Hanzl Posted December 29, 2011 Posted December 29, 2011 Beste rijders van nieuwe Rio, graag verneem ik van jullie of iemand ook mijn toch wel vervelende ervaring met deze nieuwe Rio hebt nml. de wegligging!! Met een beetje meer en minder wind of bij het inhalen van vrachtauto of bus wordt mijn Kia echt weggedrukt en moet het stuur goed vasthouden Mijn Rio is uitgerust met standaard stalen velgen met winetrbanden (Continental) en betreft het de op één na duurste uitvoering (Pluspakket). Ik wil namelijk weten of na montage van 17" LM velgen dit euvel verholpen is? Gezien het feit dat deze standaard velgen met banden 185-65-15" toch wel redelijke brede banden zijn kan ik mij nml niet voorstellen dat deze Rio zó windgevoelig is. Omdat de auto een goede 1004 kg weegt en de auto van mijn vriendin slechts 900kg weegt (Twingo) en deze absoluut géén last heeft van windgevoeligheid. Dus aljeblieft, graag reacties zie ik met spoed tegemoet. Met vriendelijke groet, Hanzl. Quote
Hanseman Posted December 29, 2011 Posted December 29, 2011 Met de harde wind van de afgelopen weken, m.n. op de snelweg, heb ik ook wat last van de zijwind en dan merk je ook dat de Rio licht stuurt. Maar ik wijt dat wat meer aan de extreme weersomstandigheden dan aan de zijwind gevoeligheid van de Rio. Het is wel een gegeven dat de Rio erg licht stuurt, maar dat went erg snel moet ik je zeggen Quote
DTP2 Posted December 29, 2011 Posted December 29, 2011 Heb er eentje te leen nu mn Pro Ceed in de kreukels ligt en heb daar in 4 dagen ongeveer 1500 km mee gereden door Nederland, België en Duitsland. Voor een 1.2 liter heeft het motortje heeft zich behoorlijk goed gehouden is ook heel erg stil vind ik. Zelfs nadat ik 150 op de autobahn heb gereden, hard tegen de Duitse bergen en Belgische Ardennen heb opgereden, heeft de motor niet meer dan 1 op 16 gereden. Erg netjes vind ik. Maar inderdaad, met stalen velgen en winterbanden "zwalkt" hij behoorlijk over de weg ook al viel het weer heel erg mee. Ik heb dus regelmatig netjes met mn handen op tien voor twee gezeten in plaats van lekker relaxed op mn schoot, omdat het anders net leek of ik gezopen had. Ik hoop dat de lichtmetalen velgen hier positief aan bijdragen en volg dit topic dus ook met interesse. Wat ik wel ga doen is over een tijdje een tweedehands Rio 2011 kopen naast mn Pro Ceed. Gewoon, omdat het 'n leuk wagentje is. Vrees alleen dat mn vrouw de Pro Ceed niet op wil geven Quote
Remko .me Posted December 29, 2011 Posted December 29, 2011 Hoi Hoi, Ik heb nog geen last ondervonden van de slechte wegligging. Ik heb de phantom velgen 17inch. Hij zwalkt bij mij niet over de weg.... maar ik kan er wel wat meer op letten om te kijken of hij het ook niet iets doet. Quote
dijk48 Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 @Hanzl Weggedrukt bij het inhalen of ingehaald worden, word ik niet (Super Pack met 15", stalen velgen en winter Goodyears). Wel vind ik de Rio wat zijwind gevoeliger dan mijn vorige auto. Het stoort mij niet. Over het lichte sturen: mij valt juist het zware sturen boven zo'n 60-70 km/u op. Met een pink (!) je koers corrigeren is er echt niet meer bij. Meer lezers die het sturen boven een bepaalde snelheid als zwaar ervaren? Quote
Joseph Posted January 14, 2012 Posted January 14, 2012 Ik heb zelf sinds oktober 'n rio 1.2 sp , en moest wel wennen aan het sturen op de snelweg. De rio stuurt n.l. zeer direct , d.w.z. als men het stuur maar 'n beetje beweegt ga je al naar links of naar rechts. Vooral bij zo'n 120 km/u Bij m'n vorige auto had ik dat niet (ford fiesta) , doordat de rio 'n elektrische stuurbekrachtiging heeft , die zwaarder gaat sturen naar gelang de snelheid hoger wordt, is het niet zo relax sturen. De mijne schakeld soms wat moeilijk in z'n 1e versnelling , inrijden zeggen ze ?? Verder vindt ik het 'n fijn autootje. grtjs afz. Jos Quote
