Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hebben er misschien meerdere mensen last van het volgende:

Wanneer we met lage snelheden over een klinkerweg rijden horen we een erg irritant geklok en geklak geluid onder onze auto, onderstel geluiden. het lijkt ook erger te worden. Heeft hier iemand ervaring mee?

Posted

Ik zou hem gewoon even naar de dealer brengen, het is duidelijk dat dit niet zo hoort te zijn.

Ik heb verder nog niemand erover gehoort.

Posted

Wanneer we met lage snelheden over een klinkerweg rijden horen we een erg irritant geklok en geklak geluid onder onze auto, onderstel geluiden. het lijkt ook erger te worden. Heeft hier iemand ervaring mee?

Hallo Carla,

Toevallig was ik afgelopen weekend op bezoek bij familie, waar iemand aanwezig was die ook een KIA Sportage had en exact hetzelfde verhaal vertelde.

Volgens hem ligt het aan het onderstel en wordt dit door de wielen doorgegeven aan de wielkasten, die als klankkasten fungeren en het geluid versterken. Hoe groter de wielen, bv. 18-inch hoe lager dit effect zou kunnen zijn. Probleem is inderdaad alleen geconstateerd bij klinkerwegen met die ronde koppen. De Belgische KIA rijders zouden hier meer over kunnen zeggen, want dit soort wegen komen meer in Belgie voor.

Jan

Posted

Hallo Carla,

Toevallig was ik afgelopen weekend op bezoek bij familie, waar iemand aanwezig was die ook een KIA Sportage had en exact hetzelfde verhaal vertelde.

Volgens hem ligt het aan het onderstel en wordt dit door de wielen doorgegeven aan de wielkasten, die als klankkasten fungeren en het geluid versterken. Hoe groter de wielen, bv. 18-inch hoe lager dit effect zou kunnen zijn. Probleem is inderdaad alleen geconstateerd bij klinkerwegen met die ronde koppen. De Belgische KIA rijders zouden hier meer over kunnen zeggen, want dit soort wegen komen meer in Belgie voor.

Jan

Ik heb dit misschien het zelfde zie : http://www.kiaclub.n...7001-hulpveren/

Ik heb het volgende met mijn kia heeft even niks met hulpveren te maken maar ben toch benieuwd of er meer rijders zijn die dit ervaren.

Als ik over remdrempels rij dan is het net of ik de veren hoor springen.

ik bedoel er mee als ik van de drempel af rij hoor je de veer (pong) en het lijkt erop dat het de achterveren zijn.

zijn er sportage eigenaren die dit ook hebben (het pong geluid is er niet altijd)

Guest Timo0103
Posted

Ik heb dit misschien het zelfde zie : http://www.kiaclub.n...7001-hulpveren/

Ik heb het volgende met mijn kia heeft even niks met hulpveren te maken maar ben toch benieuwd of er meer rijders zijn die dit ervaren.

Als ik over remdrempels rij dan is het net of ik de veren hoor springen.

ik bedoel er mee als ik van de drempel af rij hoor je de veer (pong) en het lijkt erop dat het de achterveren zijn.

zijn er sportage eigenaren die dit ook hebben (het pong geluid is er niet altijd)

klopt dat heb ik ook, soms.

ploink!!

Posted

klopt dat heb ik ook, soms.

ploink!!

Gelukkig ben ik niet alleen met dit vervelende geluid.

De dealer heeft er ook al na gekeken maar alles was oke.

Morgen krijg ik de vervangende veren eronder (in verband met doorzakken bij rijden met caravan) en ben benieuwd of de ploink hiermee ook kwijt ben.

Zoja dan is het wel iets met de veren.

Ik hou je op de hoogte (zal wel 2 weken duren voordat ik dit meldt )

• 2 weeks later...
Posted

Ik heb het geluid ook. Voor de vakantie bij de dealer geweest en die gaf de dikke laag tectiel de schuld. Nu na 11000 op de teller wordt het geluid alleen maar erger. Maandaag maar weer naar de dealer. Ik zal laten weten wat die er van vind.

Posted

Ik ben erg benieuwd. Ik heb een zelfde auto en wordt het geploink wel zat.

