Jump to content

Winterbanden 13"

phoenix2149

Recommended Posts

Even een vraagje,

Wij hebben nog winterbanden liggen op velg. Maat is 175/70 R13.

Zou dat kunnen of is dat te klein? Heb ooit eens ergens gezien dat er nieuwe picanto's met 13" velgen in de specificaties stond, maar heb de rest van de maten niet onthouden.

TNX.

Phoenix

De vraag is wat is de steek ? als het 4x100 is en de ET waarde is juist dan past het wel,

vind zelf 13 inch wel erg klein onder de Picanto en je zou beter voor 155 of 165 kunnen gaan want hoe smaller de band hoe meer grip (in de winter)

zelf ga ik er: 165/65/15 onder doen.

Zou dat kunnen of is dat te klein? ...

De afrolomtrek van die band+velg is 3,5 % groter dan die van de standaardbanden. Dit is in de praktijk geen probleem,

je auto komt ook niet hoger of lager te liggen door die banden.

Wat MauS aangeeft klopt: in de winter is smaller beter, echter die ene centimeter t.o.v. het door de dealer aanbevolen spul

lijkt me niet zo'n punt. Is meer bedoeld voor gasten die op 215 o.i.d. rijden, dat die dan als winterband een 185er nemen.

dat klopt helemaal, die ene centimeter zou 't verschil niet maken :)

als 't verder past is het prima en heb je een leuke winterset. nat en ijs hoeft van mij niet maar veel sneeuw is toch best wel leuk mooi met de Picanto Crossen :cool:

Dank voor jullie reacties.

De banden komen van/waren voor een Hyundai Excel uit '97. Die had volgens mij een 4x100 steek. Heb iig 4 gaten in de velg :wink:

Ik weet in ieder geval dat de auto sneller gaat 103 ipv 100 op de teller. Maar ach dat maakt nauwelijks verschil.

Waarschijnlijk komt de onze pas februari :angry: dus wellicht dit jaar nog niet nodig...

• 2 weeks later...
Guest Marcvane86

Velgen van excel passen niet op de picanto. Andere steekwaardes.

HYUNDAI

Accent, Atos, Coupe, Excel, Lantra, Pony, Sonata Steekmaat 4 x 114.3

De picanto moet worden voor zien van 4*100

Groet Marc

Dank voor jullie reacties.

De banden komen van/waren voor een Hyundai Excel uit '97. Die had volgens mij een 4x100 steek. Heb iig 4 gaten in de velg :wink:

Ik weet in ieder geval dat de auto sneller gaat 103 ipv 100 op de teller. Maar ach dat maakt nauwelijks verschil.

Waarschijnlijk komt de onze pas februari :angry: dus wellicht dit jaar nog niet nodig...

Guest Jeroen66475

Even een vraagje,

Zou dat kunnen of is dat te klein? Heb ooit eens ergens gezien dat er nieuwe picanto's met 13" velgen in de specificaties stond, maar heb de rest van de maten niet onthouden.

TNX.

Phoenix

In sommige andere Europese landen (o.a. Duitsland) wordt het instapmodel van de nieuwe Picanto geleverd op 155/70 R13 banden.

Sowieso is het ook niet alleen de steek waar je op moet letten. Je moet ook de ET waarde in de gaten houden, deze mag over het algemeen niet meer dan 5 afwijken anders komt je wiel teveel naar binnen / buiten.

En de afmeting van het naafgat is belangrijk, maar hier zijn weer centreerringen voor te koop die dat ruimte opvullen.

Voor een 2011 picanto:

AUTOGEGEVENS Kia Picanto - (2011 tot nu)

Steek: 4x100 - ET: ~44 - NG: 54.10

(bron:www.online-velgen.nl)

Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal eens kijken wat de steek is. Dan weet je het zeker.

Denk dat ik bij het ophalen, wat waarschijnlijk februari zal zijn even ga navragen of gewon mee neem.

Maar winterbanden zal dus nog niet nodig zijn... mits het nog volop wit is of de auto in januari komt

Ja van de ET waarde was ik mij bewust. Dan kunnen je lagers behoorlijk slijten. De NG waarde is neem ik aan gewoon de totale hoogte toch?

NG is NaafGat, dus het middelste gat in de velg. Die van de velg mag wel wat groter zijn dan voor de auto perfect passend is, hier zijn centreerringen voor te kopen (5€ per stuk) die de overtollige ruimte opvullen.

NG is NaafGat, dus het middelste gat in de velg. Die van de velg mag wel wat groter zijn dan voor de auto perfect passend is, hier zijn centreerringen voor te kopen (5€ per stuk) die de overtollige ruimte opvullen.

Guest Marcvane86

Bij stalen velgen kun je geen centreerringen gebruiken even ter aanvulling voor degene die daar niet van op de hoogte zijn.

Ik ga zelf rijden met een stalen velg met een 2mm groter naafgat verwacht geen problemen want centreren doet ie ook al op de bouten.

Mocht het niet goed zijn snel genoeg een nieuwe set gehaald bij de dealer.

Bij stalen velgen kun je geen centreerringen gebruiken even ter aanvulling voor degene die daar niet van op de hoogte zijn.

Ik ga zelf rijden met een stalen velg met een 2mm groter naafgat verwacht geen problemen want centreren doet ie ook al op de bouten.

Mocht het niet goed zijn snel genoeg een nieuwe set gehaald bij de dealer.

Klopt inderdaad.

Marc, ik weet niet of het handig is met een te groot naafgat rond te rijden. Heb je navraag gedaan bij de garage wat dit doet m.b.t. veiligheid?

Alle draagkracht komt zo op de bouten terwijl de 'naaf'/as normaal ook een deel van deze kracht krijgt te verwerken.