Marc-T4 Posted January 16, 2012 Posted January 16, 2012 Heb ook een 1.2 cvvt comfort-plus pack met 17'' phantoms,maar heb geen last van wind-gevoeligheid of andere stuur-problemen. Tot nu toe bevalt de Rio mij erg goed. Ik lees veel hier over andere 'problemen' die men ervaart,maar moet zeggen dat het bij mij totaal niet het geval is. Al met al een heerlijke auto met een erg mooie 'lijn'. Quote
cheese Posted January 17, 2012 Posted January 17, 2012 Hanzl Heb 6 januari 2012 mijn nieuwe Rio opgehaald. Tijdens de eerste ritten op de snelweg stond er toen aardig wat wind en het viel mij ook op dat de auto veel stuurcorrecties nodig had in vergelijking tot mijn vorige auto (Toyota Aygo). Mijn Rio is afgeleverd met winterbanden. Mijn ritten op de snelweg met (veel) minder wind viel het mij ook op dat ik meer moet corrigeren. Cheese Quote
jcb Posted March 8, 2012 Posted March 8, 2012 Dag allen, Ik ben een nieuwe Kia rio rijder. Een mooie complete auto, maar de wegligging boven de 80 km/u is toch wel een punt. Het valt op dat mijn rio 1.2 cvvt boven de 80 km/u zwalkt. Als de weg wat golft (wat de meeste autowegen doen) volgt de auto de weg en zijn stuur correcties echt nodig. Echt ontspannen rijden is er niet bij (twee handjes aan het stuur) bij 120 km/u en ook valt het op dat bij inhalen van vrachtauto's de auto behoorlijk moet worden gecorrigeerd. Vandaag stond er wel wat wind, niet echt hard, maar toch best te voelen, gewoon te veel. Tijdens de proef-ritjes met een demo auto vond ik de auto strak rijden en viel het me niet op dat de auto zwalkte, goed ik reed tijdens de demo rit niet veel harder dan 80/90 km/u even een stukje 110 km/u. Maar de indruk was vooral een volwassen rij gedrag. Mijn rio rijdt voor de rest wel strak, pakt de bocht lekker. Zolang je versnelt dan rijdt de auto mooi recht door , bij constante snelheid dan voel je het zwalken. Nu heb ik de standaard banden 15 inch, de demo auto heeft 17 inch banden, maakt dat zoveel uit? hebben jullie ervaringen met de standaard banden en verbeterd de 17 inch het rij gedrag. Het is toch zo dat de voorwielen iets naar binnen staan, kan een auto af fabriek daarin afwijken? Voor z'n mooie auto kan ik me niet voorstellen dat de wegligging matig is, in de auto- reviews stond vooral beschreven de mooie wegligging. Hoor graag jullie response en vooral wat te doen ( wil niet direct de dealer bellen eerst goed laten voorlichten) Thanks. Quote
Bink058 Posted March 8, 2012 Posted March 8, 2012 @jcb, ik heb zelf de 17 inch phantom velgen eronder en geen last van rijwind. Quote
xtra40 Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 Ik heb gewoon 15inh er onder en nu nog mijn winterbandjes Maar ook ik heb niet het iedee dat hij zwalkt ??? Licht superstrak breekt ook niet uit in de bocht De weg liging vind ik zelfs veele malen beter dan mijn vorige rio (2004) Quote
blackviper Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 Ik moet zeggen dat ik dit ook niet ervaar. Veel betere wegligging en zijwind bestand dan mijn vorige auto. (Suzuki Sx4). Wellicht dat het gewoon komt door vergelijkingen die je zelf trekt met voorgaande auto's? Quote
