.300 Km.

Is dit goed of slecht voor de motor (in mijn geval 2.0 CRDI) en wat is de beste rijstijl?

--> steeds rijden met constante snelheid, of regelmatig toerental wijzigen?

--> (veel) pauzes inlassen of niet?

Zijn er mensen die advies hebben op dat vlak... :?:

Ik denk zelf dat je er niet te veel over na moet denken.

Gewoon rijden zoals je altijd doet. Alleen even niet vol doortrekken.

Verder lekker genieten van de auto.

Geplaatst

Goede vraag. En zeker actueel, gezien de hoeveelheid nieuwe sportages die de komende maanden waarschijnlijk vlak voor de vakantie geleverd gaan worden (zoals de mijne). In het boekje staat het volgende:

U hoeft de auto niet gedurende een bepaalde periode in te rijden. U kunt echter door het opvolgen van een paar eenvoudige aanwijzingen gedurende de eerste 1.000 km de prestaties, het brandstofverbruik en de levensduur van uw auto in positieve zin beïnvloeden.

• Voer het toerental van de motor niet te hoog op.

• Zorg ervoor dat het toerental van de motor (omw/min of omwentelingen per minuut) tijdens het rijden niet hoger wordt dan 3.000 omw/min.

• Rijd niet gedurende langere tijd met een constante snelheid. Om de motor goed in te rijden, moet het motortoerental worden gevarieerd.

• Vermijd plotseling afremmen, behalve in noodgevallen, om de onderdelen van het remsysteem de gelegenheid te geven op elkaar in te lopen.

• Laat de motor niet langer dan 3 minuten achtereen stationair draaien.

• Trek gedurende de eerste 2.000 km met uw auto geen aanhanger.

E.e.a. zal geen gemakkelijk opgave zijn als je van plan bent om met de Kip aan de sleurhutknobbel richting Torremolinos te gaan ;)

Vooral het voorkomen van langdurig met constante snelheid rijden zal lastig zijn. Je rijdt toch het liefste met de cruise over route d'soleil. En op zwarte zaterdag niet langer dan 3 minuten stationair laten draaien (dus dan zonder airco) als je 10km voor de tolpoorten vaststaat in een kokende heet hok vol mekkerende kinderen zal ook niet meevallen. En voor de wijsneuzen: ISG zit alleen op de 1.6 B)

Geplaatst

Goede vraag. En zeker actueel, gezien de hoeveelheid nieuwe sportages die de komende maanden waarschijnlijk vlak voor de vakantie geleverd gaan worden (zoals de mijne). In het boekje staat het volgende:

U hoeft de auto niet gedurende een bepaalde periode in te rijden. U kunt echter door het opvolgen van een paar eenvoudige aanwijzingen gedurende de eerste 1.000 km de prestaties, het brandstofverbruik en de levensduur van uw auto in positieve zin beïnvloeden.

• Voer het toerental van de motor niet te hoog op.

• Zorg ervoor dat het toerental van de motor (omw/min of omwentelingen per minuut) tijdens het rijden niet hoger wordt dan 3.000 omw/min.

• Rijd niet gedurende langere tijd met een constante snelheid. Om de motor goed in te rijden, moet het motortoerental worden gevarieerd.

• Vermijd plotseling afremmen, behalve in noodgevallen, om de onderdelen van het remsysteem de gelegenheid te geven op elkaar in te lopen.

• Laat de motor niet langer dan 3 minuten achtereen stationair draaien.

• Trek gedurende de eerste 2.000 km met uw auto geen aanhanger.

E.e.a. zal geen gemakkelijk opgave zijn als je van plan bent om met de Kip aan de sleurhutknobbel richting Torremolinos te gaan ;)

Vooral het voorkomen van langdurig met constante snelheid rijden zal lastig zijn. Je rijdt toch het liefste met de cruise over route d'soleil. En op zwarte zaterdag niet langer dan 3 minuten stationair laten draaien (dus dan zonder airco) als je 10km voor de tolpoorten vaststaat in een kokende heet hok vol mekkerende kinderen zal ook niet meevallen. En voor de wijsneuzen: ISG zit alleen op de 1.6 B)

Bedankt voor de tips Elmerblues! :P

Aan de ene kant hoop ik hem te hebben vóór we vertrekken, maar aan de andere kant zou ik hem liever inrijden zoals het hoort.

Gelukkig hebben we een gratis vervangwagen op de bestelbon laten zetten voor 't geval ie nog niet geleverd is...

Geplaatst

Mijn Sportage werd op donderdag 9 september afgeleverd; op vrijdag 10 september ben ik naar IJmuiden gereden; daar was toen toevallig de HISWA te water zodat ik 400 kilometer op de teller zou hebben staan.

