Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb eindelijk mooie LED dagrijverlichting voor de FL gevonden die in de koplamp zit. Wordt over twee weken geleverd.

Zijn lekker fel. Werken net zoals bij Audi en worden netjes gedimt als andere verlichting ingeschakeld wordt (knipperlicht, stadslicht, dimlicht en groot licht).

post-512-0-62833500-1317159744_thumb.jpg

post-512-0-79624200-1317159756_thumb.jpg

post-512-0-43860100-1317160203_thumb.jpg

post-512-0-71571600-1317160211_thumb.jpg

post-512-0-63091400-1317160249_thumb.jpg

Posted

Ik heb eindelijk mooie LED dagrijverlichting voor de FL gevonden die in de koplamp zit. Wordt over twee weken geleverd.

Zijn lekker fel. Werken net zoals bij Audi en worden netjes gedimt als andere verlichting ingeschakeld wordt (knipperlicht, stadslicht, dimlicht en groot licht).

Kun je mischien ook vertellen, waar je deze led's vandaan hebt?

Staan iderdaad chique

• Like 1
Posted

Deze LED's worden in mijn eigen koplampen ingebouwd door de electronica-goeroe van het Duitse Sorento-forum. Hij komt uit Berlijn, maar is vaker bij een vriend op bezoek die vlak bij mij in de buurt woont.

Hij levert een aantal custom accessoires voor de Sorento, waaronder ook de 4x4 schakelaar die ik heb, dubbele achterlichten, reflector verlichting, LED dagrijverlichting, LED binnenverlichting en hij tuned diesels rechtstreeks in de auto-software.

Ik krijg volgende week een paar leen-koplampen en dan worden die van mij omgebouwd. De omgebouwde lampen bouw ik dan zelf weer in en stuur de leenlampen weer terug. Inbouw is een piece of cake want de lampen krijgen een extra stekker en er moet slechts een extra kabel netjes naar de zekeringkast gelegd worden. Er komt geen stroom-aftakker of soldeerbout aan te pas.

Ik zal hem eens polsen of ie meer zaken in Nederland wil doen. Hij bouwt echter alleen je eigen lampen om.

Een andere variant is ook beschikbaar voor de 2002-2006 modellen:

• Like 1
Guest Angelique
Posted

Ziet er mooi (woest :D ) uit!

Joetoepje is ook erg leuk.....dat gaat weer geld kosten :lol:

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Ik heb vandaag eindelijk mijn lampjes met LED's gekregen. Er was wat vertraging onstaan vanwege te laat geleverde onderdelen. Ik heb ze net nog snel even ingebouwd. Nog niks aangesloten, dat wordt een leuk werkje voor het weekend.

Het ziet er echt goed uit, zelfs zonder funktie. Het lijkt alsof het er echt standaard in zit.

Foto's volgen als alles aangesloten is.

Posted

Hallo Masimo,

Een beetje of topic. Maar heb je die Schakelaar zelf ingebouwd?

Wat ik wil weten is, of de schakelaar in stand 2WD gewoon de spanning van zekering 13 weghaald of dat er nog meer geschakeld wordt?

Ik heb het schema al eens gezien maar kan het niet meer vinden.

Rob

Posted

Hallo Masimo,

Een beetje of topic. Maar heb je die Schakelaar zelf ingebouwd?

Wat ik wil weten is, of de schakelaar in stand 2WD gewoon de spanning van zekering 13 weghaald of dat er nog meer geschakeld wordt?

Ik heb het schema al eens gezien maar kan het niet meer vinden.

Rob

Offtopic antwoord:

Ik heb hem laten inbouwen, maar had het wel zelf kunnen doen. Er wordt een goede handleiding bij geleverd.

Dit werkt anders. Het schema dat jij denk ik bedoelt, is eigenlijk een aan/uit schakelaar voor zekering 13 (zekering 14 trouwens voor de facelift). Als je bij de facelift zekering 14 eruit trekt, gaat ook ESP en ABS uit en dat wil je niet.