jcb Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 Wat me tot nu toe opvalt uit diverse reacties, is dat de standaard zomer band met lage weerstand minder vast op de weg ligt. De 17 inch ligt vast (er) op de weg (is de 17 inch ook een lage weerstand band? Sorry weinig kennis van auto's) @blackviper Tot nu toe reed ik altijd tweedehands auto's o.a. VW vento, Ford, fiesta 1.1 Opel Ascona automaat 1.9, Ford fiesta 1.4, enz buiten de Ford fiesta om waren mijn vorige auto meestal ouder dan 15 jaar, tot max 24 jaar. Ook niet echt top auto's meer. Via mijn werk (2005) kreeg ik af en toe een VW polo 1.4 TDI, die auto lag strak op de weg, daar reed je zonder moeite door naar België. Goed te horen dat jullie andere ervaringen hebben, mogelijk is het exemplarisch of ligt het toch aan de banden. Fijn is het natuurlijk niet. Bij mij is het echt zo dat ik gister moest oppassen dat ik niet over de lijn heen ging, bij inhalen of als de wind niet werd gebroken. Dat past niet bij KIa RIO toch? Oké wat kan ik doen --- andere banden eronder of de uitlijning laten controleren (ik las dat bij een andere TS) Hoor graag van jullie. Quote
bigmac Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 Als het weggedrag echt slecht is; terug naar de dealer-daarvoor is het een nieuwe auto en die moeten ze goed afleveren. Bandenspanning controlleren zou je zelf kunnen doen; de rest zou ik de dealer later bekijken. Quote
xtra40 Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 Als het weggedrag echt slecht is; terug naar de dealer-daarvoor is het een nieuwe auto en die moeten ze goed afleveren. Bandenspanning controlleren zou je zelf kunnen doen; de rest zou ik de dealer later bekijken. ben ik het helemaal mee eens je hebt goed geld betaald voor je auto dus mag je best wat van verwachten maak anders eens een test rit met een andere demo van de dealer en vergelijk dat eens Quote
Hansi2124 Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 Echt ontspannen rijden is er niet bij (twee handjes aan het stuur) bij 120 km/u Twee handen aan het stuur is je niet voor niets aangeleerd tijdens de rijopleiding. Wat als bijvoorbeeld je band ineens ploft? Dan is elke reactie te laat als je met 1 hand aan het stuur rijdt...... Quote
Joseph Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 Hallo allemaal ,ik heb dus ook 'n Rio met 15 inch licht metalen wielen , even over het zwalken ,als je met 4 volwassenen in de auto zit en er staat wat wind en je hebt 15 inch wielen dan moet je behoorlijk je corrigeren tot je onderhand 'n lamme arm krijg van 't sturen. Vandaag bij m'n auto de uitlijning laten controleren en moest wel iets bijgesteld worden. Stuurd nu iets beter ,maar doordat de hiel van de banden wat soepel is en hoger dan 'n 17 inch band ,blijf je toch wat onstabiliteit voelen. Zou de Hankook band soms te soepel zijn ??? Ben al 2 keer bij de dealer geweest , maar had nog geen klachten hier over gehoord. Ze hebben ook proef gereden , en geen aanmerkingen.... Dus met 17 inch heb je gewoon 'n betere weg liging maar minder comfort. Dus toch maar gaan sparen , want om ruilen gaat niet. of zou er toch iets te regelen zijn bij KIA grtjes afz. Jos ( kreeg de onderstreping niet weg!!) Quote
jcb Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 Dank voor de bijdrage, volgende week ga ik naar de dealer toe, dat lag al in de planning. Ik laat jullie mijn bevindingen weten. Twee handen aan het stuur is je niet voor niets aangeleerd tijdens de rijopleiding. Wat als bijvoorbeeld je band ineens ploft? Dan is elke reactie te laat als je met 1 hand aan het stuur rijdt...... Duidelijk, maar als je goed leest gaat het daar niet om en volgens mij ben je er mee eens dat men mag verwachten een nieuwe moderne auto in deze prijs klasse een stabiele wegligging heeft, Dat een Kia RIO een normale en fijne wegligging heeft blijkt ook uit de positieve reacties. Dat mag ik dan ook van mijn auto verwachten of.... Twee handjes aan het stuur is een natuurlijk de manier van sturen, echter een goede wegligging draagt heel veel bij aan de veiligheid en aan rijcomfort. Quote