Want waarom die 400 km? Omdat ik op zondag de 12de met caravan naar Oostenrijk en Kroatië zou gaan rijden (3500 km heen en terug).

Dealer zei dat als ik 400 km zou hebben gereden de motor voldoende ingereden zou zijn om met de caravan te rijden.

Ik heb me eens laten vertellen dat de moderne motoren zo nauwkeurig gefabriceerd worden (cylinders op hondersten mm) dat inrijden eigenlijk niet meer aan de orde is. Ook oliewissel na bijv. 500 km wat 'vroeger' normaal was is er niet meer bij.

Dus de eerste paar honderd km een beetje rustig aan, en dan gaan met die banaan.

Ik heb er nu 15.000 km mee gereden; rijdt als een zonnetje.

Geplaatst

Fijn Rudi dat het goed is afgelopen.

Maar ik zou er toch een probleem mee hebben gehad om met 400 km op de teller de caravan er achter te hangen, waar het handboek nadrukkelijk adviseert om daarmee te wachten tot na 2000 km (zie Elmerblues). Ook al beweert de dealer anders. De Sportage is me net iets te dierbaar (en te kostbaar) om daar (straks) risico mee te nemen.

Geplaatst

Fijn Rudi dat het goed is afgelopen.

Maar ik zou er toch een probleem mee hebben gehad om met 400 km op de teller de caravan er achter te hangen, waar het handboek nadrukkelijk adviseert om daarmee te wachten tot na 2000 km (zie Elmerblues). Ook al beweert de dealer anders. De Sportage is me net iets te dierbaar (en te kostbaar) om daar (straks) risico mee te nemen.

Snap ik; zou ik normaliter ook niet prefereren. Als de dealer had gezegd dat ik er van te voren 1000 km mee had moeten rijden was ik op en neer naar Basel gereden; heb ik hem ook gezegd.

Overigens wist ik niets van die 2000 km; vandaar ook dat ik het hem gevraagd heb.

Ook zat ik een paar honderd kilo onder het toelaatbaar gewicht en ik heb 90% op de snelweg gereden met veelal constante snelheid................ ik heb 7 jaar garantie ....................

Ach ja ...........

Geplaatst

Ook zat ik een paar honderd kilo onder het toelaatbaar gewicht en ik heb 90% op de snelweg gereden met veelal constante snelheid................ ik heb 7 jaar garantie ....................

Net die constante snelheid voor langere duur is blijkbaar niet goed voor de motor.

Ben toch bang dat je op die manier een hoger verbruik in de hand werkt... en dan mag je 7 jaar garantie hebben al wat je wilt.

Wat je zegt over dat afstellen in de fabriek klopt idd. Ik heb mij ook laten vertellen dat de hedendaagse nieuwe wagens niet meer zo'n lange inrijperiode nodig hebben als vroeger.

Toch let ik liever op de eerste 1000 Km en zou ik niet graag vanaf de 1ste dag naar Slovenië sjezen... :sweatdrop:

Geplaatst

Net die constante snelheid voor langere duur is blijkbaar niet goed voor de motor.

Dat heeft nog nooit iemand me uit kunnen leggen..

Toch let ik liever op de eerste 1000 Km en zou ik niet graag vanaf de 1ste dag naar Slovenië sjezen... :sweatdrop:

Ach, heuveltje op en af geeft ook veel lastwissels, dus ik zou daar geen punt van maken, gewoon gaan met de banaan.

Ik rij nu ook niet anders na 5000km dan dat ik bij de dealer vandaan reed.

Geplaatst

Is inmiddels bekend bij Kia en er wordt in de nieuwste NAV een extra "App" voor geprogrameerd :P:D

Geplaatst

Persoonlijk zou ik zoveel kms niet aanraden met splinternieuwe motor...

Geplaatst

Dat heeft nog nooit iemand me uit kunnen leggen..

Onderdelen in een splinternieuwe motor moeten zich nog gaat 'zetten' en inlopen. Lagers, zuigerwanden, zuigerveren, krukas. Vergelijk het maar met het slaan van een hamer op een stuk staal. Als je urenlang dezelfde snelheid en hetzelfde motortoerental aanhoudt, dan wordt dat zettingsproces eigenlijk maar op 1 plek uitgevoerd en continue met dezelfde kracht. Je krukasbelasting blijft bijv. hetzelfde, alsof je dus met een hamer continue op hetzelfde plekje op een stuk metaal slaat. Het metaal zet zich dan maar op 1 plek en verdeelt zich niet gelijkmatig over het hele oppervlakte, net als een schaatser die altijd exact hetzelfde rondje draait op een ijsbaan en niet de volledige breedte van de baan gebruikt. Dit zorgt mettertijd voor een wat minder soepele motor, een wat hoger verbruik (naar zeggen), en de kans op een wat hoger olieverbruik.