Normaal gesproken wordt de 4WD geregeld via de snelheidssensoren op de tussenbak. Afhankelijk van de waargenomen verschilspanning wordt de 4WD variabel ingesteld tussen 90% achter - 10% voor en 50% achter - 50% voor. M.a.w. de 4WD past zich aan de benodigde traktie aan.

De schakelaar legt in de 2WD-stand een vaste spanning aan op de 4WD regeling, waardoor er 100% achter - 0% voor ingesteld wordt. In de Lock-stand is dat een spanning die 50% achter - 50% voor aandrijft. Een soort gesimuleerd sperdifferentieel.

E.e.a. werkt dus anders dan simpelweg een zekering eruit halen. Daarbij wordt de 4WD regeling volledig uitgeschakeld (ge-bypassed) en komt de aandrijving eigenlijk in een ongecontroleerde toestand.

De schakelaar simuleert in feite de electronische regeling, maar biedt vaste spanningen aan. In de Auto-stand werkt ie zoals origineel via de snelheidssensoren.

Ik heb de schakelaar ingebouwd om met name de tussenbak te sparen. Maar het is ook erg handig om kort te manouvreren in 2WD-Low met een zware aanhanger.

Posted

Zo nog de beloofde foto's van de nieuwe aanwinst. De camera heeft behoorlijk moeite met de felle LED's.

Het ziet er enorm strak uit.

Als andere verlichting uit is dan zijn de LED's zeer fel. Zodra er andere verlichting aangaat dan dimmen ze.

Als het knipperlicht aangaat, dimt de kant waar het knipperlicht aktief is. Net als je bij Audi's ziet.

Het aanleggen van de bedrading was een uurtje werk. De lampen hebben een extra stekker gekregen voor de dagrij-Led's. Alles is superstrak in de koplamp verwerkt. Er hoeft niks gesoldeerd te worden. De enige aanpassing die nodig was aan de auto is een klein gaatje in de zekeringkast, om de voedingsdraden naar binnen te leiden (nadien netjes afgekit). Vervolgens wordt er 1 stekkertje op de lege plek van een relais ingestoken.

post-512-0-11559100-1320572397_thumb.jpg

post-512-0-32944000-1320572433_thumb.jpg

post-512-0-52542800-1320572484_thumb.jpg

post-512-0-79481900-1320572759_thumb.jpg

post-512-0-14849500-1320573496_thumb.jpg

Posted

Ziet er erg goed uit, alsof het origineel is. Zoiets zou ook mooi staan op mijn Venga.

Veel plezier ermee!

Posted

Nice job masimo ! Ziet er heel strak uit. cool.gif

Chapeau voor diegene die dit omgebouwd heeft...

Posted

Hey Masimo,

Wat heeft je dat ongeveer gekost? Wat weet je meer over deze tuner? In diesel chiptuning ben ik ook wel geïnteresseerd.

De LED-Dagrijverlichting heeft 251 Euro gekost, incl. 2x verzending binnen Duitsland. Ik ken de ombouwer persoonlijk. Hij is een electronica-ingenieur en komt uit Berlijn. Link

Hij levert normaal alleen in Duitsland, maar heeft voor mij een uitzondering gemaakt vanwege een gezamelijke duitse kennis, die vlak bij mij over de grens woont. Ik kon dan makkelijk verzenden / ontvangen in Duitsland.

Ik kan hem eens vragen of hij zijn aktiviteiten naar Nederland wil uitbreiden, maar hij heeft zijn handen al vol aan zijn duitse klantenkring. Hij trekt namelijk regelmatig door Duitsland en bezoekt verschillende Sorento-bijeenkomsten.

De mensen die zijn diesel-tuning hebben laten uitvoeren zijn enorm tevreden.