Ik heb begrepen dat je er ook wel rekening mee moet houden dat je wat trillingen in je stuur krijgt..

Guest Marcvane86

Heb zelf ruim 5 jaar in Volvo garage gewerkt.

De belasting word altijd op de bouten gedragen en de naaf is puur voor het centreren.

Heb al vaker gereden met deze velgen onder verschillende auto's.

Dus durf het wel aan.

Mocht het echt niet fijn rijden zijn ze er zo weer onderuit.

Marc

Klopt inderdaad.

Marc, ik weet niet of het handig is met een te groot naafgat rond te rijden. Heb je navraag gedaan bij de garage wat dit doet m.b.t. veiligheid?

Alle draagkracht komt zo op de bouten terwijl de 'naaf'/as normaal ook een deel van deze kracht krijgt te verwerken.

Ik heb begrepen dat je er ook wel rekening mee moet houden dat je wat trillingen in je stuur krijgt..

• 2 weeks later...

De vraag is wat is de steek ? als het 4x100 is en de ET waarde is juist dan past het wel,

vind zelf 13 inch wel erg klein onder de Picanto en je zou beter voor 155 of 165 kunnen gaan want hoe smaller de band hoe meer grip (in de winter)

zelf ga ik er: 165/65/15 onder doen.

ik leg er bij mij 175/50/15 winter banden op.merk band is kumho snow.

net als de orginele maat die op ligt v/a fabriek

Heb nog winterbanden (175/65/14) op stalen velgen liggen van mijn vorige auto; een Toyota Yaris uit 2005 (in dat jaar kwam ook het nieuwe model Yaris uit, maar ik had het oude type).

Gaat dat werken denken jullie? Steekmaat van die velgen is volgens diverse sites ook 4x 100, 54,10.

Dank jullie wel!

Guest Marcvane86

Mies,

Gezien de door jou opgegeven waarden verwacht ik geen problemen met de picanto.

Denk dat het zelfs een perfecte match is. Maar dan zou je even in de velg moeten kijken naar wat de ET waarde is.

Bij stalen velgen staat het ergens in de velg geslagen. Buitenkant velg vermoed ik.

groet marc

Heb nog winterbanden (175/65/14) op stalen velgen liggen van mijn vorige auto; een Toyota Yaris uit 2005 (in dat jaar kwam ook het nieuwe model Yaris uit, maar ik had het oude type).

Gaat dat werken denken jullie? Steekmaat van die velgen is volgens diverse sites ook 4x 100, 54,10.

Dank jullie wel!

Hier ook ff vragen, heb aluminium velgen op het oog, tweedehands, met volgende afmetingen :

14 inch, ET 45, naafgat ongeveer 55

en zou er volgende winterbanden op laten leggen :

Merk: CONTINENTAL

Maat: 185/65 R14

eveneens tweedehands, maar in nog zeer goede staat.

Zou dit passen onder mijn nieuwe picanto?

Of misshien beter de winterbanden op de originele stalen kia velgen laten leggen die er nu op staan (14inch met nu 165/60/14 zomerbanden), en dan de zomerbanden op die aluminium velgen laten leggen voor in de zomer?

Zouden die winterbanden passen op de stalen velgen?

bedankt

Hier ook ff vragen, heb aluminium velgen op het oog, tweedehands, met volgende afmetingen :

Zouden die winterbanden passen op de stalen velgen?

bedankt

Hallo Picaman,

Kijk eens op de site www.welkesteek.nl. Deze geeft antwoorden op je vragen.

Ook velgen-online.nl geeft de nodige informatie.

Grtz

Specialmade

Bedankt voor de hints met de links naar websites, maar ik wou eigenlijk iets anders weten.

Welke velgen en maten ervan onder picanto kunnen, weet ik intss, maar welke maat van banden kunnen er maximaal onder?

Kia geeft op voor 15" lm : 175/50/R15, maar zouden er bv ook 195/60/r15 onder kunnen of zijn deze te groot? Een kennis heeft dit op het oog, velgen met perfecte maten (15", NG 54,1, ET : 45, denk J :6), maar die banden zijn mss te groot?

Zijn dus tweedehands.

bedankt

Guest Marcvane86

De afwijking is te groot bij deze maten. 2,5% + of - word als max aanbevolen dus niet 10,6%.

lqkz.jpg

Groet Marc

Bedankt voor de hints met de links naar websites, maar ik wou eigenlijk iets anders weten.

Welke velgen en maten ervan onder picanto kunnen, weet ik intss, maar welke maat van banden kunnen er maximaal onder?

Kia geeft op voor 15" lm : 175/50/R15, maar zouden er bv ook 195/60/r15 onder kunnen of zijn deze te groot? Een kennis heeft dit op het oog, velgen met perfecte maten (15", NG 54,1, ET : 45, denk J :6), maar die banden zijn mss te groot?

Zijn dus tweedehands.

bedankt

• 7 months later...

Ik wil voor mijn aankomende pica ook winterbanden kopen,alleen zijn de standaardmaten onmogelijke maten en tevens duur.

nu ben ik van plan om de maten 155/65/14 eronder te zetten (conti ts800 zeer goed getest)wat 1 cm smaller dan standaard is en tevens veel betaalbaarder zijn en maar 0,13 % verschilt met de standaard 165/60/14 wielen.

zou die 1 cm wat uitmaken dat ze smaller zijn?

@dikkeeric,

Het is zelf beter om de winterbanden wat smaller te nemen dan de zomerbanden.

Dit heeft te maken met de druk per vierkante centimeter van de band.

Kort antwoord op je vraag: prima.

Suc6

Grtz.

Specialmade