Ga naar inhoud

Krakende Picanto


molenland

Aanbevolen Berichten

Hallo iedereen

Laat ik eerst zeggen dat ik heel tevreden ben met mijn nieuwe Picanto :D . Rijdt heerlijk en zuinig.

Wat me wel opvalt is dat nu het kouder wordt buiten, diverse rammels en kraakjes te horen zijn. In de ochtend, wanneer ik naar mijn werk rij, kraken de geleiderubbers in de ramen. Ook trilt er iets in het hemeltje, voor het gevoel vanuit het midden. Ook vanuit het dashboardkastje kraakt er regelmatig iets. Dit valt me wel tegen van de nieuwe Picanto, waarmee amper 600 km is gereden. Herkennen meer forumleden dit? Is het reden om de dealer aan het werk te zetten? Of is het een kwestie van siliconenspray?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het klopt dat meerdere Kia eigenaren in de winter meer kraakgeluidjes waarnemen.

Volgens eerdere berichten heeft dat te maken met het harder worden van het kunststof

door de kou. In de zomermaanden wordt dit minder ervaren en zou daarmee het

voorgaande kunnen bevestigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Inmiddels de meeste kraakjes kunnen lokaliseren en verhelpen. Ideaal spul hiervoor is Teflon spray.

  • kraakje in dakje: eenmalig en nooit meer terug gekomen.
  • rammel in dashboardkastje: de hoekjes van het mapje , waarin de autopapieren zitten, zijn van metaal en tikten tegen het kunststof van het kastje. dry.gif
  • krakende rubbers van de ramen: teflonspray
  • rammelende hoedenplank: strookjes tochtstrip op het gedeelte, waarop de hoedenplank rust.

Wat een rust!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Ik merk ook dat er bij mijn Picanto een rammel ergens zit.

Hoor het voornamelijk wanneer ik op onverharde wegen rij of een hobbelig stuk op de snelweg.

Dacht eerst dat ik gek was want hoor het niet altijd maar van het weekend in Belgie gereden waar er echt bijna geen enkel stuk

hobbel vrij asfalt te vinden is, en ik het dus vrijwel constant hoorde.

De rammel komt uit de hoek van de speakers/gordijnairbacks aan beide zijden bij het dashboard.

Kwam bij jou ''Molenland'' ook dat gerammel uit die hoeken en dat het achteraf de rubbers van de ramen waren??

Link naar reactie
Delen op andere sites


@rms90:

In de uiterste hoeken van het dashboard bij de luidsprekers heb ik nog niets horen kraken / rammelen. Maar zoals gezegd: teflonspray lost alle kraakjes en rammeltjes op. Het vloeit a.h.w. tussen de kieren van de kunststof delen, die daardoor minder wrijving krijgen. Teflon is spiegelglad. De kunststoffen zullen dan, wanneer ze tegen elkaar bewegen, minder kraken. Gewoon tussen alle kiertjes sprayen.

Let overigens ook op de bandenspanning. Te harde banden gaan stuiteren met meer rammels tot gevolg. Vooral de platte banden in het exterior pack, worden al gauw knetterhard en dus oncomfortabel. Ik heb er momenteel 2,5 bar in. Meer is te hard, vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dan ga ik eerdaags ook die teflonspray halen.

Als ik jou mag geloven lost dat het gekraak wel op :D

Bandenspanning kan het nog niet aan liggen want heb ze nog niet opgepompt sinds ik de auto sinds eind november heb.

Maar goeie tip met het niet te hard oppompen!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik merk ook dat er bij mijn Picanto een rammel ergens zit.

Hoor het voornamelijk wanneer ik op onverharde wegen rij of een hobbelig stuk op de snelweg.

Dacht eerst dat ik gek was want hoor het niet altijd maar van het weekend in Belgie gereden waar er echt bijna geen enkel stuk

hobbel vrij asfalt te vinden is, en ik het dus vrijwel constant hoorde.

De rammel komt uit de hoek van de speakers/gordijnairbacks aan beide zijden bij het dashboard.

Kwam bij jou ''Molenland'' ook dat gerammel uit die hoeken en dat het achteraf de rubbers van de ramen waren??

dit is bij mij ook geweest dacht eerst dat het de vering was omdat het alleen op klinkers was

terug naar de garage geweest die haalde mij gelijk uit de mizere ze wisten gelijk dat het de stuurcolom was

stuurcolom is vervangen(garantie) en heb niks meer vernomen van het gekraak

dus maar even langs de dealer (niet die op de hoek van de straat)

veel succes

Link naar reactie
Delen op andere sites


@1500vulcano

Dus bij jou kwam het gekraak ook uit de hoeken bij de speakers/gordijnairbacks??