jcb Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 @Joseph, dank voor je bijdrage. Ik neem het zeker mee. Uitbalanceren staat op mijn lijst. Is er iemand die is overgestapt van 15 inch naar 17 inch banden en kan ons delen in zijn ervaring. Thanks. Quote
xtra40 Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 @Joseph, dank voor je bijdrage. Ik neem het zeker mee. Uitbalanceren staat op mijn lijst. Is er iemand die is overgestapt van 15 inch naar 17 inch banden en kan ons delen in zijn ervaring. Thanks. niet zeggen dat je voor uitbalanceeren komt hoor dan denken ze dat je auto trilt dan ga je weer met een auto met slechte wegliging weg Quote
Joseph Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 Hoi JCB , het is niet blalanceren, maar uitlijnen , dit heeft met de sporing te maken. Dus de stand van de voorwielen bij rechtuit rijden. ( to spoor of out spoor en de wielvlucht etc. ) Sukses grtjs afz. Jos Quote
Cehen Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 Ik moet zeggen dat ik dit ook niet ervaar. Veel betere wegligging en zijwind bestand dan mijn vorige auto. (Suzuki Sx4). Wellicht dat het gewoon komt door vergelijkingen die je zelf trekt met voorgaande auto's? Hallo Blackviper , ben ook van en SX4 overgestapt op en Rio 1.25. Klopt helemaal. Is een stuk minder gevoelig voor zijwind. Is natuurlijk ook een flink stuk lager.Ik moet wel erg wennen aan he aantal PK's . 107 of 85 is toch wel een flink verschil. Staat tegen over dat het benzine verbruik ook een stukje lager is. 1:12 gemiddeld bij de SX4 tegen 1:15 bij de Rio ( rij veel in de stad ). Wat betreft de afwerking vind ik de Rio een stuk beter. Ik moet wel bekennen dat de Suzuki motor veel mooier loopt.Mijn Rio klinkt er rauw. Wat zijn jou ervaringen ? Quote
jcb Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 Ja natuurlijk (@Joseph en @Xtra40) , goed gezien, ik schreef al eerder over uitlijnen dus snap ik niet hoe ik opeens op balanceren kom. Naar de dealer toe zal ik duidelijk zijn. Jongens bedankt, foutje si zo gemaakt. Quote
Presiozo Posted March 20, 2012 Posted March 20, 2012 Ik heb er geen last van, wat ik wel merk is dat als ik nu in de golf 5 gti stap van mijn moeder dat ik echt flink moet draaien aan dat stuur. Lijkt wel of dat stuur vastgeroest zit. heb de 17 inch wielen op de rio zitten. Wat ik wel merk is dat ik af en toe rij alsof ik heb gezopen, de auto is echt aan het zoeken. dit is met name bij snelheden boven de 120. Quote
AndréRio Posted March 20, 2012 Posted March 20, 2012 Ik heb er geen last van, wat ik wel merk is dat als ik nu in de golf 5 gti stap van mijn moeder dat ik echt flink moet draaien aan dat stuur. Lijkt wel of dat stuur vastgeroest zit. heb de 17 inch wielen op de rio zitten. Wat ik wel merk is dat ik af en toe rij alsof ik heb gezopen, de auto is echt aan het zoeken. dit is met name bij snelheden boven de 120. ook mijn ervaring. mijn rio rijdt geen 10 seconden rechtdoor. je zit voortdurend heel licht te corrigeren. niet ernstig, ik heb wel eens een auto gehad die voortdurend naar een kant afweek, dat lag aan een kleine kromming in de velgen van de voorwielen. zoiets is hier niet aan de hand. maar als je er op gaat letten dat je steeds weer moet corrigeren ga je je wel afvragen of het zo hoort. ik vind van niet. ik ben nog niet bij de garage geweest, maar zal het er tzt zeker over hebben. ik heb de standaard banden en velgen bij de super pack-rio.overigens verder niets dan lof voor de auto! Quote
Recommended Posts