OxyBull Posted December 22, 2011 Posted December 22, 2011 Ik heb binnen 2 weken tijd 3 x een stuurweigering gehad, ofwel bijna een ongeluk doordat de wielen niet indraaiden terwijl ik wel stuurde. Een gevoel alsof je over je voorwielen glijd. Alledrie de keren was het bji haaks insturen van een weg of straat. Best spannend om opeens op de baan voor tegemoet komend verkeer te belanden!! Al iemand anders dit probleem gehad? Zit best wat minder gemakkelijk in de auto. Morgen bij de dealer voor uitlezen software. Ben benieuwd... Quote
kialoog Posted December 22, 2011 Posted December 22, 2011 Da's wel schrikken ja, begrijp dat je niet zo lekker meer zit. Even kort door de bocht (sorry) nog niet eerder gelezen hier, weet niet of er destijds bij jou misschien een ander stuurhuis in is gezet vanwege de bewuste stuurupdate in juni juli (heb even niet terug gekeken van wanneer de auto is) heb je een update gehad? maar denk niet dat dit de oorzaak zal zijn, morgen maar heel snel naar de dealer, ben ook benieuwd, enne wees voorzichtig, Uitslag van een en ander neem ik aan hier wel te lezen zal zijn. Succes en grtz. Quote
OxyBull Posted December 22, 2011 Author Posted December 22, 2011 Tnks. Auto is van oktober 2010. Geen ander stuurhuis, wel update software gehad m.b.t. de stuuruitslag op de snelweg voor de rechtuit stabiliteit. Meld morgen direct de bevindingen hier. Quote
kialoog Posted December 22, 2011 Posted December 22, 2011 Ja, oke, heb soortgelijks gehad bij mijn vorige merk, en dit werd direct een algehele terugroepaktie.(nieuwe/andere borgpen in het stuurwiel) Hoop dat je dealer je serieus neemt,en er echt goed naar gaat kijken en maatregelen neemt, is tenslotte niet zomaar wat. grtz. Quote
bigwade Posted December 22, 2011 Posted December 22, 2011 Wat is een stuurweigering ? Uitval bekrachtiging of echt helemaal noppes, niks nada doen, zoals stuurslot. Quote
Kofferbak Posted December 23, 2011 Posted December 23, 2011 Ik heb binnen 2 weken tijd 3 x een stuurweigering gehad, ofwel bijna een ongeluk doordat de wielen niet indraaiden terwijl ik wel stuurde. Een gevoel alsof je over je voorwielen glijd. Alledrie de keren was het bji haaks insturen van een weg of straat. Best spannend om opeens op de baan voor tegemoet komend verkeer te belanden!! Al iemand anders dit probleem gehad? Zit best wat minder gemakkelijk in de auto. Morgen bij de dealer voor uitlezen software. Ben benieuwd... Net als bigwade, wat bedoel je precies met stuurweigering....... Zelfs al zou de electrische hydroliekpomp ermee uitscheiden, dan nog zou je moeten kunnen sturen, al zal dat dan heel zwaar gaan, de electrische bekrachtiging is enkel een hulpmiddel om licht te kunnen sturen. Zou zelf geen meter meer durven rijden, ik ben, waarschijnlijk net als de rest, heel erg benieuwd naar de oorzaak........ kunnen we onze SP3's al gereed maken voor een garagebezoek? Quote
OxyBull Posted December 23, 2011 Author Posted December 23, 2011 Net als bigwade, wat bedoel je precies met stuurweigering....... Zelfs al zou de electrische hydroliekpomp ermee uitscheiden, dan nog zou je moeten kunnen sturen, al zal dat dan heel zwaar gaan, de electrische bekrachtiging is enkel een hulpmiddel om licht te kunnen sturen. Zou zelf geen meter meer durven rijden, ik ben, waarschijnlijk net als de rest, heel erg benieuwd naar de oorzaak........ kunnen we onze SP3's al gereed maken voor een garagebezoek? De stuur weigering zit hem in zeg maar een seconde vertraging van moment sturen tot het moment dat de wielen ook daadwerkelijk gaan draaien. Dus na die (ongeveer) seconde gaan de wielen alsnog. Maar op dat moment ben je je indraaipunt ruimschoots gepasseerd en zit je bijna op een ander, de stoep of wat er ook maar in de buurt staat. De besturing is natuurlijk elektronisch geregeld, daar zit waarschijnlijk het probleem. Heb zojuist telefoontje gehad van de dealer, gaat direct een compleet nieuw stuurhuis inclusief computer in. Is direct besteld en wordt komende week gelijk gemonteerd. Houd jullie op de hoogte... Quote