Ben nog niet toegekomen aan de tefflonspray.

Maar jouw verhaal nu gelezen te hebben heeft de teflon daar ook geen effect voor.

Dacht eerst ook dat het te maken zou hebben met het dashboardkastje maar wanneer die leeg is hoor ik het ook soms.

Denk dat ik de dealer ook maar is ga opbellen eerdaags zodat hun er naar kunnen kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


dacht ook dat het overal vandaan kwam,had ook alles nagekeken en uitgesloten en bij de dealer wisten het meteen stuurcolom

nou is mijn dealer ook al een aantal paar jaar achter elkaar uitgeroepen tot beste kia dealer van nederland :innocent::clap: (ik krijg hier niets voor)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet niet of dit jullie helpt, maar vandaag hoorde ik links en rechts in de hoeken van het dashboard gekraak op slecht wegdek, toen de auto nog koud was. Het bleek dat de geleiderubbers voor de zijruiten links en rechts bij de driehoekjes aan de binnenkant van de buitenspiegels kraakten. Beetje WD40 ertussen en het gekraak was weg.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

@1500vulcano

Dus bij jou kwam het gekraak ook uit de hoeken bij de speakers/gordijnairbacks??

Ben nog niet toegekomen aan de tefflonspray.

Maar jouw verhaal nu gelezen te hebben heeft de teflon daar ook geen effect voor.

Dacht eerst ook dat het te maken zou hebben met het dashboardkastje maar wanneer die leeg is hoor ik het ook soms.

Denk dat ik de dealer ook maar is ga opbellen eerdaags zodat hun er naar kunnen kijken.

en is het al opgelost wat was het

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 weken later...

Als ik stevig wegrijd, in de 1e en 2 de versnelling, dan hoor ik een tik onder de auto ergens achterin, maar volgens de dealer is dat voorin. Ze hebben hem nagekeken en niks gevonden, en het werd afgedaan als een "kwaaltje" die alle picanto's hebben, en ze hebben wel erger gehoord zeggen ze.

Ook heb ik het als ik scheef over een drempel kijk. Tik is dus niet opgelost en ik kijk het wel aan, ik heb tenslotte 7 jaar garantie.

Gr. Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Heb afgelopen week ook last gehad, tijdens het rijden op een stuk onverhard wegdek, dat er links-voor (bij het speaker kapje of het buitenspiegel kapje) iets ging kraken. En dat terwijl de auto nu ~ 300 KM heeft gereden :P Maargoed, heb er nog niets aan gedaan. Als ik het weer hoor ga ik gewoon fftjes langs de dealer denk ik. Verder nog geen last gehad van gekraak etc! Auto rijdt lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb iets 'getik' in de aandrijving als ik in de stad in de 5de rijd; en zo weinig gas geef dat de Picanto net wel/net niet aangedreven wordt door de motor. Lijkt me niets dramatisch, iets gas geven en het is voorbij. Ik zou natuurlijk ook in de 4de kunnen gaan rijden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb een Pica van jan 2012 maar niks te klagen over geluid, kraken. Voor een kleine auto mooi stil en niks trilt.

Verbruik en sturen is wel K maar dat zijn andere topics.

Link naar reactie
Delen op andere sites


rms 90 hoe is het afgelopen

leuk als je ook vermeld hoe het is afgelopen

Vorige week pas bij de dealer geweest, helaas helemaal geen tijd voor gehad om eerder naar de dealer te gaan.

Mmaar het is inmiddels wel minder maar nog niet helemaal verholpen.

Er zat een rammel in me gordelhouder aan de rechterzijde, deze is verholpen door de gordel opnieuw aan te spannen.

Rammel in me speaker is grotendeels verholpen, ipv constant gerammel heb ik het nu nog maar 1x gehoord, ze hebben de speaker opnieuw gemonteerd.

Maar de rammel in het dashboard is niet verholpen, ze konden helemaal niets vinden, ook tijdens diverse proefritten waar ik bij was, hoorden we het helaas niet....

Ik twijfel nu zelf of het wel mijn dashboard is, het is heel lastig te lokaliseren en het treed niet altijd op.

Het treed alleen op als ik op de snelweg rijd met een snelheid van minimaal 90km/h.

Gerammel kan namelijk vermoedelijk ook uit het kunststof komen nabij de schakelpook, maar door de hoge snelheid kan ik het niet goed lokaliseren.

Eerst nog maar eens proberen te achterhalen waar het vandaan komt en dan maar weer is terug naar de dealer...

Bij de dealer waren deze klachten ook niet bekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...