Ik heb zelf in de techniek gezeten en het inloopproces bij een nieuwe motor is wel degelijk van belang, ook bij de huidige moderne motoren.

Wisselende belasting en het geleidelijk hoger gaan doortrekken in toeren is de beste wijze.

Geplaatst

Wisselende belasting en het geleidelijk hoger gaan doortrekken in toeren is de beste wijze.

Dit zorgt mettertijd voor een wat minder soepele motor, een wat hoger verbruik (naar zeggen), en de kans op een wat hoger olieverbruik.

Wisselende belasting? Dat is ook gebeurd; natuurlijk heb ik op de heenweg naar Oostenrijk/Kroatie niet als een dolle opgetrokken met de caravan achter de auto; en natuurlijk heb ik niet constant 100 gereden; zoals bigwade zegt: heuveltje op heuveltje af is ook afwisselend rijden; of af en toe achter een vrachtwagen blijven en er dan weer voorbij gaan.

Verbruik?Trekkracht? Geluid? Soepelheid? Na 15.000 km heb ik geen klagen. De praktijk zegt altijd meer dan de theorie of wat men denkt. Dus ................

Ik denk dat het grotendeels verhalen/meningen/wijsheden zijn die nog van 'vroeger' stammen. Want waarom is oliewissel na 500 of 1000 km niet meer nodig? Omdat er geen slijpsel meer in de olie zit. En waarom zit er geen slijpsel meer in de olie? Omdat de motoren (zuigers met name) zo nauwkeurig gemaakt zijn dat ze al voor 99% 'passen'.

Maar dat zal niet het laatste bericht zijn van dit topic ...................

Geplaatst

Ik denk dat je hier uren over kan debatteren. Het enige wat ik nog wil toevoegen is de volgende uitspraak, overgenomen van een amerikaanse techneut ('break in pattern' is 'inloopprocedure'):

As for break in pattern and oil change time-follow the following procedure for both:

1. Open the glove box.

2. There should be a small book inside called an “owner’s manual”.

3. Read it.

4. Do what it says.

They built the damned car, they probably know a thing or two about these things.

Geplaatst

Ik denk dat je hier uren over kan debatteren. Het enige wat ik nog wil toevoegen is de volgende uitspraak, overgenomen van een amerikaanse techneut ('break in pattern' is 'inloopprocedure'):

As for break in pattern and oil change time-follow the following procedure for both:

1. Open the glove box.

2. There should be a small book inside called an “owner’s manual”.

3. Read it.

4. Do what it says.

They built the damned car, they probably know a thing or two about these things.

Topic closed .............

;)

Geplaatst

Helemaal mee eens Elmer.

Het is een kleine moeite om de instructies te volgen.

(En het is echt niet een stokpaaardje van Kia; ik heb in mijn leven auto's van 13 verschillende merken ingereden en ze hebben allemaal dit soort instructies: In begin niet op zijn staart trappen en flink wat km's voordat je extra zwaar belast door caravan te gaan trekken.)

Nog een tip voor Smetjesmee:

Bij mij speelde ook nog (even) de vraag of de Sportage nog voor onze (caravan-) vakantie zou kunnen komen. Ik heb het inrijprobleem toen opgelost door de dealer te laten weten dat als hij de auto nog voor onze vakantie wilde kunnen leveren hij er uiterlijk op een bepaalde datum moest zijn. Ik nam daarvoor 2 weken voor vertrek, zodat ik de tijd had om eerst 2000 km te kunnen rijden.

{Inmiddels is mijn probleem overigens over omdat de planning nu is dat hij pas ná onze 5 á 6 weekse vakantie komt.)

Geplaatst

Ach, heuveltje op en af geeft ook veel lastwissels, dus ik zou daar geen punt van maken, gewoon gaan met de banaan.

BW Heb ik jou niet ergens op het forum horen klagen over een hinderlijke bromtoon bij bepaalde snelheid ? Zou dat mogelijk verband kunnen houden met inrijden ?????

:)

Geplaatst

BW Heb ik jou niet ergens op het forum horen klagen over een hinderlijke bromtoon bij bepaalde snelheid ? Zou dat mogelijk verband kunnen houden met inrijden ?????

Heren,

Ik stel voor echt te stoppen met dit topic; dit kan maar tot één ding leiden: als maar meer vervelende opmerkingen over en weer. En op een gegeven moment hoopt zelfs iemand dat iemands motor kapot gaat, alleen maar om gelijk te hebben.

Iedereen wil gelijk hebben en wil het laatste woord hebben.

S T O P P E N . We zijn toch geen kleine kinderen meer?