bigwade Posted December 23, 2011 Posted December 23, 2011 Geen meter meer mee rijden. Er zit een pen oid tussen stuur en stuurhuis, daar kan iets loszitten Laat ze er maar naar kijken en laat de auto per auto ambulance ophalen. Quote
OxyBull Posted December 23, 2011 Author Posted December 23, 2011 Heb leenauto mee, lekker laten staan inderdaad. Woensdag alles opgelost. Quote
Kofferbak Posted December 29, 2011 Posted December 29, 2011 Heb leenauto mee, lekker laten staan inderdaad. Woensdag alles opgelost. Het is nu een week later op Donderdag, ben zeer benieuwd naar wat er aan de hand was........ Quote
OxyBull Posted December 29, 2011 Author Posted December 29, 2011 Gisteren (woensdag) is de auto onderhanden genomen. In overleg met KIA NL is besloten een hele nieuwe stuurconsol te plaatsen. Wat daar allemaal in zit aan technische delen of onderdelen weet ik niet precies, maar het spul is volledig nagelopen en vervangen. Er is iemand van Kia NL bijgeweest, die zullen het oude onderdeel wel onderzoeken.(?) In eerste instantie werd er tijdens de werkzaamheden niets vreemds geconstateerd. Het lastige is natuurlijk dat je iets moet uitleggen wat maar een paar keer is voorgekomen. Een rammeltje laat zich nooit horen als je er mee bij de dealer staat, laat staan een probleem als dit. Ik heb ook een probleem gehad met een schokbreker rechtsvoor. Hier is een nieuwe ingegaan, was ook te herleiden en meerdere mensen hadden dit probleem. Hierbij is het wat lastiger. Het probleem is voor mij helder. Het deed zich 3 x voor in korte tijd met dezelfde reactie. Dus het doorschieten nadat je instuurde, alsof de stuurbeweging vertraagd achter het draaien van het stuur aankwam. Ik moet zeggen dat ik uitstekend ben geholpen door de dealer, er was ook geen seconde twijfel of ze het zouden vervangen. Er is snel op gereageerd, dus het is zeker serieus genomen. Ik hoop dat er verder geen andere meldingen over komen, dat wil zeggen dat het zich niet bij anderen voordoet. Ik was in dit geval de eerste, en hopelijk de enige. Tegelijkertijd is ook de schakelaar voor het in- en uitklappen van de spiegels vervangen, die deden het ook niet goed meer. E.a. zal misschien te maken hebben dat ik een demo model heb gekocht, eerste serie, kinderziektes??? Ik weet het niet, maar ik hoop dat alles nu heel blijft. Verder nog steeds intens gelukkig met m'n Sportage III. Quote
rollyturbo Posted December 29, 2011 Posted December 29, 2011 @OxyBull Hallo , net eens uw probleem nagelezen . Heb met mn Astra destijds hetzelfde voor gehad en na enkele keren ook naar dealer geweest ; bij die van mij ( den Astra ) werd vastgesteld dat het oliepeil in het reservoir met hydraulische olie voor het servosysteem gezakt was ; na bijvullen bleek probleem opgelost , maar na enkle maanden was het euvel er terug . Het eigenaardige was dat men nergens een lekkende olie kon zien . Er bleek echter ergens een haarfijn scheurtje in één of ander membraan te zitten, waarlangs de olie lekte , maar daar er een soort kous rondom het stuurhuis zit , bleek die olie wel in die kous ( een soort rubberen omhulsel ) te blijven .Dus nergens uitwendig een lek te bespeuren . Al bij al werd euvel opgelost destijds , en naar ik hoorde van een collega op 't werk had hij hetzelfde voorgehad ( ook met zijn Astra ). Hopelijk is het bij Kia ook niet een dergelijk probleem . Bij U is alles ook weer oké blijkbaar , dus genieten maar ... Dit even ter info Mvg Rolly Quote
Kofferbak Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 @OxyBull Mooi dat eea is vervangen, maar ik zou zelf toch graag willen weten wat er aan de hand is geweest, hoop dat de dealer op de hoogte van het onderzoek wordt gehouden, Kia NL of een andere Kia instantie zal toch wel zoiets ernstigs gaan uitzoeken lijkt mij. Al weer een hoop zaken vervangen, gelukkig hebben we 7 jaar garantie, gebruik mijn spiegel knopje ook zeer regelmatig, sta vaak zo geparkeerd dat het echt nodig is om ze in te klappen. Quote