Morgen krijg ik de vervangende veren eronder (in verband met doorzakken bij rijden met caravan) en ben benieuwd of de ploink hiermee ook kwijt ben.

Posted

Voor de vakantie bij de dealer geweest en die gaf de dikke laag tectiel de schuld.

Tectyl zorgt niet voor bijluiden, onmogelijk.

• 2 weeks later...
Posted

Voor de vakantie bij de dealer geweest en die gaf de dikke laag tectiel de schuld.

Daar was de dealer nu ook wel van overtuigd en donderdag gaat hij een dagje zoeken naar het geploink.

Het was inmiddels bij KIA NL bekend maar niemand had nog de oplossing.

Posted

Daar was de dealer nu ook wel van overtuigd en donderdag gaat hij een dagje zoeken naar het geploink.

ik had dit geluid ook , maar naar montage verzwarde achterveren inverband met caravan heb ik het geluid niet meer .(tot nu toe)

• 2 weeks later...
Posted

De Sportage is terug geweest naar de dealer. Het probleem was niet te vinden. Ze hebben het hitteschild van de de uitlaat aangepast. In eerste instantie leek het geluid weg te zijn, echter……

Het geluid komt nog steeds voor, alleen wel in mindere maten. Net voor we hem weg brachten ploinkte de auto zelfs op een hobbelige snelweg.

Wordt vervolgd.

ik had dit geluid ook , maar naar montage verzwarde achterveren inverband met caravan heb ik het geluid niet meer .(tot nu toe)

Posted

Ik woon in de Vlaamse Ardennen en tijdens de testrit over de kasseien weesten rijden en heb juist ervaren hoe zacht de sportage erover rijdt

Posted

Hallo,

Ik heb nu 9500 km met de sportage gereden en nu begint het geklak wat erg vervelend is.

Ik heb ook het idee dat het niets met het onderstel is maar dat het in de aandrijflijn zit.

Het begint in de eerste,tweede en derde versnelling op lage snelheid als je het gas in drukt

of als je het gas los laat. Het soort wegdek maakt niet uit. Ook komt het voor dat als de auto van

de achteruit in de eerste versnelling zet en je de koppeling los laat.

Ik heb de dealer geinformeerd en wordt nog terug gebeld.

John

Posted

Hi John,

Wat jij hebt is een ander probleem.

Dat metalige geklik bij gas er op en gas los heb ik ook. Het is met name te horen als de auto stilstaat en je de auto in de eerste versnelling zet en de koppeling op laat komen. Maar bij lage snelheden is het ook te horen bij gas los/gas erop. Net of er speling in een koppeling van de aandrijflijn zit. Het heeft volgens mij iets met drukgroep/koppelingsplaat/versnellingsbak/aandrijfas te maken, en inderdaad niet met het onderstel.

Hoor graag van je wat de oplossing is want het is inderdaad een vervelend geluid.

Posted

Ik woon in de Vlaamse Ardennen en tijdens de testrit over de kasseien weesten rijden en heb juist ervaren hoe zacht de sportage erover rijdt

Bij welke dealer heb je hem gekocht? ik ben ook van de Vlaamse Ardennen.

• 1 month later...
Posted

Hallo,

Ik heb nu 9500 km met de sportage gereden en nu begint het geklak wat erg vervelend is.

Ik heb ook het idee dat het niets met het onderstel is maar dat het in de aandrijflijn zit.

Het begint in de eerste,tweede en derde versnelling op lage snelheid als je het gas in drukt

of als je het gas los laat. Het soort wegdek maakt niet uit. Ook komt het voor dat als de auto van

de achteruit in de eerste versnelling zet en je de koppeling los laat.

Ik heb de dealer geinformeerd en wordt nog terug gebeld.

John

Posted

Het probleem is opgelost!!

de bouten om de wiel-as aan de bak te koppelen zijn 2kgf vaster aangedraaid waardoor de speling en dus

het geklak verdwenen is.

John

Prima!!! Ter extra info, gaat het hier om een all wheel drive en zo ja voor of achteraan of is het de tweewiel-aangedreven versie???

Greetz A.

Posted

Het heeft even geduurd maar nu ik de zwaardere veren eronder heb is het geluid niet meer aanwezig.

heb er zins geplaatste bericht nu 4000 km mee gereden maar geen plionk meer vernomen .