Hij levert trouwens een aantal leuke Sorento-gadgets:

- LED binnenverlichting

- Diesel OBD-tuning

- SuperLocker 4WD schakelaar

- LED-dagrijverlichting (Sorento 1 en Facelift). Eigen lampen worden omgebouwd!

- Dubbele achterlichten

- LED Reflector-verlichting achter

Posted

Ik zie op het Duitse forum dat er a.s. 3 december weer een Sorento-treffen in Duisburg is. Misschien is het goed als ik daar eens heen ga

Grote kans dat hij daar aanwezig is.

Als je lid bent van het duitse Sorento-forum, zoek dan eens naar user Sunny. That's the guy.

In het onderdeel "Allgemein" publiceert hij meestal zijn agenda. Klik.

Haha, onze berichten kruisen elkaar.

Posted

Ik heb vanavond de LED's trouwens eens in het donker bekeken, zonder andere verlichting aan.

Tsjonge jonge, wat komt daar een bak licht uit. Echt oogverblindend. Je kan er echt niet rechtstreeks in kijken.

Ik vind nu wel mijn gewone lampen te geel t.o.v. de LED's (6000K kleurtemperatuur).

Daar wil ik toch een betere match krijgen. Zonder Xenon in te bouwen, overigens.

Iemand een goede tip voor wat blauwere H1, H7 en W5W lampjes?

Posted

Bij zo'n led-upgrade hoort natuurlijk wel een xenonmatch met de juiste kleurtemperatuur.

• Like 1
Posted

Hij levert trouwens een aantal leuke Sorento-gadgets:

- LED binnenverlichting

- Diesel OBD-tuning

- SuperLocker 4WD schakelaar

- LED-dagrijverlichting (Sorento 1 en Facelift). Eigen lampen worden omgebouwd!

- Dubbele achterlichten

- LED Reflector-verlichting achter

Zijn er voorbeeldjes ergens van die dubbele achterlichten en LED reflector? Mijn Duits is niet zo bestv, vind mijn weg niet echt daar op het forum :)

Posted

Plaatje toegevoegd. Foto is van de facelift, maar het gaat ook bij Sorento 2002-2006 (met de ronde bovenste achterlamp).

De fitting van de mistlamp in de onderste lamp wordt vervangen door eentje waar een P21/5W lampje in komt. Die krijgt dan ook achterlicht en remlicht funktie, net zoals de bovenste. Verder worden er een paar aanpassingen gemaak aan de bedrading middels diodes. De standaard aansluiting is in principe dat de bovenste en onderste rode achterlamp dezelfde funkties krijgen. De mistlamp-funktie blijft bestaan door in de onderste lamp achter- en remlicht tegelijk aan te zetten indien ingeschakeld.

Ik heb het setje (25 euro) hier liggen maar moet het nog aansluiten. Het bevat twee lampfittingen (+bedrading), twee lampen, vier diodes en een aansluitschema.

Er zijn verschillende mogelijkheden voor de aansluiting en de daar uit volgende funktie van de onderste lamp:

- achterlicht + mistlamp

- achterlicht + remlicht + mistlamp

- remlicht + mistlamp

Als je een beetje electronisch begaafd bent, kun je, omdat je nu boven en onder dubbele lampjes erin hebt, nog meer varianten voor het verschillende oplichten van achterlicht / remlicht / mistlamp realiseren.

In de reflectoren worden LED's ingebouwd, maar is best duur.

post-512-0-96577000-1320690921_thumb.jpg

Posted

Ik denk aan een achterlichtinbouwmeeting......voor Sorento's!B)

Posted

Thanks.

Kan alleen nog niet oordelen of ik het mooi vind :)

Ik zal wel graag inderdaad willen hebben dat interieurverlichting dubbel brand.

Bij mijn BMW had ik ook dat als ik mijn sleutel van het contact haal, dat automatisch al de interieurverlichting ging branden.

Super handig om al je spullen nog even te pakken.

Dit mis ik wel bij de Sorento...

Die LED verlichting van je vind ik wel echt gaaf...