woskam Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 Spiegel zou eigenlijk automatisch moeten inklappen als je da auto op slot zet. Quote
OxyBull Posted December 30, 2011 Author Posted December 30, 2011 Is dat inklappen van de spiegels bij afsluiten in te stellen? Nee toch? Volgens mij al wat over gelezen, maar werkt alleen via de schakelaar!!? Alles doet het weer naar behoren in ieder geval. Ik moet alleen het stuur iets laten bijstellen, het staat nu iets uit het midden qua stand. Weet niet of dat kan, hoop het wel. Vandaag paar honderd kilometers gemaakt, en sturen doet'ie gewoon goed. Hoop dat dat blijft. Mocht er nog info komen van Kia NL dan gooi ik die uiteraard hier neer. Quote
bigwade Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 stuur recht zetten is 1-2 minuten werk Quote
Crum Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 succes met een moderne auto..wil je t netjes doen toch gewoon de auto uitlijnen, en ff t stuur van de as afhalen en op de juiste positie terug zetten, da's een beun oplossing.. Quote
bigwade Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 Ik heb er bij gestaan bij mijn stuuraanpassing/software update in juni dit jaar met de Koreanen bij Wolters IJsselstein. Ik heb er verder geen verstand van maar het loshalen/vastzetten van stuur+stang leek mij eitje.. Quote
Crum Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 t is de makkelijke oplossing, maar de nette oplossing is uit te lijnen, uitlijnen na het vervangen van delen van de stuurinrichting is zowiezo wel zo netjes, net als het opnieuw inleren van de stuurhoeksensor. Quote
Azzaro Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 Autotechnicus zijnde moet ik Crum hier bijstaan, stuur losmaken van de stuuras om een tandje links of rechts te zetten is een BEUN oplossing (zoals jullie nederlanders dit zo mooi uitdrukken) én is ook in geval van een moderne wagens zoals de sportage niet aangewezen omdat deze voor het ESP over een stuurhoeksensor beschikken en deze dan niet meer juist meet en/of verdraaid is!!! De enige goede oplossing is dus de wagen CORRECT te laten uitlijnen en ik zet correct in hoofdletters omdat dit moet gebeuren door een persoon met een goede kennis van zaken met enig gevoel voor finesse, hierna moet het stuur normaal gezien op effen baan bij rechtuit rijden mooi 'plat' staan zoals ie uit de fabriek komt, is er dan toch nog een lichte schuinstand kan men toch opteren het stuur een tandje naar links of rechts te verzetten op de as, indien men daarna uiteraard de stuurhoeksensor opnieuw gaat initialiseren op de manier beschreven door het merk zelf, meestal is dit met de diagnosecomputer in het ESP de waarde (aantal graden) ressetten om daarna het stuur enkele malen link-rechts te draaien tot aan de eindaanslagen... @Bigwade; ik begrijp wel niet goed waarom 'de Koreanen' voor de software-aanpassing van de stuurmodule je stuur hebben moeten loshalen van de stuuras? Software-update kan toch geen gevolgen hebben voor de rechtuitstand van het sturen gezien aan de stuurgeometrie (mechanisch) niets word gewijzigd? 1 Quote
bigwade Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 @Bigwade; ik begrijp wel niet goed waarom 'de Koreanen' voor de software-aanpassing van de stuurmodule je stuur hebben moeten loshalen van de stuuras? Software-update kan toch geen gevolgen hebben voor de rechtuitstand van het sturen gezien aan de stuurgeometrie (mechanisch) niets word gewijzigd? Bij mij is eerst het stuurhuis (horizontale deel tussen de wielen) veranderd, toen dat niet werkte is het oude stuurhuis terug gezet met een "Wolters modificatie" (binnen 2 uur) 2-3wk later is de software update er op gezet. Ben/was proefkonijn ahw. Stuur staat fraai recht, maar auto is niet echt uitgelijnd na die toestanden. Auto spoort ook mooi en trekt niet naar links/rechts. Wolters is een platina dealer (de enige), dus van beunen kan je niet echt spreken denk ik dan. Quote