En nu: met plezier in de Sportage rijden.

Geplaatst

@Elmer, bedankt voor de uiteenzetting

@Opa, nee juist ik heb geen problemen met een brom :-)

Auto loopt als een zonnetje tussen de 1:10 en 1:13

Geplaatst

Pak van mij hart BW !

Geplaatst

Heren,

Ik stel voor echt te stoppen met dit topic; dit kan maar tot één ding leiden: als maar meer vervelende opmerkingen over en weer. En op een gegeven moment hoopt zelfs iemand dat iemands motor kapot gaat, alleen maar om gelijk te hebben.

Iedereen wil gelijk hebben en wil het laatste woord hebben.

S T O P P E N . We zijn toch geen kleine kinderen meer?

En nu: met plezier in de Sportage rijden.

Laat de leden tenminste nog even advies geven als ze dat willen! :?

Ik heb dit topic geopend omdat ik er antwoorden op wil.

Als je alles gaat sluiten omdat de commentaar je niet aanstaat ga je niet veel overhouden. :nono:

Dus beste forumleden, als er nog mensen zijn die advies willen geven - en dat mag gerust de technische kant opgaan - laat maar komen. :D

Geplaatst

Laat de leden tenminste nog even advies geven als ze dat willen! :?

Ik heb dit topic geopend omdat ik er antwoorden op wil.

Als je alles gaat sluiten omdat de commentaar je niet aanstaat ga je niet veel overhouden. :nono:

Dus beste forumleden, als er nog mensen zijn die advies willen geven - en dat mag gerust de technische kant opgaan - laat maar komen. :D

Het gaat mij er totaal niet om of me de antwoorden wel of niet aanstaan maar omdat dergelijke zaken vaak uit de hand dreigen te lopen. De een wil nog meer gelijk hebben dan de ander.

Jongens: laat maar komen ......................... Ik vind alles best ..........

Geplaatst

Jongens: laat maar komen ......................... Ik vind alles best ..........:)

Nou, hier dan..

Ik heb nergens gelezen dat smetjesmee een sleurhut achter zijn tuut gaat hangen.

Daarnaast is het een diesel die het prettigst loopt als hij warm is.

Met een beetje wisselende snelheden 100-110-120-(130 later) is zo'n trip helemaal goed.

Zeker met de airco aan en een heuveltje op en af vind die auto dat heerlijk en jij zelf waarschijnlijk ook.

De kans dat je die 1300km op het zelfde toerental blijft rijden is sowieso al NUL.

Ik heb eigenlijk nooit 1 van mijn auto's echt "ingereden" maar normaal gebruikt.

Mijn Chevy heeft dat 273000 km zonder problemen op LPG gedaan zonder echt olieverbruik en mijn vorige SP2 idem en was één van de zuinigste op dit forum.

Met de huidige auto (SP3 2.0L-B-AUT) haal ik op de snelweg 1:13 als dat moet en ook hier geen enkel olie verbruik.

Ik heb vanaf dag 1 de cruisecontrol aan gehad en heb nergens last van.

Je kunt hier immers ook niet uren hetzelfde rijden in dit volle land.

Met de automaat komt de motor dan ook niet boven de 2500 toeren.

De diesel heeft een 6 bak en ook die zal amper boven de 2000-2500 toeren komen en je traject

zal incl. stops echt voldoende afwisseling hebben.

Ik zeg DOEN, je vakantie krijgt een extra dimensie :-)

O ja, eigenlijk was het hier al klaar

http://www.kiaclub.nl/topic/6603-is-het-verstandig-om-met-een-splinternieuwe-wagen-op-reis-te-vertrekken/page__view__findpost__p__56334

Geplaatst

Smetjesmee,

Je vergeet het belangrijkste. Eerst maar eens hopen dat je hem hebt op de door jouw gedachte datum.

Als je hem hebt gewoon op vakantie gaan met je nieuwe auto.

Gewoon je boeren/burger verstand gebruiken.

Een diesel is een werkpaard niet te hoog in de toeren maar lekker laten lopen.

Wat je ook zou kunnen doen is in je route wat afwisseling inbouwen.

Nicht immer die autobahn ja!

Er zijn zo veel mooie gebieden die kant op.

Geniet van je auto en van de vakantie.

Geplaatst

Smetjesmee, Als je inderdaad GEEN caravan meeneemt op vakantie ben ik het helemaal met BW en Bowie eens dat je het "inrijden" heel best op de vakantiereis kunt doen (niet extreem belasten en wat variëren met de snelheden). Enig probleem(pje) zou kunnen zijn dat je eventuele aflevermanco's pas na de vakantie kunt laten verhelpen. Wens je toe dat je Sportage tijdig arriveert ! Fijne vakantie straks ! :)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...