kialoog Posted December 31, 2011 Posted December 31, 2011 @ azzaro ""CORRECT te laten uitlijnen en ik zet correct in hoofdletters omdat dit moet gebeuren door een persoon met een goede kennis van zaken met enig gevoel voor finesse,"" Hierin moet ik jouw bijstaan, destijds een jaar lang (inmiddels zo'n 4 jaar geleden) was er geklooit om het goed te krijgen, totdat ze het zo zat waren en toegaven dat ze het zelf niet konden oplossen en de auto netjes op een trailer naar een speciaal bedrijf (er zijn maar een paar bedrijven in Ned. die dat goed kunnen uitvoeren werd mij verteld) werd gebracht , waar een afwijking werd vastgesteld in 1 van de wielen van 4,8 %. Een zeer specialistisch werkje idd wat de gewone dealers (platina of niet) niet kunnen . Kreeg er een dik rapport met de verschillende meetwaarden bij en nooit meer last gehad van het probleem. Zou nu ook verkiezen om dit niet te laten uitvoeren bij de dealer (zeker de huidige niet) . Nu zijn ze alweer een stap verder de z.g. 3D uitlijning, zegt jou dat iets? Grtz. Quote
Azzaro Posted January 2, 2012 Posted January 2, 2012 @ azzaro ""CORRECT te laten uitlijnen en ik zet correct in hoofdletters omdat dit moet gebeuren door een persoon met een goede kennis van zaken met enig gevoel voor finesse,"" Hierin moet ik jouw bijstaan, destijds een jaar lang (inmiddels zo'n 4 jaar geleden) was er geklooit om het goed te krijgen, totdat ze het zo zat waren en toegaven dat ze het zelf niet konden oplossen en de auto netjes op een trailer naar een speciaal bedrijf (er zijn maar een paar bedrijven in Ned. die dat goed kunnen uitvoeren werd mij verteld) werd gebracht , waar een afwijking werd vastgesteld in 1 van de wielen van 4,8 %. Een zeer specialistisch werkje idd wat de gewone dealers (platina of niet) niet kunnen . Kreeg er een dik rapport met de verschillende meetwaarden bij en nooit meer last gehad van het probleem. Zou nu ook verkiezen om dit niet te laten uitvoeren bij de dealer (zeker de huidige niet) . Nu zijn ze alweer een stap verder de z.g. 3D uitlijning, zegt jou dat iets? Grtz. 3 D uitlijning is de recentste uitlijntechniek maar daar is niet mee gezegd dat men véél nauwkeuriger kan gaan uitlijnen, het word gewoon duidelijker gevisualiseerd, met een optisch uitlijntoestel kan men even precies gaan uitlijnen, het resultaat hangt in eerste instantie vooral af van de zin voor precisie én de motivatie van de uitlijner zelf, meeste regelen (onder tijdsdruk) enkel het spoor vooraan en als ze véél zin hebben misschien ook nog achteraan maar wielvlucht, naloop, fuseelangs en dwarse helling blijven onaangeroerd terwijl deze regelingen ook grote gevolgen kunnen hebben voor baanvastheid, bandenslijtage, rechtuitbalance, zijwindgevoeligheid enz... 1 Quote
Crum Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 maar bij 9 van de 10 auto's is enkel de sporing en hooguit de wielvlucht te stellen, alle andere dingen zijn meestal niet te verstellen. Quote
Azzaro Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 maar bij 9 van de 10 auto's is enkel de sporing en hooguit de wielvlucht te stellen, alle andere dingen zijn meestal niet te verstellen. Dat is wel een beetje héél kort door de bocht wat U daar verkondigd, er zijn idd moderne auto's waar vooral aan de achteras enkel het spoor is in te stellen maar vooraan is in de meeste gevallen alles regelbaar, soms is het idd niet meer zo makkelijk als vroeger (met de excentrische bouten kon men héél precies instellen, jammer genoeg zien de fabrikanten om kosten te sparen hiervan meer en meer af) en moeten er correctiebouten gemonteerd worden wat wel wat tijd in beslag kan nemen maar indien de afwijkingen niet te groot zijn (en er dus geen ophangingsstangen of fusee verbogen zijn) kan men alle spoorwaarden binnen de toleranties krijgen. Bandencentrales regelen zoals algemeen geweten enkel het spoor, deze weten zelfs van het bestaan van correctiebouten (om naloop, wielvlucht e.d. bij te stellen) niet af... Vandaar dat die ook in een goed half uurtje gedaan hebben met een uitlijning! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.